Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SBF:s ordförande avgår med omedelbar verkan
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (8184 totalt)
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Förbundets medlemmar har väl inga fördelar av svenska rallyt?

_________________
Anders Hansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

sweanders skrev:
Förbundets medlemmar har väl inga fördelar av svenska rallyt?


En av uppgifterna SBF har är att främja motorsport. Det läggs mycket pengar på det på olika sätt varje år.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



sweanders skrev:
Förbundets medlemmar har väl inga fördelar av svenska rallyt?
Förekomsten av en internationell tävling kan ju ses som en fördel för motorsporten och framförallt grenen Rally.

Det blir ju lite som att säga att grenen Racing inte har nån fördel av att det finns evenemang som gör att det finns ekonomi att underhålla banor och att det finns anledning att hålla intresset uppe hos funktionärer så det finns några att tillgå vid lokala/nationella tävlingar.
Men SBF behöver ju inte vara delägare i varenda bana för det.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



sweanders skrev:
Förbundets medlemmar har väl inga fördelar av svenska rallyt?


Förbundets direkta medlemmar är väl klubbarna som i sin tur ska se till sina medlemmars intressen.

Men det är en intressant fråga. Ska klubbarna bara (i första hand?) arrangera grejer där ens egna medlemmar är med och tävlar? Det är lätt att se på motorsport som att den som utövar sporten är den som sitter i bilen. I realiteten har vi väl massor av medlemmar i klubbarna som inte kör själva eller gör det i begränsad omfattning och upplever hobbyn som funktionär (eller åskådare). Klubbarna bör i mina ögon arbeta även för dessa.

Fast jag anser också att det är enormt viktigt med en balans. Om klubben "bara" arbetar med stora evenemang (det kan vara Svenska Rallyt eller andra elittävlingar) så finns en risk att klubbens medlemmar får svårt att känna att klubben är till för dem.

Jag tycker absolut att Bilsportförbundet ska arbeta för att vi har internationella elittävlingar i Sverige, men jag är inte övertygad om att man ska göra det genom att (del)äga bolag, i alla fall inte bolag som har särintressen i vissa arenor eller geografiska områden.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



therealpinto skrev:


Jag tycker absolut att Bilsportförbundet ska arbeta för att vi har internationella elittävlingar i Sverige, men jag är inte övertygad om att man ska göra det genom att (del)äga bolag, i alla fall inte bolag som har särintressen i vissa arenor eller geografiska områden.

Gustaf

Skall SBF vara del eller inte?
Å ena sidan är det bra att förbundet är direkt engagerat i elittävlingarna och kan bevaka medlemmars intresse/investering.
Å andra sidan har det inte varit helt lyckat att sälja ut rättigheter och låtit särintressen diktera villkor så som skett på den nationella scenen.

Den situation du beskriver är en nöt att knäcka för SBF i HUR de skall förhålla sig för att tillgodose sina medlemmar/klubbar, men den prioriterade frågan är kanske VAD skall de bevaka och vilka villkor skall säkerställas? Och då duger inte ospecificerade snömosmål som att bevaka medlemmarnas intressen..

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Att SBF ska arbeta för att främja motorsport är nog de flesta med på. Men i vilken omfattning och hur är en fråga det aldrig kommer komma ett konsensus på, utan med råge tvärtom, väääääldigt olika och väldigt många olika åsikter och önskemål. Liksom ofrånkomligt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Magnus Bengtsson skrev:

Skall SBF vara del eller inte?
Å ena sidan är det bra att förbundet är direkt engagerat i elittävlingarna och kan bevaka medlemmars intresse/investering.
Å andra sidan har det inte varit helt lyckat att sälja ut rättigheter och låtit särintressen diktera villkor så som skett på den nationella scenen.

Den situation du beskriver är en nöt att knäcka för SBF i HUR de skall förhålla sig för att tillgodose sina medlemmar/klubbar, men den prioriterade frågan är kanske VAD skall de bevaka och vilka villkor skall säkerställas? Och då duger inte ospecificerade snömosmål som att bevaka medlemmarnas intressen..


Precis, det är en svår fråga och det finns knappast ett (1) svar, det finns flera sätt att komma framåt.

Jag kan nog tycka, baserat på den information och erfarenhet jag har nu, att man i och för sig skulle kunna tänka sig att SBF är delägare i ett bolag som agerar som promotor för saker, till exempel Svenska Rallyt, men i så fall att bolaget ska kunna agera för hela förbundet dvs inte vara knutet till ett geografiskt område.

Sedan finns det utmaningar i att som ideell förening äga bolag som vissa år går plus, andra år går minus och kan behöva ägartillskott. Det kan vara en anledning till att man inte bör äga bolaget. Där kanske någon form av samarbetsavtal är en bättre lösning.

Jag tycker ju att en del av styrningen av detta behöver komma från distrikten och klubbarna MEN det är inte så enkelt att föra en dialog inom klubbar och distrikt om detta. Helt enkelt för att det är svåra frågor som kräver både bakgrundskunskap och erfarenhet som inte alla personer har.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Man kan ha inflytande i bolag genom styrelsen, inte bara ägarskap.

Men det är nog för mycket historia i detta för att riva upp och börja om...

_________________
Anders Hansson
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Magnus Thomé skrev:
Att SBF ska arbeta för att främja motorsport är nog de flesta med på.

Fast ibland undrar jag om SBFs styrelse är helt med på det... (Förlåt, kunde inte låta bli)

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Torkel K skrev:
Magnus Thomé skrev:
Att SBF ska arbeta för att främja motorsport är nog de flesta med på.

Fast ibland undrar jag om SBFs styrelse är helt med på det... (Förlåt, kunde inte låta bli)


Det var ju anledningen till USA-resan, att främja Svensk motorsport genom att träffa våra Svenska stjärnskott däröver och se hur Amerikansk racing fungerade (förlåt, kunde inte låta bli jag heller)




Som sagt, finns många olika åsikter om hur man bäst ska främja motorsport

_________________
Magnus Thomé
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



sweanders skrev:
Förbundets medlemmar har väl inga fördelar av svenska rallyt?


Frågar du dom som jobbar med nyrekrytering till rally eller varumärkesbyggande så är det livsviktigt.

Jag har inte varit medlem på många år. Rally hit eller dit kommer inte att locka tillbaka mig.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Lelle
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 140



Daniel, tror du är inne på en "puck",
frågan är, behövs klubben?

Du kör ju idag å tävlar sjövilt utan klubb i många fall
Tror kanske det ligger i tiden att man kommer till ett event, löser en engångslicens "utan" klubbbtillhörighet och bara kör och har kul!
Tänker bland annat på StreetWeek, vi kräver ingen klubbtillhörighet.

Ha en bra dag
//Lelle

_________________
Lelle Olsson
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Lelle skrev:
Daniel, tror du är inne på en "puck",
frågan är, behövs klubben?

Du kör ju idag å tävlar sjövilt utan klubb i många fall
Tror kanske det ligger i tiden att man kommer till ett event, löser en engångslicens "utan" klubbbtillhörighet och bara kör och har kul!
Tänker bland annat på StreetWeek, vi kräver ingen klubbtillhörighet.

Ha en bra dag
//Lelle


Det beror helt klart på vad det är för arrangemang. Jag kan säga att hade inte klubbarna funnits hade det inte funnits några rally tävlingar i sverige, Klubben finns för att sammordna och en tillhörighet för de som arrangerar tävlingar och är funktionärer, hade inte gått att få tag på så mycket friviligt folk som krävs för en tävling.

2018 när vi körde rally sprint senast på Ljungbyhed var vi nästan 100 funktionärer på 70 startande.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Lelle
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 140



Babbe skrev:
Lelle skrev:
Daniel, tror du är inne på en "puck",
frågan är, behövs klubben?

Du kör ju idag å tävlar sjövilt utan klubb i många fall
Tror kanske det ligger i tiden att man kommer till ett event, löser en engångslicens "utan" klubbbtillhörighet och bara kör och har kul!
Tänker bland annat på StreetWeek, vi kräver ingen klubbtillhörighet.

Ha en bra dag
//Lelle


Det beror helt klart på vad det är för arrangemang. Jag kan säga att hade inte klubbarna funnits hade det inte funnits några rally tävlingar i sverige, Klubben finns för att sammordna och en tillhörighet för de som arrangerar tävlingar och är funktionärer, hade inte gått att få tag på så mycket friviligt folk som krävs för en tävling.

2018 när vi körde rally sprint senast på Ljungbyhed var vi nästan 100 funktionärer på 70 startande.


Jag håller med och vet att det behövs en hel massa funktionärer på alla arrangemang, stort som litet. Vad jag är inne på är, samhället har ändrat på sig, idag är inte klubbtillhörigheten inom motorsport lika stark som t.ex. inom fotboll och det går mer och mer åt att "avlöna" funkisarna på ett eller annat sätt. Det i sin tur medför att det är många funkisar som kommer från olika håll och inte tillhör den arrangeande klubben.
Ett exempel är att det nästa på alla race idag "hyrs" i rescue, det är sällan klubben själv håller med säkerhet.
Jag tror vi kommer få se mer och omfattande förändringar i framtiden när det gäller det ideella arbetet, inte bara inom motorsport, utan i hela samhället.
Ta en funderare på om alla som jobbar med Vasaloppet tillhör samma klubb

Till slut, jag tänker inte dra igång någon jättedebatt om det här, jag bara funderar lite på hur strukturen kommer se ut i framtiden.

Ha en bra kväll
//Lelle

_________________
Lelle Olsson
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Nu händer det iaf lite mer.


Tre ledamöter ställer inte upp för omval vid kommande förbundsmöte

Tre nya ledamöter kommer att ansluta styrelsen i april när Svenska Bilsportförbundet genomför sitt förbundsmöte. Det står klart sedan tre sittande ledamöter väljer att inte ställa upp för omval.

Det är Urban Wahlberg som arbetat i styrelsen i sex år samt Karin Leandersson och Per-Gunnar (Peggen) Andersson som båda varit verksamma i fyra år som informerat valberedningen att de inte är aktuella för ett omval vid förbundsmötet den 18 april. Beslutet kommer i en turbulent tid för den svenska bilsportrörelsen.

- Vid förbundsmötet i september framförde man från den framröstade nya styrelsen ett villkor om att vi skulle sitta kvar för att överföra kunskap till den nya styrelsen. Något vi sa ja till. Nu har vi snart fullföljt det vi lovade på förra förbundsmötet, säger Urban Wahlberg.

Under den senaste tiden har även flera styrelsemedlemmar blivit grovt påhoppade i sociala medier. Uttalanden utan fakta och som oftast handlat om person och inte sakfrågor.

- Det är verkligen olyckligt att det arbetsklimatet nu finns runt styrelsen och det arbete som görs. Det gynnar inte vår rörelse inför framtiden när det slutas föra samtal och diskussioner och jag kan bara hoppas att den här nivån och tonaliteten inte används till våra övriga ideella inom bilsporten, säger Karin Leandersson.

Det kommande förbundsmötet för Svenska Bilsportförbundet kommer hållas den 18 april där tre nya styrelsemedlemmar ska röstas in av delegaterna,

- Vi har meddelat valberedningen det beslut vi bestämt oss för och vill med det ge valberedningen lite extra tid att sondera i vår rörelse för tänkbara nya styrelsemedlemmar, avslutar Per-Gunnar Andersson.


https://www.facebook.com/183301838359693/posts/3892478867441953/?d=n

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



TPR skrev:

- Vid förbundsmötet i september framförde man från den framröstade nya styrelsen ett villkor om att vi skulle sitta kvar för att överföra kunskap till den nya styrelsen. Något vi sa ja till. Nu har vi snart fullföljt det vi lovade på förra förbundsmötet, säger Urban Wahlberg.


Det där var en märklig efterhandskonstruktion. Det kanske sades vid förbundsmötet - men var det någon som hörde det sägas på förbundsmötet?

Överlämning hade dom kunnat göra lika bra som adjungerade.

Trams som detta håller suget nere från att engagera sig i förbundet igen, men främst för att dom inte har någon produkt som lockar.

Jag kör Street Week, banträffar med "konditionsåkning" (dvs utan tävlingsinslag) och helst roadtrips med inslag av banträffar också (Gran Turismo-stuket).

Hela Street Week är som en klubb och Gran Turismo-gänget är som en annan klubb. Sammahålningen blir på någon facebookgrupp och inte en klubblokal.

Om jag skulle tävla så skulle jag vilja kunna välja för vilken klubb jag körde för vid olika tillfällen. Har SBF öht löst den pucken ännu? Dvs, tävlar man i radiostyrt så vill man köra för rc-klubben och kör man rally så vill man tävla för rallyklubben?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

dstr skrev:
....

Hela Street Week är som en klubb och Gran Turismo-gänget är som en annan klubb. Sammahålningen blir på någon facebookgrupp och inte en klubblokal.

Om jag skulle tävla så skulle jag vilja kunna välja för vilken klubb jag körde för vid olika tillfällen. Har SBF öht löst den pucken ännu? Dvs, tävlar man i radiostyrt så vill man köra för rc-klubben och kör man rally så vill man tävla för rallyklubben?


Om jag byter bilmärke så vill jag ju enkelt kunna byta klubb genom att helt enkelt betala in medlemsavgift till en annan klubb. Men se det går inte så enkelt. Jag måste skaffa ett intyg till SBF, det ska skrivas på ett godkännande av ansvarig i både den klubb jag inte tänker vara med i längre och OCH någon ansvarig i klubben jag vill vara med i. Gärna med ett stämpeltryck från klubben också Snacka om otidsenligt Få en underskrift för att få godkänt att inte vara med längre i en bilklubb, jösses


Den här blanketten publicerades Juni 2020 ....

Om man är över 18, kostar det något hos SBF dessutom? Det kan ju tydas på det sättet eventuellt.


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Magnus Thomé skrev:
dstr skrev:
....

Hela Street Week är som en klubb och Gran Turismo-gänget är som en annan klubb. Sammahålningen blir på någon facebookgrupp och inte en klubblokal.

Om jag skulle tävla så skulle jag vilja kunna välja för vilken klubb jag körde för vid olika tillfällen. Har SBF öht löst den pucken ännu? Dvs, tävlar man i radiostyrt så vill man köra för rc-klubben och kör man rally så vill man tävla för rallyklubben?


Om jag byter bilmärke så vill jag ju enkelt kunna byta klubb genom att helt enkelt betala in medlemsavgift till en annan klubb. Men se det går inte så enkelt. Jag måste skaffa ett intyg till SBF, det ska skrivas på ett godkännande av ansvarig i både den klubb jag inte tänker vara med i längre och OCH någon ansvarig i klubben jag vill vara med i. Gärna med ett stämpeltryck från klubben också Snacka om otidsenligt Få en underskrift för att få godkänt att inte vara med längre i en bilklubb, jösses

Den här blanketten publicerades Juni 2020 ....

Om man är över 18, kostar det något hos SBF dessutom? Det kan ju tydas på det sättet eventuellt.


Kan personligen tycka att man skulle kunna ha sin licens direkt hos SBF men nu har man lagt administrationen i huvudsak på klubbarna.
Man kan vara medlem i flera klubbar, klubbyte handlar om var licenser skall befinna sig, dvs om man vill flytta licens från en klubb till en annan..
Systemet är troligen en konsekvens av att man måste tillhöra en klubb och därför säkert något som kan spåras tillbaka till RF:s regler.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Om jag nu vill (med SBFs demokratiska system) få det här upplägget kring klubbyte moderniserat så får jag alltså inte ta kontakt med SBF, för jag är ju inte medlem där, det är klubbarna som är medlemmar. Jag har flera ggr blivit tillsagd att jag inte "har rätt" att ställa frågor direkt till personer i SBF utan att jag måste gå genom den klubb jag är medlem i. Som i sin tur är den som är medlem i SBF.

Vad tror ni om chansen (och tidsåtgången) att få till en ändring av klubbytesupplägget hos SBF med att jag ska ta kontakt med min klubb BMWCS och försöker driva det den vägen. Det finns inte en suck i helvete att jag ens försöker. Så då stannar det och är som det är... det är sen gammalt Så sitter jag här och muttrar istället som de flesta av oss brukar göra. Istället för att göra något. För det känns fullständigt fullständigt idiotiskt att försöka, det blir bara massa tid och ännu mer frustration till ingen nytta över huvud taget.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Magnus Bengtsson skrev:
Kan personligen tycka att man skulle kunna ha sin licens direkt hos SBF men nu har man lagt administrationen i huvudsak på klubbarna.
Man kan vara medlem i flera klubbar, klubbyte handlar om var licenser skall befinna sig, dvs om man vill flytta licens från en klubb till en annan..
Systemet är troligen en konsekvens av att man måste tillhöra en klubb och därför säkert något som kan spåras tillbaka till RF:s regler.


I fotboll där man köper o säljer spelare så behövs det ju självklart. Men för motorsport? Kanske Speedway? Bilmärkesklubbarna? Näää...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Magnus Thomé skrev:
Om jag nu vill (med SBFs demokratiska system) få det här upplägget kring klubbyte moderniserat så får jag alltså inte ta kontakt med SBF, för jag är ju inte medlem där, det är klubbarna som är medlemmar. Jag har flera ggr blivit tillsagd att jag inte "har rätt" att ställa frågor direkt till personer i SBF utan att jag måste gå genom den klubb jag är medlem i. Som i sin tur är den som är medlem i SBF.

Vad tror ni om chansen (och tidsåtgången) att få till en ändring av klubbytesupplägget hos SBF med att jag ska ta kontakt med min klubb BMWCS och försöker driva det den vägen. Det finns inte en suck i helvete att jag ens försöker. Så då stannar det och är som det är... det är sen gammalt Så sitter jag här och muttrar istället som de flesta av oss brukar göra. Istället för att göra något. För det känns fullständigt fullständigt idiotiskt att försöka, det blir bara massa tid och ännu mer frustration till ingen nytta över huvud taget.


Demokrati, ja rent tekniskt men i praktiken inte lika mycket.
När ansvariga hänvisar sitt "håll käften och hänvisa till att SBF har en demokratisk struktur"-svar så förstår man att den demokratiska strukturen ibland bidrar till att hålla kritik, organisationsförslag eller andra nya input på en armlängds avstånd.

Jag har i olika sammanhang kritiserat den nuvarande i praktiken svårligen genomträngliga demokrati-strukturen med flera lager, då den cementerar organisationen och gör det hart när omöjligt för engagerade personer alternativt förslag att ta sig upp genom organisationen (svårt att omsätta förtroendevalda alt. alltför lätt att blocka på respektive nivåer)

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Allmänt banåkaforum
SBF:s ordförande avgår med omedelbar verkan
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
4 besök senaste veckan (8184 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande