Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GTV -96 Car challenge #47 (kl 3) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 274 besök senaste veckan (9998 totalt) |
Tänkte nästan skriva bild..el, men det är ju inte den stackarns fel att det strular Hissade upp båda framhjulen idag med ettan i gick hjulen att snurra med ett hjul i luften och ettan i är det STUMT ska bara möblera om lite i verkstan så jag får upp 916 GTVn på lyften så växellåda oljan får avgöra status, den bör vara rätt så metallisk om det är kaputt antar jag? _________________ Patrik Hermansson |
||||
Det beror på hur den pajat, om ett diffhjul har spruckit så kan den låsa sig utan "julgransglitter" i lådan.
Men det kan ju ge en indikation i alla fall, Du kommer ju ändå behöva riva för att fixa så det är lika bra att öppna så du vet vad som behövs. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Oj vad trögt det går !
Vi har iallafall gissat oss till att diffen är hel, det som avgjorde var analys av växellåds oljan, den såg rätt bra ut. hittar inget annat som är löst eller dåligt, så det får vara väntan på 4hjuls mätning. Ett trevligt paket från Italien kom härom veckan, det har stört mig ett år nu att bakvingen vägde över 4 kilo! nu blir det bättre. _________________ Patrik Hermansson |
||||
Så ni hoppas på att den inte är trasig för att det inte ramlar delar ur bottenpluggen? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Lite så men ändå inte; mer analys av oljan plus vridit hjul hit och dit och naturligtvis rådfrågning med växellåds meken. Men som sagt, tro och hopp gäller ett tag till _________________ Patrik Hermansson |
||||
På 2.0TS-lådan kan du väl plocka av gaveln och ta en bättre titt? Nu var det lääänge sedan jag gjorde det så minns inte exakt vad man kunde se, men någon Alfa-kunnig kan säkert bekräfta om detta är av värde...
_________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||
Prioriterar helt enkelt inte mektid, blir det pannkaka får det lösas senare eller så får bilen stå i sommar.
Nu är det annan gasning som hägrar, nu när nacken är bättre går sånt här bra igen _________________ Patrik Hermansson |
||||
Diffen syns iaf inte öht eftersom den sitter i andra änden av lådan. För att se den måste man dela på lådan, dvs ta bort sprängkåpan. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
Igår var vi på tur, jag och GTVn helavägen bort till Hjulinställningen, jag har ju misstänkt ända sen i höstas att det gick lite på tok senast vi ställde och igår konstaterades att bak var det vansinnigt mycket touout vilket ändrades till 00,02 även fram var det pannkaka vilket justerades till 00,15 vilket är beprövat sedan tidigare Har väl gått igenom bakvagnen 27ggr vid det här laget MEN Bakstötdämparna har missats när jag tryckte på bakdelen var det lite som endast Fjädern gungade emot, helt klart obra i sammanhanget _________________ Patrik Hermansson |
||||
Hejsan hoppsan vad tiden går fort när man har roligt
Har ju varit ute och kört flera gånger faktiskt. 1. Svegs flygplats, men som alltid där känns allt bra 2. Arlanda banan, där märktes markant att bilen svänger kanonbra till vänster MEN det minsta jag vrider höger så kommer det skrikande däcket och kasningen! Funderade lite, diskuterade lite och insåg att kaster det är något jag missat, den går ju enkelt att ställa på mina fina topplagringar och det gjordes, de stod olika men blev nu lika. Men nu ska det ju vara minus caster läs chopper på vinkeln mina stog nu lite plus? Nåväl tillbaka på asfalt, denna gång Gelleråsen och det skulle tävlas, tyckte nog det var något bättre nu men inte riktigt, så jag flyttade castern ca 0,5 cm bakåt på båda sidor. träning två, ja helt klart bättre flyttade nu tillbaks max på båda sidor och sen skulle det kvalas! sket sig förstås blev inte bättre, kanske sämre men skit samma det var ju körbart om än i tråkigttakt i högerkurvor (läs alla snabba kurvor) men nu ör det ju som det är och det var bara att tröta på Och jag kom runt. _________________ Patrik Hermansson |
||||
Detta är ju helt sjukt.. du har alltså, HÖ - VÄ: samma fälgar, däck, tryck, camber & caster?
Och nedre bärarmar/bussn är fräscha? (Går det ens att ha positiv caster? Inte på min Coupe (typ samma konstr..)) |
||||
916 är inte designad för enkel justering av hjulvinklar
när du ändrar caster /camber så ändras även toe så ställ de vinklarna först sedan toe annars fastnar du i vinkelvolten. Det bästa är nog att göra toe inställning med snöre parallellt med bilen för att ha koll på fram och bakände lite bilder i slutet på denna tråden. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Lycka till _________________ Tommy Karlsson |
||||
Jo tack, det upptäckte jag, kommer dit 😊 _________________ Patrik Hermansson |
||||
Nu fanns ingen återvändo, förra helgen ägnades åt vat som skulle gjorts för länge sen = stält eländet på vågarna
Började med att kolla tou, när vi ställde sist var det något touout båda sidor men nu efter mitt caster pillande på banan var det touin och ännu mer på höger sidan 😬 inte undra på att det slutade bli bättre 🤔 Det åtgärdades, nu kan jag inte skruva mer på någon sida, krängnings hämmarna lossades och däck trycket höjdes till 3kg Största anledningen till att det inte vägts tidigare är att jag inte funnit plant golv, men fick tippset att lägga tidningar unter för att komma ivåg, så fick det bli _________________ Patrik Hermansson |
||||
Nu kan jag endast justera fjädrarna fram, så jag spände på höger fram men
Ju mer tryck jag fick desto ojämnare blev det bak. Så på Söndagen backade jag tillbaka endel och ställde en 16 kg färgburk på passargerargovet la en 6 kilos verktygslåda på och nu var det helt ok Men så kan man ju inte köra omkring, så jag monterade passargerarstolen igen med bälte och underrde är det ca 11-12 kg nu blev det helt ok. Faktum är att den dagen i Älvdalen -21 när bilen gick bra då satt stolen där, tog ur den mest för tråkningar tack Sune 😊 och att den väger 😵💫 Vikt är tydligen bra här och där Nu ska jag bara försöka dra en repa med snabb höger 😎 _________________ Patrik Hermansson |
||||
Du måste nog fram med snörena också för att veta hur hjulen förhåller sig till varandra det du ser på mätutrustningen är ju varje hjul för sig. står bilen lite snett i färdriktningen på vågen/ toe mätarna så kommer den gå som en tax springer,
det kan förklara att instyrningen blir så olika i höger och vänstersvängar Bump i bakvagnen det är ju gummibussningar i toestget är dom slitna så kan du få snabba förändringar i toe som du inte ser vid justering, bussningarna är enkla att ersätta med länklager. för att eliminera den felkällan. det är bara att kämpa på så hittar du tillbaka snart. _________________ Tommy Karlsson |
||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GTV -96 Car challenge #47 (kl 3) | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 274 besök senaste veckan (9998 totalt) |