Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta A -73
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (20226 totalt)
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1695



Det här kanske är en lite dum tråd att ta köpråd i.

Men, rost är väl det värsta. Det är ganska stor risk att det är rätt stora hål i golvet bakom främre hjulhus till exempel.

_________________
Markus Ålind
Citera
Demma
Malmö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 111


Trådstartare
Ja det är som Qaz säger, rosten. Jag hade även kollat under batteriet, dörrar, tröskellådor och
balkar efter rost. Jag hade även kollat spindelleder och styrleder. För att det börjar att bli svårt
och få tag på.

_________________
Christofer de Maré
Citera
manta71
luleå
Här sen Apr 2006
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


fetcool har en liadan -71a som är i coolt skick +samma fälgar som det är på bilden där du renoverar+ sr-inredning+annat smågodis... Jag är oxå är från malmö men bor i lule kör hårt.... OCH så till alla andra - +++ SLUTA FJANTA KÖP EN MANTA +++

_________________
jonny ahlgren
Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308



manta71 skrev:
fetcool har en liadan -71a som är i coolt skick +samma fälgar som det är på bilden där du renoverar+ sr-inredning+annat smågodis... Jag är oxå är från malmö men bor i lule kör hårt.... OCH så till alla andra - +++ SLUTA FJANTA KÖP EN MANTA +++


Ha ha klockrent ordspråk, jag läggert till "SLUTA TRÅNA, KÖP EN ASCONA"

Mv.


_________________
Ascona_A
Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308



Ursäktar dubbelposten.

Mv.

_________________
Ascona_A
Citera
Demma
Malmö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 111


Trådstartare
Har varit och hämtat bilen från vinterförvaringen.

Det går inte att beskriva hur skönt det är att starat upp bilen efter en hel vinter.

Lite bilder.

Vinterförvaringen.



Så var bilen i det nya garaget. Vi har precis flyttat in, därför det är lite kalt.


Kunde inte köra hem innan jag provat dom nya fälgarna.


Humm.. lite för tajt där. Får se hur jag löser det.


Fram såg det bra ut i alla fall.

_________________
Christofer de Maré
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1695



Ser nice ut

_________________
Markus Ålind
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198



Blev lite tajt , men ruskigt fint vart det thumbs up

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
backman
Jakobstad (Finland)
Här sen Jan 2005
Inlägg: 68



Grymt!

_________________
Andreas Backman
Opel GT -69 | Kadett B LS -68 | ex. Kadett C coupé 2.0 16v -76
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Det är giftigt hur pass lik fronten är drån en camaro från sent 60 tidigt 70 tal...
Brutalt vacker...
Diggar när mantor används som dom ska.

och jag tror du får spela in ljudet från motorn eftersom att du har webrar...
SÅÅÅÅ härlish ljud!

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
Demma
Malmö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 111


Trådstartare
Kollade på min egen tråd här idag och märkte att jag har glömt att skriva om den motorn jag använder nu.
Har inte längre en 2,0l utan en 2,4l med högkompskolvar. Resten är samma som innan.

Tänkte att jag skulle måla om centrumet på mina fälgar. Vet inte riktigt vilken färg jag ska välja. Guld, svart eller vitt? Det lutar lite åt guld just nu. Vad tycker ni?
Så här ser fälgarna ut.

_________________
Christofer de Maré
Citera
rodder76
Linköping
Här sen Feb 2006
Inlägg: 99



Aaaaha... en klassisk Manta A. En bil med en mycket vacker grundform.
Jag fattar inget vettigt om vare sig väghållning eller motorer, men smak och tycke kan jag ha

Jag gillade helt klart den fälgen du hade bak innan som hade svart centrum. Såg helt klart "bråkigt" ut. MEN jag är även den person som lessnat med besked på alla som ska lacka sina bilar vita och ha fälgar som är vita eller svarta (gärna med en röd rand). Guldcentrum i all ära, men även detta börjar bli lite väl uttjatat. Var sak har sin plats, och visst, vissa fälgar "ska vara" vita/svarta eller ha guldcentrum, men enligt mig så innebär inte det att alla passar med detta.

Det skulle vara ett skönt bryt mot dagens rådande trend om du antingen lät fälgarna vara som de är med den fina, lite råa, ytan på centrumet. Ett alternativ skulle vara en lite mer retrofeeling där man bara lackerar fälten i svart (likt ex, Golf II GTI). På så sätt behålls och visualiseras den fina designen på ekrarna samtidigt som du får dem svarta (om det är det du är ute efter)
Det är trots allt en härlig retrobil och klassisk design på fälgarna, så att förstöra detta med dagens trend är enligt mig ett helgerån.

Tack för ordet //David

_________________
David Olsson
Citera
Demma
Malmö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 111


Trådstartare
Tack för svaret.

Lite svårt att se på bilden men "den fina, lite råa, ytan på centrumet" är tyvärr en ganska tråkig silverfärg.
Plus att den fälgen jag fottade är den som ser bäst ut. På dom andra har färgen skafts bort lite.

Jag kan förstå att vitfärg kanske är lite modernt. Men det blir väll inte mer retro än guldfärg? När började
man med det? 60-, 70-talet?

_________________
Christofer de Maré
Citera
rodder76
Linköping
Här sen Feb 2006
Inlägg: 99



Polera upp banan och kasta in centrumet i blästern så får du dem i nyskick med rätt feeling
För mig så kopplar jag guldfärgen rätt stark till krysseker (BBS) och liknande och därför tror inte jag fullt ut på den ideen. Inte för att det skulle vara "fel" och det finns många fälgar som haft guldfärgade inslag.
Men som sagt.... fältlackering OM man vill ha en avvikande färg oavsett om det är svart/vitt eller guld är nog min ide (utan att säga att resultatet faktiskt skulle bli bäst)

Bäst av allt är ju att få bra bilder på bilen med hjulen på, så kan man datamanipulera lite........

Det är alltså typ detta jag funderar på

_________________
David Olsson
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6501



Glasblästrat (och lackat med matt klarlack efteråt) centrum och polerad kant vore fint.

Behöver du valsa bakskärmarna har jag ett valsverktyg liggande

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Demma
Malmö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 111


Trådstartare
Humm... Fältlackering har jag inte tänkt på, det kanske skulle vara nått. Bra förslag.

Tack Figgz, men jag har redan valsat kanterna.

_________________
Christofer de Maré
Citera
rodder76
Linköping
Här sen Feb 2006
Inlägg: 99



Demma skrev:
Humm... Fältlackering har jag inte tänkt på, det kanske skulle vara nått. Bra förslag.
Beroende hur man ser det (smak och tycke) så ser förvisso stilen lite äldre ut med fältlackering och det är upp till dig om du vill ha den feelingen. Att lackera hela centrumet (svart) ger kanske en lite modernare look, men jag är "rädd" för att man döljer hur vackert naven är skulpturerade och det är därför min ide med fältlackering kom upp.
Självklart kan du ta fälten i guld om du vill det.... hittade ingen bar bild så här rakt upp o ner på det... men googla lite o se vad du tycker.

_________________
David Olsson
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Många bra tips har du fått.

Jag tror ändå att guls passar kalas på din bil. Dels är det snyggt helt enkelt, sen kommer fortfarande retro designen på fälgen synas. Blir ju lite 80-tals känsla kanske, men det tror jag är helrätt på din bil. Guld och polerade kanter...

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Demma
Malmö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 111


Trådstartare
Jag tror att det blir guld. Blir det för jävligt får jag helt enkelt måla om dom. Men svart bil, fälgar med guld centrum i mitt huvud så ser det i alla fall bra ut.

Nu ska jag bara försöka hitta en bra guldfärg. Jag slänger upp lite bilder när jag är klar.

_________________
Christofer de Maré
Citera
Demma
Malmö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 111


Trådstartare
Ja det blev guldfärg till fälgarna. Jag tycker i alla fall det blev bra. Även om färgen i sig inte blev så blank av någon anledning.

Ni får ursäkta det båliga ljuset på bilderna och att bilen är smutsig.





[/img]

_________________
Christofer de Maré
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1433



Läckert! Tycker guldfärgen passar kanon mot bilen. thumbs up

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta A -73
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (20226 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande