Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vridmoment och drivaxlar
357 besök totalt
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Måste kolla om jag tänker rätt
Vridmomentet på drivaxeln är motorns vridmoment x utväxling i bakaxeln?

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Dude skrev:
Måste kolla om jag tänker rätt
Vridmomentet på drivaxeln är motorns vridmoment x utväxling i bakaxeln?
x utväxlingen i växellådan

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Dude skrev:
Måste kolla om jag tänker rätt
Vridmomentet på drivaxeln är motorns vridmoment x utväxling i bakaxeln?
x utväxlingen i växellådan

👍
Tänkte mer på skillnaden i moment mellan kardan och drivaxel (skulle formulerat mig bättre😊)

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Dude skrev:
Niklas Falk skrev:
Dude skrev:
Måste kolla om jag tänker rätt
Vridmomentet på drivaxeln är motorns vridmoment x utväxling i bakaxeln?
x utväxlingen i växellådan

👍
Tänkte mer på skillnaden i moment mellan kardan och drivaxel (skulle formulerat mig bättre😊)


Eller utväxling i framaxeln, tex bmw kryssdrive...

_________________
Roland Johansson
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



Om man har öppen diff borde det bli max hälften, antar jag? Plus max broms om om man har lamelldiff, men det borde vara mindre. Torsen vettefan.

_________________
Markus Ålind
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Men jöstanes grabbar
Jag ska ge er ett glasklart scenario

1000nm kommer genom kardanen (i scenariot finns ingen vxll och kardanen sitter direkt på vevaxeln)
Den går in i en std 1a stel bakaxel med agadiff
Utvxl är 4:1

Shoot😂

I min värld, så kommer det ur 4000nm/på 2 drivaxlar =2000nm/axel. Korrekt?

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Ericl
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 237



Nej
I din värld så skall du nog räkna med att du bara har grepp på ett hjul.
Agadiffen ger då 4000Nm på en axel.
Vore ju tråkigt om du svängde på ratten och gasade samtidigt så går drivaxeln av.

Men inte skulle du varken gasa fullt eller svänga samtidigt....

Mvh
Eric Lycke

_________________
Eric Lycke
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



Ericl skrev:
Nej
I din värld så skall du nog räkna med att du bara har grepp på ett hjul.
Agadiffen ger då 4000Nm på en axel.
Vore ju tråkigt om du svängde på ratten och gasade samtidigt så går drivaxeln av.

Men inte skulle du varken gasa fullt eller svänga samtidigt....

Mvh
Eric Lycke


Ja med spole blir lätt fulla momentet på ena axeln, så 4kNm är nog det man ska dimensionera för.

När allt är jämt, bilen är rakt fram etc, då kommer det vara ungefär 2kNm per axel, ungefär, dvs i de fall en öppen diff hade fungerat likadant.

_________________
Markus Ålind
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Sen ska det väl hålla för ett wheelhop eller två , då blir det att gissa

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Skruva banåkabil
Vridmoment och drivaxlar
357 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande