Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hårdare tag mot replika-byggare?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
7 besök senaste veckan (10793 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

carl.josefsson skrev:
Från min erfarenhet från sidan från startup-världen så har jag aldrig varit med om en stämning som första aktion, betydligt vanligare är ett den part som anser sig har "rätten" via sin jurist meddelar den "inträngande" parten om situationen. Det är först långt senare som en stämning och förhandling blir aktuellt och detta är verkligen sista utvägen om parterna inte lyckats "mäkla fred" och hittat en deal. Stämningar och förhandling kostar tid och pengar och det ska från min erfarenhet i de flesta branscher väldigt mycket till för att ett företag väljer detta.

det var som sagt mina två cent
/C



Det har stått på olika ställen i det som skrivits av båda parterna att man haft kontakt kring att Jaguar protesterat innan det gick till domstol?

Byggarna skrev:
"When Jaguar Land Rover suddenly sent a warning letter in 2018, the privately-built C-Type replica was essentially completed"


och andra sidan skrev:
"Jaguar Land Rover offered the defendants an opportunity to retain their completed replica for private use and enjoyment, however this was declined"


Dvs oaktat vad som egentligen hände i en dialog innan det gick till domstol så har det funnits kontakter där det sagts ajabaja. Och sen gick det till domstol i alla fall. Av någon okänd anledning.

_________________
Magnus Thomé
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Magnus Thomé skrev:

Det har stått på olika ställen i det som skrivits av båda parterna att man haft kontakt kring att Jaguar protesterat innan det gick till domstol?

Byggarna skrev:
"When Jaguar Land Rover suddenly sent a warning letter in 2018, the privately-built C-Type replica was essentially completed"


och andra sidan skrev:
"Jaguar Land Rover offered the defendants an opportunity to retain their completed replica for private use and enjoyment, however this was declined"


Dvs oaktat vad som egentligen hände i en dialog innan det gick till domstol så har det funnits kontakter där det sagts ajabaja. Och sen gick det till domstol i alla fall. Av någon okänd anledning.


Blir som sagt många spekulationer......
Men något måste ha hänt som medfört att det blev tingsrätten, men frågan är vad??? Dessutom så brukar det vara rätt så lång väntetid mellan stämningen och själva förhandlingen, vilket förtydligas av ajabaja-brevet 2018......

Mina spekulationer går ungefär så här.
- Svarande part har av olika skäl valt att inte följa målsägandes önskemål (helt eller delvis)
- Svarande part har bestridit målsägandes önskemål (helt eller delvis)
- Svarande part tolkar lagstiftningen på ett för sig fördelaktigt sätt (konstigt om dom har haft juridisk hjälp)
- Målsägande vill få saken rättsligt prövat oaktat om svarande initialt har valt att följa målsägandes önskemål (delvis)
- Målsägande vill få till ett prejudikat

Med vänlig hälsning,
Spekulationsklubben genom Carl

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Enda anledningen, som jag ser det, till att starta ett företag för att köpa delarna genom det som privatperson är att fiffla till sig momsavdrag. Att sen planera att tillverka och sälja bilar utan Jaguars skriftliga tillåtelse är lite hål i huvet. Att driva det hela till rätten och bli totalt granskade dessutom...

Läser man kommentarerna på Gofundme-sidan verkar de flesta svälja hela snyfthistorien och i sin naivitet inte fatta att paret har försökt tjäna pengar på en design de inte äger.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Ja det verkar korkat från båda parter.

Men jag skänker inte pengar till tiggare heller.

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190




_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Deras snyfthistoria blir ju rätt konstig. De har ju haft flera år på sig att backa ur när Jaguar kommit med hot.

Tycker fortfarande dock att Jaguar går tokigt fram, tror deras varumärke tjänar på att både privatpersoner och företag håller liv i deras kulturarv. Gissar att de sålt licens rättigheter för c-type till någon och måste försvara rättigheterna från utomstående.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



safe skrev:
Gissar att de sålt licens rättigheter för c-type till någon och måste försvara rättigheterna från utomstående.


Så kan det mycket väl vara.

Annars skulle det kommersiella värdet av licenserna urholkas och det i sin tur riktas skadeståndsanspråk mot JRL i egenskap av licensgivare.

Jag menar att Jaguar har följt reglerna och det finns ingen anledning att tycka synd om de kommersiella aktörer som snyltar på andras arbete, oavsett om det var länge sedan det intellektuella skapandet ägde rum.

Det är ju ett gigantiskt problem med alla kinesiska kopior av olika produkter där utvecklings/marknadsföringskostnaderna redan tagits av någon annan.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Status uppdatering:

I Patent- och marknadsöverdomstolen vid Svea Hovrätt är mål nr PMT 625-21. För de som vill följa fortsättningen.

Den 15 mars 2021 var inget beslut fattat om prövningstillstånd.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101




_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Uppdatering.

Huvudförhandling i överdomstolen äger rum slutet januari 2023.
7 heldagar förhandling så det är mkt materia som ska genomgås.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kolja skrev:
Uppdatering.

Huvudförhandling i överdomstolen äger rum slutet januari 2023.
7 heldagar förhandling så det är mkt materia som ska genomgås.


Inget enkelt mål alltså, låter dyrt att förlora mao.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



steffe skrev:
Kolja skrev:
Uppdatering.

Huvudförhandling i överdomstolen äger rum slutet januari 2023.
7 heldagar förhandling så det är mkt materia som ska genomgås.


Inget enkelt mål alltså, låter dyrt att förlora mao.
Om man för sånahär lägen hade verksamheten i ett AB, kan man konka sig ur en enorm rättegångsskuld?
Eller är det alltid personligt ansvar i nån form för saker som detta?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10581



Niklas Falk skrev:
steffe skrev:
Kolja skrev:
Uppdatering.

Huvudförhandling i överdomstolen äger rum slutet januari 2023.
7 heldagar förhandling så det är mkt materia som ska genomgås.


Inget enkelt mål alltså, låter dyrt att förlora mao.
Om man för sånahär lägen hade verksamheten i ett AB, kan man konka sig ur en enorm rättegångsskuld?
Eller är det alltid personligt ansvar i nån form för saker som detta?


Vid olagligheter kan det väl alltid bli fråga om personligt ansvar?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



DJ skrev:
Vid olagligheter kan det väl alltid bli fråga om personligt ansvar?
Du kan ju tilldömas förtagsbot etc. Det var nog ingen i styrelsen eller VD inom Ericsson som personligen slantade up böterna från USA (10Miljarder kr eller vad det var).
Sen finns det gränser mellan personligt ansvar och verksamheten. Mord som företagsidé tror jag inte funkar (i en normal rättsstat), men tveksamheter runt upphovsrätt kan nog mycket väl falla inom verksamheten och inte personlig ansvar.
Tänk ett större företag, vilken designer skulle vilja stå med rättegångskostnaden personligen, om ett pennstreck är lite för likt nån annans?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10581



Niklas Falk skrev:
DJ skrev:
Vid olagligheter kan det väl alltid bli fråga om personligt ansvar?
Du kan ju tilldömas förtagsbot etc. Det var nog ingen i styrelsen eller VD inom Ericsson som personligen slantade up böterna från USA (10Miljarder kr eller vad det var).
Sen finns det gränser mellan personligt ansvar och verksamheten. Mord som företagsidé tror jag inte funkar (i en normal rättsstat), men tveksamheter runt upphovsrätt kan nog mycket väl falla inom verksamheten och inte personlig ansvar.
Tänk ett större företag, vilken designer skulle vilja stå med rättegångskostnaden personligen, om ett pennstreck är lite för likt nån annans?


Tror det är en bedömningssak. Har själv sett fall där en byggare byggt fel, och fick stå privat för skadestånd efter att de först kört hans AB i konkurs. Och visst hade byggandet med företaget att göra.

Byggnormen var lag, och vid lagbrott kan personligt ansvar utdömas.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Var det inte en konstruktör som åkte dit personligen när det rasade vid ett bygge i Stockholm för typ tio år sen?
Visade sig att ritningen som användes inte var släppt och godkänd men nån hade skickat över den ändå och det slutade med att en person dog...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



MaZ skrev:
Var det inte en konstruktör som åkte dit personligen när det rasade vid ett bygge i Stockholm för typ tio år sen?
Visade sig att ritningen som användes inte var släppt och godkänd men nån hade skickat över den ändå och det slutade med att en person dog...
Jo, och det kändes väldigt udda, men i detta fall har väl ingen hos Jaguar lyckas koppla ett dödsfall inom företaget till replikan, inte ens "hjärtsnörp" pga dålig design.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



I aktuellt fall är både bolaget och privatpersonerna bakom instämda.

Personligt ansvar i ett AB är en helt egen och lång historia, men det finns.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Det är därför juridiska personer inte kan sitta i en bolagsstyrelse.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Ett AB är en egen juridisk person frånkopplad från ägare osv. på Engelska så heter det till och med Limited Liability..... Däremot så styrelsen alltid ansvarig för verksamheten, så om styrelsen har agerat (gravt) oaktsamt så kan krav komma på dessa personer personligen.

Så därför kan det vara bra med en riktigt vettiga rutiner och dokument så som VD-instruktion, rapporteringsinstruktion samt att man på varje styrelse protokollför ett antal viktiga frågor och bekräftanden från VD, exempelvis om betalning av skatter osv.

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



carl.josefsson skrev:
Ett AB är en egen juridisk person frånkopplad från ägare osv. på Engelska så heter det till och med Limited Liability..... Däremot så styrelsen alltid ansvarig för verksamheten, så om styrelsen har agerat (gravt) oaktsamt så kan krav komma på dessa personer personligen.

Så därför kan det vara bra med en riktigt vettiga rutiner och dokument så som VD-instruktion, rapporteringsinstruktion samt att man på varje styrelse protokollför ett antal viktiga frågor och bekräftanden från VD, exempelvis om betalning av skatter osv.

/C


Nja, frånkopplad är inte rätt term eftersom ägarna ofta har styrelserepresentation i AB. Ansvarsgenombrott är en etablerad princip både enligt ABL och skattebetalningslagen.

Viktigaste orsaken till ett ställföreträdaransvar i ett AB är imho att man låter verksamheten fortsätta trots att det går alltför knackigt. När halva det registerade aktiekapitalet förbrukats inträder skyldigheten att upprätta kontrollbalansräkning, återställa kapitalet inom viss tidsperiod och på visst sätt dokumentera åtgärden, alternativt inleda en frivillig likvidation eller ansöka om konkurs. Sker ej detta blir företrädarna personligen ansvariga för aktiebolagets påföljande förpliktelser mot borgenär.

Sedan så finns ju det personliga skadeståndsansvar som 10 % av samtliga röster i ett AB kan utkräva på bolagsstämman, jmf Ericsson i morgon.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Allmänt banåkaforum
Hårdare tag mot replika-byggare?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
7 besök senaste veckan (10793 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande