Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Slicks vs r-däck
793 besök totalt
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Funderar på om jag skall testa att köpa 4 slicks istället för r-däck nästa gång. Vad är viktigt att tänka på när man kör med slicks när man är mer van vid r-däck. Grepp, uppträdande, däcktryck och så?

_________________
Johan B
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Svarar ju inte på din fråga, men det begränsar ju vilka arrangörer man kan åka på.

_________________
Magnus Thomé
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jo, fast jag tänkte att det kunde vara kul att testa.

_________________
Johan B
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

blixten skrev:
Jo, fast jag tänkte att det kunde vara kul att testa.

Det är det thumbs up

Men jag har för lite erfarenhet för att svara vettigt. De slicks jag kört på har varit helt okej lättkörda på gränsen. Men det är säkert olika med olika modeller precis som andra däckvarianter.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011
Inlägg: 347



Har kört min lille lupo med dunlop och hankook medium slicks.
Inget av dessa är ett dåligt val men min slant hade jag lagt på hankook, starkare stomme och funkade bättre för mig iallafall.

Går knappast jämföra slicks med r-däck då slicksen är bättre på alla plan.

_________________
Henrik Dahl
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tack för svar! Hur är det med däcktrycket, hur vet man vad som är lämpligt att börja körningen med? Släpper man ut luft efter några varv som man gör med r-däck? Håller ett mediumslicks en banträff eller flera?

_________________
Johan B
Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011
Inlägg: 347



Ungefär samma, siktar själv på 2.0bar varmt. Utgår från1.6bars kalltryck. Greppar rätt dåligt om varmtrycket drar iväg likt r-däck men helt klart bättre än r-däck. Man får laborera lite som med andra däck helt enkelt, finns inga givna värden.
Ska satsa på hårda fram och medium bak till nästa säsong.

R-däck och körning en heldag med 20-30min stinter så har jag noll mönster kvar. Slicksen håller längre men går dom varmt tuggar det snabbt.

Haha glömer aldrig när jag köpte slicks från ralphs däck, mitt första köp av slicks, va nån utförsäljning på super soft. Höll 4varv på mantorp, lossade bitar från däcken 😁 men jävligt bra grepp i 2varv

Finns garanterat folk här med bättre insikt som kört med slicks mycket mera.

Mina hankook vill gärna ha lite mera camber, men jag får köra på nåt mellanting, för måste ha grepp fram. Bak -3° - 3.5°

_________________
Henrik Dahl
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Välkommen till en ny värld
Den största skillnaden i mitt tycke är den mentala biten, man kan köra ofattbart fort med slicks och för mig det var en utmaning att faktiskt komma upp i tempo som däcken kräver. Men jösses vad kul det är .

Kör gamla Yokohama A005 och har tidigare rullat på diverse r-däck och jag tycker inte det är så stor skillnad i inställningar. Har man en bil med chassiet avstämt för r-däck lirar det ganska bra med slicks. I.o.m. att slicks genererar mer grepp så så behöver det vara styvt.

Annars tycker jag det bara är att behandla dem som r-däck, få upp arbetstemperatur och ställ stryck, ställ hjulvinklar efter belastning/slitage.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Däck för banåka
Slicks vs r-däck
793 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande