Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Backspegel display med kamera (extra vid vinkel)
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (2227 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det här var tidigare en säljesannons men jag har flyttat den eftersom det var flera som var lite nyfikna på upplägget

---------------------------------------------------------------------


Jag har experimenterat med backspegel bestående av en display och kamera, finns massa på Amazon/Ali osv.

Den här blev över, den har extra bred skärm och 2,5K upplösning framåt samt Sonykamera både framåt o bakåt, GPS ingår också. Spelar in 2,5K framåt och 1080p bakåt samtidigt på minneskort.

Varför jag valde den andra jag har är för att den här jag säljer har extra bred vidvinkel bakåt vilket är superbt på bana men lite irriterande på gata för bilar som man möter eller kör om rör sig fort på skärmen längst ut på kanterna av bildskärmen så det fångar ögat (snabba rörelser i periferin). Kameran bakåt var också aningen lite större fysiskt och passade inte lika slimmat bakom hajfenan på Yarisen.


WOLFBOX G840H (uppdaterad variant av G840, bättre kamera)



https://www.amazon.de/gp/product/B08DRLY2R1/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title . . . .














Såhär ser det ut med den kamera/display jag behöll

en Vantop H610

https://www.amazon.de/gp/product/B08DFCZHVP/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title . . . .




_________________
Magnus Thomé
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430



Ja tack, jag tar gärna din kamera

Jag finns i Uppsala men åker förbi Tjockhult av o till. Eller om du kan posta den funkar också bra (bättre)

/Pontus 0708555338

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Ball produkt, men är det spegel också? eller är det bara en skärm som visar vad kameran bak visar?

Kan du göra en tråd om hur den fungerar, monteringen, inkoppling, strömförsörjning osv?
Hur ser filmerna ut på datorn? går det att välja att bara spela in eller se bakåt kameran och exportera den filmen osv.?
Snabbt skitig kamera lins, vad händer då = ingen backspegel längre?
Hur fungerar avbländningen på natten med bilar bakom?
GPS nav för Sverige hur fungerar den?
Och vad väger allt?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Jag har fundering på en H612T till min vardagsskåpbil (som bara har sidospeglar), men det verkar som Vivilink fått slut på fastmontagekablage (tjuv på säkring istället för ciggpropp).

Denna du sålde verkar ha 150 grader på bakkameran, vad har den du valde? Det är ju denna typ av info som är guld så man slipper få onödiga saker "på hyllan".

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 173



Superintressant att du testat det som jag funderat på att göra.
Behöver lite extra bra syn bakåt i Speedstern men även rejsbussen

Berätta gärna mer om vad du testat, varför, vad resultatet blivit och vilka andra du kanske tänkt kolla på
Kanske mest intressant, vilken valde du och varför?

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Jag har fundering på en H612T till min vardagsskåpbil (som bara har sidospeglar), men det verkar som Vivilink fått slut på fastmontagekablage (tjuv på säkring istället för ciggpropp).

Denna du sålde verkar ha 150 grader på bakkameran, vad har den du valde? Det är ju denna typ av info som är guld så man slipper få onödiga saker "på hyllan".



Jag kör med denna nu (H610) och är mycket nöjd so far. 30fps suger men jag har inte hittat någon med högre framerate och man överlever

https://www.amazon.de/gp/product/B08DFCZHVP/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title . . . .


Angivna vinklar på backkameran får man ta med en stor nypa salt, verkar inte stämma alls. Den jag behöll som har smalare vinkel är angiven till 160 grader och den jag sålde som har bredare vinkel är angiven till 150 grader...

Allt spelas in på ett minneskort men jag har inte tagit ut det o kollat kvaliten på datorn.

Kameran bakåt sitter uppe på taket bakom hajfenan där den håller sig ren extremt mycket längre än någonstans längre ner på bakluckan (bilens egen backkamera ser man inte mycket med efter ett regnväder). Jag prövade att ha kameran inne i bilen o titta ut genom bakfönstret men det funkade inte alls i dåligt väder eftersom det inte finns någon vindrutetorkare bak.

Om man stänger av skärmen så funkar den som en ganska okej men lite mörkare spegel. Men för att slippa speglingar av helljus osv när kamernan är på så har jag den vinklad uppåt mot det mörka taket.

Avbländning behövs inte eftersom ljusstyrkan i skärmen bottnar så det inte blir för ljust för ögat. Men starka ljuskällor blir ju utblurrade en del. Allmänt så ser man mycket bra i halvmörker, den förstärker ljuset en del nämligen (beroende på modell du köper förstås).

GPS är nog olika med hur mjukvarorna i kamerorna är olika. Om de bara loggar, om de ens har karta alls eller om den bara används för att markera position, hastighet och exakt tid i videomaterial och inget annat? Utan GPS så ställs ju inte klockan rätt automatiskt i min tyvärr.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kameran bakom hajfenan i en liten 3D-printad låda


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
På Ali så finns hållare som passar alla olika bilar och alla olika spegel/displayer som finns så man inte behöver sätta den med gummiband runt originalspegeln

https://www.aliexpress.com/item/1005001802347450.html?spm=a2g0s.904231 . . . .

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



Hur har du dragit sladden till bakkameran? Klämd i backluckeknipet? Hur lång sladd? ( räcker den till min husbil?)

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Hur har du dragit sladden till bakkameran? Klämd i backluckeknipet? Hur lång sladd? ( räcker den till min husbil?)


Skitlång sladd med den jag har men det är olika beroende på vad du köper, så bara kolla vad det står för längd. Finns även de som säljs med två olika längder.

Jag har inte dragit helt klart längst bak i bilen men den ligger i taket ovanför sidokrockkuddarnar förbi framdörrarna ihop med en liten kabelstam som redan ligger där ovanför.

Det finns kabel som går upp till hajfenan så teoretiskt kan jag dra upp den där men det blev skitbra att låta den vara klämd av bakluckans gummilist, zooma in på bilden ovan så ser du att den går in i det lilla 3D-printade höljet i nederkant.


Om någon undrar varför jag gjort detta så är det pga:

- bilen har ingen bakrutetorkare, det blir sjukt skitigt och omöjligt att se nåt genom bakrutan väldigt fort

- spegeln sitter ovanligt långt ner och för mig som är lång så behövde jag flytta upp den, så jag behövde meka med det hela ändå

- där jag bor cyklar folk mot rött överallt hela tiden, ville ha en dashcam även i den här bilen så man inte blir felaktigt anklagad en vacker dag. Smidigt att slippa ha en separat extra enhet i framrutan, nu blir allt-i-ett. Dessutom dashcam bakåt på köpet så att säga.

- Bonus är den vida vinkeln, man ser MASSA mer än i en vanlig spegel

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Magnus Thomé skrev:
Niklas Falk skrev:
Jag har fundering på en H612T till min vardagsskåpbil (som bara har sidospeglar), men det verkar som Vivilink fått slut på fastmontagekablage (tjuv på säkring istället för ciggpropp).

Denna du sålde verkar ha 150 grader på bakkameran, vad har den du valde? Det är ju denna typ av info som är guld så man slipper få onödiga saker "på hyllan".



Jag kör med denna nu (H610) och är mycket nöjd so far. 30fps suger men jag har inte hittat någon med högre framerate och man överlever

https://www.amazon.de/gp/product/B08DFCZHVP/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title . . . .


Angivna vinklar på backkameran får man ta med en stor nypa salt, verkar inte stämma alls. Den jag behöll som har smalare vinkel är angiven till 160 grader och den jag sålde som har bredare vinkel är angiven till 150 grader...

Superbra info, tackar. thumbs up
Då verkar det som en H612T med "V9H Buck Line" är rätt köp som en början (jag tror det är samma bakkamera som H610, men 12" skärm och 4K på framkameran).
Utan att ha en backspegel att fästa i så blir det att vik till nåt fäste som fäts högre upp i inredningen.

Sen tror jag att jag har sett alternativ wifi-koppling/switch till bakkameror, så att man får byte till kamera på släpet när det kopplas och får ström (det kanske jag drömt eller hoppas lite för mycket). OM en sån kans fungera utan att dashcamen behöver fatta det så vore det najs (om man nu inte switchar in på valfri wifi-bakkamera som finns i närheten )

En stor fördel med dessa är ju att de inte syns så tydligt eftersom de ser ut som en backspegel.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Suttit och letat runt på modeller och finns ju en del att välja på....

2.5k kameror:
https://www.amazon.se/instrumentbr%C3%A4da-DMYCO-bilkamera-nattvision- . . . .

Eller denna med lägre upplösning men istället:
4G internetsurfing, ADASAS, GPS-navigering, bilvideoinspelare, parkeringsmonitor bluetooth-handsfree, Bluetooth-musik, WiFi-, FM-sändare, smart enhet med Android 8.1OS.
https://www.amazon.se/SZKJ-uppgradering-instrumentbr%C3%A4da-Bluetooth . . . .


Sen en undran, blir det billigare att beställa via svenska Amazon ? tänker att man kanske slipper tull/moms osv.?
(hittar dock ej så många modeller via Amazon.se, men dom ovan är därifrån)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Aliexpress har ju leverantörer som har shippingpoints inom EU också, men det har ju förekommit att Posten tar pengar bara för att det finns kinesiska tecken på paketet, oavsett om det skickats from inom EU.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Niklas Falk skrev:
Aliexpress har ju leverantörer som har shippingpoints inom EU också, men det har ju förekommit att Posten tar pengar bara för att det finns kinesiska tecken på paketet, oavsett om det skickats from inom EU.


Det har ändrats nu, det finns inga "gratisländer" att ta in varor till EU längre.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



safe skrev:
Niklas Falk skrev:
Aliexpress har ju leverantörer som har shippingpoints inom EU också, men det har ju förekommit att Posten tar pengar bara för att det finns kinesiska tecken på paketet, oavsett om det skickats from inom EU.


Det har ändrats nu, det finns inga "gratisländer" att ta in varor till EU längre.
Men det finns länder med lägre VAT än Sverige. Polen, Spanien och Frankrike listas som "warehouses" på de jag kollar på (men då inte just den varianten jag är intresserad av).

Eller tänker du på att Posten har slutat att anse att det ska momsas saker som skickas från inom EU?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Niklas Falk skrev:
safe skrev:
Niklas Falk skrev:
Aliexpress har ju leverantörer som har shippingpoints inom EU också, men det har ju förekommit att Posten tar pengar bara för att det finns kinesiska tecken på paketet, oavsett om det skickats from inom EU.


Det har ändrats nu, det finns inga "gratisländer" att ta in varor till EU längre.
Men det finns länder med lägre VAT än Sverige. Polen, Spanien och Frankrike listas som "warehouses" på de jag kollar på (men då inte just den varianten jag är intresserad av).

Eller tänker du på att Posten har slutat att anse att det ska momsas saker som skickas från inom EU?


Jag tänker på att det funnits länder, typ Ungern, som inte tagit någon moms på grejer från Kina. Det ska vara stoppat nu (eller snart) av EU.
Jag vet inte vad Posten har för skyldigheter med detta MEN man ska betala svensk moms oavsett vart man köper varan ifrån.

"Sälja varor till slutkonsumenter i ett annat EU-land
Om du säljer och skickar varor till konsumenter i ett annat EU-land, måste du för det mesta momsregistrera ditt företag där och ta ut den momsskattesats som gäller i det landet - utom om det sammanlagda värdet av din försäljning till det landet under beskattningsåret inte överstiger landets tröskel."

Tröskeln ovan är 320.000 kr.

Edit:
På postens hemsida så står det också att varor som kommer in till EU utan att tullas/momsas och transiteras till ett annat land ska tullas och momsas i destinationslandet.
Rimligt enligt mig...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Priser på Amazon.de ska innehålla moms (står på sajten). Så om en vara köpt på amazon.de skickas från Kina direkt till mig och blir momsad och hanteringsavgiftad av Postnord så klagar man till Amazon.de som då tar säljaren i örat. Jag har fått tillbaka Postnords belopp varje gång. Hur det nu egentligen lirar med momsinbetalningar av Amazonförsäljare kan man fråga sig.... Fördel för övrigt med Tyska Amazon är lägre momssats än Sverige.

_________________
Magnus Thomé
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Magnus Thomé skrev:
Fördel för övrigt med Tyska Amazon är lägre momssats än Sverige.


Som jag skev ovan, går det rätt till ska du betala svensk momssats inte tysk. Men i praktiken blir det väl inte så...

Hur Amazon fungerar vet säkert bara dom själva... Amazon lär säkert bara skylla enskilda aktörar och hävda att de bara tillhandahåller en infrastruktur.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Här är en specialsida hos Amazon med bara såna här listade


New releases top list

https://www.amazon.com/gp/new-releases/electronics/3248687011



Best sellers top list

https://www.amazon.com/Best-Sellers-Electronics-Car-Mirror-Mounted-Vid . . . .

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Kan dom bara spela in 20-30 sekunders klipp? läst om det på några men andra står det inget..
Tänkte om man kunde ha den som videokamera när man kör bana och spela in 20 minuters pass?

Hittade en med 3 kameror och där alla kameror var lösa så du kan då rikta dom dit du vill dom ska filma thumbs up


Jag vill ha en till race bilen för bättre sikt bakåt och med parkerings hjälps linjer skulle vara grymt trevligt när man backar i depån in mellan bilarna , sen om det fanns navigation, handsfree, röststyrning m.m. skulle ju göra racebilen "modern" att köra, så 4k kamera framåt känns onödigt, men massa annat vore trevligt att ha thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Beror helt på hur stort minneskort de är. Men allt ligger i en bunt mindre filer, ofta kan man välja typ 1, 2 eller 5 minuter styck typ.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Backspegel display med kamera (extra vid vinkel)
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (2227 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande