Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 V6 CAR Challenge #18
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
5 besök senaste veckan (15287 totalt)
romauno
Vimmerby
Här sen Jul 2015
Inlägg: 89


Trådstartare
Nyquist skrev:
romauno skrev:
Nyquist skrev:
Jag som haft bilen och i grunden gjort allt kan tillägga följande:

- Topparna är fixade efter topplockspackningarna gick. (är då portade för så bra flöde som möjligt och planade 0,5mm. De flödar för fullt redan vid fem mm lyft)
- Grenrören köpte jag av Kalle, primärer som sekundärer.
- Plenumet är moddat men måste göras så för annars hamnar ju spjällhuset i torpeden


thumbs up
Du som sitter med i tekniska gruppen kanske kan skina lite ljus på frågan gällande hur mycket vi får modda plenumet?


Om det kräver modifiering för att passa skulle jag säga att det är okej. Så länge det inte skenar iväg.
Ex: Modda plenum likt hur jag gjorde eller modda plenum och göra plenumet större på kuppen. Det ena är ju okej och det andra, not so much.

Men, för att ha på det torra är det alltid bäst att maila in till oss som sitter i gruppen och påtala det du gjort för att ha rent mjöl i påsen.


Får göra så thumbs up

_________________
Olle Ekman

Alfa Romeo 75 #18 CAR
Citera
romauno
Vimmerby
Här sen Jul 2015
Inlägg: 89


Trådstartare
Kort uppdatering av vad som är gjort sedan sist:

- Kamremsbytet är i sluttampen. Måste ev köpa ny vattenpump.
- Ny startmotor beställd
- Grenrör är spraymålade med värmefärg och ska lindas
- Kjolpaket, huv och baklucka är lämnade för lack
- Fälgar är beställda
- Börjat måtta ut infästning för nya kylaren och fläkt



_________________
Olle Ekman

Alfa Romeo 75 #18 CAR
Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 242



Kul tråd och roligt att se vad mer som går att få ut av en redan snabb bil! Följer! thumbs up

_________________
Björn Ek
AlfaRomeo Alfetta 1976
Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2147



Vad fallerade med förra kylet?
Populär metod för bättre flöde brukar vara att utnyttja undertrycket mitt på huven o ta upp ett par hål där oxå, "every little helps".. Har själv plasthuv, rätt smidigt då.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
romauno
Vimmerby
Här sen Jul 2015
Inlägg: 89


Trådstartare
Björnbusen skrev:
Kul tråd och roligt att se vad mer som går att få ut av en redan snabb bil! Följer! thumbs up


Tack för hejaropen, ännu är motivationen hög!

_________________
Olle Ekman

Alfa Romeo 75 #18 CAR
Citera
romauno
Vimmerby
Här sen Jul 2015
Inlägg: 89


Trådstartare
Eldh skrev:
Vad fallerade med förra kylet?
Populär metod för bättre flöde brukar vara att utnyttja undertrycket mitt på huven o ta upp ett par hål där oxå, "every little helps".. Har själv plasthuv, rätt smidigt då.


Inget som fallerade, valde och köpa ny bara. Lite större på alla mått, men lättare Men även för min egen mentala trygghet så jag vet att det är nytt och fräscht.

Det ska absolut tas upp hål! Hade även tanke på att bygga någon lösning för att styra lyften från kylaren men det får bli längre fram. Får bli när jag kapar bort främre delen och bygger rigg

Har du hittat några bra huvscoop eller kör du hål med nät? Hade så på min förra med en "gurney flap" i framkant.

_________________
Olle Ekman

Alfa Romeo 75 #18 CAR
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18583



romauno skrev:


Inget som fallerade, valde och köpa ny bara. Lite större på alla mått, men lättare


Tills du fyller det med vatten...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
romauno
Vimmerby
Här sen Jul 2015
Inlägg: 89


Trådstartare
MaZ skrev:
romauno skrev:


Inget som fallerade, valde och köpa ny bara. Lite större på alla mått, men lättare


Tills du fyller det med vatten...


Ja absolut. Borde hamna på plus minus noll ungefär på totalen med vätska i.

_________________
Olle Ekman

Alfa Romeo 75 #18 CAR
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2147



romauno skrev:

Har du hittat några bra huvscoop eller kör du hål med nät? Hade så på min förra med en "gurney flap" i framkant.

Scoop funkar dåligt då det är ut-luft istället för in-luft, blir liknande nya Alfa Giulia Q - hål & galler helt enkelt.



_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Vill bara avundsjukt poängtera att jag önskar att de Mazda och Völvo-motorer jag själv lirar med i garaget var så där snygga. Klassiskt Alfa: T o m motorn är snygg.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



Ang huvventilation så räcker det sannolikt med hål med nät, med ett litet uppvik i början på hålet (i framkant) Typ Gurneyflap. Framkanten av huven är en lågtryckszon och det kommer sugas upp luft ur hålen som du tar upp.77

På min 75 turbo racebil satte jag hjälar i huven strax bakom kylaren. Hade tidigare problem med värme under racen. Problemet var dock egentligen inte avsaknad av hjälar utan att jag tagit bort styrningarna till kylet då jag bytte kyl. Satte tillbaka styrningarna och tätade alla hål i fronten så att all luft tvingades genom kylaren. Efter det låg den klippstadigt på 90 grader trots fullt ladd i högsommarvärme.

https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=28116&page=7

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
romauno
Vimmerby
Här sen Jul 2015
Inlägg: 89


Trådstartare
Torkel K skrev:
Vill bara avundsjukt poängtera att jag önskar att de Mazda och Völvo-motorer jag själv lirar med i garaget var så där snygga. Klassiskt Alfa: T o m motorn är snygg.


Jag är ju kanske lite part i målet men kan inte annat än hålla med!

_________________
Olle Ekman

Alfa Romeo 75 #18 CAR
Citera
romauno
Vimmerby
Här sen Jul 2015
Inlägg: 89


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:
Ang huvventilation så räcker det sannolikt med hål med nät, med ett litet uppvik i början på hålet (i framkant) Typ Gurneyflap. Framkanten av huven är en lågtryckszon och det kommer sugas upp luft ur hålen som du tar upp.77


Ja precis, det var så jag löste det på min orange.


Gustav_H78 skrev:
På min 75 turbo racebil satte jag hjälar i huven strax bakom kylaren. Hade tidigare problem med värme under racen. Problemet var dock egentligen inte avsaknad av hjälar utan att jag tagit bort styrningarna till kylet då jag bytte kyl. Satte tillbaka styrningarna och tätade alla hål i fronten så att all luft tvingades genom kylaren. Efter det låg den klippstadigt på 90 grader trots fullt ladd i högsommarvärme.

https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=28116&page=7


Hoppas och borde inte ha några kylproblem så får klura lite på var jag tar upp mitt/mina hål. Har också precis som du gjorde en plan på att täta igen hålen i fronten.

_________________
Olle Ekman

Alfa Romeo 75 #18 CAR
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



romauno skrev:
Gustav_H78 skrev:
Ang huvventilation så räcker det sannolikt med hål med nät, med ett litet uppvik i början på hålet (i framkant) Typ Gurneyflap. Framkanten av huven är en lågtryckszon och det kommer sugas upp luft ur hålen som du tar upp.77


Hoppas och borde inte ha några kylproblem så får klura lite på var jag tar upp mitt/mina hål. Har också precis som du gjorde en plan på att täta igen hålen i fronten.


Låter som att du är inne på rätt väg. Hål i huven är bra, men täta fronten och styra luften är det som är viktigast. Jag gjorde hål i huven först, men fick ändå värmeproblem. Sedan tätade jag fronten och styrde luften, efter det var problemen borta.

Ska bli kul att dig vidareförädla denna bilen. Jag har haft konceptet i huvudet länge. Kul att se Robin bygga bilen jag dagdrömt om, och kul att se dig föra det vidare!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
romauno
Vimmerby
Här sen Jul 2015
Inlägg: 89


Trådstartare
Dags för en liten uppdatering igen. Har varit mycket på jobbet senaste veckorna så inte lika mycket tid i garaget. Sen har jag även fått prioritera lite golvläggning i huset. Men har ändå fått lite bestyr utfört samt även klickat hem lite prylar #addtobasket

- Stolen har kommit hem. Blir att börja ta ut måtten för stolsfäste när rattstången är på plats.
- Hämtat hem Evo-kitet, huv och baklucka från lack. Nu blev man ju sugen på att dra av resten av karossen när det är så blankt och fint
- Bellhouse hämtades hos M&M motorsport i Västervik idag. Väldigt nöjd!
- Fälgarna har kommit hem, valde matt guld. En chansning som jag inte vet än riktigt vad jag tycker om men ville ha något lite mer annorlunda än vad jag har haft innan. 17x9, 8,0kg stycket!
- Ny startmotor har kommit hem. -2,7kg
- Sen har det även blivit en hel del allmän tvätt och rengöring

Ny vattenpump kommer hem på måndag vad det verkar och då kan motorn börja monteras ihop igen












_________________
Olle Ekman

Alfa Romeo 75 #18 CAR
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2147



Tjusigt! Vad var det m struten? Rengjord bara?

Håller oxå på med 164-startmotorn. Hittade detta monteringstips (som du säkert redan kände till)



_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
romauno
Vimmerby
Här sen Jul 2015
Inlägg: 89


Trådstartare
Eldh skrev:
Tjusigt! Vad var det m struten? Rengjord bara?

Håller oxå på med 164-startmotorn. Hittade detta monteringstips (som du säkert redan kände till)




Ja precis, det är en av de delarna som rengjorts. Trodde att jag även hade tagit en förebild men kan inte hitta den i telefonen, så den togs nog bara mentalt

Har läst en annan monteringsanvisning men inte denna, så tackar för det thumbs up

_________________
Olle Ekman

Alfa Romeo 75 #18 CAR
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2147



romauno skrev:

Har läst en annan monteringsanvisning thumbs up


O fan, hur lyder denna?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
romauno
Vimmerby
Här sen Jul 2015
Inlägg: 89


Trådstartare
Det här med vattenpump till den här förbenade motorn var knepigare än jag först trott. Har sökt med ljus och lykta efter en ny men utan framgång. Till slut lyckades jag ragga upp en i US and A. Är på väg och borde anlända om någon vecka. Då blir det till att sätta full rulle. Nu har det ju iof kommit lite tråkiga nyheter från SBF och verkar ju inte bli någon racing för oss amatörer.. Kommer dock ändå att sikta på att ha bilen klar till första banmötet som är 8e maj.

Under tiden har det varit en del bestyr med stol och sittposition. Inte helt enkelt att få till i en 116-bil när man är 190cm lång och långa ben

Råkade även klicka hem en sak..




En kompis hjälper till med luftintag för kylning till bromsarna. Skrivaren är inte så pass stor att man kan skriva ut hela utan får göra den i två delar.






_________________
Olle Ekman

Alfa Romeo 75 #18 CAR
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2147



romauno skrev:


Råkade även klicka hem en sak..



Hoppsan! Gratulerar!
Blir nog en märkbar skillnad, trots allt! Vad fick du böta för detta..?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
ChrilleG
Borås
Här sen Apr 2008
Inlägg: 22



Nu har det ju iof kommit lite tråkiga nyheter från SBF och verkar ju inte bli någon racing för oss amatörer.. Kommer dock ändå att sikta på att ha bilen klar till första banmötet som är 8e maj.

Olle, vad har du hört detta?

_________________
Christian Carlsson
Alfa 75, Challenge #49
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 V6 CAR Challenge #18
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
5 besök senaste veckan (15287 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande