Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
MX-5 ND (eller Fiata 124) som banåkar-/tävlingsbil?
1607 besök totalt
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Den senaste generationen av Mazda MX-5 ("Miata", alltså), verkar ju rätt trevlig.


(Det är bilen till vänster på bild)

Nu har jag ju kört rätt mycket MX-5; jag har haft tre olika NA (den första generationen) varav jag tävlade med två (med ytterst mediokra resultat förvisso) och jag har genom yrket fått ynnesten att provköra alla generationer i olika sammanhang. Även den senaste. Och den var najs.

Nu är ju MX-5 också ett vanligt vapen att använda i Sportvagnsmästerskapets Roadsport-serie, så pass att de till och med kunnat skapa sin egen underserie, MX-5 Cup. Men där åker ju mest de första generationerna, NA och NB.

Men jag är lite sugen på att köra ND. Alltså, den där nya generationen som kom 2016. Är det ett vettigt val? Kan det vara en bra bil att attackera Roadsport B med, till och med? Eller kanske bara vässa lite lagom för att köra track days med? Och - finns det ett vettigt eftermarknadsutbud med prylar till bilen?

För jag föreställer mig att man gärna vill byta fjädringskomponenter, installera störtbåge och - om man ska tävla - stoppa in en FIA-huvudströmbrytare. Och sedan bråka med Bilprovningen om allt det där, förstås.

Är det någon som vet mer? Eller har idéer?

Mazda har ju iaf själva lyckats bygga en banbil med ND som utgångsmaterial.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959



Bara jag som tycker den till höger hade haft bättre utsikter att inom Roadsport bygga myten om dig själv och ragga sponsorer?

Håll till höger, Östlund!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41502

Forumägare
Forumägare

För vinster verkar ju krävas att NA/NB-bilarna finslipas ganska noga? Så guvet vad som går med en ND. För att ha kul nere i fältet måste ju svaret bli tveklöst bli Bara Gört!

Finns massor av kul grejer till ND!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Bilen är mycket kapabel men det är ju alltid ågren över rå motoreffekt (lilla motorn i C eller stora i B).
Det finns vad jag minns inga jättestora vikter att plocka bort.

Men du är saknad i depån

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Ragnar skrev:
ragga sponsorer?

Ragga öht ...

Magnus Thomé skrev:
Bara Gört!

OK.
(Ska bara hitta rätt bil. Och en kasse omärkta sedlar.)

Niklas Falk skrev:
Men du är saknad i depån

Och jag saknar depån.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Eftermarknadsprylar finns i mängder. Jag hade gärna sett en ND i SPVM, jag har en del funderingar åt detta håll själv emellanåt (NC eller ND men ND är mer rätt direkt ur lådan).

Chassi: https://supermiata.com/
Trim: https://bbrgti.com/
Allt möjligt och inspirationsbyggen: https://sps-motorsport.com/

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1537



Det är väl den här du egentligen borde ha?


_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Victor. skrev:
Eftermarknadsprylar finns i mängder. Jag hade gärna sett en ND i SPVM, jag har en del funderingar åt detta håll själv emellanåt (NC eller ND men ND är mer rätt direkt ur lådan).

Chassi: https://supermiata.com/
Trim: https://bbrgti.com/
Allt möjligt och inspirationsbyggen: https://sps-motorsport.com/

Tack, där fick jag någonting att slösa tid på. thumbs up

matfo skrev:
Det är väl den här du egentligen borde ha?

[youtube]*Fiata 124*[/youtube]

Det är ett roligare val. Men är det ett bättre val?

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5553



Kraniel skrev:


matfo skrev:
Det är väl den här du egentligen borde ha?

[youtube]*Fiata 124*[/youtube]

Det är ett roligare val. Men är det ett bättre val?

Ja! thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1537



2fast4u skrev:
Kraniel skrev:


matfo skrev:
Det är väl den här du egentligen borde ha?

[youtube]*Miabarth 124*[/youtube]

Det är ett roligare val. Men är det ett bättre val?

Ja! thumbs up

Detta är väl underhållnings- och upplevelsebranschen!?
Då måste ju ett roligare val vara ett bättre val, så du har redan svarat på din egen fråga

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



matfo skrev:
2fast4u skrev:
Kraniel skrev:


matfo skrev:
Det är väl den här du egentligen borde ha?

[youtube]*Miabarth 124*[/youtube]

Det är ett roligare val. Men är det ett bättre val?

Ja! thumbs up

Detta är väl underhållnings- och upplevelsebranschen!?
Då måste ju ett roligare val vara ett bättre val, så du har redan svarat på din egen fråga


Jösses vilken insiktsfull sammanfattning

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 432



http://flisperformance.com/

Global MX5 Cup bilen verkar ju vara det bästa alternativet om man vill ha något utprovat som funkar.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



JBT skrev:
http://flisperformance.com/

Global MX5 Cup bilen verkar ju vara det bästa alternativet om man vill ha något utprovat som funkar.
$68K är en del, och för en rejsbil i Svenska förhållanden så är det i stort sett driftbudgeten som är det enda som talar för den.
Men Sadev sekventiell låda bla loggingsystem etc gör ju sitt till. Beggade verkar inte annonseras för så mycket mindre (så nån annonserad för $55k)

En (iofs en beggad och serviceberoende) Ginetta G50 blir likvärdig i kostnad för första säsongen ungefär, och den passar spot on i Modsport 2 och det finns gott om kunskap om att få dem att fungera (ett lika "ospännande" koncept som en Miata i Roadsport C ).

Lite billigare, men då utan Sadevlåda (med med en hardtop)
https://www.racingjunk.com/Road-Club-Racing/184111754/MX-5-Cup-Car.htm . . . .
I USA verkar du kunna behålla värdet på en tävlingsbil, medan värdet här hemma kollapsar för en tävlingsbil (olika starka marknader, och här är det liten chans att bekosta racing med sponsorer).
Edit: Här påstås det att sadevlådan är ett option utöver den $68k...
https://www.racingjunk.com/Other/184120750/ND2-Global-MX5-Cup-Car-w-Se . . . .
Det kostar att leka

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Nu har jag funderat lite. Bara för att det är så kul att fundera.

Först om man tittar på den där japansk-italienska bastarden Fiata. Och tänker sig att man ska fuska lite i Roadsport C. Grundförutsättning: minst 7,3 kg per hästkraft.

Lite beroende på modell väger en sådan där Fiat 124 mellan 1 125 och 1 175 kg tjänstevikt - och det är väl ganska nära tävlingsvikt när man lättat det enklaste (reservhjul och sånt) och skruvat dit en störtbåge. Typ. Kanske sparar man några kilo på stolarna, men R-däck är tyngre. Så, återigen, typ, ungefär, där någonstans hamnar man i alla fall.

Med 140 hästar originalmotor är minimivikten 1 022 kg. Och då måste man alltså lätta bort 100-150 kg för att bli något så när konkurrenskraftig. Om jag har tolkat reglementet rätt. Det blir svårt.

Om man sätter i trimchip eller optimerar motorn (men man får inte ändra laddtrycket) räknas effekten upp med en faktor 1,1. Då får man 154 hästkrafter. Minimivikt: 1 124,2 kg. Det är väl egentligen det bästa alternativet. Tusan vet bara hur man får till en bra trimning utan att ändra laddtrycket.

Med Abarth 170 originalhästar hamnar man på 1 241 kg. Det är ganska mycket att vikta upp. Fast med lite trim (x 1,1) får man 187 hk och kan väga 991 kg i Roadsport B. Fast det blir nog också tufft att klara av.

Sedan har ju Abarth fyrkolvsok och diffbroms - som man vill ha. Det saknar den vanliga Fiat-varianten. Miata (2,0) har diffbroms, som man skulle kunna byta till (det mesta går att byta direkt mellan bilarna), men har helt fel bakaxelutväxling.

Skulle man sedan titta på vanliga Mazda Miata finns de med 131, 160 respektive 184 hästkrafter. De väger mindre, ca 50 kg mindre, än Fiata. Den klenare 1,5-litersbilen sniffar till och med på 1 000-kilosstrecket. Och Mazda är väl egentligen bättre, men det är ju lite roligare med den italienska anstrykningen. En 160-hästarsbil i standardutförande skulle behöva väga 1 168 kg. Återigen, om jag har tolkat reglementet rätt. Och det är väl inte helt orimligt?

Här är f ö en länk som jag tyckte var intressant i sammanhanget: vad som är utbytbart mellan Mazda MX-5 och Fiat 124.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Hej Daniel!

Du har tolkat reglementet rätt.
Det finns 3 olika motorvarianter:

- Standard
Ska ha original ECU, grenrör och kat.
Ger ingen extra vikt utan bara 7.3 kg/hk.

- Optimerad:
Ny ECU alt ommappning tillåten, max 5% höjning av varvtal.
Sugmotor får byta grenrör och kat, på turbomotor ska det vara original till efter turbon, och ingen ökning av laddtryck.
Ger 5% extra vikt för sugmotor och 10% för turbomotor.

- Trimmad:
Effekt räknas fram genom en formel.
Den kommer troligen inte bli aktuell i Roadsport C.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
TPR skrev:
Hej Daniel!

Du har tolkat reglementet rätt.
Det finns 3 olika motorvarianter:

- Standard
Ska ha original ECU, grenrör och kat.
Ger ingen extra vikt utan bara 7.3 kg/hk.

- Optimerad:
Ny ECU alt ommappning tillåten, max 5% höjning av varvtal.
Sugmotor får byta grenrör och kat, på turbomotor ska det vara original till efter turbon, och ingen ökning av laddtryck.
Ger 5% extra vikt för sugmotor och 10% för turbomotor.

- Trimmad:
Effekt räknas fram genom en formel.
Den kommer troligen inte bli aktuell i Roadsport C.

Toppen! Tack, Thomas.

En vanlig Fiat 124 Spider verkar ju kunna funka ganska bra, med andra ord. Får väl se om det dyker upp något vettigt objekt under våren. Och om jag vinner på Euro Jackpot. Eller får kontakt med någon nigeriansk prins.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149



Vill inte vara ngn uppviglare, men hur ser gråzonerna ut för laddtryck? Alltså, mäter man det på varje bil innan tävling..? Ursäkta en oinvigd.

Oavsett, kanske mer med trackday-ögon, är det ju alltid mer tacksamt med turbomotorer när det gäller lite mer effekt.. Och Fiatmotorer brukar ju hålla bra.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Allmänt banåkaforum
MX-5 ND (eller Fiata 124) som banåkar-/tävlingsbil?
1607 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande