Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tips på bra chassi till 968 banbil?
1, 2   >>
1203 besök totalt
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Har hittat ny racebil, en 968 som jag planerar att köra PCSR 8B med.

Bilen har idag ett chassi som består av följande delar:

Fram: H&R ben, original kränghämmare och topplagringar


Bak: Några konstiga Gula koni? med fjäder + att stavarna sitter kvar, original kränghämmare.


Planerar att plocka ned och renovera fram och bakvagn och samtidigt uppdatera fjädringen.

Gissar att det finns massor av kunskap i ämnet då många kör bana med dessa 944/968.
Bomba gärna på med vad som rekommenderas för stötdämpare/fjädrar, topplagringar fram och kränghämmare fram och bak, bussningar med uniball mm.

Bilen kommer gå 100% på bana, inget på gata.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098



Bak ser det ut som helt original 968.
Jag kör med H&R kit till hela bilen och trivs jättebra med det.
Länklagrad framvagn tycker jag ska stå högt på listan, gjorde stor skillnad på känslan.
Breda däck/fälgar runt om, 10*18 i alla hörn skulle jag gå på om jag fick välja.

En del finns i min 944:a tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=107397

Kolla med Sanden också, han har koll.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Tidningen Automobils 968 satte ju väldigt bra tider på en del banor. Kolla vad som gjordes med den?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



JohnC satte dräpartider med sin 944s2, där borde det gå att snegla lite. Kan väl inte bara varit chauffören, eller?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
Janne J skrev:
Bak ser det ut som helt original 968.
Jag kör med H&R kit till hela bilen och trivs jättebra med det.
Länklagrad framvagn tycker jag ska stå högt på listan, gjorde stor skillnad på känslan.
Breda däck/fälgar runt om, 10*18 i alla hörn skulle jag gå på om jag fick välja.

En del finns i min 944:a tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=107397

Kolla med Sanden också, han har koll.


Tack för tipsen, länklager ligger i planen.
Tänkte att köra 9x17 runt om med 255 för lägre vikt/svängmassa.

Har redan mailat Sandén men inte fått någon återkoppling ännu.

Magnus Thomé skrev:
Tidningen Automobils 968 satte ju väldigt bra tider på en del banor. Kolla vad som gjordes med den?


Har försökt googla lite men inte hittat någon detaljerad info om den, fanns det inte någon tråd här på rejsa när Lars var inblandad vill jag minnas?


Cédric skrev:
JohnC satte dräpartider med sin 944s2, där borde det gå att snegla lite. Kan väl inte bara varit chauffören, eller?


Har läst både den gamla och nya projekttråden men framgår inte i detalj vad han kört med för set up riktigt.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



Rätt säker på att Automobilkärran körde Leda kitet utvecklat av Jonas Jarlmark, hans setup var populär bland 944/968or för några år sedan, riktigt vass, men dom finns inte kvar idag vad jag vet.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Wärhner skrev:
Magnus Thomé skrev:
Tidningen Automobils 968 satte ju väldigt bra tider på en del banor. Kolla vad som gjordes med den?


Har försökt googla lite men inte hittat någon detaljerad info om den, fanns det inte någon tråd här på rejsa när Lars var inblandad vill jag minnas?
Har läst både den gamla och nya projekttråden men framgår inte i detalj vad han kört med för set up riktigt.

Kommer inte riktigt ihåg vad vi gjorde. Jag har för mig det var M030 på den från början.
Det monterades ju (ganska hopplösa - de läckte och hade sig) LEDA-"coils" runt om som Jonas hade satt upp med lite snällare dämpning i förhållande till hjulkonstanterna än vad som är brukligt. Så mycket neg camber man kunde få till fram och en gnutta toe out. Bak lite neg camber och lite toe-in.
I övrigt var den ganska standard. Vi körde med lite olika däck, trippelåttor och MPSC bl.a.
Bromsarna var original, vi körde med bl.a. Pagid och testade "Trickstuff" (tyska belägg från nån tillverkare som mest annars pillade med trampcykel(!)-belägg om jag minns rätt...).
Så förbluffande snabb var den inte, men med rätt lättkörd karaktär. Det gick typ lika fort på klockan om man åkte 8/10 eller tog i förfullt som jag minns den.
Jag kanske har lite papper kvar på hur den var specad - ska kolla.

_________________

Rice and shine
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Wärhner skrev:
Har hittat ny racebil, en 968 som jag planerar att köra PCSR 8B med.

Bilen har idag ett chassi som består av följande delar:

Fram: H&R ben, original kränghämmare och topplagringar


Bak: Några konstiga Gula koni? med fjäder + att stavarna sitter kvar, original kränghämmare.


Planerar att plocka ned och renovera fram och bakvagn och samtidigt uppdatera fjädringen.

Gissar att det finns massor av kunskap i ämnet då många kör bana med dessa 944/968.
Bomba gärna på med vad som rekommenderas för stötdämpare/fjädrar, topplagringar fram och kränghämmare fram och bak, bussningar med uniball mm.

Bilen kommer gå 100% på bana, inget på gata.


Kul att du vill komma och tävla med oss i PCSR. 8B är en bra klass med många förare och ekipage. Sista åren så har det skett en förändring med att det tillkommit ett antal mittmotorbilar också vilket gör det hela än mer intressant.

Jag hade siktat på ett H&R chassi med fjäderkonstanter kring 140 nm fram och 180 nm bak. Jag hade också bytt till en Tarett krängare fram och sett till att jag hade M030 krängaren bak med justerbarhet i 3 steg (om jag inte minns fel). Vidare så får du jobba lite med vikten om det inte är gjort. 968:an är lite tyngre och lite svåra att lätta än 944 s2 men allt går. Se också till att du har en fräsch topp på bilen med fina ventilsäten så att du har alla de 239 hästarna hemma. Gör stor skillnad på fräsch motor och topp och sliten.

Vidare kan du kolla in 9XX i Finland som säljer bra bussningar och annat som bör bytas för bättre känsla i bilen. Blir kul att se bilen i vår! Om du vill ha mer info så kan du ringa: 0708 416663

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
JohnC skrev:
Wärhner skrev:
Har hittat ny racebil, en 968 som jag planerar att köra PCSR 8B med.

Bilen har idag ett chassi som består av följande delar:

Fram: H&R ben, original kränghämmare och topplagringar
https://rejsa.nu/im/user/20/2021-01-24-21-19-25_img_3451.jpg

Bak: Några konstiga Gula koni? med fjäder + att stavarna sitter kvar, original kränghämmare.
https://rejsa.nu/im/user/20/2021-01-24-21-19-25_img_3452.jpg

Planerar att plocka ned och renovera fram och bakvagn och samtidigt uppdatera fjädringen.

Gissar att det finns massor av kunskap i ämnet då många kör bana med dessa 944/968.
Bomba gärna på med vad som rekommenderas för stötdämpare/fjädrar, topplagringar fram och kränghämmare fram och bak, bussningar med uniball mm.

Bilen kommer gå 100% på bana, inget på gata.


Kul att du vill komma och tävla med oss i PCSR. 8B är en bra klass med många förare och ekipage. Sista åren så har det skett en förändring med att det tillkommit ett antal mittmotorbilar också vilket gör det hela än mer intressant.

Jag hade siktat på ett H&R chassi med fjäderkonstanter kring 140 nm fram och 180 nm bak. Jag hade också bytt till en Tarett krängare fram och sett till att jag hade M030 krängaren bak med justerbarhet i 3 steg (om jag inte minns fel). Vidare så får du jobba lite med vikten om det inte är gjort. 968:an är lite tyngre och lite svåra att lätta än 944 s2 men allt går. Se också till att du har en fräsch topp på bilen med fina ventilsäten så att du har alla de 239 hästarna hemma. Gör stor skillnad på fräsch motor och topp och sliten.

Vidare kan du kolla in 9XX i Finland som säljer bra bussningar och annat som bör bytas för bättre känsla i bilen. Blir kul att se bilen i vår! Om du vill ha mer info så kan du ringa: 0708 416663


Kul och generöst att du ville dela med dig, det uppskattas verkligen.
Har följt både din tråd om 986:an och den vite 944S2 du nu har.

Nu känns det som jag har en bra plan och slipper testa mig fram allt för mycket när det kommer till chassit.

Motorn är renoverad hos Sandén 2011 samt ny koppling och lättare svänghjul sitter monterat i samband med detta, bilen har endast gått 1 säsong ca 300mil sedan dess så motorn bör vara frisk.

Gällande vikten så sitter det glasfiberdelar överallt, dörrar, huv, framskärmar och stötfångare fram och bak, macrolonrutor i bak och dörrar. dock sitter original elsystem, bräda och värmepaket kvar.

Har du några bra ÅF för H&R? Jag har inte åkt på de tidigare.
Vad rekommenderas för topplagringar framtill, verkar finnas en ganska många att välja på på marknaden.

Så fort jag fått hem bilen så kommer säkert fler frågor

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 270



Spännande ämne för mig då jag nu preppar min 924S för klass 8B.

Jag gjorde en tabell för att hålla koll på vikt/effekt-gränserna för aktuella bilar. Angivna vikter är antingen klassgräns-vikter eller mål-vikter beroende på hur man ser det.


Det är kul att det finns olika bilar och lösningar som passar in i samma klass.
Min 924S med S2-motor blir en lätt variant med små 15tums-hjul.
Din 968 har 30 hp mer och väger ~130kg mer och har bättre bromsar och bredare däck.

Jag kör med det första gamla Leda-chassit, köpte det nyrenoverat/nyservat. Jag har inga siffror på det, går som en dröm även om det på papperet nog är lite för biffigt för min lilla bil.

Sanden har bra topplagringar, och han är snart tillbaka från sin julledighet.

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Dämpare/kit KW och Morton tänker jag stontant på(club sport)
H&R tänker jag på Bilstain dämpare, men där kan jag ha fel.

Fjäder ca 140/180N/mm fjäder (fram/bak) låter vättigt.
M030 krängre bak är vättigt. (ger ca ca 23-45N/mm på hjulet)
Fram krängare ca ca 70-120N/mm på hjulet.
Fram kan man ta sig en funderare på krängrens infästing i hjulupphänging.
(länkarm kontra fjäderben)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098



M030 krängaren gillar jag, har använt den på 2 bilar.
Finns hos Uzon för 1733:- art nr: 94433370101

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
gtBen skrev:
Spännande ämne för mig då jag nu preppar min 924S för klass 8B.

Jag gjorde en tabell för att hålla koll på vikt/effekt-gränserna för aktuella bilar. Angivna vikter är antingen klassgräns-vikter eller mål-vikter beroende på hur man ser det.


Det är kul att det finns olika bilar och lösningar som passar in i samma klass.
Min 924S med S2-motor blir en lätt variant med små 15tums-hjul.
Din 968 har 30 hp mer och väger ~130kg mer och har bättre bromsar och bredare däck.

Jag kör med det första gamla Leda-chassit, köpte det nyrenoverat/nyservat. Jag har inga siffror på det, går som en dröm även om det på papperet nog är lite för biffigt för min lilla bil.

Sanden har bra topplagringar, och han är snart tillbaka från sin julledighet.


Intressant! Jag är ju lättviktare själv så tjänar 20Kg bara på föraren

fuling skrev:
Dämpare/kit KW och Morton tänker jag stontant på(club sport)
H&R tänker jag på Bilstain dämpare, men där kan jag ha fel.

Fjäder ca 140/180N/mm fjäder (fram/bak) låter vättigt.
M030 krängre bak är vättigt. (ger ca ca 23-45N/mm på hjulet)
Fram krängare ca ca 70-120N/mm på hjulet.
Fram kan man ta sig en funderare på krängrens infästing i hjulupphänging.
(länkarm kontra fjäderben)


Tror du 140/180N/mm fjädrar funkar med clubsportdämparen? De jag kit jag sett verkar vara avstämda för lite mjukare fjädrar. Sitter som du kan se 100N/mm fram på bilen nu.

Janne J skrev:
M030 krängaren gillar jag, har använt den på 2 bilar.
Finns hos Uzon för 1733:- art nr: 94433370101


Yes, får bli en sådan, lustigt var att den faktiskt var billigare direkt från Porsche, straxt under 1500kr thumbs up

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Wärhner skrev:


Intressant! Jag är ju lättviktare själv så tjänar 20Kg bara på föraren


Får du ner bilen till 1135 med lite soppa kvar?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3679



Låter som bra förslag du fått. Den kommer att gå fort och vara lättkörd. Fin balans i dom bilarna.

Har du original lysena kvar? Dom är tunga på 968:an och ger dessutom tyngden i fel ände.
Flytta bak batteriet också.

Vad har du för bromsar? 320mm med fyrkolvs GT3-ok går in fram i 17" fälgar. Kör du 18" får du plats med ännu större. Bak duger std skivor & ok om du byter belägg.

Lindsey racing har en bakre krängare som går att justera i 5-steg i stället för Porsches egna som har 3-steg.
https://www.lindseyracing.com/LR/Parts/944SWAYMO30.html

Kul med en frontmotorporsche till i kvarteren.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098



Jag råkar ha ett set med casterblock liggande, helt nya, aldrig uppackade, intresserad?



1800:- inkl frakt

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Hej,

jag hade valt 944 Cup dämpare till 968:an med 140 nm fram och 180 nm bak och sedan lite hjälpfjädrar till det. Sanden vet troligen lite mer exakt vad gäller längder och annat. Kvalitén på dessa Bilstein dämpare är riktigt bra och de är dessutom inte justerbara (vilket för mig var en bonus som många gånger skruvat bort mig under en tävlingshelg).

Vidare så har Sanden de flesta av de bussningar som du behöver för att få en trevlig och följsam bil.

Tips är att inte ta för höga fjäderkonstanter då den blir tråkig i blött. Har varit en tendens/trend i PCSR att man skall köra så hårt som möjligt, vilket givetvis är fel.

Se till att du har en bra och fungerande bromsad diff så är du hemma. thumbs up

Låg vikt på förare är en stor fördel och tyvärr inget jag kan stoltsera med eller i mera klart ordalag kan man säga att alla bilar jag sålt har behövts viktas upp när den nya föraren tagit över.....

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438


Trådstartare
safe skrev:
Wärhner skrev:


Intressant! Jag är ju lättviktare själv så tjänar 20Kg bara på föraren


Får du ner bilen till 1135 med lite soppa kvar?


De hoppas jag, bilen skall enligt uppgift ha vägt in på 1140kg innan byte av div karossdelar till glasfiberditon.

Daniel Engström skrev:
Låter som bra förslag du fått. Den kommer att gå fort och vara lättkörd. Fin balans i dom bilarna.

Har du original lysena kvar? Dom är tunga på 968:an och ger dessutom tyngden i fel ände.
Flytta bak batteriet också.

Vad har du för bromsar? 320mm med fyrkolvs GT3-ok går in fram i 17" fälgar. Kör du 18" får du plats med ännu större. Bak duger std skivor & ok om du byter belägg.

Lindsey racing har en bakre krängare som går att justera i 5-steg i stället för Porsches egna som har 3-steg.
https://www.lindseyracing.com/LR/Parts/944SWAYMO30.html

Kul med en frontmotorporsche till i kvarteren.


Yes, orginalstrålkastare sitter där nu men de kommer nog ryka nu.
Batteri är lättviktsvariant.

Bromsarna sitter redan röda fyrkolvare som kan skymtas i bilderna ovan, de får plats under de 9x17 original cup bakfälgar jag tänkt köra runt om.
Bromsarna skall funka i nuvarande set up.

Janne J skrev:
Jag råkar ha ett set med casterblock liggande, helt nya, aldrig uppackade, intresserad?

https://rejsa.nu/im/user/16796/2021-01-27-15-21-44_casterblock.jpg

1800:- inkl frakt


Kan vara av intresse helt klart, måste bara få hem och gå igenom bilen då jag inte har 100% koll vad som sitter där nu i bussningsväg.

JohnC skrev:
Hej,

jag hade valt 944 Cup dämpare till 968:an med 140 nm fram och 180 nm bak och sedan lite hjälpfjädrar till det. Sanden vet troligen lite mer exakt vad gäller längder och annat. Kvalitén på dessa Bilstein dämpare är riktigt bra och de är dessutom inte justerbara (vilket för mig var en bonus som många gånger skruvat bort mig under en tävlingshelg).

Vidare så har Sanden de flesta av de bussningar som du behöver för att få en trevlig och följsam bil.

Tips är att inte ta för höga fjäderkonstanter då den blir tråkig i blött. Har varit en tendens/trend i PCSR att man skall köra så hårt som möjligt, vilket givetvis är fel.

Se till att du har en bra och fungerande bromsad diff så är du hemma. thumbs up

Låg vikt på förare är en stor fördel och tyvärr inget jag kan stoltsera med eller i mera klart ordalag kan man säga att alla bilar jag sålt har behövts viktas upp när den nya föraren tagit över.....


Ok, är det dessa Turbo cup dämparna du tänker på?
Fram: https://shop.forza.se/stotdampare-1/rally-rallycross-racing/porsche/96 . . . .
Bak: https://shop.forza.se/stotdampare-1/rally-rallycross-racing/porsche/96 . . . .

Jag har åkt R&T på de två senaste bilarna och varit sjukt nöjd med DFV där du justerar både comp&retur allt i ett utan att skruva bort sig. Man märker ändå stor skillnad mellan klicken och kan med enkelhet justera ut över/understyrning på ett enkelt vis. Skönt att kunna mjuka på lite när det är väta också.

Slipper gärna åka KW då flera bekanta haft problem med läckage och fått skicka på renovering titt som tätt.

Diffen är något som jag räknat med att få se över.
Har mailat Sandén får se när han har tid att svara.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
944an
Sundsvall
Här sen Nov 2017
Inlägg: 63



vad blir skillnaden på infästningarna?

_________________
Ludvig Brandström
Citera
944an
Sundsvall
Här sen Nov 2017
Inlägg: 63



menar alltså fulings kommentar om krängare.

_________________
Ludvig Brandström
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255



944an skrev:
menar alltså fulings kommentar om krängare.


Handlar det inte om hur olika långt ut infästningen blir och därmed hävarmen som verkar på krängaren?


Från en jääääätttegamal tråd, där Eddie har en 944:
Eddie Varvstopp skrev:
Min nästa chassieupdatering kommer inkludera flytt av infästningen från länkarmen till benet. Detta bara för att få ut max av krängaren, i stället för en hävarmsfaktor på så där 0,7 till 1.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Skruva banåkabil
Tips på bra chassi till 968 banbil?
1, 2   >>
1203 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande