Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Toyotastag? | 2 besök senaste veckan (2422 totalt) |
om jag inte minns fel så var det Toyota som var först med detta och det kom på deras Corolla WRC. Det fick bilen att se ut som om ventilationsrutans tid var tillbaka.
Har även för mig att det tvistades om hurvida det skulle vara OK att använda, men idag är det krav på detta stag på nybyggda bilar som skall tävla i de flesta klasser. Tittar man i en tävlngsbil så finns det en hel del rör som egentligen inte är godkända, men samtidigt kan man undra varför någon organisation skulle vilja stoppa mig från att öka min bils vikt med mer stag som gör det säkrare för mig som förare? För hur man än ser på detta så är säkerheten det som för mig är det viktigaste. Å andra sidan, om jag har en bil som är så pass säker att den klarar det mesta om något skulle gå på tok så är chansen större att i alla fall jag skulle prestera bättre tider _________________ //Robban Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar... http://robsonsblogg.blogspot.se/ |
De flesta bilar som har rör som inte är godkända är byggda av certifierade burbyggare. Då kan man rent teoretiskt bygga buren hur man vill gällande både material och utförande då godkännandet ligger hos burbyggaren och inte hos besiktningsmannen.
Bygger du själv så får man vackert hålla sig till godkända rör Men tittar du på FIAs skisser så ser du att du kan hitta på en hel del, problemet är att du inte kan byta dimension på "extrarören" utan är bunden till minimikraven (38x2.5/40x2) och då blir det ju gärna tungt. Alltså ganska meningslöst om du skulle få för dig att handla dyra chrommolyrör då du ändå inte kan gå ner i dimension trots högre hållfasthet _________________ Karl Brag |
Sparade trådar/FAQ Toyotastag? | 2 besök senaste veckan (2422 totalt) |