Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Höjdprofilen av banan - vad är vad?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (9415 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41544

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag plockade fram den här i samband med en 60-talsbild av backen ner efter Flugplatz i en
annan tråd. Så satt jag o tittade o försökte komma på vad som egentligen är vad...
och upptäckte att det inte alls kändes helt självklart! Så jag satte in nummer....

Är 6 det första lilla krönet vid Schwedenkreutz INNAN man bromsar?

och isf är 7 krönet över den snabba läskiga vänstern

Men vilket är backen upp till "hoppet" vid Quidelbacher Höhe-skylten?

och vilket är krönet över bron i svackan innan, dvs Quidellbacher brücke?

Hmmm...

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
Men vilket är backen upp till "hoppet" vid Quidelbacher Höhe-skylten?

och vilket är krönet över bron i svackan innan, dvs Quidellbacher brücke?

Hmmm...


Skulle gissa på 5 resp. 2.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41544

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Men vad är 4 då? Nääää....

5 måste ju vara sista krönet när man plötsligt ser hela Schwedenkreutz o nerförsbacken? och isf
är 4 vid Flugplatzskylten... Men då finns det ingen "knix" på höjdkurvan där Quid.Höheskylten
står.... hmmmmmm

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41544

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Går det uppför från sista Hatzenbachkurvan till Hocheichen? Isf kan det vara 1 samt 2. Men jag
minns inte alls mer än att det är en raka


Den absolut lägsta punkten måste ju vara EFTER Quidellbacher brücke längs ner i svackan där
det finns en grind ut till höger? Det måste ju vara 3 isf?


Jag blir inte riktigt klok på den här faktiskt...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Magnus Thomé skrev:
Går det uppför från sista Hatzenbachkurvan till Hocheichen? Isf kan det vara 1 samt 2. Men jag minns inte alls mer än att det är en raka


Den absolut lägsta punkten måste ju vara EFTER Quidellbacher brücke längs ner i svackan där det finns en grind ut till höger? Det måste ju vara 3 isf?


Jag blir inte riktigt klok på den här faktiskt...


Skala om den så att det blir meter även på x-axeln.... Posta den här igen efteråt så får vi hoppas att scrollningen funkar.

Det känns som att du är rätt på det i sista här. Visst går det väl lite uppför genom högern och ända till ingången av vänstern vid Hocheichen. Tycker jag kan känna det även i bilsim..

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41544

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
DanielB skrev:
Visst går det väl lite uppför genom högern och ända till ingången av vänstern vid Hocheichen. Tycker jag kan känna det även i bilsim..

oj, NU blev jag _väldigt_ förvirrad....

Hocheichenskylten står ju precis innan den tighta höger-vänstern nerför backen till Quidel. bron....

Dvs innan Hocheichenskylten är det en liten raka.... Och innan dess slalompartiet i Hatzenbach....

Lr?


_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Magnus Thomé skrev:
DanielB skrev:
Visst går det väl lite uppför genom högern och ända till ingången av vänstern vid Hocheichen. Tycker jag kan känna det även i bilsim..

oj, NU blev jag _väldigt_ förvirrad....

Hocheichenskylten står ju precis innan den tighta höger-vänstern nerför backen till Quidel. bron....

Dvs innan Hocheichenskylten är det en liten raka.... Och innan dess slalompartiet i Hatzenbach....

Lr?



Jo precis. Men slutet av rakan + hela högern går uppåt?

EDIT, nu ska jag se på film.....

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Heee. Jag återkommer om några år i denna tråd.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Jag tycker vi slår fast att den här höjdprofilkartan inte stämmer! thumbs down
Jag saknar alla flacka partier!
Jag upplever t ex hela Hatzenbach II som flackt.
Borde inte det vara ett vågrätt streck i så fall?
Det där ser mer ut som någon har ritat på en servett på puben i byn!

Visst borde man kunna ta fram moderna sådana här grafer mha GPS-mottagare.
Har inte dom även höjd angivelser?
Eller är dom inte tillräckligt noggranna?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41544

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Peeter skrev:
Jag tycker vi slår fast att den här höjdprofilkartan inte stämmer! thumbs down


ok!





(fast med tanke på att varje ruta är TVÅ km på längden mot 50m på höjdenså blir väl även lätt ett flackt parti en shysst kälkbacke i grafen...)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41544

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nu är den ändå fortfarande överdriven i skala på höjden... men inte lika mycket.
Den röda lodräta är 100 meter och den röda vågräta är också 100 meter

Det är ju ganska flackt bitvis




URSÄKTA DEN HYSTERISKT BREDA BILDEN!!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



En annan sak. Km-skyltarna.

På bilden med ESSo och 5 km, från vilken startpunkt gäller den?

På bilden med grå GT3 med 4 km skylt vid Flugplatz, från vilken startpunkt gäller den?

Grafen med höjdskillnaden, från vilken startpunkt gäller den? (Antar att denna sista gäller start-mål området innan Hatzenbach.)

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41544

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
DanielB skrev:
En annan sak. Km-skyltarna.

På bilden med ESSo och 5 km, från vilken startpunkt gäller den?

På bilden med grå GT3 med 4 km skylt vid Flugplatz, från vilken startpunkt gäller den?

Grafen med höjdskillnaden, från vilken startpunkt gäller den? (Antar att denna sista gäller
start-mål området innan Hatzenbach.)

mvh
Daniel


Ah! Vi har troligtvis tre varianter (jag kom på det efter att ha skrivit om 5km skylten...) Kan det vara så här: ?????

1: Gamla banan med Start/Zeilstrecke (Betonstrecke) med Südkehre
Mätt från start/mållinjen vid nuvarande GP-slingedepån, ner runt Südkehre och upp till
T13 o vidare. (den som gällde 60talsbilden)

2: Nya banan när turisterna startade vid T13
Mätt från T13 (dvs den som gäller på höjdkartan vi ser här ovan)

3: Nya turistdepån på rakan
Mätt från restaurangen (dvs den som gäller bilden på 4km skylten o Anders bil vid Flugplatz)


Med 1 o 3 blir troligtvis skyltplaceringen relativt lika... vet inte hur många hundratals meter det
kan diffa men det är nog inte så mycket?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Magnus Thomé skrev:

URSÄKTA DEN HYSTERISKT BREDA BILDEN!!!!


Hehehe thumbs up

Du gjorde det jag var rädd för att du skulle göra!

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Kolla lutningen från svackan längst mer i Fuchsröhre och upp till Adenauer Forst!
Enligt profilen skulle det luta nästan lika mycket neråt efter Adenauer Forst, som det nyss lutade uppåt!
Absurt! Adenauer Forst mot Metzgesfeld är ju ett av de flackaste partierna på hela banan!
Den där profilkartan är möjligen bra för att visa i grova drag vilka höjdskillnader(totalt 300 m) det är runt ringen.
Men man skall nog inte gräva ner sig i detaljer!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41544

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Håller med! Nu ger jag upp på den....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Gräva ner sig i detaljer är ju jätteskoj när man är hemma från jobbet och kurerar en förkylning!

Håller med om att profilen verkar lite "handritad". Helt galen är den inte tycker jag. Om vi tar siffrorna som Magnus skrev dit och går bakifrån tycker jag det blir ganska OK.

7. Detta måste vara Aremberg, före sjuan lutar det lite neråt, vilket stämmer med utgången ur Schwedenkreuzkurvan. Efter sjuan lutar det av h-vete vilket alltså är själva Fuchsröhre.

6. Puckeln in till Schwedenkruez.

5. Slutet av Flugplatz, man befinner sig väldigt högt, framför sig har man en svacka som sedan övergår i Schwedenkreuz. Bakom sig har man en svag uppförslutning, dvs dubbelhögern i Flugplatz.

4. Alltså dubbelhögern eller strax däromkring.

3. Lägsta punkten något efter bron som går över landsvägen, i höjd med funktionärsskjulet tror jag. Efter den följer en brant uppförsbacke som är backen upp mog Quiddelbacher höhe. Före trean har vi backen som leder ner från Hocheichen.

2. Hoceichen. Håller dock med om tveksamheten. Från sista esset i Hatzenbach slalomen känns det ju tämligen plant fram till Hocheichen men lite uppför är det nog.

1. Ingen riktigt bra förklaring med det blir ju Hatzenbach.


om ni vill se hela bilden, kolla

http://www.nurburgring.org.uk/altitude-profile.html

där ser ni att ritningen avser ett varv strax under 21 km, dvs de 20,8 som vi kör på idag, så avstånden är nog tagna från T13.

Denna bild brukar jag ha för att stärka min uppfattning om att de flesta journalister och böcker har fel när de anger Hohe Acht som högsta punkt på banan. Start och mål är faktiskt några meter högre. Jag tror förvirringen beror på att namnet "Hohe" självklart måste vara högst och att berget Hohe Acht de facto är Eifel-bergens högsta punkt. Det ligger dock en bit ifrån själva banan.

Anders

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Varför radbröts inte mitt inlägg ovan?

Anders

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Peeter skrev:
Kolla lutningen från svackan längst mer i Fuchsröhre och upp till Adenauer Forst!
Enligt profilen skulle det luta nästan lika mycket neråt efter Adenauer Forst, som det nyss lutade uppåt!
Absurt! Adenauer Forst mot Metzgesfeld är ju ett av de flackaste partierna på hela banan!
Den där profilkartan är möjligen bra för att visa i grova drag vilka höjdskillnader(totalt 300 m) det är runt ringen.
Men man skall nog inte gräva ner sig i detaljer!


Tänk på att det bara är 18 m fall på 1 km.

Sen något annat tänkvärt det är att omgivningen kan skapa synvillor så att t.ex. en uppförsbacke upplevs som en nerförsbacke.

Självupplevt exempel:
Från Death valley och mot platån mellan dalen och Sierra Nevada. Vi kör i
ett platt ökenlandskap med mycket höga berg långt borta i synfältet. Jag
är helt säker på att det är en svag nerförslutning, men tycker det verkar
konstigt att vi åker nerför när vi redan varit på lägsta punkten i döda
dalen. På amerikanska vägar finns höjdskyltar utmed vägen som visade
att vi faktiskt klättrat ungefär 100 m uppåt istället!

I Idre finns tydligen ett ställe där vattnet rinner uppför! Tack vare samma
typ av synvilla.

Nu haschade jag ut ordentligt här, men men

Sen tycker väl jag också att den verkar handritad? Men någonstans måste ju höjdskillnaden på 300 meter in.
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41544

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Anders Jonsson skrev:
Varför radbröts inte mitt inlägg ovan?

Anders

För att jag lagt in en TOK-bred bild så hela forumsidan blev en halvmeter bred F'låt men
det var ju ett litet specialfall med den bilden...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Nästa projekt för någon händig är väl att göra ett minilandskap på banan ungefär som modelljärnvägar!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Nürburgring
Höjdprofilen av banan - vad är vad?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (9415 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande