Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Skarva 2,25" avgasrör.. | 3234 besök totalt |
Tänkte jag skulle sätta dit en till dämpare på min is. Det är ju lite irriterande när det dånar inne i bilen på väg till Lunda Nu är det så att jag måste korta av främre röret lite så att avgasröret efter katalysatorn hamnar mitt i tunneln där jag förmodar att originaldämparen satt..
Främre röret är 2,25" om jag mätt rätt.. Nu är det så att jag behöver en dubbelmuff för att kunna korta av röret. Detta då jag inte kan eller har tillgång till svets. Svetsar man är det ju en baggis att ta bort en bit av röret. På mekonomen har dom ju bara skarvar i 2 2,5 och 3" Så nu behöver jag tips... röret som ska skarvas är 55mm utvändigt. Förresten... är det någon som fattar vad jag menar? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Nu ska vi se här..
original på dessa bilar så sitter det direkt efter katalysator, en liten flamdämpare, efter det går det ett rör ut till slutburken som är stor som ett hus ungefär. Jag hade nog gjort så att jag hade lyft ned hela systemet efter katten och kapat av lagom för den dämpare du har och sedna loppat ihop detta. Fast absolut enklast vore väl ändå att byta slutburken till något mer ljuddämpande? _________________ /Anton Lillsund |
||||
Kanske ska beskriva hur det ser ut....
om vi börjar där grenröret kommer ner under bilen så går det rakt bakåt och gör sedan en 30 grader sväng ut mot vänstersidan, det är denna sneda del jag vill korta av. På denna strecka sitter även katalysatorn. Direkt efter katalysatorn sitter den en 2,5" 30 graders böj. Nu går avgasröret rakt bakåt. Men det går inte i centrum i tunneln utan det ligger precis vid kanten. Vad jag vill göra att få röret i mitten. Visst kan det tänkas vara enklare att sätta dit en större dämpare bak... men men nu har jag en dämpare och den är nog lite för liten för att få vara helt ensam. Något annat än katalysator och slutdämpare finns alltså inte. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
om du går tillbaka till mekonomen eller någon annan reservdelsbutik och ber att få titta i avgaskatalogen så kommer du att se att det finns skarvhylsor i alla möjliga dimensioner.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
oki.. då ska jag ta en tripp dit på lördag edit: Hittade utfyllnadsmuffar _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Jag missade att säga att jag förstår hur ditt system ser ut nu, för mitt ser likdant ut. Katt och en dämpare längst bak. Dock så tycker jag inte det är för mycket ljud fast det lever om helt klart. Är det en Apple-dämpare du har nu? Det jag försökte säga var att du kanske kan lyfta ned systemet efter katten och smälla dit en dämpare som sitter direkt efter katten. Efter mellandämparen kan du svänga röret mot slutburken. Hmm jag stjälper nog mer än jag hjälper.. Din tanke är nog bra tror jag. EDIT: Lägger till en bild på mitt system. Om det hjälper vet jag inte men kanske.. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Det är inga lösa skarvar på mitt heller. Det är svetsat överallt. Eller menar du att ditt sytem är svetsat mot katten också? _________________ /Anton Lillsund |
||||
Yepp svetsat överallt... kat, främre rör... rubbet _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Skruva banåkabil Skarva 2,25" avgasrör.. | 3234 besök totalt |