Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ta ut SBF licens minst var femte år (utsplittad tråd)
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (1581 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



super7 skrev:
Som jag tolkar det måste du ha betalat medlemskapet i nån sbf ansluten bilkubb
för att kunna betala licensen.

Och vad kostar medlemskapet då... lite i sammanhanget
Inte "nån", betalt medlemskap i exakt den klubb du har din licens placerad.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5581



Niklas Falk skrev:
super7 skrev:
Som jag tolkar det måste du ha betalat medlemskapet i nån sbf ansluten bilkubb
för att kunna betala licensen.

Och vad kostar medlemskapet då... lite i sammanhanget
Inte "nån", i exakt den klubb du har din licens placerad.

Precis det jag menade utan att nämna vilken klubb thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Det är ju verkligen småpengar att vara med i någon av de billigare klubbarna. Inte ens en kvarts tank per år liksom. Sen med femårsregeln, den gäller ju oberoende om de implementerat en spärr i itsystemen eller inte.

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980



Blir intressant att se om Peter Wärhner kan förnya sin licens som gick ut för 7år sedan utan att behöva göra ny "uppkörning "

Och byta klubb är väl inte så lätt heller?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Byta klubb är onödigt krångligt, man behöver ett intyg. Skrev lite om det i den andra SBF-tråden som rullat senaste veckorna.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



RallyQuattro skrev:
Blir intressant att se om Peter Wärhner kan förnya sin licens som gick ut för 7år sedan utan att behöva göra ny "uppkörning "

Och byta klubb är väl inte så lätt heller?


Är inte körningen som primärt avgör utan teorikunskaperna som körningen baseras på, det har hänt en hel del på 7 år..
Och rejsa mot folk som hävdar regler från olika tidsperioder och ibland många år bakåt har en tendens att sluta med missförstånd, plåtkontakt och sura miner.

Så det finns en god anledning till tidsbegränsning då förväntan om att comebackade förare uppdaterat sig är en naiv tro på det som mkt sällan händer i verkligheten.
Och det är empirisk erfarenhet och har inget med Peter W som person, ifall någon får för sig det.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Ja en tidsbegränsning måste ju finnas, att vara borta i tjugo år o bara komma o tävla plötsligt igen funkar ju inte. Så någonstans bör ju en gräns vara.

Det här är 100% relevant om vi snackar om tävlande. Men snackar vi trackdays så är tidsgränsen fullständigt onödig, Det är inga nyheter som dyker upp. Regler för omkörning är helt olika hos olika arrangörer o tas alltid på förarmötet. Vad som krävs av bilar är samma sak, olika arrangörer ställer olika krav, vissa "skattad, besiktigad o försäkrad gatbil" medan andra släpper in racerbilar med i princip individuell bedömning. Flaggor, hur man gör vid incidenter tas också på förarmötet eftersom det i princip alltid är några som aldrig någonsin kört bana tidigare. Jag kan ha glömt nåt som gör att tidsbegrönsning är vettigt men jag ser inget just nu.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Magnus Thomé skrev:
Ja en tidsbegränsning måste ju finnas, att vara borta i tjugo år o bara komma o tävla plötsligt igen funkar ju inte. Så någonstans bör ju en gräns vara.

Det här är 100% relevant om vi snackar om tävlande. Men snackar vi trackdays så är tidsgränsen fullständigt onödig, Det är inga nyheter som dyker upp. Regler för omkörning är helt olika hos olika arrangörer o tas alltid på förarmötet. Vad som krävs av bilar är samma sak, olika arrangörer ställer olika krav, vissa "skattad, besiktigad o försäkrad gatbil" medan andra släpper in racerbilar med i princip individuell bedömning. Flaggor, hur man gör vid incidenter tas också på förarmötet eftersom det i princip alltid är några som aldrig någonsin kört bana tidigare. Jag kan ha glömt nåt som gör att tidsbegrönsning är vettigt men jag ser inget just nu.


Man bör komma ihåg att licenserna (de vanliga) är till för- och framtagna för tävlandet, inte trackdays...

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Exakt. Vilket gör att det skaver lite. Det är inte anpassat för gatbilsåkare. Samma med klubbbyte när man byter från en Golf GTI till en BMW o sen till en Honda och byter klubb.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Magnus Thomé skrev:
Exakt. Vilket gör att det skaver lite. Det är inte anpassat för gatbilsåkare. Samma med klubbbyte när man byter från en Golf GTI till en BMW o sen till en Honda och byter klubb.
Det är ju för trackdayåkning som SMA fungerar bäst. Det finns som sagt inget hinder för en SBF-ansluten klubb att arrangera med SMA-försäkring.

Det finns ju få vinster med att krångla till det.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Magnus Thomé skrev:
Exakt. Vilket gör att det skaver lite. Det är inte anpassat för gatbilsåkare. Samma med klubbbyte när man byter från en Golf GTI till en BMW o sen till en Honda och byter klubb.

Vad är det som skaver?
De vanliga licenserna är till för tävlandet (försäkring + tävlingsregler), vad säger att de skall vara anpassade för gatbilsåka (primärt behov av försäkring)?
Det är i mitt tycke fel att klaga/vilja ha förändring på licensen om man inte ens är den egentliga målgruppen.

Finns andra lösningar för trackday osv och då är det dem man borde rikta in sig på.
Säger inte att målgruppen icke-tävlande är oviktig på något sätt (för gruppen är viktig för SBF), men diskussionen bör se skillnad på äpplen och päron.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Vad jag menar är att SBF vill ha hand om gatbilsåkare men har inte en anpassad lösning. Det funkar ju, men det blir lite saker som inte riktigt matchar behov och önskemål eftersom upplägget inte är tänkt för detta. De kunde ju haft en anpassad lösning. Enkla licensen är väl ett försök till detta.

Men personligen tycker jag att de som arrangerar, o de som åker, just gatbilsgrejer likaväl allihop kan köra under alternativen till SBF som finns, eftersom alternativen är ganska precis anpassade efter vad den här gruppen önskar.

Problemet blir för de som arrangerar både gatbilskörning med racing. Alfa, BMW o så. De kan teoretiskt låta gatbilarna gå under ex SMA och tävlingarna under SBF även på samma träff, men det blir ju extra jobb kring träffarna o knökigt. Eller så kör de rubbet under endera SBF eller alternativen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980



Problemet är ju att trackday körningar påhittade av ban ägaren som Sviestad, Mantorp mfl. Är med SBF.

Hade dom kört med SMA för trackdays så hade det aldrig varit något problem för oss, nu måste man tyvärr köpa SBF licens vid deras provapå evenemang, medans många klubbar som hyr banan kör med SMA.

Sen är det väl inte något krav på att du även måste KÖRA var femte år?
Utan räcker väl med att bara betala avgiften? Och då lär du dig ändå inte några nya regler..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



RallyQuattro skrev:


Och byta klubb är väl inte så lätt heller?


Magnus Thomé skrev:
Byta klubb är onödigt krångligt, man behöver ett intyg. Skrev lite om det i den andra SBF-tråden som rullat senaste veckorna.


I mitt fall så har min gamla klubb lazzat MK gjort halva jobbet genom att fylla i deras halva av blanketten och skickat ut den till samtliga medlemmar inför de att de skulle lägga ned thumbs up, jag kunde således bara fylla i mina uppgifter, välja en ny klubb och maila nya klubben den den scannade blanketten som de kommer skicka in till SBF för att få igenom bytet.

Har gjort klubbyte en gång tidigare, då var det lite bökigare då blanketten var tvungen att skickas fram och tillbaka mellan mig, gamla klubben och nya klubben osv.

Fått bekräftat från nya klubben att de mottagit och anmält mig som medlem, samt att de kommer skicka in blanketten till SBF direkt.

Fotnot:
Det har mest varit tävlande under SMA de senaste 8åren vilket gjort att det inte känts värt att plocka ut SBF-licensen, jag har sedan 2014 därför valt att endast köra på prova på/endagslicens de fåtal event jag kört på som gått under SBF-flagg.
2021 planeras dock att köra PCSR som kör under SBF därav dags att plocka ut den nu igen.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
SuneK
Arboga
Här sen Jan 2013
Inlägg: 92



Niklas Falk skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
RallyQuattro skrev:

Och om man måste betala var 5:e år så är ju frågan om man verkligen även måste betala klubb medlemskapet för att få förlängningen tänker om man inte ska köra i år så känns det ju dumt att behöva betala allt?

"no money, no honey"
Dumsnålt tänkt, det är klubben som administrerar..
Tycker du det är rimligt att förvänta sig att de skall hantera din licens om du inte betalat medlemsavgift?
Klassiskt sett så ska du inte få ut en licens om klubbmedlemskapet inte är betalt. Sen vette katten om en vilande licens utan klubbmedlemskap är ok det heller. Så vill man vara knölig så skulle det inte vara otänkbart att kräva in obetalda klubbavgifter för att få ut licens.
Jag vet att frågan finns (fanns) om skulder vid klubbyte.

Men pragmatiken kan ju ha drivit det hela till att SBF get ut licens utan att det finns ett klubbmedlemskap (eller att klubben ens existerar). Om sådana situationer blir annat än misstag så kollapsar ju hela föreningsstrukturen rätt snabbt.

Klubben uppdaterar LOTS med vilka som har betalat medlemsavgiften. Innan det är gjort går det inte att lösa licens.

_________________
Sune Karlsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



SuneK skrev:
Klubben uppdaterar LOTS med vilka som har betalat medlemsavgiften. Innan det är gjort går det inte att lösa licens.
Så ska det fungera, men det är inte alltid som det autoblockats, så det har krävt att klubben aktivt ska låsa varje medlem vid årets slut, vilket inte alltid skötts perfekt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980



Jag får tacka Coronan

Frågade först min klubb men hon visste inte utan bad mig prata med SBF.

Ringde till SBF och fick veta att egentligen gick min licens ut 2020 då min senaste licens var under perioden 2015-01-01-2016-01-31 = år 2015,
men på grund utav coronan som gjorde att det inte blev så aktivt år 2020 så har dom förlängt det.
Så jag har nu fram till sista december i år att förlänga den för att få behålla den.

Glömde dock fråga om "enkel" licens för 425kr räcker och hur jag betalar den..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Gick bra för mig också


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980



Ja han på SBF nämnde att det kunde gå även efter 5år vid speciella skäl.

Sa du något för att få igenom ditt eller gick det utan problem?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



RallyQuattro skrev:
Ja han på SBF nämnde att det kunde gå även efter 5år vid speciella skäl.

Sa du något för att få igenom ditt eller gick det utan problem?


Nej, jag kontaktade min nya MK för att få hjälp med klubbytet, sedan var det klappat och klart att klicka och betala i Lots.

Det jag kan tänka mig kan spela roll är att min gamla MK gick i graven årsskiftet 2017/2018? Men å andra sidan så bör jag inte behövt 3år på mig att fixa klubbytet.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Allmänt banåkaforum
Ta ut SBF licens minst var femte år (utsplittad tråd)
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (1581 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande