Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 -89 Glassbil
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (3847 totalt)
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 418


Trådstartare
Då Renå gör bra bilar så är de ingen större vits att skruva på den så jag köpte mig en gammal 9000 Talladega istället som underhållande mekbil.

Bilen var lite rostig och startade inte så perfekt att på.

Tyvärr hade någon sågat upp ett hål i huven så såg den ut när den hämtades , Dessutom var:
Bromsarna låg på oken rostiga
Startar inte då gammalt larm var där.
Startar då de är bortplockat men Ryker och turbon är dålig.
Läcker vatten och värmepaket tycks hälla ut de i passagerarsidan.
El tveksam funktion då fukt och råttbo fanns vid säkringsdosan.
Ful som stryk invändigt då nån fått för sig att måla alla paneler silver och inte direkt tagit hand om den fina läderklädseln.
2 eller 3 av däcken torrsprickor..
Stötdämpare, bussningar runtom , slut.
Lister här och var söndertorkade..
Reflexramp bak ful , svåra att hitta tydligen , blinkers på framskärmar hade fel färg.
Måla lite ventilkåpor och snygga till skicket allämnt , Acen får gå på skroten då nån tagit bort Kompressorn..
De enda bra är väl att de inte är så mycket rost runtom framrutan..

Lycklig efter hämtning för en gammal svensk Gevaliaburk !


Såg helt ut här under: (finns en hel drös med bes protokoll och kvitton även motorrenovering med kamkedja, dock tycks ingen brytt sig sista 7-8 åren..



In i garaget för vinter.. Får se när den åker ut sen =)


_________________
Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10
Citera
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 418


Trådstartare
Rottan Rost har varit å käkat på vagnen



_________________
Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Den där kommer du ju vilja testa i konbana när du kommit en bit i ordning med den?

_________________
Magnus Thomé
Citera
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 418


Trådstartare
Kan nog vara ganska kul att svänga med den nu då allt gummi är nytt "nästan iaf"

Riktig manuell bil utan elservo antspinn eller annat jox . Denna är nog bättre krängisar än vanliga 9000 med.

Dock så är den nog inte vidare snabb =)

Har rejsa konbaneträffar eller är de bara märkesklubbarna ?

Förresten när man byter Motor/ växellådsolja i en sådan här gammal antik bil är de nån ide att hälla i typ slick 50 eller andra additiv för att få lägre friktion eller är de bara myter ?

_________________
Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092



Du får många pluspoäng för att du har äkta matta i garaget

Jag hade skippat alla additiv, gå på instruktionsbokens rekommendationer.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

magnum skrev:
Kan nog vara ganska kul att svänga med den nu då allt gummi är nytt "nästan iaf"

Riktig manuell bil utan elservo antspinn eller annat jox . Denna är nog bättre krängisar än vanliga 9000 med.

Dock så är den nog inte vidare snabb =)

Har rejsa konbaneträffar eller är de bara märkesklubbarna ?


Jag arrangerar inga grejer alls men skriver upp alla konbaneträffar som finns i kalendern så bara att leta där när jag börjar fylla på nästa års kalender thumbs up


Och eftersom det finns lite lösa tankar på att prova konbana, vilket bilen verkligen är värd, så flyttar jag tråden till forumdelen den hör hemma thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 418


Trådstartare
Är ju lite intressant när man läser hur bra vissa tillsatser är enl säljare, Låter som hokus pokus.. Bild från insidan och den panelen någon 18 åring målat. Sätena får nog nån bra firma ta hand om, kanske kan man mjuka upp dem lite...Mattan är mysig mot de hårda golvet..


_________________
Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Hoppla


_________________
Magnus Thomé
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685



magnum skrev:
Är ju lite intressant när man läser hur bra vissa tillsatser är enl säljare, Låter som hokus pokus.. Bild från insidan och den panelen någon 18 åring målat. Sätena får nog nån bra firma ta hand om, kanske kan man mjuka upp dem lite...

https://www.colorglo.se/ fixar stolarna.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Finns inte ens pluggar för byte i lådan om jag minns rätt, filled for life.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865



magnum skrev:
Kan nog vara ganska kul att svänga med den nu då allt gummi är nytt "nästan iaf"

Riktig manuell bil utan elservo antspinn eller annat jox . Denna är nog bättre krängisar än vanliga 9000 med.

Dock så är den nog inte vidare snabb =)

Har rejsa konbaneträffar eller är de bara märkesklubbarna ?

Förresten när man byter Motor/ växellådsolja i en sådan här gammal antik bil är de nån ide att hälla i typ slick 50 eller andra additiv för att få lägre friktion eller är de bara myter ?


Låg friktion är oftast dåligt för en växellådsolja. Då jobbar inte synkarna som det ska och så skrapar det vid växling.

Apropå Tillsatser så vill jag citera signaturen JLumdin på Amazonklubbens forum

" För er som vill roa sig med "snake-oil bingo" på nätet kan följande varnings signaler vara till hjälp.

1. Produkten har omotiverat högt inköpspris, se till att räkna om till kilo eller literpris.(det höga priset ser till att eventuell köpare inte gärna berättar för omgivningen att de blivit lurade )

2. Fantastiska eller överdrivna resultat vid användning av produkten ( om fabrikanten ändå ljuger så varför inte göra det med stil !)

3. Referens till känd eller okänd högskola eller institut (köparen orkar ju ändå aldrig ringa eller fråga efter dessa referenser)

4. Referenser till icke namngiven person på respektive högskola eller institut (ingen risk att köparen hittar eftersom personen ifråga ej är namngiven)

5. Namngivna "sanningsvittnen" (enda sanningen med dessa "målvakter" brukar vara att dom fått betalt på ett eller annat sätt för att ställa upp med ansiktet eller kroppen i annonsen, vittnes utsagorna brukar dessutom vara påfallande lika till ordval och innehåll.)

6. Produktlansering med hjälp av avdankade kändisar (gärna astronaut, race chaufför, eller någon form av "guru typ" vars kändisskap är på fallrepet, ekonomiskt trångomål kan också vara en drivande kraft för dessa personer).

7. Produkten används av F1 teamen eller NASA ("synnerligen" trovärdigt med tanke på de ekonomiska resurser som dessa organisationer besitter).

8. Produkten påstås vara en spin-off från F1, NASA eller ett "uppnäst" forsknings institut.(koppling till high-tech har alltid haft ett skimmer om sig så varför inte surfa på denna image). Hemliga öststatlaboratorier är inte heller att förakta, gärna från Uralbergen.....!

9. Produkten kopplas ihop med något ovidkommande och ovederhäftigt samband (lysande exempel på detta är statisk elektricitet och åksjuka, dvs. antistatremmen som dinglade var och varannan bils bakre kofångare under 70-talet). Förr om åren syntes dom på varenda öststatsbil som besökte vårt land....!

10. Presentation av nonsens kurvor och diagram, dessa saknar i stort sätt alltid inskrivna och kontrollerbara värden (här förekommer i stället svepande värden såsom "bättre än" någon annans produkt eller "upptill X % bättre", man slår helt enkelt två flugor i samma smäll dvs. dödar konkurrenten och framhäver den egna produkten).

11. Referens till ingående "exklusiva" material gärna med hänvisning till exklusiv industri, därmed "höjs kvalitén" på produkten som förövrigt inte ens behöver fungera (exempel på detta är "flygplans" Aluminium, carbonfiber, Titanium osv.)

12. Produkten påstås vara patentsökt, dvs. inte detsamma som att den är patenterad. Används som en sorts kvalitets stämpel vilket det inte är. (påståendet faller platt då produkten enligt reglerna inte får marknadsföras under den tid då patentansökan råder, samtidigt säger man inte var man söker patentet, på Påskön eller Nya Guinea kanske ?)

13. Produkten påstås utnyttja något "onaturligt/naturligt" fenomen (här är idé rikedomen så stor att det ej går att lista allt, exempelvis kan man hänvisa till någon obskyr energi som skapas/utnyttjas, denna "energi" ej går att hitta i läroböcker !) Ett exempel på detta kan dock nämnas, magnetiska armband mot reumatiska sjukdomar.....!

14. Produktens funktion förklaras genom kvasivetenskaplig text (kan vara mycket svårt för den oinvigde att genomskåda, kan dock i vissa fall genomskådas beroende på allt för "sockrad" text och löften om orealistiska resultat)

15. Produkt lansering i kolorerad tidning, seriösa företag väljer oftast att lansera i facktidskrifter, (oseriösa undviker dessa tidningar eftersom dom där kan utsättas för obehaglig granskning) ".

Dessa 15 påståenden är en liten del av det man skall vara observant på då man läser produktreklam, listan går säkert att göra längre, men det här duger gott. Den går ju att komplettera vart efter man springer på något nytt..
"

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Jag håller med PaZ.
Kolla vad biltillverkaren specificerar för olja och använd den.

Synkarna är känsliga för ändrade friktionsegenskaper hos oljan, synkarna funktion är beroende av att det är "rätt" friktion i förhållande till synken konstruktion. Mer eller mindre måste man designa synken till den oljan hen tänker använda eller designa oljan till den synkkonstruktionen hen gjort. Använder hen en olja med andra friktionsegenskaper än den tänkta kan det tuta upptaget när du växlar.

Ett tillfälle då det kan vara ide att byta till en annan olja är om synkarna är slitna i friktionsbelaget vilket gör att de synkar dåligt, en nödlösning kan vara att hälla i en olja med högre friktion.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
schwartz
Ale
Här sen Sep 2008
Inlägg: 236



En klassiker! Hur ser planerna ut? Låter som att den behöver en grundlig genomgång

_________________
STCS #7660 Jesper Schwartz
@schwrtzwrks
'74 Saab 99 X7 Turbo RWD
Citera
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 418


Trådstartare
Har faktiskt en annan bil som har lite problem med synkrings skrap , ska prova en tjockare olja där =)

Denna är inte körd mer än 500 meter kanske så länge jag haft den.

Blir : Renovering av turboaggregat då den glappar duktigt å ryker, Stötdämpare , Kränghämmarstag ,Topplagringar ett bromsok blev bytta innan den åkte in i garaget.

Bromsservo finns ej får ta reda på var de läcker.

Avgassystem bytes, då de gjort sitt, Svetsa dit en ny reservhjulsbalja och laga domkraftsfästen och hjulhusen bak.

Klä om dörrsidorna , Tyget hänger likaså innertak som en gammal 740.

Får se hur bilen går efter det finns säker mycket mera att göra efter hand

_________________
Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865



Nej inte tjockare, du ska ha en med högre friktion i själva synkroniseringsfasen. Tjockare betyder lägre friktion i försynkroniseringen= något högre risk för skrap.

Vad är det för material i synkarna? Brons?

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 418


Trådstartare
Okej , där ser man =) Transporter 2010 är det..

_________________
Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10
Citera
Crazybanana
Borlänge, Sweden
Här sen Okt 2013
Inlägg: 63



I gamla 9000 rekomenderade Saab tidigare att man skulle ha motorolja i växellåda, men det gick man ifrån runt -98 om jag inte missminner mig. Nu gäller "hallonsaften" som finns att köpa för billig peng hos valfri Saab-åf eller på speedparts. Kan ju vara så att du åker med motorolja i den gamle stackaren?

Hade ett helvete när jag skulle leta bromsservo, för så fanns det inte till de äldre. Däremot så kan man ta ett från en nyare (94-98) och helt enkelt låta bli att koppla in pedallägesgivare som sitter i den nya. Det är det som mig veterligen skiljer dessa åt.

_________________
Gustav Altzar
Citera
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 418


Trådstartare
Tack , då blir de lite enklare thumbs up

_________________
Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Hej, ska hjälpa brorsans svåger att köra en svart 9000 CD 1993 till skroten. Vi plockar en del delar vi ska sälja. Huven ser schysst ut, passar den mellan årsmodellerna så är den till salu. Är det andra grejer du behöver kan jag plocka. Grejerna finns i nyköping men jag pendlar till södertälje.

Karl

_________________
Karl Vestgöte
Citera
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 418


Trådstartare
Karl V skrev:
Hej, ska hjälpa brorsans svåger att köra en svart 9000 CD 1993 till skroten. Vi plockar en del delar vi ska sälja. Huven ser schysst ut, passar den mellan årsmodellerna så är den till salu. Är det andra grejer du behöver kan jag plocka. Grejerna finns i nyköping men jag pendlar till södertälje.

Karl


Hej ! Såg de lite sent men skickade pm nu.



Fått lite skruv å beslag förzinkade, då blir man glad =)




Maskoten undrar varför man skruvar med rostig saab istället för att mata han


_________________
Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1496

Namndispens
Namndispens

Hade en kompis som hade en 9000 turbo, 175 hk versionen, då den var ganska ny. Han gillade att resa i Europa och körde en hel del på autobahn. Den var var väldigt snabb och hängde bra med de snabbare bilarna.
Det var dock inte helt ovanligt att tyska förare av snabba tyska bilar, ogärna lämnade vänsterfilen och släppte förbi en Volvo 164E eller en Saab turbo. Det verkade som att deras självförtroende fick sig en knäck av det.
Minns att kompisen berättade att han vid ett tillfälle försökte köra om en mercedes 190 2,3 med 16 ventilsmotorn, som tillhörde de snabbare bilarna på den tiden, men mercan vägrade gå in i högerfilen. Saaben toppade 245 på mätaren och var helt ok att marcha i 230.

_________________
Johan B
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 -89 Glassbil
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (3847 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande