Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968CS -93 PCSR 8B | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (16607 totalt) |
Tack detsamma! 👋 _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||
Lite planer för bilen i vinter, bilen har redan sedan inköp haft problem att den trycker någon till ett par deciliter kylvätska vid riktigt hårda pass på banan.
Jag har haft en extra PET flaska som samlar upp detta från evakueringsslangen. Testat att byta kylarlock och luftat ordentligt flera ggr men inget verkar hjälpa. Tror att toppackningen måste vara på g så har köpt ny packning, pinnbult mm för att kunna plocka isär och hyvla av toppen i vinter. Har i år kört med ca 40kg övervikt så planen är att försöka få bort en del av detta, bla genom demontering av strålkastarna och dess flip mekanism. Har även ett set 18x10 OZ allgeritta HLT på väg hem för att kunna köra 265:or runt om 2022. Skall försöka få dit den nya bakfjädringen jag har liggandes också. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||
Då var toppen av och som misstänkt så var topplockspackningen rutten.
Toppen är lämnad för planing. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||||
Tack för tipset men känns overkill för standard sugmotor. Säkert jättebra för de som åker överladdat dock. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||
Kolla ventilstyrningarna på avgassidan när du ändå har toppen av, mina var rejält slitna och fick bytas, du ser det ganska lätt på att det finns ovanligt mycket avlagringar i avgasportarna.
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Tack för tipset. Toppen inkl ventilskaften var helt rena från sot samt att bilen gått hela säsongen utan tendens till onormal oljeförbrukning eller blåryk. Stora delar av motor har renoverats för 300-400 mil sedan, dock har bilen stått i 8år utan att användas vilket säkert ha bidragit till att toppackningen blivit frasig. Osäker på om kylvätskan innehållit antikorrisionsmedel under hela denna perioden. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||
Då var toppen på plats igen efter planing, ny packning och pinnbult, mutter mm. Passade på att byta kedja och släpor till Variocam.
Fått hem nya fälgarna OZ Algeritta HLT 10X18 ET65 runt om skodda med Nankang AR1 265/35-18. Spacers och längre pinnbultar kommer imorgon. Kvar att göra inför säsongen: * Montera andra coilovers bak med uniball * Byta topplagringar fram * Byta bromsvätska * Montera spacers samt längre pinnbult * Montera nytt batteri * Justera passagerardörrbåge * Demontera strålkastarna * Vagnboksbesiktning * Montera plast undertill. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||
Då var lite mer klart:
* Byta topplagringar fram * Byta bromsvätska * Montera spacers samt längre pinnbult * Montera nytt batteri * Justera passagerardörrbåge * Demontera strålkastarna Imorgon är det dags för vagnboksbesiktningen. Passade på att ta några nya bilder _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||
Tack tack! Vagnboksbesiktningen klar och på fredag styr kosan söderöver till premiär http://www.porschesportscup.se/ på Sturup Raceway, skall bli kul att återse banan man inte kört på sedan Rejsa.nu-träffen 2008! Har sedan köpet av trailern saknat ett ordentligt däckställ, BrianJames ville ha 8900kr för däckstället vilket fick snåljåpen i mig att rygga tillbaka, samtidigt tycker jag det är ganska kul att svetsa och göra grejor i metall. Sagt och gjort, en sväng till biltema och köpa lite 40x40 fyrkanströr, L-järn och lite färg. Ett par timmar så måste jag säga att jag är ganska nöjd med resultatet. Här nästan klart, gjorde en smart mittbalk som kan sättas dit också för att bättre kunna spänna fast om man inte har hyllan helt full med hjul. Nu står stället i garaget och får 3 varv silvergrå hammarlack innan slutgiltig montering. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||
Säsongen har rullat på bra med början på Sturup race 1 & 2 där jag hade härliga fighter med Ludvig i 8C, slutade 2:a i 8B. Tyckte om banan och den passade bilen bra, kommer gärna åter till Sturup igen.
Race 3 & 4 på Mittsverigebanan slutade även det med två andraplatser. Race 5 & 6 på Kinnekulle var åter igen tighta fighter med Ludvig i 8C, härligt att komma under minuten och var och snuddade på 58:an (59.11 med optimal på 58,56 i laptimern). Åker helt utan broms under bron, Vmin på 173km/h enligt loggerna. Race 7 & 8 på Gelleråsen gick sisådär, plötsligt började växellådan strula och 1 & 2 an blev stört omöjlig att få i, efter timmar av mek och tillslut en del våld gick 2:an att få i hjälpligt. Fick riva växellådan efter detta race vilket var spännande och lärorikt eftersom det var många år sedan jag sist rev i någon låda. Fick ihop växellådan innan race 9 & 10 på Anderstorp där vi var inbjudna att köra tillsammans med Carrera Cup & Sprint Challenge. Kul med publik men formatet blev lite annorlunda eftersom vi då fick köra tillsammans med klass 5 bilarna, det blev lite konstig trafik i regnet men efter att Thomas som normalt sett vinner min klass 8B kört ihop med en klass 5 991.1 cup bil i T2 skadas hand fälg vilket resulterar i pyspunktering, ett varv innan målgång kör jag om i näst sista kurvan och tar min första vinst i klass 8B. Tyvärr kränger Thomas av däcket och skadar bilen så han inte kommer till start i andra racet, Ingemar byter till regndäck (vanliga nya gatdäck) medans jag kör på mina gamla slitna Hankook AR-1, får verkligen kämpa för att hålla Ingemar bakom mig. slutar med vinst i race 2. Alla resultat och varvtider: http://www.porschesportscup.se/Porsc Jämför man mina tider mellan 2021 & 2022 så har tiderna förbättrats mellan 0,6-1,6sekunder vilket jag är mkt nöjd med. Hankook AR1:orna och de nya bredare fälgarna har funkat mkt bra på bilen. Jag har fram tills nu kört med mer eller mindre original bakfjädring (26mm stavar och gula konis klockade 1-2 hack och en 030 krängare) men har sedan en tid tillbaka beställt nya 3-vägs dämpare enligt eget önskemål gällande slaglängd, springrate mm från KHmotorsport. Tyvärr visade det sig att jag tjänade inte så mycket vikt i slutändan, får bli en större ombyggnad av bakre fjädringen till vintern. men skall bli kul att testa nya dämparna på Mantorp i helgen i samband med Finalhelgen med race 13 & 14 Michelin trophy. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||
Trodde inte att det satt så basic grejer där bak, börjar ju gå riktigt raskt!
Är det standard 25,5mm 968 stavar, väldigt förvånad att inte viktskillnaden var stor, stavarna är ju inte några lättviktare. Är dom gamla stavarna till salu förresten? Jag brukar få lite förfrågningar då och då bland 924 ägare som letar _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
Grattis till segrarna på Anderstorp, välförtjänt! Verkar inte som jag ska rejsa mer på min hemmabana....... Blir intressant att se hur nya bakfjädringen funkar, vi ses på lördag morgon. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||
Yes, kul att du stannade kvar och kikade på vårt race
Skillnaden blev ungefär -3,7Kg, de gamla gula konis är lätta i jämförelse med de nya 3-vägarna. Det som verkligen väger är bakvagnsbalken/torsion tuben, mittdelen och yttre ändarna är i gjutjärn, här skulle man kunna tjäna tiotals kilo med ombyggnation till en lättare dito. Ja det var 25,5mm stavar, har nog tänkt att behålla orginalgrejorna då jag har det mesta orginalgrejorna kvar till bilen.
Vettefan om jag kan kalla det välförtjänt, hade hellre kört om det men men.. Ja, det har verkligen gått troll i din framfart på Anderstorp Ses i helgen! _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||
Tycker absolut det är välförtjänt. Kanske inte specifikt i just detta rejset men du har kört i princip alla tävlingar och alltid (tror jag) kommit i mål, finslipat på grejerna och närmat dig för varje tävling. Att ta sig i mål är första kriteriet för att vinna. Gör vi! _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||||||
Tack, jo iofs så är det svårt att vinna om man inte tar sig i mål. Men ännu har jag en bit upp till ditt tempo, ännu så länge spelar vi i olika divisioner och den där riktiga fighterna och spänningen som är så rolig har ännu inte infunnit sig mellan oss på banan. Tur att jag haft Ludvig i 8C att fightas med vid flera tillfällen :-)
Tack, du borde komma och köra med oss i PCSR, din bil skulle passa perfekt! _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||
Ja den skulle nog klara sig okej.
Den gick ju där 00-07 om jag inte har helt fel. Men jag har inte tid/råd att tävla så jag leker bara ibland. Och tror inte jag har kvar den nästa säsong. _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||||||
Ok, förstår. vi har ju möjlighet till friträning/trackday i samband med våra tävlingsdagar, brukar vara gott om bantid med gott om plats i passen. kanske kan vara nått om du har kvar bilen? Idag var jag och fick hjulvinklarna justerade, gick på med lite mer camber både fram och bak nu när jag fått på bättre bakfjädring, skall bli spännande att utvärdera ändringarna i helgen på Mantorp. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968CS -93 PCSR 8B | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (16607 totalt) |