Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV -96 Car challenge #47 (kl 3)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
13 besök senaste veckan (9676 totalt)
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare


Tänkte nästan skriva bild..el, men det är ju inte den stackarns fel att det strular

Hissade upp båda framhjulen idag med ettan i gick hjulen att snurra med ett hjul i luften och ettan i är det STUMT
ska bara möblera om lite i verkstan så jag får upp 916 GTVn på lyften så växellåda oljan får avgöra status, den bör vara rätt så metallisk om det är kaputt antar jag?

_________________
Patrik Hermansson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Det beror på hur den pajat, om ett diffhjul har spruckit så kan den låsa sig utan "julgransglitter" i lådan.
Men det kan ju ge en indikation i alla fall,

Du kommer ju ändå behöva riva för att fixa så det är lika bra att öppna så du vet vad som behövs. thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare


Sådär nu är det bara inspiration som ska till

_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Oj vad trögt det går !

Vi har iallafall gissat oss till att diffen är hel, det som avgjorde var analys av växellåds oljan,
den såg rätt bra ut. hittar inget annat som är löst eller dåligt, så det får vara väntan på 4hjuls mätning.

Ett trevligt paket från Italien kom härom veckan, det har stört mig ett år nu att bakvingen vägde över 4 kilo!

nu blir det bättre.



_________________
Patrik Hermansson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



P.Hermansson skrev:
Oj vad trögt det går !

Vi har iallafall gissat oss till att diffen är hel, det som avgjorde var analys av växellåds oljan,
den såg rätt bra ut. hittar inget annat som är löst eller dåligt, så det får vara väntan på 4hjuls mätning.



Så ni hoppas på att den inte är trasig för att det inte ramlar delar ur bottenpluggen?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
MaZ skrev:
P.Hermansson skrev:
Oj vad trögt det går !

Vi har iallafall gissat oss till att diffen är hel, det som avgjorde var analys av växellåds oljan,
den såg rätt bra ut. hittar inget annat som är löst eller dåligt, så det får vara väntan på 4hjuls mätning.



Så ni hoppas på att den inte är trasig för att det inte ramlar delar ur bottenpluggen?


Lite så men ändå inte; mer analys av oljan plus vridit hjul hit och dit och naturligtvis rådfrågning med växellåds meken.

Men som sagt, tro och hopp gäller ett tag till

_________________
Patrik Hermansson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Är det inte bättre att dela låda och få svart på vitt nu än sen när säsongen är igång?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400



På 2.0TS-lådan kan du väl plocka av gaveln och ta en bättre titt? Nu var det lääänge sedan jag gjorde det så minns inte exakt vad man kunde se, men någon Alfa-kunnig kan säkert bekräfta om detta är av värde...

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Prioriterar helt enkelt inte mektid, blir det pannkaka får det lösas senare eller så får bilen stå i sommar.

Nu är det annan gasning som hägrar, nu när nacken är bättre går sånt här bra igen

_________________
Patrik Hermansson
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Fejlep skrev:
På 2.0TS-lådan kan du väl plocka av gaveln och ta en bättre titt? Nu var det lääänge sedan jag gjorde det så minns inte exakt vad man kunde se, men någon Alfa-kunnig kan säkert bekräfta om detta är av värde...
Bakom gaveln (det är egentligen bara ett lock utanför den riktiga gaveln) ser man bara ett par drev, till femmans växel om jag minns rätt.
Diffen syns iaf inte öht eftersom den sitter i andra änden av lådan.
För att se den måste man dela på lådan, dvs ta bort sprängkåpan.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare


Igår var vi på tur, jag och GTVn helavägen bort till Hjulinställningen, jag har ju misstänkt ända sen i höstas att det gick lite på tok senast vi ställde och igår konstaterades att bak var det vansinnigt mycket touout vilket ändrades till 00,02 även fram var det pannkaka vilket justerades till 00,15 vilket är beprövat sedan tidigare

Har väl gått igenom bakvagnen 27ggr vid det här laget MEN Bakstötdämparna har missats när jag tryckte på bakdelen var det lite som endast Fjädern gungade emot, helt klart obra i sammanhanget

_________________
Patrik Hermansson
Citera
Atterhall
Järfälla
Här sen Aug 2006
Inlägg: 70



Heja!

Jag inser att det är dags att lägga på en rem så att #92 blir startklar till Gelleråsen!

_________________
Martin Atterhall
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
usch vad tiden går fort nu!

Försöker få bilen klar sen så får vi se hur det blir med körning, tyvärr mycket annat som kräver uppmärksamhet (läs Job)

_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Hejsan hoppsan vad tiden går fort när man har roligt

Har ju varit ute och kört flera gånger faktiskt.

1. Svegs flygplats, men som alltid där känns allt bra

2. Arlanda banan, där märktes markant att bilen svänger kanonbra till vänster MEN det minsta jag vrider höger så kommer det skrikande däcket och kasningen!

Funderade lite, diskuterade lite och insåg att kaster det är något jag missat, den går ju enkelt att ställa på mina fina topplagringar och det gjordes, de stod olika men blev nu lika.

Men nu ska det ju vara minus caster läs chopper på vinkeln mina stog nu lite plus?

Nåväl tillbaka på asfalt, denna gång Gelleråsen och det skulle tävlas, tyckte nog det var något bättre nu men inte riktigt, så jag flyttade castern ca 0,5 cm bakåt på båda sidor.

träning två, ja helt klart bättre thumbs up flyttade nu tillbaks max på båda sidor och sen skulle det kvalas! sket sig förstås blev inte bättre, kanske sämre men skit samma det var ju körbart om än i tråkigttakt i högerkurvor (läs alla snabba kurvor) men nu ör det ju som det är och det var bara att tröta på

Och jag kom runt.

_________________
Patrik Hermansson
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Detta är ju helt sjukt.. du har alltså, HÖ - VÄ: samma fälgar, däck, tryck, camber & caster?
Och nedre bärarmar/bussn är fräscha?
(Går det ens att ha positiv caster? Inte på min Coupe (typ samma konstr..))

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 251



916 är inte designad för enkel justering av hjulvinklar
när du ändrar caster /camber så ändras även toe
så ställ de vinklarna först sedan toe annars fastnar du i vinkelvolten.

Det bästa är nog att göra toe inställning med snöre parallellt med bilen för att ha koll på fram och bakände
lite bilder i slutet på denna tråden.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=114031&postdays=0&posto . . . .

Lycka till

_________________
Tommy Karlsson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
tommy karlsson skrev:
916 är inte designad för enkel justering av hjulvinklar
när du ändrar caster /camber så ändras även toe
så ställ de vinklarna först sedan toe annars fastnar du i vinkelvolten.

Det bästa är nog att göra toe inställning med snöre parallellt med bilen för att ha koll på fram och bakände
lite bilder i slutet på denna tråden.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=114031&postdays=0&posto . . . .

Lycka till


Jo tack, det upptäckte jag, kommer dit 😊

_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Var lite stressad så jag missade. BILDER 😳



_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Nu fanns ingen återvändo, förra helgen ägnades åt vat som skulle gjorts för länge sen = stält eländet på vågarna

Började med att kolla tou, när vi ställde sist var det något touout båda sidor men nu efter mitt caster pillande på banan var det touin och ännu mer på höger sidan 😬 inte undra på att det slutade bli bättre 🤔

Det åtgärdades, nu kan jag inte skruva mer på någon sida, krängnings hämmarna lossades och däck trycket höjdes till 3kg

Största anledningen till att det inte vägts tidigare är att jag inte funnit plant golv, men fick tippset att lägga tidningar unter för att komma ivåg, så fick det bli





_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407


Trådstartare
Nu kan jag endast justera fjädrarna fram, så jag spände på höger fram men
Ju mer tryck jag fick desto ojämnare blev det bak.

Så på Söndagen backade jag tillbaka endel och ställde en 16 kg färgburk på passargerargovet la en 6 kilos verktygslåda på och nu var det helt ok

Men så kan man ju inte köra omkring, så jag monterade passargerarstolen igen med bälte och underrde är det ca 11-12 kg nu blev det helt ok.

Faktum är att den dagen i Älvdalen -21 när bilen gick bra då satt stolen där, tog ur den mest för tråkningar tack Sune 😊 och att den väger 😵‍💫

Vikt är tydligen bra här och där

Nu ska jag bara försöka dra en repa med snabb höger 😎



_________________
Patrik Hermansson
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 251



Du måste nog fram med snörena också för att veta hur hjulen förhåller sig till varandra det du ser på mätutrustningen är ju varje hjul för sig. står bilen lite snett i färdriktningen på vågen/ toe mätarna så kommer den gå som en tax springer,
det kan förklara att instyrningen blir så olika i höger och vänstersvängar
Bump i bakvagnen det är ju gummibussningar i toestget är dom slitna så kan du få snabba förändringar i toe som du inte ser vid justering, bussningarna är enkla att ersätta med länklager. för att eliminera den felkällan.


det är bara att kämpa på så hittar du tillbaka snart.

_________________
Tommy Karlsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV -96 Car challenge #47 (kl 3)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
13 besök senaste veckan (9676 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande