Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 V6 CAR Challenge #18 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 14 besök idag (15309 totalt) |
Ska försöka och inte plocka bort så mycket mer nu Men tiden går fort så gäller och börja få dit saker snart. Jag skriver till dig på FB så kan vi snacka om grenrör _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||||||||||||
För mig nya (de är oanvända) skivor landade i veckan och kördes idag till han som ska göra bellhouse. Även varit och hämtat den färg till motorutrymmet jag beställt så blir till att tvätta, slipa och kapa lite i helgen och förhoppningsvis hinna lägga ett lager.
_________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||||||||||||
|
||||||||||||
Det är samma storlek som suttit på innan, 330x32mm. Men dessa väger ca 4,5kg mindre. Per sida! Skivan väger ca 5kg och bellhouse uppskattat till 300-500g. Gamla skivan väger 10,2kg. Så ca 9-10kg mindre i fjädrande och roterande vikt "Behöver" kompensera viktmässigt då det ska på en splitter som väger en del. _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||||||||||||
|
||||||||||||
Slipat, skrapat, kapat, pustat och frustat.
Idag lades första lagret. Beroende på hur resultatet blir när det torkat läggs ett eventuellt andra lager. Håller även på och förbereder grenrör för avgasbandage. Stötte på en mindre trevlig överraskning Hade samma fenomen på min förra bil där tidigare ägaren inte skyddat kablage eller grenrör och höll på och bli tokig på kuppen innan jag hittade det elfelet. Så nu blir det att vidta försiktighetsåtgärder med avgasbandage Fick hem nya kylaren härom dagen, verkar som den kommer passa utan större modifikationer. _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||||||||||||
Hoppla! Ja, hade jag sett det där under tiden den var i min ägo hade jag definitivt åtgärdat det! Grenrören var coatade med värmebeständig lack vilket var orsaken till att jag inte har lindat dem tidigare. Men tur att det upptäcktes nu och inte på banan! _________________ Robin Nyquist Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge |
||||||||||||
|
||||||||||||
Det blir att köra med de som satt på till att börja med, alltså SZ med 24v fläns. Får bli ett projekt framöver att titta på att bygga egna _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||||||||||||
Jag kanske sticker ut hakan, men "bättre" grenrör är nog den sista uppgraderingen denna motor behöver, skulle bli imponerad om den ger över 220 ärliga hk:) Kammar, toppar, insug och avgas är nog mycket viktigare. Vet för att jag bromsat med dessa grenrör rätt många gånger _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||||||||||
Aha! Det såg ut som andra rör på bilden bara Tjusigt m fräsch färg! Håller med om man kan putsa lite i insugen, inte att det ska vara polerat såklart men på min rova var cyl4 helt off i gjutningen, de andra var mer ok. Men lätt justerat med lilla dremmeln! Tror inte det gör lika mkt som rätt diam på grenrör men lite gör det allt. Samma med kromrör mot insprutarhusen, där kan man småslipa lite med. Om det nu inte redan är gjort alltså! Kromkrök - insprutarhus. Beroende på hur de hamnar vid montering KAN de hamna med en liten kant, jag slipade tills det inte fanns ngn kant oavsett läge. "Överstor" port i insprutarhuset alltså. Sen har Janne som balanserar min motor svetsat om mitt 164-plenum så 1ans port har lika mkt "vägg" som 2-6. Alltså aning förlängt plenum framåt i bilen ca 20mm. Annars har tydligen cyl 1 ett lite annat flöde. Ingen bild tyvärr ännu. Sen kan man förstås byta kammar osv osv osv |
||||||||||||
Stämmer nog att dessa funkar alldeles utmärkt. Det som är kruxet att jag redan tar bestraffning för det i klassningskalkylen och då hade det varit "bättre" med ett grenrör som är byggt för det befintliga utrymmet #trångtsomfaen Kammar ger ohyggligt minus i kalkylen så är inte och tänka på (om jag vill vara kvar i klass 2), topparna är redan gjorda, ger man sig på insug så blir det "trimmat" i kalkylen och direkt upp i klass 1. Så det är inte fritt spelrum utan måste alltid väga det mot straffet det ger. Så det är inte grenrören i sig jag tvivlar på utan mer helheten utifrån de förutsättningar jag har _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||||||||||||
Gällande insug så är jag inte helt säker på var gränsen går men kör ju "modifierad standard" som det heter i kalkylen och det begränsar oss i vad vi får göra. Får forska lite i det Kammar ger väldigt mycket minus i kalkylen (och plånboken) så det är inte aktuellt atm _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||||||||||||
Är även sekundärerna från dig? _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||||||||||||
Ditt plenum är redan ickeoriginal.. Man får väl göra vad som behövs för att anpassa motorn till bef bil har jag förstått, vad som nu inbegrips där.. Värt att kolla ordentligt ja! |
||||||||||||
Ja absolut, får kolla vart gränsen går någonstans bara. Men ska definitivt kolla upp det mer ordentligt! _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||||||||||||
Aha då förstår jag! Jag sålde både grenrör och framrör till Robin så sekundärerna bör vara mina gamla. _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||||||||||
Topp _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||||||||||||
Jag som haft bilen och i grunden gjort allt kan tillägga följande: - Topparna är fixade efter topplockspackningarna gick. (är då portade för så bra flöde som möjligt och planade 0,5mm. De flödar för fullt redan vid fem mm lyft) - Grenrören köpte jag av Kalle, primärer som sekundärer. - Plenumet är moddat men måste göras så för annars hamnar ju spjällhuset i torpeden _________________ Robin Nyquist Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge |
||||||||||||
Du som sitter med i tekniska gruppen kanske kan skina lite ljus på frågan gällande hur mycket vi får modda plenumet? _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||||||||||||
Om det kräver modifiering för att passa skulle jag säga att det är okej. Så länge det inte skenar iväg. Ex: Modda plenum likt hur jag gjorde eller modda plenum och göra plenumet större på kuppen. Det ena är ju okej och det andra, not so much. Men, för att ha på det torra är det alltid bäst att maila in till oss som sitter i gruppen och påtala det du gjort för att ha rent mjöl i påsen. _________________ Robin Nyquist Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge |
||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 V6 CAR Challenge #18 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 14 besök idag (15309 totalt) |