Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MINI F56 Cooper S 2014
1, 2   >>
4214 besök totalt
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Sålde den gamla minin men kunde inte hålla mig borta från märket 😁 Behövde en bil att köra barnen till skolan med, busa med på landsvägar och köra lite bana med.

Hittade denna 2014 f56 cooper s med de rätta moddsen.

- Quaife atb diff
- St XTA coilovers
- Jcw pro exhaust
- Evolve steg 1 (290hk, 450nm) - osäker på hur jag ska göra med detta. Känns nära gränsen för orginal motor, låda och koppling.
- Offset bussningar i fram.
- oz alleggerita 17" sommarfälgar med michelin pilot sport cup 2.
- British racing green med vita lädersäten, gött ljud och lyxigt panoramatak 😂

Otroligt drag i bilen och diffen jobbar bra. Detta trots att det är vinterdäck och blött ute. Ska bli kul att testa på bana senare. Förhoppningsvis arlanda test track. Kan man hänga med gr yarisarna kanske? 😂

Framtida tankar. Först lära känna bilen på bana. Bromsarna som är orginal verkar vara svagaste länken nu, framförallt med 290hk. En tanke är att gå ner till 230hk eller däromkring för att allt ska hålla. Det skulle underlätta för kylning och bromsar.



_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Tom Bengter
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 298



Lycka till Andreas, kul att den hamnade hos någon som uppskattar en bra Mini!

_________________
/Tom Bengter
Porsche 981
M3LR
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Tack Tom! Du är en föredömlig säljare

Har för övrigt snackat med evolve och dom säger att trimmet är säkert. Det enda dom kunde rekommendera var en ny intercooler så det kanske det blir till våren.
Kan ju vara så att problemen jag läst om kommer från för mycket trim på dålig bensin (91 oktan är väl rätt vanligt i staterna).

Tom Bengter skrev:
Lycka till Andreas, kul att den hamnade hos någon som uppskattar en bra Mini!

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
M_H
Stockholm
Här sen Nov 2020
Inlägg: 52



AndreasEzelius skrev:
Tack Tom! Du är en föredömlig säljare

Har för övrigt snackat med evolve och dom säger att trimmet är säkert. Det enda dom kunde rekommendera var en ny intercooler så det kanske det blir till våren.
Kan ju vara så att problemen jag läst om kommer från för mycket trim på dålig bensin (91 oktan är väl rätt vanligt i staterna).


Evolve ligger ofta högt i siffror på deras trim. Jag vet inte hur det ligger till, men har spekulerat i om det kan vara en "snäll" bänk de bromsar i... BSR tar som referens ut 262hk/380nm, så det är ju en viss skillnad. Intercooler ser jag mer eller mindre som obligatoriskt med så pass stressad turbo, så ett bra råd.

Med det sagt, så grattis till en kul bil! Har inte kört en F56 på några år, men de är kul och med en diffbroms blir de som de skulle varit från början.

Har själv en R56 och det har visat sig svårt att sälja, de ger mycket glädje per krona om man lägger lite på trim och väghållning

_________________
M@gn u sH u l t
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Jo precis, vad jag läst så klarar lådorna inte mycket mer än 400nm. Men sen hur folk mäter osv vet jag inte. Just nu kör jag inte bilen hårt så jag ska fundera lite. Rubt 250-260 hästar skulle nog vara lagom. Orginalbromsarna får nog jobba riktigt hårt med 290 hästar också.

M_H skrev:
AndreasEzelius skrev:
Tack Tom! Du är en föredömlig säljare

Har för övrigt snackat med evolve och dom säger att trimmet är säkert. Det enda dom kunde rekommendera var en ny intercooler så det kanske det blir till våren.
Kan ju vara så att problemen jag läst om kommer från för mycket trim på dålig bensin (91 oktan är väl rätt vanligt i staterna).


Evolve ligger ofta högt i siffror på deras trim. Jag vet inte hur det ligger till, men har spekulerat i om det kan vara en "snäll" bänk de bromsar i... BSR tar som referens ut 262hk/380nm, så det är ju en viss skillnad. Intercooler ser jag mer eller mindre som obligatoriskt med så pass stressad turbo, så ett bra råd.

Med det sagt, så grattis till en kul bil! Har inte kört en F56 på några år, men de är kul och med en diffbroms blir de som de skulle varit från början.

Har själv en R56 och det har visat sig svårt att sälja, de ger mycket glädje per krona om man lägger lite på trim och väghållning

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Dåligt med uppdateringar här.

Planen var att köra bilen som den är detta år, men kopplingen har redan börjat slira. Märks inte vid vanlig körning men när jag fick på sommardäcken så märker jag det på motorvägen främst.
Så jag började planeringen av allt som kan tänkas behövas. Kopplingar, svänghjul, intercooler, insug osv osv.

Det är stora summor alltihopa och jag börjar ifrågasätta varför jag ska ha 290hk och nästan 500nm i en hot hatch innan allt annat ens är uppgraderat. Det är som en tickande bomb som inte går att utnyttja förrutom på Mantorp ungefär.

De kopplingskit jag hittat är specade till 500nm vilket redan är på gränsen. Finns en som går till 700nm men då får jag leva med rassel och känguru-hopp i alla köer. Inte riktigt det jag vill att bilen ska vara. Jag satsar alltid på clubsport / oem+.

Så summa sumarum. Jag tror jag går tillbaka till stock motor. Det är ca 210hästar i dessa från fabrik och gott om vrid redan. Då slipper jag tänka på forged internals, intercooler, koppling osv osv.

Så jag kommer förmodligen att börja med det som jag anser vara viktigast i en bil. Den ska kännas tight och ha väghållning/låg vikt och bromsar är prio 1. Det är mycket roligare att köra en långsam bil 10/10 än en snabb bil 5/10.

Rant over. Här kommer en planerad lista på vad som kommer härnest.

- CAE shifter
- Bussningar överallt ska bli lila powerflex.
- Forge racing justerbar undre länkarm bak
- Lohen Justerbara Drop links fram och bak
- Eibach Anti roll bar kit fram och bak
- Cravenspeed Big Pair chassis brace (Vet inte om det har effekt men kul ändå )

Efter detta blir det hjulinställning igen. Ser fram emot sommaren!

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Jag la in orginalmappen och det löste kopplingsproblemen. Märks ju inte om man har en trimmad bil när man kör normalt. Köra på motorvägen är ändå tråkigt så ingen stor förlust i dagsläget.

Lyckades även montera CAE shiftern. Vilken uppgradering alltså. Förmodligen en av dom bästa moddsen jag gjort någonsin







_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Första bandagen på Arlanda test track avklarad!
Jäklar vad skoj det var!
Blev väl totalt 30 varv och många av dessa hade jag antispinn på vilket käkade upp mina belägg totalt. Sista 10 varven stängde jag av allt och bilen vaknade till liv! Diffen fick jobba som den skulle och bromsarna höll längre. Till slut gav dom dock upp och nu är det dags att uppgradera den biten så jag slipper fade.

Kontaktar väl PEAN och hör vad som finns.
Spontant känner jag för nya skivor (stoptech?), PFC08 eller 11 belägg, stålomspunna slangar och någon bra vätska.



_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

PFC08 har bra livslängd på bana som bonus. Men jävlar vad de kan skrika ibland

_________________
Magnus Thomé
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Nu har mina erfarenheter kanske passerat bäst-före-datum då det var en 6-7år sedan jag körde på bana senast. Men då var jag väldigt nöjd med både Carbotech XP8 och Ferodo DS3000, särskilt Ferodo är prisvärda. Som ovan nämnts får man stå ut med gnissel på dessa också, och bromsdamm. Men å andra sidan, det är rejsigt.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Bra förslag. PFC08 kan vara lite overkill på en hyffsat lätt bil thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Körde Carbotech xp8 på min civic för ca 10 år sedan. Minns att det bet på bra och gnisslet på vanlig väg var inte så överdrivet jobbigt. Det här är ändå min busbil så vad spelar det för roll om det låter lite
Minin är väl kanske snäppet lättare än civicen också. 50kg lättare tjänstevikt åtminstone.

Vill mest ha ett belägg som tål att köras hårt (4-5ggr per år på bana om jag får bestämma) och inte slits så jättefort.

Läste att många rekommenderade PFC 08 eller 11 över Carbotech XP8 när det kommer till bankörning åtminstone.

Ska ta ett snack med PEAN och se vad dom säger.

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Satte provisoriskt i nya vanliga belägg för att kunna nyttja bilen undertiden nya bromsar inhandlas. Var inte mycket kvar av gamla beläggen 😂



_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Bytte precis undre motorfästets bakre bussning till powerflex. Skönt med ett enkelt jobb som går att göra på parkeringen. Gamla bussningen var ett jäkelskap att få ut men det gick till slut 😅



En hel drös uppgraderingar på ingång

- Beställde jcw bromskit från schmiedmann
- Carbotech xp10fram och xp8 bak direkt från carbotech i england då pean inte svarat på över en vecka 😓
- Stålomspunna slangar
- rbf600 vätska
- eibach krängninshämmare fram och bak + lohen justerbara droplinks runt om
- cravenspeed chassi brace big pair
- powerflex bussningar till hela bilen
- justerbara bakre kontrollarmar

Det var nog allt. Bilen ska få en service och montering av alla delar innan nästa trackday 😅

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Idag har jag spenderat 7 timmar ute på parkeringen med att byta skivor och belägg runt om samt bytt vätska till rbf600. Det blev Brembo orginalskivor samt Carbotech xp10 fram och xp8 bak.
Gick rätt smidigt att byta vätska själv med en sån vakuumpump. Hade lite problem med främre oken där vakuumtrycket släppte rätt fort så fort jag öppnade nippeln. Mycket tjuvluft genom gängorna gissar jag.

Undrar om det finns något att göra åt det? Lufta med tryck uppifrån reservoaren istället för att suga ut?

Nu är det ut och hitta någon enslig väg där jag kan bädda in bromsarna. Sen är jag redo för Arlanda 5e Juni!


Min beställning, med krängningshämmare, stålomspunna slangar osv, från england har tagit så lång tid att jag nu avbokar den ordern.

Har kontaktat Stertman och ska försöka fixa stålomspunna slangar och justerbara bakre länkarmar där istället.
Krängningshämmare får bli ett senare tillfälle. Nu vill jag bara underhålla bilen och köra så mycket jag kan i sommar.

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



AndreasEzelius skrev:
Undrar om det finns något att göra åt det? Lufta med tryck uppifrån reservoaren istället för att suga ut?
Har aldrig misslyckats med tryck uppifrån. thumbs up Senast i veckan på min R53 när jag bytte en kolv i ett ok.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Davve skrev:
AndreasEzelius skrev:
Undrar om det finns något att göra åt det? Lufta med tryck uppifrån reservoaren istället för att suga ut?
Har aldrig misslyckats med tryck uppifrån. thumbs up Senast i veckan på min R53 när jag bytte en kolv i ett ok.


Bra bra, får prova det nästa gång!

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Senaste trackdayen var Arlanda 5e Juni. Skitkul som vanligt! Bromsarna höll hela dagen och ser inte ut att ha slitet nämnvärt på beläggen.
Dagen var rätt varm, andra passet överkörde jag nog lite för jäklar vad däcken blev hala och skrek vid minsta acc ut ur kurvorna. Försökte hålla 2.5 i varmtryck runt om under dagen och det gick rätt bra. Vid ett tillfälle sjönk bromspedalen en del men kom tillbaka så fort jag släppte upp och tryckte ner igen. För att vid nästa kurva vara stenhård. Betyder detta att bromsvätskan kokar? Nästa pass tänkte jag på att bromsa senare, hårdare och kortare tid. Då höll pedalen rätt bra. Tycker fortfarande pedalen är rätt mjuk till sin natur. När man bromsar fullt och ska heel n toa så får jag lyfta hälen rätt högt för att inte hamna vid sidan av gaspedalen. Bromspedalen känns inte ovanligt svampig dock, skulle bara vilja ha den styvare på nåt vis.

Däcken har ju sett bättre dagar vilket är väldigt synd i början av säsongen. Jag hade hoppats på att dom skulle hålla säsongen ut så jag kunde byta i vinter. Har hört att detta slitage är mycket vanligt på MPSC2 ? Det är ju trist då det är mycket mönster kvar på resten av däcket...
Ska man prova något annat R-däck nu kanske?





_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

AndreasEzelius skrev:


Undrar om det finns något att göra åt det? Lufta med tryck uppifrån reservoaren istället för att suga ut?



Lossa nippeln helt och täta med gängtejp.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



AndreasEzelius skrev:
För att vid nästa kurva vara stenhård. Betyder detta att bromsvätskan kokar?


Ja, börja med att uppgradera till en vätska som klarar högre temp

Den generella svampiga känslan, kommer den bara när den är varm, eller är det hela tiden?

Slitaget på Cup 2 blir så om man inte har tillräckligt med camber. Jag har fått slänga däck som haft 60% kvar men ätits upp på utsidan. Du kommer aldrig komma ifrån detta om du inte har tillräckligt negativ camber, men vissa däck slits mer och är känsligare. Testa ett annat däck om du inte vill byta tapplager.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Jag har ju tyvärr precis bytt vätska till RBF600. Det kan ju vara jag som bromsar för fegt och länge.

Jag skulle inte säga att känslan är direkt svampig, det är bara att pedalen måste tryckas rätt långt känns det som. Bromsverkan kommer ju direkt första milimetern, men att bromsa hårt gör att pedalen går långt ner. Precis som alla bilar jag kört i pincip. Kanske kan stålomspunna slangar hjälpa lite om det är gummit som flexar.

dvorak skrev:
AndreasEzelius skrev:
För att vid nästa kurva vara stenhård. Betyder detta att bromsvätskan kokar?


Ja, börja med att uppgradera till en vätska som klarar högre temp

Den generella svampiga känslan, kommer den bara när den är varm, eller är det hela tiden?

Slitaget på Cup 2 blir så om man inte har tillräckligt med camber. Jag har fått slänga däck som haft 60% kvar men ätits upp på utsidan. Du kommer aldrig komma ifrån detta om du inte har tillräckligt negativ camber, men vissa däck slits mer och är känsligare. Testa ett annat däck om du inte vill byta tapplager.

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MINI F56 Cooper S 2014
1, 2   >>
4214 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande