Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Flödestesta bef. Intercooler?! (Alpina BiTURBO)
2 besök senaste veckan (1156 totalt)
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381


Trådstartare
Ska renovera bilen under vintern så att den blir i mint-condition till sommaren 2005. Bilen är 13 år gammal och rullat 14.500 mil. Är en del flugor och dyl. som sitter fast i intercoolern. Mina frågor är;
-Slits intercoolern med åren, precis som en kylare?!
-om ja, går det att flödestesta intercoolern för att se att den kyler som den ska? (tror den är vattenkyld)
-Kan man gå lös med avfettning och högtryck för att rensa den från skräp eller riskerar den att skadas?

Har inte lust att ringa en IC-säljare för då vet jag vad jag får för svar
(provade att söka men ämnet verkar inte behandlats förut)

M V H
Stephan

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
mks
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 42



En IC slits inte, men den blir smutsig på både ut- och insida, och därmed minskar kyleffekten. Det är oftast vevhusventilationen som på en turbobil måste anslutas uppströms turbon som suger oljedimma och ger en beläggning på insidan av allt, inklusive rör och IC, mellan turbo och insugsrör. Trötta tätningar i turboaggregaten kan också spilla olja som hamnar i ICn.

En B10 biturbo har inte vattenkyld IC, det är en luft/luft värmeväxlare som på nästan alla turbobilar.

Födestesta kan man göra, men det är bökigare att mäta kyleffekten. Flödestestandet går oftast bara ut på att se vilket tryckfall man få genom ICn vid ett visst tryck/flöde.

Den tål högtryckstvätt.

_________________
Mattias Sjöström
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381


Trådstartare
mks skrev:
En IC slits inte, men den blir smutsig på både ut- och insida, och därmed minskar kyleffekten. Det är oftast vevhusventilationen som på en turbobil måste anslutas uppströms turbon som suger oljedimma och ger en beläggning på insidan av allt, inklusive rör och IC, mellan turbo och insugsrör. Trötta tätningar i turboaggregaten kan också spilla olja som hamnar i ICn.

En B10 biturbo har inte vattenkyld IC, det är en luft/luft värmeväxlare som på nästan alla turbobilar.

Födestesta kan man göra, men det är bökigare att mäta kyleffekten. Flödestestandet går oftast bara ut på att se vilket tryckfall man få genom ICn vid ett visst tryck/flöde.

Den tål högtryckstvätt.


Tack för ett utförligt svar. thumbs up Men hur tvättar man den på insidan, går det?
Eller måste man isåfall köpa en ny?

M V H
Stephan

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Håller med om att det egentligen inte slits, men sitter den utsatt till kan stenskott + vägsalt göra att det ärgar hål i kylkanalerna. Hålen syns ganska lätt eftersom det gärna fastnar smuts där ihop med oljedimman från vevhusventilationen...

Högtryckstvätt tycker jag låter lite väl våldsamt om man skall rengöra även utsidan - tror att man blir av med en del av kylflänsarna om blåser på med högtryck!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Per-_
FFM
Här sen Feb 2003
Inlägg: 60



Stephan B skrev:


Tack för ett utförligt svar. thumbs up Men hur tvättar man den på insidan, går det?
Eller måste man isåfall köpa en ny?

M V H
Stephan

Använd avfettning och vatten. Låt stå en stund så att skiten släpper och spola rent.

_________________
Per Stohm
Citera
mks
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 42



Det går att skölja ur en IC med bensin för att få bort oljebeläggningen, men man ska nog vara försiktig i överkant när det gäller urvädring/torkning efteråt.

_________________
Mattias Sjöström
Citera
Skruva banåkabil
Flödestesta bef. Intercooler?! (Alpina BiTURBO)
2 besök senaste veckan (1156 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande