Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 V6 CAR Challenge #18 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 7 besök senaste veckan (15294 totalt) |
Får göra så _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||||||
Kort uppdatering av vad som är gjort sedan sist:
- Kamremsbytet är i sluttampen. Måste ev köpa ny vattenpump. - Ny startmotor beställd - Grenrör är spraymålade med värmefärg och ska lindas - Kjolpaket, huv och baklucka är lämnade för lack - Fälgar är beställda - Börjat måtta ut infästning för nya kylaren och fläkt _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||||||
Vad fallerade med förra kylet?
Populär metod för bättre flöde brukar vara att utnyttja undertrycket mitt på huven o ta upp ett par hål där oxå, "every little helps".. Har själv plasthuv, rätt smidigt då. |
||||||
Inget som fallerade, valde och köpa ny bara. Lite större på alla mått, men lättare Men även för min egen mentala trygghet så jag vet att det är nytt och fräscht. Det ska absolut tas upp hål! Hade även tanke på att bygga någon lösning för att styra lyften från kylaren men det får bli längre fram. Får bli när jag kapar bort främre delen och bygger rigg Har du hittat några bra huvscoop eller kör du hål med nät? Hade så på min förra med en "gurney flap" i framkant. _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||||||
Ja absolut. Borde hamna på plus minus noll ungefär på totalen med vätska i. _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||||||
Scoop funkar dåligt då det är ut-luft istället för in-luft, blir liknande nya Alfa Giulia Q - hål & galler helt enkelt. |
||||||
Vill bara avundsjukt poängtera att jag önskar att de Mazda och Völvo-motorer jag själv lirar med i garaget var så där snygga. Klassiskt Alfa: T o m motorn är snygg.
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Ang huvventilation så räcker det sannolikt med hål med nät, med ett litet uppvik i början på hålet (i framkant) Typ Gurneyflap. Framkanten av huven är en lågtryckszon och det kommer sugas upp luft ur hålen som du tar upp.77
På min 75 turbo racebil satte jag hjälar i huven strax bakom kylaren. Hade tidigare problem med värme under racen. Problemet var dock egentligen inte avsaknad av hjälar utan att jag tagit bort styrningarna till kylet då jag bytte kyl. Satte tillbaka styrningarna och tätade alla hål i fronten så att all luft tvingades genom kylaren. Efter det låg den klippstadigt på 90 grader trots fullt ladd i högsommarvärme. https://www.alfapower.nu/viewthread. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Jag är ju kanske lite part i målet men kan inte annat än hålla med! _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||||||
Ja precis, det var så jag löste det på min orange.
Hoppas och borde inte ha några kylproblem så får klura lite på var jag tar upp mitt/mina hål. Har också precis som du gjorde en plan på att täta igen hålen i fronten. _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||||||
Låter som att du är inne på rätt väg. Hål i huven är bra, men täta fronten och styra luften är det som är viktigast. Jag gjorde hål i huven först, men fick ändå värmeproblem. Sedan tätade jag fronten och styrde luften, efter det var problemen borta. Ska bli kul att dig vidareförädla denna bilen. Jag har haft konceptet i huvudet länge. Kul att se Robin bygga bilen jag dagdrömt om, och kul att se dig föra det vidare! _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
Dags för en liten uppdatering igen. Har varit mycket på jobbet senaste veckorna så inte lika mycket tid i garaget. Sen har jag även fått prioritera lite golvläggning i huset. Men har ändå fått lite bestyr utfört samt även klickat hem lite prylar #addtobasket
- Stolen har kommit hem. Blir att börja ta ut måtten för stolsfäste när rattstången är på plats. - Hämtat hem Evo-kitet, huv och baklucka från lack. Nu blev man ju sugen på att dra av resten av karossen när det är så blankt och fint - Bellhouse hämtades hos M&M motorsport i Västervik idag. Väldigt nöjd! - Fälgarna har kommit hem, valde matt guld. En chansning som jag inte vet än riktigt vad jag tycker om men ville ha något lite mer annorlunda än vad jag har haft innan. 17x9, 8,0kg stycket! - Ny startmotor har kommit hem. -2,7kg - Sen har det även blivit en hel del allmän tvätt och rengöring Ny vattenpump kommer hem på måndag vad det verkar och då kan motorn börja monteras ihop igen _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||||||
Tjusigt! Vad var det m struten? Rengjord bara?
Håller oxå på med 164-startmotorn. Hittade detta monteringstips (som du säkert redan kände till) |
||||||
Ja precis, det är en av de delarna som rengjorts. Trodde att jag även hade tagit en förebild men kan inte hitta den i telefonen, så den togs nog bara mentalt Har läst en annan monteringsanvisning men inte denna, så tackar för det _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||||||
|
||||||
Det här med vattenpump till den här förbenade motorn var knepigare än jag först trott. Har sökt med ljus och lykta efter en ny men utan framgång. Till slut lyckades jag ragga upp en i US and A. Är på väg och borde anlända om någon vecka. Då blir det till att sätta full rulle. Nu har det ju iof kommit lite tråkiga nyheter från SBF och verkar ju inte bli någon racing för oss amatörer.. Kommer dock ändå att sikta på att ha bilen klar till första banmötet som är 8e maj.
Under tiden har det varit en del bestyr med stol och sittposition. Inte helt enkelt att få till i en 116-bil när man är 190cm lång och långa ben Råkade även klicka hem en sak.. En kompis hjälper till med luftintag för kylning till bromsarna. Skrivaren är inte så pass stor att man kan skriva ut hela utan får göra den i två delar. _________________ Olle Ekman Alfa Romeo 75 #18 CAR |
||||||
Hoppsan! Gratulerar! Blir nog en märkbar skillnad, trots allt! Vad fick du böta för detta..? |
||||||
Nu har det ju iof kommit lite tråkiga nyheter från SBF och verkar ju inte bli någon racing för oss amatörer.. Kommer dock ändå att sikta på att ha bilen klar till första banmötet som är 8e maj.
Olle, vad har du hört detta? _________________ Christian Carlsson Alfa 75, Challenge #49 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 V6 CAR Challenge #18 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 7 besök senaste veckan (15294 totalt) |