Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320i E91 2006, konbana 2024!
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 11, 12, 13   >>
44 besök idag (17864 totalt)
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826


Trådstartare
Axly skrev:
Det är ingen som har mätt fälgen själv? 8,5" yttermått är ju inte samma som 8,5" bredd "på riktigt"..


Vet inte. Har frågat säljaren, men inget svar. På de ats fälgarna man hittar på nätet som är 8" framgår det tydligt på fälgen.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1124



He du kollat med Schmiedmann? Jag vill minnas att dom sålde ATS fälgar förr i tiden. Ganska billiga om jag minns rätt så kanske inte något man vill "köra hårt på kerbs" med.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826


Trådstartare
BMW-DJ skrev:
He du kollat med Schmiedmann? Jag vill minnas att dom sålde ATS fälgar förr i tiden. Ganska billiga om jag minns rätt så kanske inte något man vill "köra hårt på kerbs" med.


Bra tips! Har kört totalt fast med googling. Har sökt på det mesta, men hittar inte någon spec.
De fanns på Omega Lotusen tror jag men förmodligen en anna version.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6493



bmw_ixen skrev:

De fanns på Omega Lotusen tror jag men förmodligen en anna version.


Nära nog, men inte riktigt
ATS DTM var standard på Opel Omega EVO 500, homologiseringsbilen för DTM. Den är gjort i såpass få exemplar att den ovanliga Lotus Omega verkar vara en dussinbil
8 x 18'' ET 30 (ATS Nr. 8081) påstår internet att det är på Omegan iaf.

Kul att du ändå tänkte på Omegan!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826


Trådstartare
Har haft en härlig oljedoft i bilen sen jag köpte den för några år sen. Med jämna mellarum släpper det en droppe olja ner på grenröret. På sista sprinten så blev det riktigt varmt i pannrummet och förmodligen släpptes det mer än en droppe olja...

Här nere bakom sitter den lilla läckande gynnaren. Locket till Vaccumpumpen...

Den stora grå oringen tror jag det ska vara som orsakade lite rök.

Den nya kändes verkligen spänstigare! Säger man oring om den är formad så med "läppar"

På med locket igen.

Dit mer oringen som tätar mellan toppen och vaccumpumpen. Den va lite stor, så knepet med fett var egentligen inte optimalt här, men till slut va allt på plats igen, och tätt märkte jag när jag åkte till jobbet. Ingen oljedoft heller längre!

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826


Trådstartare
Figgz skrev:
bmw_ixen skrev:

De fanns på Omega Lotusen tror jag men förmodligen en anna version.


Nära nog, men inte riktigt
ATS DTM var standard på Opel Omega EVO 500, homologiseringsbilen för DTM. Den är gjort i såpass få exemplar att den ovanliga Lotus Omega verkar vara en dussinbil
8 x 18'' ET 30 (ATS Nr. 8081) påstår internet att det är på Omegan iaf.

Kul att du ändå tänkte på Omegan!


Nja. Ta inte i för mycket nu... Så mycket tänkte jag inte på Opelen. Inte så pass mycket att jag gick all in och såg att Lotus och EVO 500 inte var samma sak.

Men är det inte underligt att inte någon lagt upp alla gamla fälgkataloger på nätet? Måste jag gå upp på vindes vind och rota å se om jag sparat på nån gammel katalog. På Garaget finns en tråd om vilken fälg är det på bild, men inte ens där kommer det upp nått likande.

Tror att de hade nått liknade ppå Clio cup när det begav sig... Men ändå inte samma mått såklart. Hoppades på fler bilder igår, men icke. Kommer idag kanske?

På tal om katalog. Kom ni ihåg OKA racinga hette det va? Satt man å bläddrade i och Steffansson Automotive, som jag sedemera jobbade några år hos. Det va drömjobbet då!
Motor Nord och Dalhems och va hette den andra som sålde VW prylar i katalogen?

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



bmw_ixen skrev:
Efter mycket velande så blev det iaf. nya DS2500 (FDS1773). De hade inte DS2500 till bak och i så fall vill jag byta skivorna oxå.
Egentligen skulle man ju haft nytt runt om..., men snålade lite. Skivorna fram finns inget att klaga på, bak är ett par tre millimeter rost på, men förhoppningsvis tar det mer på frambroms och att det lilla som är rost bak brinner up fast utan att beläggen brinner upp hoppas jag...

ATE 200 fanns oxå på Autodoc, så det blir byte av igen. Kanske tar mig ner under och trycker ut nytt i kopplingscylindern denna gången också.

Packningar till Vaccumpumpen är oxå beställt. Känt till läckaget ett tag, men inte tyckt att det skadat så mycket, men nu efter Vårgårda så rök det odefinierat i motorutrymmet. Hoppas detta va orsaken...

Den lilla, lilla fukten vid servopumpen härledde jag till banjon och drog den pyttelite och hoppas jag inte dragit sönder den.


Klarade mig bra på standardbromsar på Knutstorp, nya bremboskivor och standardbelägg. Lite damm på fälgarna men inget märkbart slitage. Har också ATE200 bromsvätska. Visserligen en relativt lätt bil men det är inte heller några monsterstora skivor fram.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826


Trådstartare


Så blev lite meck idag oxå! :-)
Ferodo beläggen är på. Inget fett och inga skrikdämpande plattor. Får se hur detta blir...

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



bmw_ixen skrev:

Den nya kändes verkligen spänstigare! Säger man oring om den är formad så med "läppar"


PIP-gasket, Push In Place gasket. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826


Trådstartare
MaZ skrev:
bmw_ixen skrev:

Den nya kändes verkligen spänstigare! Säger man oring om den är formad så med "läppar"


PIP-gasket, Push In Place gasket. thumbs up


Gött! Då fick vi svar på det :-)
Nu är det tätt iaf. Inte en enda doft!

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826


Trådstartare
Oscar som filmade på Gäddered hade en stund över... :-)


_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826


Trådstartare
Fått lite kontakt med säljaren av ats dtm hjulen.

Det är tydligen 8x18 och inte 8.5x18 som det stod i annonsen.
Är lite lur på vikten, ET och däcken än. Men hittade en tråd om olika fälgvikter...
https://www.astra-g.de/archive/index.php/t-46147.html

Kanske inte 100 tillförlitligt dock, menn 11,4 kg kan det stämma? Är det tungt?
ET, om det är 18 så åker de ut 28 mm. jämfört med original. Det bör funka. Men om han har fel på ET också och det är 13. Då blir det kanske lite väl...

Så jag inväntar mer info, men det passar fint att ta dem på vägen till falkenberg nästa vecka. I regnet...!!! Grrr!

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826


Trådstartare
Bilen delvis packad för Falkenberg. Nä det blev ingen badpool denna gången heller, men en cementblandare! :-) Tur man kör kombi...
Nä den ska av i Varberg på vägen ner. Men jag vill gärna få in 4 hjul i Borås. Undrar hur det ska gå till...


_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2085



Kanon! Då vet vi att du kan få in en klotgrill till konbanan!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826


Trådstartare
dvorak skrev:
Kanon! Då vet vi att du kan få in en klotgrill till konbanan!


Går nog in ett eldfat t.o.m det skulle behövas! Fundera på att kasta in takräcken, så man kan inpulslasta nått stort som inte får plats i bilen...

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826


Trådstartare
Jahopp! Nu är säsongen över som räserbil.

5 sprinter och 1 bankörning på falkenberg motorbana.

Man va allt lite ringrostig i början av säsongen på körningen, men det började funka på slutet mellan konerna. Men det är mycket att lära och materialet behöver uppdateras. Nya däck och fälgar är inhandlat (nya för mig...). Det adderar dock en sekund i konbanan kanske. Har inte kollat TW...
Men vad gör väl det om det känns bra, om det nu gör det med gamla R däck. Hoppas det är torrt 2022.

Det har vart så jäkla kul med konbana, gött tjöt mellan stinterna och riktigt go stämmning. Inte en ända sur min. Lite mer "rackans där fick du bättre tid än mig - nu jäkla" med ett stort smile och ryggdunk via "zoom".

Falkenberg Höstrusket II!
Ville verkligen ha torrt väder! Mina gatdäck sjunger på sista versen och hade verkligen viljat prova nyinköpta R-däcken. Men det spöregnade i princip hela eftermiddagen.
Men jag fick lite kört, läs sladdat, iaf. Hade aldrig kört på Falkenberg och den såg inte så kurvig ut, men det va den :-)
Det va riktigt kul att åka bana igen även om jag helst ville haft torrt.
Försökte göra allt rätt, bromsa rätt, hålla undan för snabbare bilar, hålla bilen på banan o.s.v. Det va dessvärre inte alla som lyckades med det. :-/ Som tur var ingen personskada.

Meeen så tabbade jag mig rejält. :- (
Riktigt ledsen för det! Och hoppas verkligen att ingen tog allt för mycket skada.

Efter kraschen va det på håret att vi ens fick fortsätt köra, men man ordnade med lite koner och gul flagg förbi hela rakan. Det blinkade eller lös, runt hela banan, som va snorhal... Grönt, och eller gult. Jag va inte uppmärksam på det iaf. Försökte ha full koll på att hålla bilen på banan...
Missuppfattade ett par folks rejäla fartminskninga på rakan (efter olycksplatsen men innan grön flagg) och körde om, INTE bra och helt regelvidrigt.
Vissa saktade ner vid konorna men gasade inte på igen efter och jag uppfattade det som att de höll igen och ville släppa förbi, medan vissa gasade på, så då höll jag mig bakom. Totalmiss, hjärnsläpp av mig, oerfaren japp, adrenalin japp!
Kraschade bilen nope. knödde på någons halv till en mille bil nope. sladdade japp, hur lyckades ens någon att inte göra det?, snurrade ett varv japp (en gång). Hamnade inte i grusgropen.
Gick å pratade med arr. folk och fick förklarat (inget skäll), så nu har man lärt sig den läxan.
Men blev först utskälld av medverkare för att jag sladdade och av banfolk för att jag körde om en långt långsammare bil (på gulflagg).
Blev lite tråkig stämmning och det va slut på körning om 2min, så jag åkte hem.
Ta det lungt! Tänk på hjärtat vänner!

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826


Trådstartare


Det visade sig att jag fått punka på ett av bakdäcken när jag kom hem efter jobb på fredagen. Satt järnskräp i däcket...
Så jag åkte bort till min däckgubbe å fick 254/35-18 däcken monterade som jag köpte beg. i somras, men som jag inte trodde skulle rymmas på fälgarna. Men det gjorde de :-)
Så nu sitter det är RFT däck på bak. Bra fett blev det! Men de gnuggar lite i hjulhuset. Sliter nog till sig med tiden...

Men fråga är. Hur högt tryck ska man köra på Bridgestone potenza RFT? Däckgubben sa 3,2. Men tycker det låter väldigt högt...

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1124



bmw_ixen skrev:

Men fråga är. Hur högt tryck ska man köra på Bridgestone potenza RFT? Däckgubben sa 3,2. Men tycker det låter väldigt högt...


Ja det låter högt, däcktrycket som BMW rekommenderar står i b stolpen vid förardörren. Gissar att det kan vara 2,4-2,8 beroende på hur mycket man lastar.
Bilen är ju ursprungligen såld med sådana däck så BMWs rekommendationer borde stämma bra.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826


Trådstartare
Letade runt där och hittade lite olika tryckangivelse för div. däckstorlek. Men det står faktiskt att det ska vara 3,2bar, men vid max last då. Så helt galet va det inte. Men ska kolla med tryckmätaren å se om man kan sänka lite iaf. för det är rätt hårt nu...

För övrigt är nog fälgarna sålda, så snart är just dessa däck ett icke problem.

Fereodo beläggen vill gärna gnissla lite och jag tycker att de morrar rätt bra när man kör i lägre hastigheter å bara smygbromsar i stan. Lite som det låter när man tvättat dagen innan och första bromsen på morgonen på ytrostiga skivor.
Känns som att de river hårt på skivorna.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6493



På min BMW 125 cabbe så är 3.1 bar standard bak med 245 breda 18" RFT, dock lite lägre profil. Så det är inte konstigt att BMW anger det. Men på bana så börja lägre, för det kommer öka ändå när det blir varmt

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826


Trådstartare
Tack för input!
Mätte senare i dag med biltema.... digitala mätare och enl. den så är det 2.9 nu.

Nä dessa kommer nog inte ut på bana. :-)
Inte av mig iaf.

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320i E91 2006, konbana 2024!
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 11, 12, 13   >>
44 besök idag (17864 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande