Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Dodge Dart -67
<<   1, 2, 3, ... 16, 17, 18   >>
37 besök senaste veckan (35726 totalt)
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Dude skrev:
Mange K skrev:
Sjysst att få plåthjälp av mannen med skåpet thumbs up

Sett senaste engine masters? Dom testade hemi gen3 med headers å sportkam ihop med holleys nya pnp för mopar, verkade bli trevlig raggarmaskin (tänkte på ifall av nån av dina andra raggarbilar ska få motorbyte)


Jag prenumererar inte på motortrend, så jag får vänta en månad innan den blir gratis 😢


Löser det,sjukt mkt bra serier där

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Dude skrev:
camarogbg skrev:
Fräsig bil thumbs up thumbs up thumbs up
Kan bli hur fet som helst. Är det denna du skall ha 59 north fälgar på?
Måste få fart på mitt bygge snart


Japp.
Snackade med rejsa's hustomte Ajden och han kunde bistå med fälghjälp ❤️
Så det löste sig galant och jag slapp byta framfälgarna till nåt som liknade dom thumbs up


Hur ska ni göra med fälgarna?


Medelst svarv och svets

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator


_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
P.P. skrev:
Finns en del Gen 3-info hos Hr Holdener också https://www.youtube.com/watch?v=dtWG7nlWtms&list=PLM8JsB6QR-TYDOQa . . . .



Han är fan bäst

Bara sjuka filmer hos honom thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Dude skrev:
P.P. skrev:
Finns en del Gen 3-info hos Hr Holdener också https://www.youtube.com/watch?v=dtWG7nlWtms&list=PLM8JsB6QR-TYDOQa . . . .



Han är fan bäst

Bara sjuka filmer hos honom thumbs up


Han är gött speedad oxå! Kan behövas så som han håller på!

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

ezroller skrev:
Dude skrev:
P.P. skrev:
Finns en del Gen 3-info hos Hr Holdener också https://www.youtube.com/watch?v=dtWG7nlWtms&list=PLM8JsB6QR-TYDOQa . . . .



Han är fan bäst

Bara sjuka filmer hos honom thumbs up


Han är gött speedad oxå! Kan behövas så som han håller på!


Fattar inte hur han hinner med allt Men lärorikt är det när man fokuserar på allt som sägs.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Tar väl och lägger till lite till

Hjulhusen fick bli lite större, så att ett par 345/35-18 skulle få plats.
Passade på att framtidsäkra, så dom blev 450mm breda.


Bakvagnen består av Truckarms och en Dana 60 i aluminium och cromemoly samt en wattlänk




_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Kul bilval! Fantastiskt fin thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 677



Fullständigt älskar detta thumbs up

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



En av de snyggaste mopar-bilarna thumbs up

Gillar vilket jobb de lagt ned på att dra buren snyggt!

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
bop skrev:
En av de snyggaste mopar-bilarna thumbs up

Gillar vilket jobb de lagt ned på att dra buren snyggt!


Tack 😊
Ditt nick avslöjar en böjelse för Pontiac 😉

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Dude skrev:


Tack 😊
Ditt nick avslöjar en böjelse för Pontiac 😉


Ha Ha ! Man skulle kunna tro det, men inte den här gången

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Slänger in ett litet bromsinlägg (som inte är kronologiskt)

Har uppgraderat lite från wilwoodbromsarna som satt på när jag köpte bilen.
Gillar att kunna bromsa mer än en gång då och då.
Bakaxeln hade inget monterat öht, så det var bara att lösa det från grunden.

Hämtade ok och skivor från en polares skrot, så jag kunde börja labba.
Ville gärna ha en vettig handbroms👍

Tog från en Volvo V50 Turbo och dom verkade rimligt anpassningsbara.
Bak fick jag dra ur drivaxlarna och svarva ner yd på hubben 5mm, så skivan gick att trä på.
Borra ny delning i skivorna samt tillverka ett fäste för oket.
Prototyp 1 passade galant förutom en glitch med att handbromsarmen tog i truckarmen 🙄
Bara att göra ett nytt och flytta oket en bit, så blev det bra 👍




Fram blev inte lika lätt (i vikthänseende)
Började jämföra Volvogrejerna med ett set motsvarande från en Mustang -07 och dom grejerna var både lättare och smäckrare.
Så tjong dit med dom istället (och Mustang har ju samma bultdelning också 👍)
Adaptern är inte helt klar i sin slutgiltiga form på bilden.




Iom storleken på frambromsarna, så förlikade jag mig med att 15"-hjul var ett minne blott 😢
Men innan man försökt, så vet man ju inte. Eller hur?

Med 3mm spacer så blev det såhär bra 😎



Hyggligt trångt 😂😂
2mm frigång iaf 👍

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Är inte Wilwood amerikanarnas stolthet nr 1?

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



OneYet skrev:
Är inte Wilwood amerikanarnas stolthet nr 1?
Förstaval pga pris och tillgänglighet, men det är ju alltid lite oklart vad de olika delarna har för designmål.
En del grejer verkar ha syfte att kunna bromsa ner en bil efter en repa, och sen inte behöva bromsa igen förrän nästa repa, och vikten/storleken spelar stor roll.
Andra lösningar verkar drivas av reglementen där det måste vara bromsar på en axel, men de inte behövs i praktiken. Då blir det jättelätta lösningar som knappt räcker till handbromsfunktion.
Det finns ju tom Amerikanska Ytubers som gnäller på att Wilwood inte räcker ens för att bromsa efter repa...

Det är ju detsamma med många grejer, det lönar sig att klura ut ändamålet de designats för och sen blanda det med erfarenheter. Gör man det bra så kan man komma undan med smarta blandningar av billiga saker som fungerar bättre för dina syften än det som går att klicka hem.

Jag har Wilwood fram själv, men inte den variant som föreslås, utan lite klumpigare saker.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Gillar att du botaniserar på skroten, moderna bilar har rejäla grejor i bromssystemen, bilarna blir tyngre och farterna högre, alltså måste bromsarna dimensioneras därefter.
Jag använde bakbromsar från Mustang 2017 med inbyggd mekanisk handbroms och frambromsar från Porsche Boxster till min musse.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
OneYet skrev:
Är inte Wilwood amerikanarnas stolthet nr 1?
Förstaval pga pris och tillgänglighet, men det är ju alltid lite oklart vad de olika delarna har för designmål.
En del grejer verkar ha syfte att kunna bromsa ner en bil efter en repa, och sen inte behöva bromsa igen förrän nästa repa, och vikten/storleken spelar stor roll.
Andra lösningar verkar drivas av reglementen där det måste vara bromsar på en axel, men de inte behövs i praktiken. Då blir det jättelätta lösningar som knappt räcker till handbromsfunktion.
Det finns ju tom Amerikanska Ytubers som gnäller på att Wilwood inte räcker ens för att bromsa efter repa...

Det är ju detsamma med många grejer, det lönar sig att klura ut ändamålet de designats för och sen blanda det med erfarenheter. Gör man det bra så kan man komma undan med smarta blandningar av billiga saker som fungerar bättre för dina syften än det som går att klicka hem.

Jag har Wilwood fram själv, men inte den variant som föreslås, utan lite klumpigare saker.


Wilwood har rökargrejer i sitt sortiment, men då är prislappen en annan.
Jänkarna verkar köpa minimalt med bromsar och lägga pengarna på fartökning istället.
Ungefär som i sverige mao 😉😂

Man kan nog inte jämföra gearheads med alllmänt bilintresserade människor 👍

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Janne J skrev:
Gillar att du botaniserar på skroten, moderna bilar har rejäla grejor i bromssystemen, bilarna blir tyngre och farterna högre, alltså måste bromsarna dimensioneras därefter.
Jag använde bakbromsar från Mustang 2017 med inbyggd mekanisk handbroms och frambromsar från Porsche Boxster till min musse.


Jag har nog alltid varit en skrotkille 👍
Gillar att maximera utdelning per krona, och räknar arbetstiden som utbildning 😊

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Dude skrev:



Gillar att maximera utdelning per krona, och räknar arbetstiden som utbildning 😊


Väldigt bra inställning. thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Lite random plåtbyggarbilder














_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Lite målarbilder








_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Dodge Dart -67
<<   1, 2, 3, ... 16, 17, 18   >>
37 besök senaste veckan (35726 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande