Nyheter | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
339 besök totalt |
Måste kolla om jag tänker rätt
![]() Vridmomentet på drivaxeln är motorns vridmoment x utväxling i bakaxeln? _________________ En av få som bärgat en äkta F1-bil i Sverige samt fått Lill-lövis att springa ![]() Anders Bisting |
||||||
|
||||||
👍 Tänkte mer på skillnaden i moment mellan kardan och drivaxel (skulle formulerat mig bättre😊) _________________ En av få som bärgat en äkta F1-bil i Sverige samt fått Lill-lövis att springa ![]() Anders Bisting |
||||||
Eller utväxling i framaxeln, tex bmw kryssdrive... _________________ Roland Johansson |
||||||
Men jöstanes grabbar
![]() Jag ska ge er ett glasklart scenario 1000nm kommer genom kardanen (i scenariot finns ingen vxll och kardanen sitter direkt på vevaxeln) Den går in i en std 1a stel bakaxel med agadiff Utvxl är 4:1 Shoot😂 I min värld, så kommer det ur 4000nm/på 2 drivaxlar =2000nm/axel. Korrekt? _________________ En av få som bärgat en äkta F1-bil i Sverige samt fått Lill-lövis att springa ![]() Anders Bisting |
||||||
Nej
I din värld så skall du nog räkna med att du bara har grepp på ett hjul. Agadiffen ger då 4000Nm på en axel. Vore ju tråkigt om du svängde på ratten och gasade samtidigt så går drivaxeln av. Men inte skulle du varken gasa fullt eller svänga samtidigt.... Mvh Eric Lycke _________________ Eric Lycke |
||||||
Ja med spole blir lätt fulla momentet på ena axeln, så 4kNm är nog det man ska dimensionera för. När allt är jämt, bilen är rakt fram etc, då kommer det vara ungefär 2kNm per axel, ungefär, dvs i de fall en öppen diff hade fungerat likadant. _________________ Markus Ålind |
||||||
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
339 besök totalt |