Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Flödestesta bef. Intercooler?! (Alpina BiTURBO) | 2 besök senaste veckan (1156 totalt) |
Ska renovera bilen under vintern så att den blir i mint-condition till sommaren 2005. Bilen är 13 år gammal och rullat 14.500 mil. Är en del flugor och dyl. som sitter fast i intercoolern. Mina frågor är;
-Slits intercoolern med åren, precis som en kylare?! -om ja, går det att flödestesta intercoolern för att se att den kyler som den ska? (tror den är vattenkyld) -Kan man gå lös med avfettning och högtryck för att rensa den från skräp eller riskerar den att skadas? Har inte lust att ringa en IC-säljare för då vet jag vad jag får för svar (provade att söka men ämnet verkar inte behandlats förut) M V H Stephan _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||
En IC slits inte, men den blir smutsig på både ut- och insida, och därmed minskar kyleffekten. Det är oftast vevhusventilationen som på en turbobil måste anslutas uppströms turbon som suger oljedimma och ger en beläggning på insidan av allt, inklusive rör och IC, mellan turbo och insugsrör. Trötta tätningar i turboaggregaten kan också spilla olja som hamnar i ICn.
En B10 biturbo har inte vattenkyld IC, det är en luft/luft värmeväxlare som på nästan alla turbobilar. Födestesta kan man göra, men det är bökigare att mäta kyleffekten. Flödestestandet går oftast bara ut på att se vilket tryckfall man få genom ICn vid ett visst tryck/flöde. Den tål högtryckstvätt. _________________ Mattias Sjöström |
||
Tack för ett utförligt svar. Men hur tvättar man den på insidan, går det? Eller måste man isåfall köpa en ny? M V H Stephan _________________ M v h Stephan Berglund BMW M3 E36 -97 |
||
Håller med om att det egentligen inte slits, men sitter den utsatt till kan stenskott + vägsalt göra att det ärgar hål i kylkanalerna. Hålen syns ganska lätt eftersom det gärna fastnar smuts där ihop med oljedimman från vevhusventilationen...
Högtryckstvätt tycker jag låter lite väl våldsamt om man skall rengöra även utsidan - tror att man blir av med en del av kylflänsarna om blåser på med högtryck! _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Använd avfettning och vatten. Låt stå en stund så att skiten släpper och spola rent. _________________ Per Stohm |
||
Skruva banåkabil Flödestesta bef. Intercooler?! (Alpina BiTURBO) | 2 besök senaste veckan (1156 totalt) |