Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tips på stolar till Hundkoja -78
404 besök totalt
Pipsovich
Sundsvall
Här sen Sep 2018
Inlägg: 84


Trådstartare
Hej!
Jag har en Leyland 1000 från 1978 som är ombyggt fordon och gjord mestadels för trackdays men även lite gata.
Nu har jag monterat en full racingbur i bilen och letar efter en lämplig stol.
Det som begränsar är bredden vid "öronen" - en Sparco sprint går in med 20 mm marginal mot b-stolpen.
Jag kan nog bygga om golvet så att det blir 25 mm extra marginal, totalt 40 då för att vara säker.
Det innebär en stol med absolut max bredd över öronen på 600 mm.
Sparco sprint är aningens för liten för mig så den kan vi utesluta direkt.
Jag är 187 cm lång och väger ca 95 kg med relativt breda axlar/rygg (det är där uppe sprint-stolen känns för liten).

Nån med bra tips? Får väl kosta uppåt 5-7000 kr tänkte jag.

_________________
Peter Mullaart

Mini X16XE -78
Saab 93 -59
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Pipsovich skrev:
Hej!
Jag har en Leyland 1000 från 1978 som är ombyggt fordon och gjord mestadels för trackdays men även lite gata.
Nu har jag monterat en full racingbur i bilen och letar efter en lämplig stol.
Det som begränsar är bredden vid "öronen" - en Sparco sprint går in med 20 mm marginal mot b-stolpen.
Jag kan nog bygga om golvet så att det blir 25 mm extra marginal, totalt 40 då för att vara säker.
Det innebär en stol med absolut max bredd över öronen på 600 mm.
Sparco sprint är aningens för liten för mig så den kan vi utesluta direkt.
Jag är 187 cm lång och väger ca 95 kg med relativt breda axlar/rygg (det är där uppe sprint-stolen känns för liten).

Nån med bra tips? Får väl kosta uppåt 5-7000 kr tänkte jag.


Om nu sparco sprint passar i bilen, finns det en möjlighet att herrn passar i sparco sprint L eller sparco sprint XL?

Vad händer om du lutar stolen ytterst lite in mot mitten av bilen?

_________________
Roland Johansson
Citera
Pipsovich
Sundsvall
Här sen Sep 2018
Inlägg: 84


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:


Om nu sparco sprint passar i bilen, finns det en möjlighet att herrn passar i sparco sprint L eller sparco sprint XL?

Vad händer om du lutar stolen ytterst lite in mot mitten av bilen?


Jo jag har kollat på den, och nog tror jag att jag passar i den, men den verkar ganska stor nertill, och där är inte jag så speciellt stor, vill ju inte att det blir "slappt" heller..!
Luta stolen går ju, nån grad borde göra ganska mycket där uppe där det kanske tar emot.

Funderar på en Mirco RTS eller en RS2.
Det som talar emot RS2 är väl öronen som kanske stör i trafiken.. nån med erfarenhet av det?

_________________
Peter Mullaart

Mini X16XE -78
Saab 93 -59
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Cobra har några stolar som är smala upptill. Verkar t ex vara de enda FIA-godkända som går att montera i en 60-tals TVR just pga det.
Ett exempel är Cobra FIA Historic. Den har även en direkt motsvarighet med annat namn som har mer konventionell klädsel, minns dock inte vad de kallar den modellen.

Men risken är väl att dessa är för små för dig som är hyfsat reslig....

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Pipsovich
Sundsvall
Här sen Sep 2018
Inlägg: 84


Trådstartare
Tack för tipsen!
jag kom över en Bimarco Futura lokalt till bra pris som jag köpte på vinst eller förlust (Denna har snarlika mått som den Mirco RTS och RS2 som jag var inne på) och nu har jag lyckats få dit den. Fick kapa ur kardantunneln och lite annat, men det behöver ju bara göras en gång.
Sitter otroligt mycket bättre i den stolen än i en vanlig Sparco Sprint.

_________________
Peter Mullaart

Mini X16XE -78
Saab 93 -59
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Är det ont om plats, både på bredden och höjden, så är Tillett ett bra alternativ.
Den är väldigt utrymmessnål på bredden och går att montera väldigt lågt.
Det finns fästen som pekar inåt under stolen (mao tar ingen plats åt sidan) och stolen går att montera så at domen/rumpan tar i golvet.







_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Skruva banåkabil
Tips på stolar till Hundkoja -78
404 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande