Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris 2020
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 19, 20, 21   >>
247 besök senaste veckan (39142 totalt)
Dima
Sundsvall
Här sen Apr 2018
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Tord skrev:
Fick guidning och åka med så jag hittade lite bättre


Kul att se din förbättring på kort tid. Snyggt kört, det finns potential
Nästa gång ser vi 1:10:NNN utan tvekan!

Turbomiatan den kan, om den vill

_________________
Dima Yakubov
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247


Trådstartare
Tack för åkturen, sjukt kul bil du har! Borde du inte ha en biltråd här?

Det finns bra med tid att putsa bort och med ar-1orna så skulle det inte vara nåt problem, synd att jag bor lite ocentralt bara...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Om jag kan ha en tråd här så borde absolut Dima ha det!

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247


Trådstartare
Gelleråsen på Lördag

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Tord skrev:
Gelleråsen på Lördag


Kul, då ses vi där, ser ut att bli ruggigt å svalt väder. Borde båda gott för diffar och däckssidor åtminstone

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247


Trådstartare
Tips från coachen ochgo fast parts hämtade



_________________
Tord Ringenha11
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Tord skrev:
Tips från coachen ochgo fast parts hämtade


Tipset lydde: "massa camber fram"


_________________
Magnus Thomé
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Tord skrev:
Tips från coachen ochgo fast parts hämtade


Tipset lydde: "massa camber fram"



Ha skoj hörde jag!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247


Trådstartare
Tiden tog slut då jag jobbar för långsamt, så det blir inga camberjusteringar. däremot är ar-1orna på igen

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Danne slog till med låga 1.13-tider med rdäck idag på Gelleråsen

_________________
Magnus Thomé
Citera
fredrikwiborg

Här sen Dec 2016
Inlägg: 74



Magnus Thomé skrev:
Danne slog till med låga 1.13-tider med rdäck idag på Gelleråsen


Dags att byta bort guldet snart Magnus Finns ju lite annat godis som Danne inte får använda reglementsmässigt om man vill ha lite ytterigare handikapp

_________________
Fredrik Wiborg
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247


Trådstartare
Ett varv på warmup innan rödflagg, nu är det dags för q1.



_________________
Tord Ringenha11
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Tord skrev:
Ett varv på warmup innan rödflagg, nu är det dags för q1.




Är det rallygenerna som lockade fram ivern att prova den gröna delen av banan? 😁

_________________
Anders Hansson
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247


Trådstartare
sweanders skrev:
Tord skrev:
Ett varv på warmup innan rödflagg, nu är det dags för q1.




Är det rallygenerna som lockade fram ivern att prova den gröna delen av banan? 😁


Det är enklare att lära sig reglerna när man får personlig genomgång vid huvudposteringen

_________________
Tord Ringenha11
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Tord skrev:
Det är enklare att lära sig reglerna när man får personlig genomgång vid huvudposteringen

Särskola?

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Meantek skrev:
Tord skrev:
Det är enklare att lära sig reglerna när man får personlig genomgång vid huvudposteringen

Särskola?


Man ska frivilligt besöka huvudpostering om man varit av banan i den här serien. Det vet Tord nu, efter att ha guidats dit med svart flagga. 😁

_________________
Anders Hansson
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247


Trådstartare
sweanders skrev:
Meantek skrev:
Tord skrev:
Det är enklare att lära sig reglerna när man får personlig genomgång vid huvudposteringen

Särskola?


Man ska frivilligt besöka huvudpostering om man varit av banan i den här serien. Det vet Tord nu, efter att ha guidats dit med svart flagga. 😁


Har du nåt bra sista minuten tips?

Framfarten syns här


_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247


Trådstartare
Så, rejsrapport...

Det blev lite sent att det bestämdes att jag skulle med, i måndags och jag hade rätt mkt på jobbet i veckan så det blev ont med tid för förberedelser, plus att en middag var inbokad sen länge på fredag, middagen drog ut på tiden så det blev 3 timmars sömn. Camberbultarna blev inte monterade, men väl r-däcken och jag packade med mig en däckstrycksmätare, hjälmen och en flaska vatten och drog iväg i god fart mot Karlskoga på lördag morgon. Drog igång video förarmötet i bilen och lyssnade igenom den... Anlände 08:00 till banan och kom fram till live förarmötet 5 minuter försent.

Kan ha missat vissa detaljer som framfördes på förarmötet...

Hittade iaf incheckning och besiktningen. Fick ett handtag med att montera både nån dekal samt transponder av GRC teamet. (tack!)



Hittade Cedric som hade med sig en husbil och en toybaru så vi formade snabbt team toyota på plats. (tack Cedric för kaffet och support)

Sen var det kvickt dags för warmup, jag fick ett utvarv, ett pushvarv som avbröts pga oljesöl i dubbelknixen där jag fick ett redigt fyrhjulsställ som jag klarade ut. Fortsatte varvet runt men sen kom rödflaggen ut.



Fick en stund över till första kvalet så jag gick och hängde i videoproduktionsbussen och träffade familjen Skoghag, Steffe och Anders. Fick lite mer kaffe efter en misslyckad IT-supportinsats. Så tillbaks till körningen. Hade visst inte läst startproceduren så bra så jag line-ade upp lite för tidigt, men track position är väl viktigt i den hör sporten tänkte jag och hamnade längstfram, och när lampan tändes till grönt så såg vindrutan ut så här:



AR-1orna funkar inte så bra på blöt asfalt men jag började bygga upp lite fart, men på varv fyra så tappar jag baken i dubbelknixen och snurrar av först på höger sida och sen över banan och ut i sandfollan. (nu kommer en regel jag inte hade koll på). Jag kör genom sandfollan ut på gräset och väntar tills en lucka uppstår och fortsätter köra. Det skapar en viss aktivitet fick jag höra då de kunde inte svartflagga tävlande med 4 ställiga startnummer först utan jag hann köra några varv innan jag fick svartflagg och fick en personlig genomgång om hur reglerna låg till vid avkörning, man åker givetvis raka vägen in i depån för att bedömma skadeläget samt för att inte dra upp skit på banan. (så brukar det inte vara på långloppen...) Nåväl, 1.17.83 iaf var satt.



Så in i skamvrån en stund och slicka såren... hängde lite i slc bussen och sen med Cedric innan en smaklig lunch intogs innan det var dags för kval 2.

Här är ett par varv från mitt kval 2:



Min strategi var att trycka på alla varv från start till målflagg, fick upp tempen på andra push varvet och sen lite trafik på varv 5. Men annars 7 varv på 1.16. Bromsarna kändes lite svampiga efter några varv och den vandrade lite i bakvagnen när jag gick på bromsen, främst in i Ejes men även in i Trösen. Och den var inte så precis i turn in när jag tryckte på. Var det nåt om hjulinställning coachen hande nämnt?




Tiderna räckte till en 19:e plats i clubchallenge och en plats i B-finalen.. I B-finalen så testade jag att puscha några varv sen slå av och ladda för ett avslutande snabbt varv, det gick inte snabbare..


Men jag blev 4, i b-finalen



Lite lågt på soppa när jag rullande från banan, så jag har sett att man kan tanka rätt mkt i Yarisen ändå, den börjar varna att det är lite soppa och det går bara att tanka 40 liter då, men det verkar som det rymmas åtminstone 48 liter i den.



_________________
Tord Ringenha11
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247


Trådstartare
Fel spår, och kanske ska skaffa en noggrannare GPS snart



_________________
Tord Ringenha11
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Tord skrev:
Fel spår, och kanske ska skaffa en noggrannare GPS snart




Det är väl inte gps fel att du styr utanför banan

_________________
Roland Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris 2020
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 19, 20, 21   >>
247 besök senaste veckan (39142 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande