Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV -96 Car challenge #47 (kl 3)
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
13 besök senaste veckan (9676 totalt)
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Kallt som satan ute -25 och för kallt i verkstan för att vara kreativ +8

Är väl bara att dra igång en tråd om bilen/bilarna jag pillar på i vinder då.

Köpte mig en 916 GTV i somras med 2.0 Twin Spark motor, vet inte hur många gånger jag varit Pågång att handla en sån men det har inte klaffat förrän nu. i en sån bil ska det naturligtvis sitta en 3l 24v Bussosexa så är det bara men, men inte i denna!

finns lite andra fördelar i stället.

Bilen importerades till Sverige år 2000 av en klubbkamrat enbart för att gå som trackday bil, den var då endast 4 år gammal med runt 7000 mil på mätaren och helt fri från tråkig rost.

Den blev bortskämd med an massa väghållnings prylar som naturligtvis blev utprovade och i vissafall uppdaterade
som t,e,x

Coilovers i framvagn med Ställbara övre infästningar
LSD Diff
Större Bromsskivor med 4 kolvs alu ok
Gula Koni i bakvagnen ink, sänkfjädrar
Extraktorgrenrör och sport slutdämpare
Borttagen AC kompressor
Borttagen Servo kompressor
bort rensade golvmattor, baksäte och bagage inredning
Sittastill stolar och mockaratt.

Så användes den i 10 år på diverse banor, rätt bra betyg alltså.

Sen såldes den vidare och fick en OMP halvbur monterad, fortsatte sitt liv som banbil och vandrade vidare några gånger tills jag tog över, då hade en del tillkommit som

El servo, någon eftermarknads produkt som är kopplad till org systemet funkar kanonbra
thumbs up

Batteriet flyttat ner till Baksätesgolvet och renoverat växlingslänkage.

Nu fans även Vagnbok uttagen 2019 och den var ny servad med kamrem ochsåvidare, även en ny diff var inmonterad korrekt. Den första hade rasat några år tidigare.

Bra utgångs läge alltså= bara att vrida på nyckeln

Brände ner till Göteborg och hämtade pärlan en söndag i början av juli, provkörde inte det fick vänta till Måndagens körning på Gelleråsen.

Några bilder


_________________
Patrik Hermansson
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



thumbs up

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Hur den var att köra?

Fungerade bra hela dagen på räserbanan blev väl sådär 60 varv, nu var det ju inte så många vagnboks bilar där
men jag blev åtminstone inte ikapp och omkörd av den där röda 75an som är dokumenterat snabb alltid.

GTVn var som jag hoppades väldigt trevlig bakomratten, rent bekväm faktiskt men dåligt bett i bromsarna måste vara skräp belägg. naturligtvis lite för slö! och påtog för tung.

Enda tråkigheten var en formidabelt skrammel/rasslande missljud men försökte bortse ifrån det, blev ju inte värre eller så.

Någon helg senare besöktes Monzta banan med ett gäng kamrater, nu med lite bättre däck annars orörd= det enerverande missljudet lika och bilen gick annars finfint.

i augusti var vi på Kullen i ordentlig högsommarvärme, där blev den tunga klumpen ännu mer påtaglig när sen bakvagnen började kännas orolig och lite obalanserad parkerade jag för dagen.

Innan Knutan i September gjordes en översyn, visade sig att bakdäcken blivit sporadiskt gummibeklädda därav oroligheterna, missljudet kom av att drivlinan gnuggade emot staget som förbinder höger och vänster hjulställ inget värre alltså. en hjulinställning gjordes men tyvärr ställdes de som en orginalbil med allt det för med sig på bana (skit)

På Knutstorp var det mindre kul, blev ifrånkörd av samtliga inklusive sopmaskinen

och nu blev det helt uppenbart att den är för tok högt växlad också, det var endå en trevlig helg Skåne.


Nu väntas SBPs nåls öga i november för ja den ska fortsätta vara i trafik. Sen ska det bantas så mycket det går utan att överdriva, buren ska bli mer hel än halv och slutväxel ska bytas m,m

så om kylan håller i sig kommer en fortsättning.





_________________
Patrik Hermansson
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350



Anledningen till att jag köpte en Alfa 2011 var denna bil och ägarens lovord.
För tillfället har man kanske inte den mest körglad bilen, Westfalia Fiat Ducato men hoppas på ny Alfa snart.

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400



Samma här!

Hade ungefär samma vision som detta exemplar för min GTV 916 TS. Kul att du lade upp en tråd och fortsätter att modifiera och underhålla den

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Kul att ni gillar

Och naturligtvis passerades bilprovningen med beröm godkänt

Nu pågår operation lättning, sakta men säkert

_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Från dörren i bilden ovan har 19,53kg plockats bort!
tillkommer såklart ett och ettannat kilo form av lexan och aluminium men ändå.

Lite andra vikter om någon vill veta

Strålkastare och dimljus 6,6 kg
hatt hylla 2,4 kg
rullbälte 1,8 kg x2
gångjärn och prylar till bakluckan 3,9 kg
innerplåt baklucka 4,4 kg

Den största enskilda lättningen på bra ställe
23,3 kg alltså Motorhuven org väger hela 27,8 kg!!! helt sjukt
den nya i kolfiber landar på 4,5kg inklusive fästen (halleluja)

Bakluckan nya vikt är 4,8 kilo, den är ju inte så stor men får vara av plåt ett tag till


_________________
Patrik Hermansson
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2235




_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400



Smutt! Vikten är ju värsta boven på en 916 GTV så helt rätt väg att gå ju.

Vart kommer kolfiberhuven ifrån?

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



P.Hermansson skrev:
Från dörren i bilden ovan har 19,53kg plockats bort!
tillkommer såklart ett och ettannat kilo form av lexan och aluminium men ändå.

Lite andra vikter om någon vill veta

Strålkastare och dimljus 6,6 kg
hatt hylla 2,4 kg
rullbälte 1,8 kg x2
gångjärn och prylar till bakluckan 3,9 kg
innerplåt baklucka 4,4 kg

Den största enskilda lättningen på bra ställe
23,3 kg alltså Motorhuven org väger hela 27,8 kg!!! helt sjukt
den nya i kolfiber landar på 4,5kg inklusive fästen (halleluja)

Bakluckan nya vikt är 4,8 kilo, den är ju inte så stor men får vara av plåt ett tag till

Gött att få bort all denna vikt, inte minst motorhuven som ju verkligen är rätt ställe att minska vikten på en 916. thumbs up

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
matfo skrev:
P.Hermansson skrev:
Från dörren i bilden ovan har 19,53kg plockats bort!
tillkommer såklart ett och ettannat kilo form av lexan och aluminium men ändå.

Lite andra vikter om någon vill veta

Strålkastare och dimljus 6,6 kg
hatt hylla 2,4 kg
rullbälte 1,8 kg x2
gångjärn och prylar till bakluckan 3,9 kg
innerplåt baklucka 4,4 kg

Den största enskilda lättningen på bra ställe
23,3 kg alltså Motorhuven org väger hela 27,8 kg!!! helt sjukt
den nya i kolfiber landar på 4,5kg inklusive fästen (halleluja)

Bakluckan nya vikt är 4,8 kilo, den är ju inte så stor men får vara av plåt ett tag till

Gött att få bort all denna vikt, inte minst motorhuven som ju verkligen är rätt ställe att minska vikten på en 916. thumbs up


Visst är det bra, men det sjuka i denna bantning är att jag skälv gick ner 18 kilo på ett par veckor förra året
nu är de 18 kilona tillbaka på gott och ont, var inte speciellt stark då utan

_________________
Patrik Hermansson
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



P.Hermansson skrev:
matfo skrev:
P.Hermansson skrev:
Från dörren i bilden ovan har 19,53kg plockats bort!
tillkommer såklart ett och ettannat kilo form av lexan och aluminium men ändå.

Lite andra vikter om någon vill veta

Strålkastare och dimljus 6,6 kg
hatt hylla 2,4 kg
rullbälte 1,8 kg x2
gångjärn och prylar till bakluckan 3,9 kg
innerplåt baklucka 4,4 kg

Den största enskilda lättningen på bra ställe
23,3 kg alltså Motorhuven org väger hela 27,8 kg!!! helt sjukt
den nya i kolfiber landar på 4,5kg inklusive fästen (halleluja)

Bakluckan nya vikt är 4,8 kilo, den är ju inte så stor men får vara av plåt ett tag till

Gött att få bort all denna vikt, inte minst motorhuven som ju verkligen är rätt ställe att minska vikten på en 916. thumbs up


Visst är det bra, men det sjuka i denna bantning är att jag skälv gick ner 18 kilo på ett par veckor förra året
nu är de 18 kilona tillbaka på gott och ont, var inte speciellt stark då utan
Ajdå, det låter mycket för att vara på dig. Tur de är tillbaka, hoppas du mår bra nu!

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Härligt med 916 thumbs up Hade varit kul att se fler på räserbanorna . Fortsätt dela

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Vist är det skoj med 916, törs nog lova 2st i samma race och klass när världen blir lite mer som vanligt.

På vintern är det även skoj med isbana riktigt skoj!

Skickar några bilder från Torsdagen på Trötänga

_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare




_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Bara lek, blev en dag på ställ Hunnulasjön

_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Men sakta men säkert händer lite på GTVn

_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Mera lek, Svegssjön. Nu blev det tvärstopp när jag kasade ut och kraschade i ett hål.
men svinkul ändå

_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Det har faktiskt hänt lite smått och gott i verkstan.

Buren är uppdaterad med en främre del från Italien, har fått dörrsträvor och lite bättre bak.

Lexanbakrutan sitter där den ska och ett trevligtpaket är på väg från Trendab med blandannat en vettig stol

bara resten kvar alltså

_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare




_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Oj vad tiden går!

Har faktiskt hänt en del sen sist. Bilen plockades ihop och kördes på Gelleråsen i början av maj i trivsamt vårväder

en lastbilsvåg har besökts med den tråkiga siffran 1150 kg, somliga säger den vågen diffara ca 10% så jag vet inte om det säger så mycket





_________________
Patrik Hermansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV -96 Car challenge #47 (kl 3)
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
13 besök senaste veckan (9676 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande