Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MINI F56 Cooper S 2014
<<   1, 2
8 besök senaste veckan (4230 totalt)
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



AndreasEzelius skrev:
Jag har ju tyvärr precis bytt vätska till RBF600. Det kan ju vara jag som bromsar för fegt och länge.

Jag skulle inte säga att känslan är direkt svampig, det är bara att pedalen måste tryckas rätt långt känns det som. Bromsverkan kommer ju direkt första milimetern, men att bromsa hårt gör att pedalen går långt ner. Precis som alla bilar jag kört i pincip. Kanske kan stålomspunna slangar hjälpa lite om det är gummit som flexar.

dvorak skrev:
AndreasEzelius skrev:
För att vid nästa kurva vara stenhård. Betyder detta att bromsvätskan kokar?


Ja, börja med att uppgradera till en vätska som klarar högre temp

Den generella svampiga känslan, kommer den bara när den är varm, eller är det hela tiden?

Slitaget på Cup 2 blir så om man inte har tillräckligt med camber. Jag har fått slänga däck som haft 60% kvar men ätits upp på utsidan. Du kommer aldrig komma ifrån detta om du inte har tillräckligt negativ camber, men vissa däck slits mer och är känsligare. Testa ett annat däck om du inte vill byta tapplager.

Ståromspunna slangar löser problemet om känslan kommer när det blir varmt. Visst, de kan ge lite bättre känsla innan, men tror inte det är problemet här. Jag skulle gissa att det är designen på huvudbromscylindern och servot som gör det, kanske även i kombination med her pedalen är upphängd.

Testa ett par bättre belägg som biter bättre, då behöver man ofta inte trampa lika hårt. Där hade jag börjat.

Jaså, du kör RBF600 redan. Finns ju ännu bättre om du inte kan lösa det med bromsteknik. Har du någon form av bromskylning?


Edit: Ibland skriver man som en SOPA!!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Har inte bromskylning ännu. Funderar på att ta bort bromssköldarna om det skulle hjälpa lite.

Har nya belägg och skivor också. Carbotech xp10 fram och xp8 bak. Biter bra tycker jag. Kanske behöver jag inte trycka så hårt på bromspedalen.

Jag har beställt stålomspunna slangar så jag ska testa det iaf. Kan inte skada




dvorak skrev:
AndreasEzelius skrev:
Jag har ju tyvärr precis bytt vätska till RBF600. Det kan ju vara jag som bromsar för fegt och länge.

Jag skulle inte säga att känslan är direkt svampig, det är bara att pedalen måste tryckas rätt långt känns det som. Bromsverkan kommer ju direkt första milimetern, men att bromsa hårt gör att pedalen går långt ner. Precis som alla bilar jag kört i pincip. Kanske kan stålomspunna slangar hjälpa lite om det är gummit som flexar.

dvorak skrev:
AndreasEzelius skrev:
För att vid nästa kurva vara stenhård. Betyder detta att bromsvätskan kokar?


Ja, börja med att uppgradera till en vätska som klarar högre temp

Den generella svampiga känslan, kommer den bara när den är varm, eller är det hela tiden?

Slitaget på Cup 2 blir så om man inte har tillräckligt med camber. Jag har fått slänga däck som haft 60% kvar men ätits upp på utsidan. Du kommer aldrig komma ifrån detta om du inte har tillräckligt negativ camber, men vissa däck slits mer och är känsligare. Testa ett annat däck om du inte vill byta tapplager.

Ståromspunna slangar löser problemet om det känslan kommer när det blir varmt. Visst, de kan de lite bättre känsla innan, men tror inte det är problemet här. Jag skulle gissa att det är designen på huvudbromscylindern och servot som gör det, kanske även i kombination med her pedalen är upphängd.

Testa ett par bättre belägg som biter bättre, då behöver man ofta inte trampa lika hårt. Där hade jag börjat.

Jaså, du kör RBF600 redan. Finns ju ännu bättre om du inte kan lösa det med bromsteknik. Har du någon form av bromskylning?

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



AndreasEzelius skrev:
Har inte bromskylning ännu. Funderar på att ta bort bromssköldarna om det skulle hjälpa lite.

Har nya belägg och skivor också. Carbotech xp10 fram och xp8 bak. Biter bra tycker jag. Kanske behöver jag inte trycka så hårt på bromspedalen.

Jag har beställt stålomspunna slangar så jag ska testa det iaf. Kan inte skada

Bra, dåså! Skadar absolut inte.

Kolla på lite kylning, det är en bra start.

Finns ju bättre grejer än Carbotech XP också, men se om dina första medifieringar gör skillnad. XP10 bör räcka

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Will do!

dvorak skrev:
AndreasEzelius skrev:
Har inte bromskylning ännu. Funderar på att ta bort bromssköldarna om det skulle hjälpa lite.

Har nya belägg och skivor också. Carbotech xp10 fram och xp8 bak. Biter bra tycker jag. Kanske behöver jag inte trycka så hårt på bromspedalen.

Jag har beställt stålomspunna slangar så jag ska testa det iaf. Kan inte skada

Bra, dåså! Skadar absolut inte.

Kolla på lite kylning, det är en bra start.

Finns ju bättre grejer än Carbotech XP också, men se om dina första medifieringar gör skillnad. XP10 bör räcka

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Det här är ju bra udda däckbeteende. Dom var ju lite slitna på detta sätt när jag köpte bilen så jag satte dom sämsta däcken bak och körde 2 banträffar. Nu har alltså gummit delaminerat fastän yttre kanterna knappt slitit alls. Tillverkade oltober 2019 så dom är ju inte gamla direkt.


_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Torvic

Här sen Jul 2016
Inlägg: 4



AndreasEzelius skrev:
Bytte precis undre motorfästets bakre bussning till powerflex. Skönt med ett enkelt jobb som går att göra på parkeringen. Gamla bussningen var ett jäkelskap att få ut men det gick till slut 😅



En hel drös uppgraderingar på ingång

- Beställde jcw bromskit från schmiedmann
- Carbotech xp10fram och xp8 bak direkt från carbotech i england då pean inte svarat på över en vecka 😓
- Stålomspunna slangar
- rbf600 vätska
- eibach krängninshämmare fram och bak + lohen justerbara droplinks runt om
- cravenspeed chassi brace big pair
- powerflex bussningar till hela bilen
- justerbara bakre kontrollarmar

Det var nog allt. Bilen ska få en service och montering av alla delar innan nästa trackday 😅


Vad fick du betala för dina Carbotech belägg med alla avgifter osv. Har själv en JCW F56 och tänkte köpa samma belägg. Har också varit i kontakt med Pean men det är segt. Förmodligen har dem mycket att göra.

_________________
Victor Månsson
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Saxat direkt från min mailkonversation med caebotech.

"Mini Cooper S (F56) JCW Front (brembo 4pot) Pads in XP10 @ £260+vat & shipping

Mini Cooper S (F56) JCW Rear Pads in XP8 @ £155+vat & shipping

TNT/Fedex Standard (4-5 day) shipping to Sweden @ £45+vat, also express options available

Of course there is no UK vat to add to the above you will pay this on arrival at your side now."

Så 460 pund + 30% för tull osv. Ca 7000:- för belägg till jcw alltså.

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

AndreasEzelius skrev:
Det här är ju bra udda däckbeteende. Dom var ju lite slitna på detta sätt när jag köpte bilen så jag satte dom sämsta däcken bak och körde 2 banträffar. Nu har alltså gummit delaminerat fastän yttre kanterna knappt slitit alls. Tillverkade oltober 2019 så dom är ju inte gamla direkt.

[img]https://rejsa.nu/im/user/9493/2021-06-11-15-06-52_img_20210611_141707.jpg [/img]


Har exakt samma problem med CUP2

_________________
Magnus Thomé
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Sedär. Det blev en uppsättning AR-1 för mig med 😁 Blir kul att testa!

Magnus Thomé skrev:
AndreasEzelius skrev:
Det här är ju bra udda däckbeteende. Dom var ju lite slitna på detta sätt när jag köpte bilen så jag satte dom sämsta däcken bak och körde 2 banträffar. Nu har alltså gummit delaminerat fastän yttre kanterna knappt slitit alls. Tillverkade oltober 2019 så dom är ju inte gamla direkt.

[img]https://rejsa.nu/im/user/9493/2021-06-11-15-06-52_img_20210611_141707.jpg [/img]


Har exakt samma problem med CUP2

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Bandagsrapport från Arlanda 20210619

Körde förmiddagspasset och vädret var riktigt bra. Ungefär så varmt det kan bli i Sverige.

Nyluftade bromsar och nya Nankang AR-1 skulle testas. Siktade på 2.3 varmtryck fram och 2.2 bak. Verkade fungera bra över dagen. Greppade mycket bra, inga direkta tendenser till överhettning om jag inte våldade ut ur svängarna i 2ans växel. Skötte sig exemplariskt över hela dagen, ca 50 hårda varv. Slitningen verkar även den vara jättefin och jämn över hela däcket. Mycket nöjd so far! Enda problemet är att dom är lite boxigare i sin form så dom nöter på innerskärmarna trots att det är samma dimension som mina tidigare MPSC2.

Bromsarna fungerade bättre denna dag! Jag kunde bromsa mycket senare och hårdare med nya däcken kändes det som. En passagerare vart till o med illamående så det måste ju betyda nåt haha. Pedalen tog väl längre och längre ned allt eftersom dagen gick. Färgen på fälgarna började bubbla så nog var bromsarna varma. Men pedalen sjönk aldrig ner mitt i körningen och ingen tendens till fade. Tipp topp!
En bromssköld hade på slutet vikt sig in mot skivan (Smält av värmen?) så det lät något bedrövligt på vägen hem. Ska nog försöka modda sköldarna och testa någon kylning i form av porsche plast scoop som man sätter på armen undertill. I framtiden blir det förmodligen ett big brake kit, stoptech eller liknande.

Erfarenheter att ta med sig från dagen: Bakvagnen greppar för mycket. Det är näst intill omöjligt att få någon vidare rotation på bilen. Grövre krängningshämmare och justerbara stag i bak är beställda så ska vi nog få ordning på rotation och hjulvinklar. Orginal har Mini ganska grov camber bak vilket är väldigt stabilt, men passar inte för snabb bankörning.

Tog inga varvtider under dagen då jag hade passagerare och massa annat att tänka på. Sista passet försökte jag testa alla grejer men racechrono startade inte varvtiden trots att jag laddat in arlanda test track. Nå väl, fick iaf testa att filma med både extern gps och obdläsare igång. Nästa gång kanske jag kan lösa varvtid.

Tittar man på filmen så är det väl ingen imponerande tid direkt. Ligger runt 44-45 sekunder per varv. Finns mycket att hämta i både bil och förare

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2091



Grymt! Det är säkert bromsteknik som gjorde den största skillnaden thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Det verkar inte bättre! Får jobba vidare på bromsteknik och sedan blir det nog big brake kit så att jag kan få lite bättre pedalkänsla. Testar väl stålomspunna slangar först denna säsong och kör slut på bromsarna jag har

dvorak skrev:
Grymt! Det är säkert bromsteknik som gjorde den största skillnaden thumbs up

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Idag har det blivit byte av kontrollarmar och krängningshämmare. En del jobb med bultar som satt hårt men tack vare hjälp en god vän i miniklubben hade jag både skruvhjälp och lyft i ett par timmar så det gick överlag bra!

Efter att ha provkört väldigt snabbt känns bilen lite livligare i baken vilket ska bli kul att testa på bana!

Nästa steg är en hjulinställning såklart







_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Idag var det dags för hjulinställning.

Hade tydligen toe in i fram innan
Nu är camber och toe lite bättre i bak också. Bilen känns bra. Längtar till nästa bankörning



_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Var till gtr motorpark för första gången ikväll. Det var väldigt trevligt! Rolig och passande bana för min bil. Kunde nästan köra i 2an varvet runt 😁

Nya hjulvinklarna kändes ok, kanske vill ha lite mer camber fram. Får fundera på justerbara bussningar för dämparna är maxade och jag får knappt -1.5 nu.

Hur som helst kändes bilen mer villig att rotera nu med krängningshämmaren och mindre camber bak.

Jag gjorde bort mig första vändorna, glömde nollställa däcktrycksmätaren så den satte på alla hjälpmedel möjliga mitt i körningen... Noll kraft ut ur böjarna osv.

Sista vändan var den längsta på nästan 30 minuter tror jag. Det hade börjat regna och jag var ute tillsammans med en Honda Ctr ep3. Kunde inte sluta köra för det var så kul. Blev säkert 30 varv tillsammans med hondan och några till själv innan dess. Nyttigt att testa gränserna på blöt asfalt också.
Tyvärr glömde jag gopron hemma så jag har inget dokumenterat från dagen 😫

Hursomhelst, bilen skötte sig bra, bromsarna klagade aldrig och däcken tog mig hem 😁 vad mer kan man begära?

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
AndreasEzelius
Upplands Väsby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 319


Trådstartare
Planen var att ha bilen länge och modda den mer och mer allt eftersom barnen blir stora nog att gå till skolan själva. Nu blev det så att vi fick tillfälle att köpa hus, som ligger längre bort från skolan, mycket tidigare än planerat så jag känner att MINIn är lite för fin och dyr för att köra barnen till skolan med flera år framöver.

Iom husköpet så kommer jag även få ett garage som jag drömt om länge! Då vill man ju gärna dra igång nåt mer renodlat projekt för lek och bankörning

Därför lägger jag nu ut minin till försäljning och ser om någon är intresserad så att jag kan köpa en billig brukis + ett roligt projekt!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1665589#1665589

_________________
Andreas Fougner Ezelius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MINI F56 Cooper S 2014
<<   1, 2
8 besök senaste veckan (4230 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande