Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Piper GTT 1968 ex SSK | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 8 besök senaste veckan (17654 totalt) |
Tackar
Udda design, låg och glasfiber.. Kunde inte säga nej
Får nog vänta till 2022 innan den låter, inte riktigt budget/tid att bygga motor
Yes ! Sett den innan och det roliga där kontra min är att den har lister för fönsterna.. mina är alla limmade
Tackar ! _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 |
||||||||||
Uppdatering:
Nu är samtliga bromsok ihopplockade med nya skruv / packningar. Tog tyvärr en evighet att hitta 5/16-24 Grade 8 x 2" ... Framvagn / styrning / växellåda / Pedalställ / Bromsok är nu iprincip helt klart Arbetet just nu är karosskador / invändigt samt förarposition. Då karossen är väldigt vek från början med många plana tunna paneler så har det blivit endel skador efter att ha körts med ca 150 hk och 10" bakhjul.. Iprincip alla lamineringar gjorda i sverige är hemska och görs om. Förarpositionen för mig på 190 cm fick bli som en racersportvagn. Bort med stolen (som för övrigt är inplastad i golvet). Gjuta ner utrymme för röven / gjuta en box under benen som även styvar upp golv/kaross och därefter gjuta en insats för mig själv. Planen är följande just nu: 1. Reparera samtliga karosskador / gjuta upp för min sittplat 2. Markera ut allt på chassit som behöver göras om 3. Lyfta karossen 4. Chassi till reperation / modifiering 5. Lacka karossen invändigt / motorrum (svart) 6. Återmontera ink framvagn / styrning / bakvagn med nya länkarmar 7. Få på hjul innan 2022 med "enbart" motor / avgasystem / torrsump kvar Och just det... bilen ska gå på gata Den heter nämligen 11 68 2 C och är en komponentbil från November 1968 Ursprungskontroll är snart klar men problemet nu är att tullverket vill exportera och därefter importera den som bil.. _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 |
||||||||||
Inga problem ! Bara att hojta till _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 |
||||||||||
Som övrig uppdatering:
Glasfiberreparationerna är fortfarande prio 1. Tyvärr är bilen dåligt laminerad i "fabriken" och efteråt. Ungefär 30 punkter repareras för att karossen ska med säkerhet lyftas av chassit. Fördelen är att vridstyvheten kommer garanterat bli bättre än under åren den tävlades med Motorn blir en som innan Lotus Twincam med 45 Webrar då toppen nu är bestämd. Arbetet på motor påbörjas långsamt i år _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 |
||||||||||
Efter ca 3 år raderas historik om vad som kommit in i Sverige. Därav måste man åter föra bilen utanför landet och importera in igen om man vill kunna besiktiga den. Nu däremot har det löst sig efter flera veckor och bilen tullas in via bilder som kaross/inredning/chassi vilket var hur den kom till Sverige sent 1968 _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 |
||||||||||
Efter några månader med bilen har jag nu förstått hur dom byggt karossen.
Panelerna är gjutna separat och därefter ihopmonterade till en kaross. Detta gav snygg finish på delarna men.. Någon glömde att tex slipa A sidor innan laminering Vid ihopgjutningen av dessa paneler använde man karosserikit vilket självklart sprack och nu blir det istället helt ihopgjutna paneler för att få vridstyvhet Innerskärmarna var värst. Här efter att en större panel blivit bortskuren mellan "torpedvägg" och innerskärm som helt hade lossnat. Numera nedslipat / laminerat. Men även "torpedväggen" kommer få ett nytt tunt lager glasfiber för att ersätta det luftfylda nuvarande Förarpositionen likt en riktig sportvagn. Nedgjutet för r*v / box under knän (skruvas in för att kunna dölja tex brandsläckare) och därefter gjuter jag en insats efter kroppen _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 |
||||||||||
Tog inte lång stund innan chassit var ur
Next up: Chassi renovering/lack Karossrengörning / laminering/ lack motorrum,hjulhus fram, kardantunnel, under bakdel. Sen går det åt rätt håll igen ! _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 |
||||||||||
Ca 3 veckor till chassit ska vidare till blästring / riktning / div arbeten / grundlack.
Sen tillbaka för att svetsa nya länkarmsfästen bak, förbereda för panhardstag etc. Bakvagnen blir en 3 länk (övre stag mot diffhus) med höjdställbart panhardstag för att kunna justera RC. Medans bilen är iprincip helt isärtagen så passade jag på att väga lite komponenter. Förutsatt att karossen väger under 100 kg med framruta / bakljus / framljus så blir torrvikten runt 540 kg. _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 |
||||||||||
Tackar ! Kan nog bjuda på mer färdiga bilder under September när jag hoppas att chassit är klart för att monteras tillbaka _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 |
||||||||||
Ram strax klar ink blästrad/grundlackad
Next up blir att få fästen för 3 länk / panhard utskurna. Sen provinpassning av chassi på kaross samt göra nya hjulhus bak. Därefter börjar det roliga, lack av kaross invändigt och chassi och sen ihop montering _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 |
||||||||||
Inte alltid roligt att ha bland dom första byggda bilarna.
Takstrukturen är bara bondad med taket i ytterkanterna. Ju plastas allt ihop till slutna "balkar" i taket för att bidra till styrkan. Slutligen kommer samtliga strukturer och även trösklarna bli skumfyllda för att öka vridstyvheten _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 |
||||||||||
Jag minns att det länkades till den där bilen i tips om banåkabilar här på rejsa och tänkte "ooh vad fräckt". Nu är jag väldigt glad att den hamnade i kompetenta händer som kan ge den ett nytt liv! Keep it coming, riktigt kul att följa!
_________________ Pontus Fyhr |
||||||||||
Tackar !
Underskattade timmarna enormt på karossen. Med tanke på att det mesta sitter ihop med spackel så är jag väldigt förvånad att den klarade 5 säsonger i racing med slicks! Redan efter hälften av taket är plastat med 1 lager så märks skillnad på karossen när man lyfter _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 |
||||||||||
Går framåt, provmontering och slutligen på vågarna med hubstands för att mäta in allt. Sen lackbättra och fokusera på att få på kaross
_________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Piper GTT 1968 ex SSK | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 8 besök senaste veckan (17654 totalt) |