Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Toyotastag?
2 besök senaste veckan (2422 totalt)
Magnus Lundberg
Luleå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 80


Trådstartare
Jag sitter och surfar burreglementen och har stött på termen "toyota stag"
ett par gånger är det någon som kan förklara vad det är

/Magnus

_________________
/Magnus Lundberg

BMW 318i E21
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2451



Toyota-staget är det du ser på bilden vid A-stolpen, någon annan kan säkert ge en längre utläggning om varför osv..



Staget i det över högra hörnet kallas f.ö för "Hjälmkrossar-stag"

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
Citera
Robert Reinsson
Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002
Inlägg: 287



om jag inte minns fel så var det Toyota som var först med detta och det kom på deras Corolla WRC. Det fick bilen att se ut som om ventilationsrutans tid var tillbaka.

Har även för mig att det tvistades om hurvida det skulle vara OK att använda, men idag är det krav på detta stag på nybyggda bilar som skall tävla i de flesta klasser. thumbs up

Tittar man i en tävlngsbil så finns det en hel del rör som egentligen inte är godkända, men samtidigt kan man undra varför någon organisation skulle vilja stoppa mig från att öka min bils vikt med mer stag som gör det säkrare för mig som förare?

För hur man än ser på detta så är säkerheten det som för mig är det viktigaste. Å andra sidan, om jag har en bil som är så pass säker att den klarar det mesta om något skulle gå på tok så är chansen större att i alla fall jag skulle prestera bättre tider

_________________
//Robban
Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar...
http://robsonsblogg.blogspot.se/
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



De flesta bilar som har rör som inte är godkända är byggda av certifierade burbyggare. Då kan man rent teoretiskt bygga buren hur man vill gällande både material och utförande då godkännandet ligger hos burbyggaren och inte hos besiktningsmannen.
Bygger du själv så får man vackert hålla sig till godkända rör
Men tittar du på FIAs skisser så ser du att du kan hitta på en hel del, problemet är att du inte kan byta dimension på "extrarören" utan är bunden till minimikraven (38x2.5/40x2) och då blir det ju gärna tungt. thumbs down
Alltså ganska meningslöst om du skulle få för dig att handla dyra chrommolyrör då du ändå inte kan gå ner i dimension trots högre hållfasthet

_________________
Karl Brag
Citera
Sparade trådar/FAQ
Toyotastag?
2 besök senaste veckan (2422 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande