Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar EAS / mclaren m6b . | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 14 besök senaste veckan (27914 totalt) |
Nja det finns ett punkter där men det är inte därför den gick av.
jag har alltid hört ett krassade ljud när man gav full gas på låga växlar och jag har letat efter orsaken men inte hittat det ,men när jag satt på ett större drev bak så såg jag att motorns kraft har dragit fram axeln ca 10 mm så det ljudet jag hörde var kedjan som var på väg av drevet ( axeln blev som en banan) _________________ Rolf Suhr |
||||
Ok, det förklarar ju varför det hände. Det du gjort kommer säkert att bli kanon! _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||||
Avsaknaden av ett lager i centrum, nära bromsskivan, kan mycket väl vara grundorsaken till att axeln knäcktes. Det är mekaniskt olämpligt att påföra sidokrafter på en längre axel utan stöd. Momentet från hjulen, dragningen från kedjan, moment från bromsskivan, och en ganska lång slank axel så kan det bli så.
Med ett lager på mitten blir det kalas, böjstyvheten ökar något i stil med 4ggr om du halverar fri längd på axeln, om jag minns rätt _________________ Kristoffer Clasén |
||||
Kanske kan man vinna på att lagren ute vid hjulet (är det hjullager som kan ta böj-moment ?) "klampas" så de också motverkar axel-böjning. Om axeln böjs vid inbromsning så kan bakhjulen gå mot toe-out _________________ Johan Lekås |
||||
Det är ca 500mm mellan hjullagret och extra lagret så jag tror inte att den ska böja sej på den sträckan och att bromskraften har med det att göra tror jag inte efter som det är bara 10% bromskraft bak . dom andra bilarna har också kört av axlar men efter längre tid typ flera års körning våra bil har mest hk breddades däcken och mjukaste gummit , Tjejen har aldrig hört att kedjan nästan har klättrat av bak drevet hon kör inte lika hårt som mej . och svaret kommer nästa torsdag på kuntan då blir det test . _________________ Rolf Suhr |
||||
En sen uppdatering om testet på knutstorp
bilen är hel och det krasande ljudet från bakaxel är borta så det extra lagret gjorde gott . provade r däck på torr bana svårt med värme i framdäcken men bakdäcken fick slita ont gjorde inga ansträngningar med inställningar eller lufttryck . det blev inga bra tider med mej bakom ratten . _________________ Rolf Suhr |
||||
Efter genom gång av loggen så såg jag att oljetrycket var lite lågt vid hårda inbromsningar vid höger sväng så jag fick ta ner oljetråget och såg att sump baffel-plate var krokig troligen av att oljan har flyttat sej med hög hastighet. så det blev att borra och gänga så att jag kunde sätta fast den lite bättre och sen blev det ett litet skvalpskott dit svetsat i tråget får se om det hjälper att hålla oljan på plats .(tråget var sjukt lätt att svetsa i)
_________________ Rolf Suhr |
||||
Nu ska jag vara opolitiskt rak.
Jag hade inte vågat köra en bil med en sådan konstruktion till bakaxel. Ett lager på mitten, så får du ner mig i bilen med. Inte annars. Att det dessutom funnits andra "incidenter", bara det gör mig rädd. Då finns det ju fakta på, att denna lösning inte har säkerhetsmarginal. Nu har det gått bra i dessa fall, men vad händer om det går av på ett annat vis. Både för föraren i omtanke och för andar i bilens närhet, om det blir hastiga rörelser eller flygande bitar. Jag ber om ursäkt men om jag inte skriver det jag tänker, så känns det konstigt, när det är en säkerhetsfråga. _________________ Fredrik Reichel |
||||
Även jag blir lite nervös över den där konstruktionen, normalt brukar jag säga nej till att använda 3 "stumma" lagringar på en och samma axel. (Pga att den blir överbestämd, speciellt med tanke på eventuella vridning i chassiet. Men det vore ändå för mig helt otänkbart att köra en sådan konstruktion om inte axeln är ordentligt överdimensionerade, typ ett tjockväggigt materialrör i något lämpligt fjäderhärdat stål . Den sista ändringen med stödlager på mitten borde med råge göra en lättare och billigare/smidigare lösning än den första varianten sett till vilket material som skulle behövas,
Av nyfikenhet undrar jag även vad är det för material/mått på själva axeln?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Du får ha vilken uppfattning om konstruktionen du vill men det finns Eas bilar så är ca 10 år gamla som kör med samma bakaxel fortfarande . Våran bil har den nyaste motorn (mest hästkrafter) lite bredare slicks och mjukaste gummit så jag tror med våran bil gick vi över vad konstruktionen klarade . Alla konstruktion har sin gräns för vad den tål och vi gick över den med våran bil. Sen händer det att saker går sönder i all form av racing även f1 bilar GÅR SÖNDER och dom har en hel arme med INGENJÖRER. shits happends. _________________ Rolf Suhr |
||||
Varför skulle det inte funka med tre lager ? alla riktiga gocartar har det och dom justerar fästet i bakvagnen genom att skruva fast eller släppa på det . Problemet med i våran bil var att vi har lite för bra fäste och lite för bra drag i motorn axel blev som en banan när man full gas så den blev utmattad . axel är ett seghärdat konstruktion rör dj 5 mm diameter 50 mm _________________ Rolf Suhr |
||||
Mestadels för att jag har en sådan där bokstavskombination
Har man en stum axel i en konstruktion av vkr eller motsvarande. Så blir det spänningar I axeln och lager när man har fler än 2 lagringspunkter. Det är helt oundvikligt. Men sen kanske det spelar mindre roll och fungerar ändå såklart. Och som i detta fall är det nog ändå bättre med det extra stödet än flexet som blir utan. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
_________________ Rolf Suhr |
||||
Våra race- och banåkarbilar EAS / mclaren m6b . | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 14 besök senaste veckan (27914 totalt) |