Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Foruminfo/frågor
Trådar markeras som lästa utan anledning
1, 2   >>
601 besök totalt
pär grip
Sthlm Söder om Söder
Här sen Apr 2003
Inlägg: 417


Trådstartare
Har den senaste dagarna sett att trådar som först är markerade som "nya inlägg" tappar sin markering när jag läst en annan tråd. Jag har haft svårt att finna något direkt mönster.

Exempel, jag är inne och kolla i projektavdelningen, när jag kommer in har jag 5 trådar med nya inlägg. Jag läser tråd nummer 3. När jag går tillbaka (genom att klicka på forumdelen, inte bakåtknapp) så har både tråd 3 och 4 blivit markerad som läst/inga nya meddelanden.
Det sker dock inte alltid...

Fler som uppmärksammat detta?
Jag har aldrig sett det förr
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



För mig känns det som ett större problem att lästa tråda inte blir markerade som lästa när jag pillar från en och samma browser.

Men när jag byter browser/device blir det ju också knas när den verkligen tar till sig att "allt nytt" bara visa det som är nytt sen jag kollade i förra browsern.

Men det är lite charm att det är lite antik forumkod, man har ju bott in sig

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495



Pär Grip skrev:
Har den senaste dagarna sett att trådar som först är markerade som "nya inlägg" tappar sin markering när jag läst en annan tråd. Jag har haft svårt att finna något direkt mönster.

Exempel, jag är inne och kolla i projektavdelningen, när jag kommer in har jag 5 trådar med nya inlägg. Jag läser tråd nummer 3. När jag går tillbaka (genom att klicka på forumdelen, inte bakåtknapp) så har både tråd 3 och 4 blivit markerad som läst/inga nya meddelanden.
Det sker dock inte alltid...

Fler som uppmärksammat detta?
Jag har aldrig sett det förr


Vad har du för browser? Har den någon sorts read ahead cache?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
pär grip
Sthlm Söder om Söder
Här sen Apr 2003
Inlägg: 417


Trådstartare
dstr skrev:
Pär Grip skrev:
Har den senaste dagarna sett att trådar som först är markerade som "nya inlägg" tappar sin markering när jag läst en annan tråd. Jag har haft svårt att finna något direkt mönster.

Exempel, jag är inne och kolla i projektavdelningen, när jag kommer in har jag 5 trådar med nya inlägg. Jag läser tråd nummer 3. När jag går tillbaka (genom att klicka på forumdelen, inte bakåtknapp) så har både tråd 3 och 4 blivit markerad som läst/inga nya meddelanden.
Det sker dock inte alltid...

Fler som uppmärksammat detta?
Jag har aldrig sett det förr


Vad har du för browser? Har den någon sorts read ahead cache?


MS Edge, eftersom jag för läääänge sedan hade problem med Chrome loggade ut mig lite spontant med resultatet att alla trådar blev läsmarkerade..... Har inte provat med Chrome på ett tag, Rejsa är det enda som Edge används till.
Huruvida det finns någon "read ahead cache" är jag för oinsatt för att svara med säkerhet på, men jag tror inte det.
Citera
pär grip
Sthlm Söder om Söder
Här sen Apr 2003
Inlägg: 417


Trådstartare
Kan lägga till att samma problem även konstaterats med Chrome (vilket var väntat, men nu är det testat i alla fall).
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Det kan vara ett problem med cookies så det kan om man har lite tur lösa sig genom att radera alla cookies för Rejsa.


Men om du har samma problem med två olika browsers så... då är det mystiskt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Jag har också samma "problem" i Chrome.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Jag kör senaste Chrome på fullt uppdaterad Win10 pro. Antar att ni har samma miljö? (möjligtivs inte win pro men det borde ju inte påverka)


Chrome Version 87.0.4280.88 (Official Build) (64-bit)
Microsoft Windows [Version 10.0.19042.685]

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Det händer både på datorn och telefonen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Jag har verkligen inte den blekaste hur det är så för en del men utan problem för andra

Jag skulle ha loggat ur överallt, raderat alla cookies på Rejsa och sen provat logga in igen. Hjälper säkert inte men som sagt, skitskumt att det funkar för många och inte för andra.


Edit: Radera chromes cache i Androids inställningar också

_________________
Magnus Thomé
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064



Pär Grip skrev:
Har den senaste dagarna sett att trådar som först är markerade som "nya inlägg" tappar sin markering när jag läst en annan tråd ...


Samma fenomen här sedan igår. Jag har sedan länge Opera browser.
Inget som direkt stör mej men tänkte att jag kunde nämna det ...

_________________
Calle Olsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

calle_o skrev:
Pär Grip skrev:
Har den senaste dagarna sett att trådar som först är markerade som "nya inlägg" tappar sin markering när jag läst en annan tråd ...


Samma fenomen här sedan igår. Jag har sedan länge Opera browser.
Inget som direkt stör mej men tänkte att jag kunde nämna det ...


Provat logga ut och radera cache och cookies?

_________________
Magnus Thomé
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064



Magnus Thomé skrev:
calle_o skrev:
Pär Grip skrev:
Har den senaste dagarna sett att trådar som först är markerade som "nya inlägg" tappar sin markering när jag läst en annan tråd ...


Samma fenomen här sedan igår. Jag har sedan länge Opera browser.
Inget som direkt stör mej men tänkte att jag kunde nämna det ...


Provat logga ut och radera cache och cookies?


Ja, har loggat ut och raderat cookies. Jag städade även med CCleaner vilket tog bort cache om jag förstått saken rätt. Fenomenet dock kvar.

En annan skum sak, denna tråd fanns inte under "Allt nytt" fastän du hade svarat. Men den finns under "Bevakade" ...

_________________
Calle Olsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Det är verkligen mystiskt när det funkar för vissa och inte för andra, vad är det som skiljer liksom



EDIT: funderade på forumets sessionshantering, startade om det. Kan kanske göra skillnad om det blivit korrupt för en del där.

_________________
Magnus Thomé
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97



Har aldrig upplevt det på dator (Win10/Linux, FF) - men har sett det några gånger på telefon/platta (Android, FF). Blev så nu faktiskt, när jag "tvingades" logga in å båda. På datorn X olästa trådar, loggade in på telefonen - då markerades allt som läst.

_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



Niklas Falk skrev:
För mig känns det som ett större problem att lästa tråda inte blir markerade som lästa när jag pillar från en och samma browser.

Men när jag byter browser/device blir det ju också knas när den verkligen tar till sig att "allt nytt" bara visa det som är nytt sen jag kollade i förra browsern.

Men det är lite charm att det är lite antik forumkod, man har ju bott in sig


Har inte problem att den inte blir markerade som lästa, men "hoppa till nästa" uppdateras inte av besök oftast, så nästa gång tråden blir oläst hoppar den till samma. Den fastnar på det sättet ett tag, ibland flera sidor bakåt, sen släpper det plötsligt.

Har varit så länge Firefox på android.

_________________
Markus Ålind
Citera
pär grip
Sthlm Söder om Söder
Här sen Apr 2003
Inlägg: 417


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Det är verkligen mystiskt när det funkar för vissa och inte för andra, vad är det som skiljer liksom



EDIT: funderade på forumets sessionshantering, startade om det. Kan kanske göra skillnad om det blivit korrupt för en del där.


Har inte varit så aktiv eller tittat så noga under julledigheten, men nu när jag surfade runt så kvarstår problemet, tyvärr.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Ni som har det här problemet, får ni det på alla datorer och telefoner ni surfar från och alla olika webläsare ni testar med?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Både datorn och telefonen. Läser jag en tråd i ett delforum kan andra trådar i samma del bli "lästa" medan andra delar är olästa.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
pär grip
Sthlm Söder om Söder
Här sen Apr 2003
Inlägg: 417


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Ni som har det här problemet, får ni det på alla datorer och telefoner ni surfar från och alla olika webläsare ni testar med?


Det har jag inte utforskat i någon större utsträckning, 99.8 % av all rejsa-surfning sker på samma dator.
Har lite andra apparater att testa med dock, ska göra det vid tillfälle thumbs up
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4064



Magnus Thomé skrev:
Ni som har det här problemet, får ni det på alla datorer och telefoner ni surfar från och alla olika webläsare ni testar med?

Jag surfar bara på Rejsa från en bords-PC ...

_________________
Calle Olsson
Citera
Foruminfo/frågor
Trådar markeras som lästa utan anledning
1, 2   >>
601 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande