Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Tyskborren
1, 2   >>
2609 besök totalt
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Jag har länge letat efter en lämplig pelarborr till mitt garage men inte hittat nån.
Önskelistan har varit, Bänkmodell då jag har ont om golvplats, stabilt stativ och jag ville inte åka över halva Sverige för att köpa den.

I söndags vaknade vår hund kl 5 och ville ut så efter det kunde jag inte somna om så jag låg i soffan och kollade fb marketplace. Det fanns äntligen en annons på ett vettig bänkborrmaskin (borr och gängmaskin) på lagom avstånd. (10 minuter bort) Så en fråga skickades och frågade om den fanns kvar. Fick svar runt kl 8 när jag var i garaget att det fanns den. Inget att tveka på, tog den för 1700 kr oprutat och hämtade den vid 12 tiden.



Tadaaa! En Wörner modell BG8.






Spindeln tar dock max borr med diameter 8 mm, nån som vet om det går att få tag på en annan spindel som tar upp till 10 mm eller kanske till och med 12 mm?

Den är kopplad i en trefashandske så jag kan inte ha både kompressor och borrmaskin inkopplade samtidigt tills jag fått tag i en trefas förgrening. En annan lustig detalj är att den alltid startar baklänges, man få trycka på en fjädrade knapp för att få den att byta håll.... Tydligen ska jag kunna bya plats på L1 och L3 för att få den att gå åt andra hållet.

Nåja, efter lite rengörning och översyn kopplades den in och provkördes. Verkar funka utmärkt...tills...
det blev helt mörkt i garaget. Tre sekunder senare ringer mobilen "vad håller du på med, halva huset slocknade?!" Tydligen hade jag lyckats skjuta två av de tre 20A huvudsäkringarna. Ooops... det blev visst
ett projekt av det här inköpet...
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132



detta känner jag igen, sån otur brukar jag också ha
hoppas du får liv i den igen

_________________
henrik nielsen
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Efter gårdagens fiasko så spenderades nån timme idag med att leta uppenbara fel på maskinen. Här kommer lite blandade detaljbilder. Frontpanelen med lite varvtalsinställningar.



Skruvar man bort varvtalspanelen så ser det ut så här bakom. Den övre switchen gör så att motorn startar när man börjar sänka chucken. Den nedre vänder håll på motorn när man når bottenläget. Chucken stannar inte i toppläget av sig själv, det känns som det finns en fjäder nånstans som har tröttnat lite.



Den bakre elboxen med sina charmiga dymo etiketter. Den vita knappen vänder rotationsriktning på chucken om man trycker in den medans chucken snurrar. Jag gissar att vippbrytaren har nåt att göra med om den nedre switchen på förra bilden är aktiv eller inte.



Så här ser den bakre elboxen ut innuti. Har ingen aning om vad det är vi ser.



Efter det så plockade jag av drivrem och remhjulsboxen och kollade ner innuti huset, mera kablar till huvudströmbrytaren på sidan och en massa borrspån, hur tusan dom har tagit sig in har jag svårt att fatta.



Motorns märkplåt. 0,37 kW? är inte det väldigt lite för en trefasmotor?



Chucken verkar inte ha nån normal kon fattning, det finns i alla fall inget spår för en kil att få ur chucken med.



Det enda som syns när man sänker chucken är denna udda låsning?

I morgon ska jag köpa lite fler säkringar så jag vågar prova lite mer utan att sänka huset i totalt mörker igen.
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



I princip alla växelströmsmotorer är trefasmotorer, men när man driver dem på enfas sätter man en kondensator där det "saknas" fasanslutning.

Det ser ut som anslutningsplintarna för inkommande, motorn och två kontaktorer (reläer) för av/på och rotationsriktning i den bakre elboxen. Det bör vara trådarna på R och T du ska växla för att ändra rotationsriktning om de är de inkommande från anslutningskabeln.

Att huvudsäkringarna gick betyder inte att det är ett "extra allvarligt" fel, det är i princip omöjligt att få full selektivitet mellan säkringar om man samtidigt vill ha snabb bortkoppling av kortslutningar. Dessutom "slits" smältsäkringar med tiden (flera mindre påfrestningar tunnar ut tråden) så att de kan brinna av snabbare än vad specen anger när det väl blir en kortslutning. Nu när du har satt nya säkringar kan det bli så att samma fel bara löser "närmaste" säkring (gruppsäkring/arna), eller så går både huvudsäkringen och gruppsäkringen samtidigt.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Spännande maskin

1,12 A och 380 V blir precis som det står 0,37 kw, och som du skriver känns det ganska lite för en såpass robust maskin.

Har du någon uppfattning om hur gammal den är? 380V säger ju att den är gjord före 1988, sedan blev det 400V.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Tänk om min Kinesborrmaskin vore så välbyggd...

Eftersom den har gängfunktion så borde chucken sitta låst på spindeln på nåt vis. Det ser ut att vara en gänga ovanför chucken med en liten låsring en bit upp?
Jag misstänker att spindeln på den här maskinen är solid så chucken sitter direkt på spindelaxeln.

Det vanligaste är annars ett chuckdorn med Morsekona inuti spindeln och B-kona ner i chucken, men det finns varianter med gängor i chucken och lite andra varianter på konor på äldre maskiner.

Det som syns på sista bilden kan mycket väl vara en försänkt smörjnippel till spindellagret. Men testa att skruva loss den och kolla in, om inte annat för att kontrollera om den är smord med fett eller olja.
Troligast är fett i det här fallet.

Returfjädern till pinolen sitter nog under den lettrade runda delen under typskylten. Borde gå att lossa nån stoppskruv eller nåt och vrida lite på den samtidigt som du känner på handtaget.

Relativt höga varvtal, vete sjutton om jag skulle våga dra i en gängtapp i nåt ens på lägsta hastigheten?

Angående borrspån så hittar de alltid in överallt, det bara är så...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Victor: Jo jag har aldrig bytt någon av huvudsäkringarna sedan vi flyttade in 2004 så det var väl dags.

Janne: Ja det har jag ingen koll på, motorn säger ju "Made in Germany" vilket torde betyda att den är tillverkad efter 1989 men motorn kan ju vara utbytt även om den verkar matcha maskinen i övrigt. Den låga effekten är väl en anledning till att chucken är begränsad till 8 mm, om du max kan borra 8 mm hål behövs ju inte så mycket mer kraft. Jag låg och tittade på frekvensomriktare igårkväll på youtube. Kan jag få den att sluta att skjuta säkringar så får den vara kvar i befintligt skick, annars kanske det blir helt ny el och så dumpar jag gängfunktionen och gör den till en ren borrmaskin. Men den låga effekten och en enfas till trefas frekvensomriktare så borde man ju kunna köra den på ett 230 V uttag istället?

Anders: Ja problemet med de flesta nytillverkade maskiner är att dom sparat in vikt i stativet vilket gör att dom känns rappliga oavsett hur bra motor och elektronik är. Denna pjäsen väger in på ca 70 kg vilket gör att den känns mycket stabil. Kollade innan jag åkte till jobbet och den lilla kulan i mitten fjädrar in så det är säkert en smörjnippel.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Janne J skrev:
Spännande maskin

1,12 A och 380 V blir precis som det står 0,37 kw, och som du skriver känns det ganska lite för en såpass robust maskin.

Har du någon uppfattning om hur gammal den är? 380V säger ju att den är gjord före 1988, sedan blev det 400V.


R, S, T märkningen istället för L1, L2 och L3 på faserna säger ju lite också.

U, V, W är faserna på motorn.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Jag har inte hunnit testa nåt mer men har konsumerat många youtube videos från folk som konverterar trefasmotorer att drivas med frekvensomvandlare.

Det vore ju väldigt smidigt att kunna driva den från ett vanligt 230 uttag när motorn ändå har så låg effekt.
En enfas till trefas frekvensomriktare kan man hitta mellan 500-1000 kr och inkopplingen verkar ju väldigt simpel.
230v fram till elektronikenheten, ev med strömbrytare innan. (kan återanvända den som sitter på maskinen) och sen bara tre trådar fram till motorn. Programmera enheten rätt och sen har man steglöst justerbar hastighet och riktningsändring om man önskar det.

Finns det nån nackdel med att ha en frekvensomriktare som tål högre effekt än motorn? De flesta ligger mellan 1-1,5 kW. Till exempel denna https://www.ebay.co.uk/itm/1-5KW-2HP-Single-To-3-Phase-Variable-Freque . . . .

Eller skulle denna vara ett bättre köp trots dubbla priset?
https://www.tradera.com/item/301864/430315314/mitsubishi-frekvensomrik . . . .
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3352



Det är normalt inget problem att omriktaren och motorn inte matchar varandra - problemen kan komma om man vill köra omriktaren i "sensorless vector" där man i så fall låter omriktaren känna av motorns lindningar för att sedan kunna styra motorn bättre på låga varv (och det vill du ju för att slippa ändra remmen). Är omriktaren för stor så kan den ha problem att göra denna motoridentifiering - så om du kan välja fritt så skulle jag säga en storlek större på omriktaren så kan du biffa upp motorn om/när den ger upp. Äldre motorer är inte gjorda för att köras med frekvensomriktare vilket kan leda till att isoleringen på lindningarna går sönder - jag har dock själv kört med frekvensomriktare på min kinessvarv 2-3 år nu utan att något hänt ännu. Jag skulle köpt en omriktare med inbyggt EMC-filter också.

Tänker du ha en vridpotentiometer för att justera hastigheten eller använda displayen på omriktaren?


Kolla på Elfa - de säljer frekvensomriktare av många olika fabrikat.

Jag supportar kunder med just frekvensomriktare på dagarna så har du några frågor så är det bara att köra på!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
För en vecka sedan klickade jag hem en 1.5 kW frekvensomriktare från Ebay, en kinesburk men för £55 inkl frakt var det inte mycket att bråka om. En motsvarande eu byggd burk hade kostat 4-6 gånger så mycket.

I lördags rensades all den gamla elen bort och ny 230v anslutningskabel installerades fram till strömbrytaren. Efter det återanvändes lite kabel mellan strömbrytaren och omriktaren och fram till motorn.

Idag så slogs strömmen på helt utan att släppa ut den mystiska röken !



Lite mer pillande på inställningar i burken får det bli en annan dag men det snurrar iaf. Ska även göra en liten platta att sätta upp burken på och sen känns det klart för att brukas. Funderar på att skaffa en T-spårsmutter och klämma så man kan spänna fast det man borrar i mot bordet.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Man skulle ha en vrid-pot med avstängt läge längst åt vänster, så det bara är att vrida på å sen öka hastigheten. thumbs up
Eller ännu helst avstängt i mitten sen höger/vänster för gängningsarbeten.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Ja vridpot hade varit nice att ha men i och med att chucken är begränsad till 8 mm så tror jag inte jag kommer behöva ändra varvtalet så mycket.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Mats Karlsson skrev:
Ja vridpot hade varit nice att ha men i och med att chucken är begränsad till 8 mm så tror jag inte jag kommer behöva ändra varvtalet så mycket.


Svarva ner alla stora borr till 8 mm skaft

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Janne J skrev:
Mats Karlsson skrev:
Ja vridpot hade varit nice att ha men i och med att chucken är begränsad till 8 mm så tror jag inte jag kommer behöva ändra varvtalet så mycket.


Svarva ner alla stora borr till 8 mm skaft


Ja iallafall ett 10 mm borr ska tas ner till 8 mm. Större hål än så tar jag med stegborren.
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3352



Borde kunna gå att byta chucken på den där till en större också.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Den verkar ju inte ha nån vanlig kona som chucken monteras med, har inte kommit underfund med hur tusan den sitter fast ännu.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Kollat upp i den..? kanske en skruv nerifrån...

_________________
Michael Thulesius
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Borde kunna vara typ B kona på axeln, tex B12 eller liknande.
Isåfall är det så att den ska knackas rakt nedåt.

När jag bytte på min så slog jag i princip sönder chucken innan den lossnade från axeln, så de kan sitta rätt hårt efter många år

Kanske underlättar att värma upp chucken rejält med gas.

Sen putsar man rent och slår dit den nya med typ locetite

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Michael Th skrev:
Kollat upp i den..? kanske en skruv nerifrån...


Sitter ingen skruv innuti.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
knotan skrev:
Borde kunna vara typ B kona på axeln, tex B12 eller liknande.
Isåfall är det så att den ska knackas rakt nedåt.

När jag bytte på min så slog jag i princip sönder chucken innan den lossnade från axeln, så de kan sitta rätt hårt efter många år

Kanske underlättar att värma upp chucken rejält med gas.

Sen putsar man rent och slår dit den nya med typ locetite


Jo, jag vill ogärna ha sönder nåt innan jag vet att det går att ersätta. Har inte lyckats hitta nån info på nätet heller när jag googlat.
Citera
Andra projekttrådar
Tyskborren
1, 2   >>
2609 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande