Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hårdare tag mot replika-byggare?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
7 besök senaste veckan (10793 totalt)
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6100



fordcapri skrev:
tror inte hela sanningen kommer fram här
i senaste nr av bilsport står de om ett företag som ska börja bygga jaguar c replikor
ecurie ecosse heter firman
https://www.ecurieecosse.com/lmc
https://feber.se/bil/ecurie-ecosse-aterskapar-jaguar-c-type/420354/
o det är i scotland


De bör i så fall ha förvärvat en licens från JRL att göra det.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1132



Nillet skrev:

Det är väl anledningen till att Westfield bland annat har ytterkaross av glasfiber numera.


det kan det inte vara, måsvingen tidigare i tråden var ju i glasfiber.
så vilket material spelar tydligen ingen roll

_________________
henrik nielsen
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Andreas Millbro skrev:
Men det är nog inte sista gången en tillverkare går på företag som gör en exakt replika av en klassisk bil. Vilket jag delvis kan förstå. Det enklaste sättet att komma undan detta är ju att bygga nått som inte är en exakt replica utan bygga nått som är en tolkning av orginalet. Tror inte Ford kommer göra nån stämning mot ett företag som tillverkar Ford 32 karosser för hot rod byggen. Men jag kan garantera att man skulle bli vrålstämd om man startar ett företag som tillverkar GT40 replikor som är identiska med orginalet då man då är nära både varumärkesintrång och
förfalskning.


Det finns ju ett par företag som påstår sig göra replkor av GT40 utifrån originalritningar, det fanns ett Svenskt sådant också (Gox40). Någon av tillverkarna kan man t.o.m köpa bilar som dom påstår har serienummer som följer originalserien på.

Samtidigt har det gjorts en film (Ford vs Ferrari) där en av dessa producenter byggt Fordarna till filmen, så i just fallet GT40 känns det som att det antingen finns licenser eller att Ford inte bryr sig

fordcapri skrev:
Nillet skrev:

Det är väl anledningen till att Westfield bland annat har ytterkaross av glasfiber numera.


det kan det inte vara, måsvingen tidigare i tråden var ju i glasfiber.
så vilket material spelar tydligen ingen roll


En annan bil man förväntar sig att det ska finnas replika kit av är ju Ferrari F40, men det gör det inte. Tydligen är Ferrari ganska noga med att inte låta andra göra replikor av deras bilar, vissa modeller finns men det hade kunnat finnas många fler!

De allra flesta replikanter verkar dock ha egna namn på modellerna, och sedan ett förtydligande om att det är en replika "inspirerad av" en viss modell, även om det är identiskt. De allra flesta har sen helt andra chassin än originalen etc. Samt att de allra flesta kit säljs inkompletta. Utan drivlina är väl de vanligaste, det kanske också spelar in?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Finns självbyggd F40 men bara för eget bruk så att säga

_________________
Magnus Thomé
Citera
WfQC
Fagersta
Här sen Dec 2018
Inlägg: 40




_________________
Kari Hautakangas
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



WfQC skrev:
Det kanske går bättre för andra?

https://www.classicandsportscar.com/news/new-ecurie-ecosse-c-types-rev . . . .


https://www.classicandsportscar.com/news/jaguar-launches-c-type-continuation-programme

Fanns en länk till en artikel om Jaguar's C-type längre ner under din artikel. Det verkar som att Ecurie Ecosse och Jaguar har historia tillsammans (LeMans) och att båda varianterna ska byggas för hand i Coventry, troligtvis i samma byggnad. Joråsåatte...

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6100



Westersund skrev:
WfQC skrev:
Det kanske går bättre för andra?

https://www.classicandsportscar.com/news/new-ecurie-ecosse-c-types-rev . . . .


https://www.classicandsportscar.com/news/jaguar-launches-c-type-continuation-programme

Fanns en länk till en artikel om Jaguar's C-type längre ner under din artikel. Det verkar som att Ecurie Ecosse och Jaguar har historia tillsammans (LeMans) och att båda varianterna ska byggas för hand i Coventry, troligtvis i samma byggnad. Joråsåatte...


Väldigt stor skillnad mot att tillverka något UTAN licens som i det svenska fallet.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Kolja skrev:
Väldigt stor skillnad mot att tillverka något UTAN licens som i det svenska fallet.


Exakt.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Bygger man EN F40 för eget bruk och gör det snyggt så kan man till och med få ett diplom från Ferrari för god hantverksarbete och en eloge till att man hyllat deras modell.

Om man däremot bygger flera och säljer, då skickar dem maffian efter en. =D



Jag kan tycka det är märkligt att dem är såå förvånade, framförallt Jaguar är kända för att hålla hårt i sitt varumärke. Fanns en firma nedåt i sverige som byggde om en Jaguar till CAB åt en kund och dem blev också stämda av Jaguar och gick i konkurs.

Jag står helt på Jaguars sida. Vet själv hur jävla förbannad jag blir när nån man gett en ritning till som sedan skär upp 50st av den delen o ska sälja.

Ska man bygga kopior så ska ett avtal med tillverkaren göras, om denne sedan likt, porsche, ford osv säger ok till det är deras sak. Jag tror i slutändan att tex Replicor på GT40 stärker ford som varumärke mer än försvagar det.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



från internet efterso det saknas här skrev:
To the Jaguar community,

You may have seen a recent news story relating to a C-type replica which portrays Jaguar Cars negatively, after a Swedish court ruled in our favour confirming that the C-type is protected by copyright. We wanted to reassure our customers and loyal enthusiasts that most of this news release was misleading, conjecture or completely untrue. At Jaguar Land Rover wewholeheartedly value our communities' continued support. Importantly, we want to allay any fearsamongst the network of enthusiasts that Jaguar Land Rover might pursue individual owners of replica Jaguars and insist upon their destruction. This is not true. We will however, take action to stop businesses using our Intellectual Property illegally for their own profit, as in this case.

The Swedish court's decision in our favour confirms that we were correct to take this caseforward. According to the Swedish court, the external shape of the Jaguar C-type is protected bycopyright, and this was infringed by a car being built by the defendants' company, the first of six that they planned to build and sell at over Euros 250 thousand each.

At Jaguar Land Rover we understand that original C-types and official continuations are attainable for only a few and would like to be enjoyed by more enthusiasts. We have never, nor would we, take action against private owners of pre-existing individual replica vehicles, nor insist upon the destruction of their cars. In this case Jaguar Land Rover offered the defendants an opportunity to retain their completed replica for private use and enjoyment, however this was declined, and the defendants chose to continue with their plans to make money from our copyright.

The enthusiasm of our fans and the celebration of our heritage is extremely important to JaguarLand Rover. We will do everything we can to safeguard our heritage and it's to honour thiscommitment that Jaguar Land Rover Classic was established in 2017. Dedicated to the production, restoration and maintenance of historic models, as well as the manufacture of new parts, Jaguar Land Rover Classic ensures that enthusiasts can enjoy our vehicles long into the future.

Jaguar Land Rover Classic preserve cars of historic significance and collections, we train talented technicians in specialist methods to build and maintain these special vehicles, ensuring traditional skills do not disappear, and work with owner groups around the world. When restrictions are lifted Jaguar Land Rover Classic will once again open the doors of its world class facilities for enthusiasts to enjoy. We thank you for your ongoing support.

Yours sincerely

Dan Pink Director, Jaguar Land Rover Classic on behalf of Jaguar Land Rover



Sen finns det mycket annat skrivet med, men hittade ett företag i england som slog igen förra året. De hade fått brev om att sluta göra kopior från jaguar, med tanke på pandemi och kostnader att driva detta i rätten så la de ner företaget.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Marcus Gustafsson skrev:
från internet efterso det saknas här skrev:
To the Jaguar community,

You may have seen a recent news story relating to a C-type replica which portrays Jaguar Cars negatively, after a Swedish court ruled in our favour confirming that the C-type is protected by copyright. We wanted to reassure our customers and loyal enthusiasts that most of this news release was misleading, conjecture or completely untrue. At Jaguar Land Rover wewholeheartedly value our communities' continued support. Importantly, we want to allay any fearsamongst the network of enthusiasts that Jaguar Land Rover might pursue individual owners of replica Jaguars and insist upon their destruction. This is not true. We will however, take action to stop businesses using our Intellectual Property illegally for their own profit, as in this case.

The Swedish court's decision in our favour confirms that we were correct to take this caseforward. According to the Swedish court, the external shape of the Jaguar C-type is protected bycopyright, and this was infringed by a car being built by the defendants' company, the first of six that they planned to build and sell at over Euros 250 thousand each.

At Jaguar Land Rover we understand that original C-types and official continuations are attainable for only a few and would like to be enjoyed by more enthusiasts. We have never, nor would we, take action against private owners of pre-existing individual replica vehicles, nor insist upon the destruction of their cars. In this case Jaguar Land Rover offered the defendants an opportunity to retain their completed replica for private use and enjoyment, however this was declined, and the defendants chose to continue with their plans to make money from our copyright.

The enthusiasm of our fans and the celebration of our heritage is extremely important to JaguarLand Rover. We will do everything we can to safeguard our heritage and it's to honour thiscommitment that Jaguar Land Rover Classic was established in 2017. Dedicated to the production, restoration and maintenance of historic models, as well as the manufacture of new parts, Jaguar Land Rover Classic ensures that enthusiasts can enjoy our vehicles long into the future.

Jaguar Land Rover Classic preserve cars of historic significance and collections, we train talented technicians in specialist methods to build and maintain these special vehicles, ensuring traditional skills do not disappear, and work with owner groups around the world. When restrictions are lifted Jaguar Land Rover Classic will once again open the doors of its world class facilities for enthusiasts to enjoy. We thank you for your ongoing support.

Yours sincerely

Dan Pink Director, Jaguar Land Rover Classic on behalf of Jaguar Land Rover



Sen finns det mycket annat skrivet med, men hittade ett företag i england som slog igen förra året. De hade fått brev om att sluta göra kopior från jaguar, med tanke på pandemi och kostnader att driva detta i rätten så la de ner företaget.


här är länken det kommer ifrån med...

https://jec.org.uk/news/2021/jaguar-land-rover-release-open-letter-to- . . . .
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



Mats Karlsson skrev:
här är länken det kommer ifrån med...

https://jec.org.uk/news/2021/jaguar-land-rover-release-open-letter-to- . . . .


thumbs up

Hittade även detta på nätet som svar på det ovan
Citat:
"2021-02-11: Comments by the Magnusson family in response to the statement issued by Jaguar Land Rover
In their statement, Jaguar Land Rover are deliberately misrepresenting both the actual circumstances of the case and their relationship with the replica community.

Firstly, Jaguar Land Rover has gone after not only the company Creare, but the private citizens Karl and Ann-Christine Magnusson. Creare has never manufactured or sold a single C-Type replica. The only C-Type replica built was paid for, built, and owned by Karl Magnusson privately from start to finish, as public documentation from the Swedish registration process for amateur-built vehicles reflects.

Karl Magnusson had an ambition to build another two replicas using the company Creare. These plans were openly shared in a 2016 meeting at Jaguar Land Rover Classic HQ where Karl had been invited to present his manufacturing data. Jaguar Land Rover had no objection to these plans - not in the meeting, nor in the correspondence that followed. On the contrary, Karl felt encouraged. When Jaguar Land Rover suddenly sent a warning letter in 2018, the privately-built C-Type replica was essentially completed. Any future plans for the two additional cars were immediately dropped.

Secondly, Jaguar Land Rover has approved of, and benefited from, the replica community for decades, both from businesses and private citizens. There are more than 1 500 C-type replicas existing today. It is only now when JLR is launching their own continuation line, that they have started to pursue replica builders - some 70 years after the iconic design was created. The interpretation of JLR's statement is clearly that all commercially made C-Type replicas are from now on illegal and risk destruction.

Thirdly, as is well known, there has been no interest in maintaining or retaining any IP rights for the C-Type up until this recent shift in attitude. And while the Swedish lowest courts granted JLR these rights, such rights have not yet gained legal status as the case has been appealed. Jaguar enthusiasts worldwide are the ones who have been committed to the preservation and heritage of the brand and the classic iconic designs since the 1970s. It is thanks to this community that these icons are still desired. Jaguar Land Rover's actions clearly show that their newly found business ambitions are worth turning against their most loyal supporters. Two of them, the Magnussons, now need to destroy their privately-built C-Type replica. The £450,000 in legal fees have to be met by these two older Jaguar enthusiasts from private funds."

Från: https://www.defender2.net/forum/topic76955-30.html

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Stökigt att blanda "privatägd" bil och samtidigt samma person äger firman som skulle bygga dom. Har inga kvitton på delar, lokaler, verktyg, arbete att bygga mallar/jiggar passerat firman? Blir ju väldigt lätt lite soppigt och gråzon.

_________________
Magnus Thomé
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Magnus Thomé skrev:
Stökigt att blanda "privatägd" bil och samtidigt samma person äger firman som skulle bygga dom. Har inga kvitton på delar, lokaler, verktyg, arbete att bygga mallar/jiggar passerat firman? Blir ju väldigt lätt lite soppigt och gråzon.


ISF skulle nog skattmasen vara rätt intresserad....

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Man kan ju betala in till firman med privata medel för sånt som firman gjort/bekostat. Som sagt, blir fort soppigt

_________________
Magnus Thomé
Citera
SuneK
Arboga
Här sen Jan 2013
Inlägg: 92



Magnus Thomé skrev:
Man kan ju betala in till firman med privata medel för sånt som firman gjort/bekostat. Som sagt, blir fort soppigt


Läser man domen är det firman som köpt in mycket eftersom man planerade att bygga en privat bil och två som firman skulle sälja. Delarna till den privata bilen köpte dom av firman. Lite rörigt. Finns heller inget i domen som tyder på att Jaguar lagt fram någon bevisning på sex bilar eller att företaget lagt ner planerna på att producera de två bilarna efter att Jaguar varnat dom.

Tycker det är hårt att gå på som så här. Borde räcka med att dom (som dom säger) lagt ner planerna och förstör delarna.

Sen - man skulle ha blivit advokat. Över 4 miljoner för JLRs advokater som domstolen tycker är rimligt.

_________________
Sune Karlsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Verkar osmidigt hanterat på båda sidorna absolut. Att det blev advokater och domstol kostar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Det är klart dumt att gå till domstol mot ett jätteföretag om man inte har väldigt torrt på fötterna... Risk/reward är inte fördelaktigt, speciellt inte om man inte driver det som ett AB, för då hade man kunnat låta ABt gå i konkurs bara?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Ärligt talat känns det konstigt att det gick så långt. Min magkänsla är att vi inte fått hela bilden av varken byggarparet eller Jaguar.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Att man har möten med JLR och de inte protesterar innebär knappast att alla inom JLR är informerade om vad som sagts på mötet. De kan även ha börjat fundera efter mötet om de där människorna verkligen tänker bygga bilar att sälja. Jag kan tänka mig att bilföretag ganska ofta blir kontaktade av folk som säger att de ska göra si eller så utan att det faktiskt inträffar.
Här kan JLR ha haft planer på en egen återuppståndelse enligt brittiska regler och insett att minsta konkurrens riskerar att reducera värdet på den egna produkten.

Oavsett vad det gäller så skulle inte jag ge mig på att sälja en kopia av någon annans produkt utan att ha klara papper på det även om det så är Noas ark och gubben troligen är död.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Från min erfarenhet från sidan från startup-världen så har jag aldrig varit med om en stämning som första aktion, betydligt vanligare är ett den part som anser sig har "rätten" via sin jurist meddelar den "inträngande" parten om situationen. Det är först långt senare som en stämning och förhandling blir aktuellt och detta är verkligen sista utvägen om parterna inte lyckats "mäkla fred" och hittat en deal. Stämningar och förhandling kostar tid och pengar och det ska från min erfarenhet i de flesta branscher väldigt mycket till för att ett företag väljer detta.

det var som sagt mina två cent
/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Allmänt banåkaforum
Hårdare tag mot replika-byggare?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
7 besök senaste veckan (10793 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande