Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil WaveTrac diff broms | 1026 besök totalt |
Hej Alla
Håller på med ett Porsche 997 trackday bygge och har nu kommit till uppgraderingen av lådan. Den skall få diffbroms och tänkte höra om det är någon här som har erfarenhet av WaveTrac som företag och deras diffbromsar Vet är det är många porsche åkare som valt Quif men jag har också hört från en mkt erkänd porsche källa att WaveTrac's saker skall var oerhört fina och verka fungera välfigt bra Mvh Björn _________________ Björn Athlöf I garaget: Sensor GTR BMW M3 E30 87 Porsche 997 EVO |
||
Finns ju olika diffar för olika uppdrag, KAAZ & Gripper är LSD diffar (plattor) och skall enl. djuplodade analyser gå fortare på bana än Quaif & wavetrack (kuggar).
Sen kommer det till underhåll av de olika..... _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
Grejen med Wavetrac är väl att den har en "rampfunktion" som ska ge fördelarna av en ramplamelldiff i en torque biasing-diff.
Jag kör Quaife och den är ganska tydligt beroende av att ha båda drivhjulen i marken för att driva. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Det ser ut som en ramp men aktiveras inte av momentet utan av vinkelförändringen mellan drivhjulen om jag förstår det rätt. Borde innebära att det funkar ungefär som preload på en lamelldiff. dvs man har aldrig en helt öppen diff. Ser inte riktigt hur det funkar men som vanligt är det svårt att äta kakan och ha den kvar. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Fast wave track myten var väl avfärdad va? Det gav väl i princip nada i praktiken. Sen kan det finnas andra fördelar över Quaife, men just det gav väl ingenting.
Notera dock att med en torsen diff så spinner bilen ibland på ett hjul ändå - det finns väl ett förhållande mellan pålagt moment och friktion tror jag, i praktiken, som gör att den inte låser upp. Finns de som säger att en torsen visst också låser upp helt, kolla klipp på youtube - men det går inte att ha så aggresiva vinklar på kuggarna som det skulle krävas för att den ska låsa upp för då hade den alltid varit låst typ. Har en torsen i min vardagsbil och den blev då hundra gånger roligare att köra. Har märkt av en gång på 2000mil att den blev enhjulsdriven - uppförsbacke, grus på asfalten _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
Guard Transmission gör de bästa lamelldiffarna, i alla fall till Porsche. Sen har du originaldiffar från ZF också.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
Hej Alla
Håller nu på att sammanställa alla alternativ och kostnader, Tänker lägga ut det här sedan om där är fler som håller på med något likanande. Det kom upp ett mycket intressant alternativ som jag vill kolla om någon här känner till ! tydligen så skall antingen 964 RS eller 993 RS diffbromensen passa på 997 lådorna. Denna skall dessutom vara bra prisat på ROSE PASSION :-) Någon som vet om där är 964 RS eller 993 RS eller är det bägge som funkar till 997 Carerra S 6 växlade lådan ? Mvh Björn _________________ Björn Athlöf I garaget: Sensor GTR BMW M3 E30 87 Porsche 997 EVO |
||
Skruva banåkabil WaveTrac diff broms | 1026 besök totalt |