Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Slicks vs r-däck | 3 besök senaste veckan (798 totalt) |
Funderar på om jag skall testa att köpa 4 slicks istället för r-däck nästa gång. Vad är viktigt att tänka på när man kör med slicks när man är mer van vid r-däck. Grepp, uppträdande, däcktryck och så?
_________________ Johan B |
||
Det är det Men jag har för lite erfarenhet för att svara vettigt. De slicks jag kört på har varit helt okej lättkörda på gränsen. Men det är säkert olika med olika modeller precis som andra däckvarianter. _________________ Magnus Thomé |
||
Har kört min lille lupo med dunlop och hankook medium slicks.
Inget av dessa är ett dåligt val men min slant hade jag lagt på hankook, starkare stomme och funkade bättre för mig iallafall. Går knappast jämföra slicks med r-däck då slicksen är bättre på alla plan. _________________ Henrik Dahl |
||
Tack för svar! Hur är det med däcktrycket, hur vet man vad som är lämpligt att börja körningen med? Släpper man ut luft efter några varv som man gör med r-däck? Håller ett mediumslicks en banträff eller flera?
_________________ Johan B |
||
Ungefär samma, siktar själv på 2.0bar varmt. Utgår från1.6bars kalltryck. Greppar rätt dåligt om varmtrycket drar iväg likt r-däck men helt klart bättre än r-däck. Man får laborera lite som med andra däck helt enkelt, finns inga givna värden.
Ska satsa på hårda fram och medium bak till nästa säsong. R-däck och körning en heldag med 20-30min stinter så har jag noll mönster kvar. Slicksen håller längre men går dom varmt tuggar det snabbt. Haha glömer aldrig när jag köpte slicks från ralphs däck, mitt första köp av slicks, va nån utförsäljning på super soft. Höll 4varv på mantorp, lossade bitar från däcken 😁 men jävligt bra grepp i 2varv Finns garanterat folk här med bättre insikt som kört med slicks mycket mera. Mina hankook vill gärna ha lite mera camber, men jag får köra på nåt mellanting, för måste ha grepp fram. Bak -3° - 3.5° _________________ Henrik Dahl |
||
Välkommen till en ny värld
Den största skillnaden i mitt tycke är den mentala biten, man kan köra ofattbart fort med slicks och för mig det var en utmaning att faktiskt komma upp i tempo som däcken kräver. Men jösses vad kul det är . Kör gamla Yokohama A005 och har tidigare rullat på diverse r-däck och jag tycker inte det är så stor skillnad i inställningar. Har man en bil med chassiet avstämt för r-däck lirar det ganska bra med slicks. I.o.m. att slicks genererar mer grepp så så behöver det vara styvt. Annars tycker jag det bara är att behandla dem som r-däck, få upp arbetstemperatur och ställ stryck, ställ hjulvinklar efter belastning/slitage. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Däck för banåka Slicks vs r-däck | 3 besök senaste veckan (798 totalt) |