Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ta ut SBF licens minst var femte år (utsplittad tråd)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (1577 totalt)
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
En trökig grej för mig som inte tävlat på ett tag men inte vill tappa min licens är att man "måste" plocka ut den minst var femte år. För att slippa ta om licensen den dagen man vill börja tävla, alt köra mer än en trackday med SBF ansluten klubb per år.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Gustav_H78 skrev:
En trökig grej för mig som inte tävlat på ett tag men inte vill tappa min licens är att man "måste" plocka ut den minst var femte år. För att slippa ta om licensen den dagen man vill börja tävla, alt köra mer än en trackday med SBF ansluten klubb per år.


Ta ut den som "enkel licens" var femte år så blir det verkligen inte mycket pengar

_________________
Magnus Thomé
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Magnus Thomé skrev:
Gustav_H78 skrev:
En trökig grej för mig som inte tävlat på ett tag men inte vill tappa min licens är att man "måste" plocka ut den minst var femte år. För att slippa ta om licensen den dagen man vill börja tävla, alt köra mer än en trackday med SBF ansluten klubb per år.


Ta ut den som "enkel licens" var femte år så blir det verkligen inte mycket pengar

Räknas det verkligen att ta ut licensen för enkla tävlingsformer? Jag tog ut SBF-licens senast 2016 så det är dags i år.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Victor. skrev:
Magnus Thomé skrev:
Gustav_H78 skrev:
En trökig grej för mig som inte tävlat på ett tag men inte vill tappa min licens är att man "måste" plocka ut den minst var femte år. För att slippa ta om licensen den dagen man vill börja tävla, alt köra mer än en trackday med SBF ansluten klubb per år.


Ta ut den som "enkel licens" var femte år så blir det verkligen inte mycket pengar

Räknas det verkligen att ta ut licensen för enkla tävlingsformer? Jag tog ut SBF-licens senast 2016 så det är dags i år.


Jag har bara kört trackdays o slalom vissa år och har då inte tagit ut min nationella licens utan bara enkel licens eftersom det är den som funkar med just det. Har inte hört något om att det inte är okej.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Jag har nationell licens, blir lite dyrare då. Men inte blodigt att ta det var femte år egentligen.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Med licens varje år så blir det lite, inte ens en tank soppa men ändå...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Gustav_H78 skrev:
Jag har nationell licens, blir lite dyrare då. Men inte blodigt att ta det var femte år egentligen.


Går bra att plocka ut en "Bilsportlicens enkel" trots att du har Nationell. Jag gjorde så 2012 för att sedan 2013 plocka ut min nationella igen.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Vad menar du med "enkel licens" och vad kostar det?

Man måste väl även betala ett klubb medlemskap det året man betalar för licensen eller?
(och bara den kostnaden kan ju vara mellan typ 500-1500kr)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Ja du måste vara med i "din" SBF-anslutna klubb för att lösa licens. Skrev på annan plats om hur omständigt det är att byta klubb.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Ja du måste vara med i "din" SBF-anslutna klubb för att lösa licens. Skrev på annan plats om hur omständigt det är att byta klubb.


Klubben är jag medlem i oavsett.

Hittar inte var jag plockar ut en enkel licens. I Lots finns bara alternativet Nationell licens när jag kollade igår. Som sagt, ändå inte så blodiga pengar, men en halv tank soppa blir det ju.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



RallyQuattro skrev:
Vad menar du med "enkel licens" och vad kostar det?

Man måste väl även betala ett klubb medlemskap det året man betalar för licensen eller?
(och bara den kostnaden kan ju vara mellan typ 500-1500kr)


Finns många SBF anslutna motorklubbar som tar från 200-250kr/år medlemsavgift.

Kikade själv senast i går och hittade en lokal kring där jag bor eftersom klubben jag tidigare haft min SBF-licens i gått i graven (lazzat MK). Var även tidigare medlem i Gnesta MK de tar 200kr: https://gnesta-mk.se/kontakt.html

Enkel bilsportlicens kostar 425kr/år: https://www.sbf.se/globalassets/svenska-bilsportforbundet/avgifter/sbf . . . .

Går bra att åka träningar, trackdays, skrotbilslånglopp och vissa timeattack förutsatt att man inte vill vara med och köra om RM/SM, då krävs nationell.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Nu gnäller ni bara för gnällandets skull.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666


Trådstartare
Babbe skrev:
Nu gnäller ni bara för gnällandets skull.


Nja. Starten till "gnället" uppkom för att jag inte hade lust att sponsra SBF's forna stil men gärna vill behålla min licens.

Om du läser alla svaren så är det inget gnäll, snarare konstaterande och tips på hur man löser det billigare.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Har loggat in hos SBF och ser att senast jag hade licens vad 2015 och den gick ut 31/1-2016
Ser inget som talar om att jag måste förnya licensen för att ha den kvar?

Och väljer jag köpa licens så kommer bara detta alternativ upp:
Racing, Senior, Årslicens, (2021-01-01 -- 2021-12-31), Förare (18-100), Debut
Pris 630kr


Senast jag var medlem i klubb var 2016


Borde väl vara att jag måste förnya den innan sista januari, men hittar ingen info om detta?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Jag testade att logga in i Lots, jag kunde trots att min licens varit vilande längre än 5år klicka på "betala licenser" och komma vidare.




Dock måste jag få klart med mitt klubb byte då aktuell klubb Lazzat MK inte finns längre.

Noterade dock att äldre historik (licens 2000-2012) saknades, men det kanske hänger ihop med att det var innan SBF klev in i lots?

Vill du plocka ut enkel borde du kunna kontakta kansliet direkt.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Jag har bara betalat var 5:e år dom 2 sista men får också bara upp 2st, men då en äldre än dig.

2015-01-01-2016-01-31
2010-01-01-2011-01-31

Men det jag funderar på om det verkligen är så att man blir raderad efter 5år? eller om det är något gammalt eller kanske bara att skrämmas för att få in pengar från vilande licenser

Och om man måste betala var 5:e år så är ju frågan om man verkligen även måste betala klubb medlemskapet för att få förlängningen tänker om man inte ska köra i år så känns det ju dumt att behöva betala allt?

Känns som jag behöver inga SBF och fråga...

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



RallyQuattro skrev:

Och om man måste betala var 5:e år så är ju frågan om man verkligen även måste betala klubb medlemskapet för att få förlängningen tänker om man inte ska köra i år så känns det ju dumt att behöva betala allt?

"no money, no honey"
Dumsnålt tänkt, det är klubben som administrerar..
Tycker du det är rimligt att förvänta sig att de skall hantera din licens om du inte betalat medlemsavgift?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



RallyQuattro skrev:
Jag har bara betalat var 5:e år dom 2 sista men får också bara upp 2st, men då en äldre än dig.

2015-01-01-2016-01-31
2010-01-01-2011-01-31

Men det jag funderar på om det verkligen är så att man blir raderad efter 5år? eller om det är något gammalt eller kanske bara att skrämmas för att få in pengar från vilande licenser

Och om man måste betala var 5:e år så är ju frågan om man verkligen även måste betala klubb medlemskapet för att få förlängningen tänker om man inte ska köra i år så känns det ju dumt att behöva betala allt?

Känns som jag behöver inga SBF och fråga...

Om du hade surfat runt lite på lots hade du sett

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Magnus Bengtsson skrev:
RallyQuattro skrev:

Och om man måste betala var 5:e år så är ju frågan om man verkligen även måste betala klubb medlemskapet för att få förlängningen tänker om man inte ska köra i år så känns det ju dumt att behöva betala allt?

"no money, no honey"
Dumsnålt tänkt, det är klubben som administrerar..
Tycker du det är rimligt att förvänta sig att de skall hantera din licens om du inte betalat medlemsavgift?
Klassiskt sett så ska du inte få ut en licens om klubbmedlemskapet inte är betalt. Sen vette katten om en vilande licens utan klubbmedlemskap är ok det heller. Så vill man vara knölig så skulle det inte vara otänkbart att kräva in obetalda klubbavgifter för att få ut licens.
Jag vet att frågan finns (fanns) om skulder vid klubbyte.

Men pragmatiken kan ju ha drivit det hela till att SBF get ut licens utan att det finns ett klubbmedlemskap (eller att klubben ens existerar). Om sådana situationer blir annat än misstag så kollapsar ju hela föreningsstrukturen rätt snabbt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



super7 skrev:

Jo men det är för att det är obetalt, men står ju inget om att den inte går att aktivera om den är mer än 5år gammal?

Eller är det upp till klubben att tala om eller bestämma?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Som jag tolkar det måste du ha betalat medlemskapet i nån sbf ansluten bilkubb
för att kunna betala licensen.

Och vad kostar medlemskapet då... lite i sammanhanget

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Allmänt banåkaforum
Ta ut SBF licens minst var femte år (utsplittad tråd)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (1577 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande