Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hårdare tag mot replika-byggare?
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
10 besök senaste veckan (10781 totalt)
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2478


Trådstartare
Mina fd Volvokollegor har hamnat kläm med Jaguar/Land-Rover pga att de har byggt en replika av en Jaguar C-type och har nu blivit stämda av JLR, mer info i länken. Det finns ju mängder av dessa replikor världen över och JLR använder dem själva i några Heritage-upplevelser.
Frågan är om/hur detta kommer påverka replika byggen framöver?

https://www.gofundme.com/f/support-appeal-to-save-the-replica-industry . . . .

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3041



Ett riktigt otyg som spridit sig senast åren, har lite svårt att se hur man kan hävda rätt till något som inte är mönsterkyddat längre, men det gåe uppenbarligen, speciellt mot privatpersoner som inte gör det i vinstsyfte.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2478


Trådstartare
Fast i detta fallet har jag förstått att de planerade att bygga flera replikor och sälja, så det är troligen där skon klämmer.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3041



TPR skrev:
Fast i detta fallet har jag förstått att de planerade att bygga flera replikor och sälja, så det är troligen där skon klämmer.


Aha, ändock lite knepigt på många sätt. Men snacket har gått även för privata byggen, men jag tror dom fått vara hyffsat ifred än så länge, åtminstone i Europa.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Alltså, är det folk som bygger nåt till sig själv som råkar illa ut? Inte firmor som säljer delar att bygga med?

Om jag snickrar ihop något till mig själv som sen ser ut som en Porsche 550 Spyder, en måsvingemerca eller en Volvo Amazon? Om Porsche, Mercedes eller Volvo känner för det så kan de stämma mig? På vilka grunder... nu ska jag läsa på länken!


Edit: det kom lite nya inlägg ovan medan jag skrev. Långsamt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



"Elenår"...

Det har väl pressats nån måsvinge men om det var eget bruk eller verksamhet vet jag inte.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1128



förstår jag rätt...detta handlar om at jaguar själv vill börja sälja dessa byggkit till c-type
o därmed vill utrota all konkurrens på kit marknaden

_________________
henrik nielsen
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 965



Jag killgissar lite nu, men är inte alla dessa fall att de slår mot de som gör kommersiell vinning på någon annans skyddade design?
Till och med exemplet nyligen med den ökända Mustangen och youtubekanalen handlade väl om att det tolkades som att mediatäckning av byggandet räknades som att de skulle tjäna pengar på en skyddad design. (sen är just den bilens hantering helt sjuk)

Helt ärligt har jag inte något att säga om att man slår ner på kommersiell verksamhet som snor design i allmänhet, men om det skulle vara att även privata replikor angrips så vore det ju riktigt trist.. och tveksamt juridiskt? Sen är det ju trist.. klart som sjutton man skulle vilja ha replikor tillgängliga för massa klassiska bilar..

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4323



TPR skrev:
Mina fd Volvokollegor har hamnat kläm med Jaguar/Land-Rover pga att de har byggt en replika av en Jaguar C-type och har nu blivit stämda av JLR, mer info i länken. Det finns ju mängder av dessa replikor världen över och JLR använder dem själva i några Heritage-upplevelser.
Frågan är om/hur detta kommer påverka replika byggen framöver?

https://www.gofundme.com/f/support-appeal-to-save-the-replica-industry . . . .


fruktansvärt!

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Känns väldigt olustigt, förstår inte riktigt meningen med att slå ner mot privatpersoner.
Donerade en lite peng som support.

_________________
Karl Vestgöte
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2227



TPR skrev:
Mina fd Volvokollegor har hamnat kläm med Jaguar/Land-Rover pga att de har byggt en replika av en Jaguar C-type och har nu blivit stämda av JLR, mer info i länken. Det finns ju mängder av dessa replikor världen över och JLR använder dem själva i några Heritage-upplevelser.
Frågan är om/hur detta kommer påverka replika byggen framöver?

https://www.gofundme.com/f/support-appeal-to-save-the-replica-industry . . . .


Fy fan!
Det känns så otidsenligt, man vill ju engagera folk runt märket. Människor som älskar de gamla bilarna köper nya bilar också. Att slå ner mot sina kärnentusiaster som bygger märket. Hål i huvudet..

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11168



Otidsenligt? Det är inget nytt att gör man kopior så åker man dit, tex Mercedes 2012: https://www.motortrend.com/news/crushed-mercedes-benz-destroys-300-sl- . . . .

Jag kanske missar något, men är det inte just att man gör "kopior" som en del tillverkare försöker stoppa? Gör man en design "inspirerarad" av en ikonisk bil men inte har bilmärkets logotype på bilen så är det helt OK.

Edit:
Eftersom de själva lagt ut domen på nätet så, från Jaguars synvinkel:
Citat:
Karl Magnusson and Ann-Christine Magnusson are two car and
Jaguar enthusiasts who previously worked as designers in the automotiveindustry. Karl
Magnusson and Ann-Christine Magnusson own and operate the company Creare Form
AB (Creare), which conducts, among other things, consulting activities in vehicle
development and vehicle repair and trading.

JLR submits that Creare, Karl Magnusson and Ann-Christine Magnusson (the
defendants) jointly pursued a commercial project, which began in 2009, concerning
the production of Jaguar C-type replicas and that at least one copy was completed and
that the defendants jointly planned to increasemore.
Pictures of the replica are
contained in Annex A. JLR further claims that the defendants produced an additional
number of Jaguar C-type specimens, see Annex B-D.


Sen hävdas det att de bara skulle bygga en bil, men "första" skriver de om

och det finns bilder på påbörjade ramar med. Jaguarmärket sitter där med vad jag kan se.

Varför de valde att åtala dessa och inte någon annan replikabyggare? Ingen aning.
Privatperson som byggt bilen och skriver om den? Nä, det är det ju inte enligt dem själva (om man hårddrar det).

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Jordfräs
Linköping
Här sen Sep 2013
Inlägg: 24



Det är väl inget att hårddra? Två personer driver ett företag (Creare AB) som bygger Jaguar-replikor. Jaguar gillar inte varumärkesintrånget och går till domstol. Jag har ingen alls förståelse för att det snyftas om jag ska vara ärlig...

_________________
Thomas Johannesson
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6054



Tror sjutton att det blir liv i luckan om man som näringsidkare producerar en produkt som konkurrerar mot rättighetsinnehavarens egen satsning på en retro-bilmodell.

Volvo PV mönsterskyddade exempelvis framskärmarna på 740 etc för att stoppa piratkopierade no-name skärmar.

Bygger en privatperson i Sverige en enda egenhändigt gjord replika av en gammal bil och för eget bruk är det i sin ordning.

Kan någon länka till domen från Sthlm tr i fulltext?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1311



Tycker man får skilja mellan att bygga 1 bil för eget bruk och bygga flera för för att sälja, speciellt om nu Jaguar planerar att bygga nya C-type själva. Tvivlar på att Jaguar skulle jaga privatpersoner som inte försöker tjäna några pengar på 1 replika.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Zoomzoom
Kungälv
Här sen Okt 2003
Inlägg: 80




_________________
Mikael Mohlin
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6054



Tack.

Någon borde vara orolig när man i företagsform just nu marknadsför replikor av exempelvis Alfa Romeo Tipo 158 vitt och brett över nätet... men det kanske finns någon form av licens beviljad.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1128



jaha nu dök sanningen upp
det alltid 2 sidor på ett mynt

_________________
henrik nielsen
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17302



Hur ska man se på alla 356 Speedster, Cobra, Lotus 11 som tillhandahålls från olika håll? Är de inte tillräckligt lika originalen eller är det med fabrikantens goda överseende de säljs?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3041



Lennart Mäkinen skrev:
Hur ska man se på alla 356 Speedster, Cobra, Lotus 11 som tillhandahålls från olika håll? Är de inte tillräckligt lika originalen eller är det med fabrikantens goda överseende de säljs?


Det är en väldigt relevant fråga, det jag inte förstår är hur man kan äga sin design 50 år senare när mönsterskydd osv inte finns. Då borde det vara fritt fram att göra en likadan sålänge man inte använder några varumärken, men det verkar ju inte vara så när det gäller bilkarosser av någon anledning. Det vore ju tråkigt om hela branschen dog ut av detta skäl så ingen vågade sälja kit/karosser mm för hembyggen

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6054



Cédric skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Hur ska man se på alla 356 Speedster, Cobra, Lotus 11 som tillhandahålls från olika håll? Är de inte tillräckligt lika originalen eller är det med fabrikantens goda överseende de säljs?


Det är en väldigt relevant fråga, det jag inte förstår är hur man kan äga sin design 50 år senare när mönsterskydd osv inte finns. Då borde det vara fritt fram att göra en likadan sålänge man inte använder några varumärken, men det verkar ju inte vara så när det gäller bilkarosser av någon anledning. Det vore ju tråkigt om hela branschen dog ut av detta skäl så ingen vågade sälja kit/karosser mm för hembyggen


Upphovsrätten till ritningar/brukskonst upphör 70 år efter upphovsmannens död.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Allmänt banåkaforum
Hårdare tag mot replika-byggare?
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
10 besök senaste veckan (10781 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande