Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
WaveTrac diff broms
1026 besök totalt
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004
Inlägg: 607


Trådstartare
Hej Alla


Håller på med ett Porsche 997 trackday bygge och har nu kommit till uppgraderingen av lådan. Den skall få diffbroms och tänkte höra om det är någon här som har erfarenhet av WaveTrac som företag och deras diffbromsar

Vet är det är många porsche åkare som valt Quif men jag har också hört från en mkt erkänd porsche källa att WaveTrac's saker skall var oerhört fina och verka fungera välfigt bra

Mvh
Björn

_________________
Björn Athlöf
I garaget:
Sensor GTR
BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372



Finns ju olika diffar för olika uppdrag, KAAZ & Gripper är LSD diffar (plattor) och skall enl. djuplodade analyser gå fortare på bana än Quaif & wavetrack (kuggar).
Sen kommer det till underhåll av de olika.....

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Grejen med Wavetrac är väl att den har en "rampfunktion" som ska ge fördelarna av en ramplamelldiff i en torque biasing-diff.

Jag kör Quaife och den är ganska tydligt beroende av att ha båda drivhjulen i marken för att driva.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187



Kör quaife i fwd bil och det fungerar sådär på bana...måste ha båda drivhjulen i marken.
Kommer eventuellt byta till wavetrac längre fram.

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



therealpinto skrev:
Grejen med Wavetrac är väl att den har en "rampfunktion" som ska ge fördelarna av en ramplamelldiff i en torque biasing-diff.

Jag kör Quaife och den är ganska tydligt beroende av att ha båda drivhjulen i marken för att driva.

Gustaf


Det ser ut som en ramp men aktiveras inte av momentet utan av vinkelförändringen mellan drivhjulen om jag förstår det rätt. Borde innebära att det funkar ungefär som preload på en lamelldiff. dvs man har aldrig en helt öppen diff.
Ser inte riktigt hur det funkar men som vanligt är det svårt att äta kakan och ha den kvar.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Fast wave track myten var väl avfärdad va? Det gav väl i princip nada i praktiken. Sen kan det finnas andra fördelar över Quaife, men just det gav väl ingenting.

Notera dock att med en torsen diff så spinner bilen ibland på ett hjul ändå - det finns väl ett förhållande mellan pålagt moment och friktion tror jag, i praktiken, som gör att den inte låser upp. Finns de som säger att en torsen visst också låser upp helt, kolla klipp på youtube - men det går inte att ha så aggresiva vinklar på kuggarna som det skulle krävas för att den ska låsa upp för då hade den alltid varit låst typ.

Har en torsen i min vardagsbil och den blev då hundra gånger roligare att köra. Har märkt av en gång på 2000mil att den blev enhjulsdriven - uppförsbacke, grus på asfalten

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Jag hade valt nåt annat, en riktig LSD med lameller, typ drexler

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004
Inlägg: 607


Trådstartare
Hej Erik


tackar så mycket , något tips på vilken LSD förutom drexler ?

Med vänlig hälsning,
Björn

_________________
Björn Athlöf
I garaget:
Sensor GTR
BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372



Skriver igen: KAAZ eller Gripper

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Guard Transmission gör de bästa lamelldiffarna, i alla fall till Porsche. Sen har du originaldiffar från ZF också.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
BigGreek
Sverige
Här sen Aug 2014
Inlägg: 35



Kan SQS vara ett alternativ till Gripper, Kaaz eller drexler. När det gäller lameldiffar?

_________________
Georgios Koutzamanis
Citera
Björn Athlöf
Lomma
Här sen Jul 2004
Inlägg: 607


Trådstartare
Hej Alla


Håller nu på att sammanställa alla alternativ och kostnader, Tänker lägga ut det här sedan om där är fler som håller på med något likanande.

Det kom upp ett mycket intressant alternativ som jag vill kolla om någon här känner till !

tydligen så skall antingen 964 RS eller 993 RS diffbromensen passa på 997 lådorna. Denna skall dessutom vara bra prisat på ROSE PASSION :-)

Någon som vet om där är 964 RS eller 993 RS eller är det bägge som funkar till 997 Carerra S 6 växlade lådan ?

Mvh
Björn

_________________
Björn Athlöf
I garaget:
Sensor GTR
BMW M3 E30 87
Porsche 997 EVO
Citera
Skruva banåkabil
WaveTrac diff broms
1026 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande