Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hårdare tag mot replika-byggare?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
10 besök senaste veckan (10781 totalt)
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6054



Niklas Falk skrev:
steffe skrev:
Kolja skrev:
Uppdatering.

Huvudförhandling i överdomstolen äger rum slutet januari 2023.
7 heldagar förhandling så det är mkt materia som ska genomgås.


Inget enkelt mål alltså, låter dyrt att förlora mao.
Om man för sånahär lägen hade verksamheten i ett AB, kan man konka sig ur en enorm rättegångsskuld?
Eller är det alltid personligt ansvar i nån form för saker som detta?


Du måste skilja på straffrättsligt ansvar (som det kan vara fråga om i detta fall) och det skadeståndsansvar som kan följa civilrättsligt pga kontraktsbrott och/eller vårdslöshet.

Döms du för ett allvarligt brott kan det i sig medföra skadeståndsansvar, jmf mordbrand/misshandel.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1183



Kolja skrev:
carl.josefsson skrev:
Ett AB är en egen juridisk person frånkopplad från ägare osv. på Engelska så heter det till och med Limited Liability..... Däremot så styrelsen alltid ansvarig för verksamheten, så om styrelsen har agerat (gravt) oaktsamt så kan krav komma på dessa personer personligen.

Så därför kan det vara bra med en riktigt vettiga rutiner och dokument så som VD-instruktion, rapporteringsinstruktion samt att man på varje styrelse protokollför ett antal viktiga frågor och bekräftanden från VD, exempelvis om betalning av skatter osv.

/C


Nja, frånkopplad är inte rätt term eftersom ägarna ofta har styrelserepresentation i AB. Ansvarsgenombrott är en etablerad princip både enligt ABL och skattebetalningslagen.

Viktigaste orsaken till ett ställföreträdaransvar i ett AB är imho att man låter verksamheten fortsätta trots att det går alltför knackigt. När halva det registerade aktiekapitalet förbrukats inträder skyldigheten att upprätta kontrollbalansräkning, återställa kapitalet inom viss tidsperiod och på visst sätt dokumentera åtgärden, alternativt inleda en frivillig likvidation eller ansöka om konkurs. Sker ej detta blir företrädarna personligen ansvariga för aktiebolagets påföljande förpliktelser mot borgenär.

Sedan så finns ju det personliga skadeståndsansvar som 10 % av samtliga röster i ett AB kan utkräva på bolagsstämman, jmf Ericsson i morgon.


Att en ägare har representation i styrelsen innebär inte att ägaren personligen sitter i styrelsen även om detta är vanligt..... Jag har själv suttit som ägarrepresentant i ett antal bolagsstyrelser utan att själv vara delägare utan jag har företrätt en ägate. Poängen är att ägarna inte är ansvariga men däremot styrelsen, att detta i dom flesta AB till antalet i Sverige sammanfaller är en annan sak.

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6054



carl.josefsson skrev:
Kolja skrev:
carl.josefsson skrev:
Ett AB är en egen juridisk person frånkopplad från ägare osv. på Engelska så heter det till och med Limited Liability..... Däremot så styrelsen alltid ansvarig för verksamheten, så om styrelsen har agerat (gravt) oaktsamt så kan krav komma på dessa personer personligen.

Så därför kan det vara bra med en riktigt vettiga rutiner och dokument så som VD-instruktion, rapporteringsinstruktion samt att man på varje styrelse protokollför ett antal viktiga frågor och bekräftanden från VD, exempelvis om betalning av skatter osv.

/C


Nja, frånkopplad är inte rätt term eftersom ägarna ofta har styrelserepresentation i AB. Ansvarsgenombrott är en etablerad princip både enligt ABL och skattebetalningslagen.

Viktigaste orsaken till ett ställföreträdaransvar i ett AB är imho att man låter verksamheten fortsätta trots att det går alltför knackigt. När halva det registerade aktiekapitalet förbrukats inträder skyldigheten att upprätta kontrollbalansräkning, återställa kapitalet inom viss tidsperiod och på visst sätt dokumentera åtgärden, alternativt inleda en frivillig likvidation eller ansöka om konkurs. Sker ej detta blir företrädarna personligen ansvariga för aktiebolagets påföljande förpliktelser mot borgenär.

Sedan så finns ju det personliga skadeståndsansvar som 10 % av samtliga röster i ett AB kan utkräva på bolagsstämman, jmf Ericsson i morgon.


Att en ägare har representation i styrelsen innebär inte att ägaren personligen sitter i styrelsen även om detta är vanligt..... Jag har själv suttit som ägarrepresentant i ett antal bolagsstyrelser utan att själv vara delägare utan jag har företrätt en ägate. Poängen är att ägarna inte är ansvariga men däremot styrelsen, att detta i dom flesta AB till antalet i Sverige sammanfaller är en annan sak.

/C


Fast en aktieägare är inte fredad från ansvar.


Aktieägares skadeståndsansvar

ABL 29 kap, 3 §: En aktieägare skall ersätta skada som han eller hon uppsåtligen eller av grov oaktsamhet tillfogar bolaget, en aktieägare eller någon annan genom att medverka till överträdelse av denna lag, tillämplig lag om årsredovisning eller bolagsordningen.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
subarumicke
stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 476



https://lecab.se/bilar/audi-sport-quattro-s1-e2/

Undrar om Audi kommer stämma denna firma?

_________________
Micke Bernebrandt

NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6054



Magnus Thomé skrev:
I betydligt mindre skala.....


https://www.thedrive.com/news/honda-orders-big-takedown-of-honda-relat . . . .


Jag är med i en FB-baserad ägarcommunity för en viss Honda mc. Vi gjorde några hundra dekaler för modellens 25-årsjubileum. Fick direkt varning att ta bort "Honda" från dekalerna. Dom är på!

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6054



subarumicke skrev:
https://lecab.se/bilar/audi-sport-quattro-s1-e2/

Undrar om Audi kommer stämma denna firma?


Om replikatillverkaren i egenskap av ett företag inte har ett godkännande från Audi är de ute på mkt tunn is skulle jag säga.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Kolja skrev:
subarumicke skrev:
https://lecab.se/bilar/audi-sport-quattro-s1-e2/

Undrar om Audi kommer stämma denna firma?
Om replikatillverkaren i egenskap av ett företag inte har ett godkännande från Audi är de ute på mkt tunn is skulle jag säga.
Iom att Lecab är VAG återförsäljare och Arvika är inblandad (kan Kristoffersson vara inblandad?) så finns det nog lite kommunikation med "Audi motorsport", men det har ju skett hjärnlösa satsningar förr.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
subarumicke
stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 476



Niklas Falk skrev:
Kolja skrev:
subarumicke skrev:
https://lecab.se/bilar/audi-sport-quattro-s1-e2/

Undrar om Audi kommer stämma denna firma?
Om replikatillverkaren i egenskap av ett företag inte har ett godkännande från Audi är de ute på mkt tunn is skulle jag säga.
Iom att Lecab är VAG återförsäljare och Arvika är inblandad (kan Kristoffersson vara inblandad?) så finns det nog lite kommunikation med "Audi motorsport", men det har ju skett hjärnlösa satsningar förr.


Jag förstår inte varför VAG skulle ge en liten firma i Sverige tillåtande att börja tillverka en historisk Quattro ? skulle vara intressant och veta spec på villka komponenter som bilarna byggs på, och skulle det vara sanktionerat av VAG så då skulle väl bilen byggas på hemmaplan tycker man ? 🤷‍♂️

_________________
Micke Bernebrandt

NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6054



subarumicke skrev:
Niklas Falk skrev:
Kolja skrev:
subarumicke skrev:
https://lecab.se/bilar/audi-sport-quattro-s1-e2/

Undrar om Audi kommer stämma denna firma?
Om replikatillverkaren i egenskap av ett företag inte har ett godkännande från Audi är de ute på mkt tunn is skulle jag säga.
Iom att Lecab är VAG återförsäljare och Arvika är inblandad (kan Kristoffersson vara inblandad?) så finns det nog lite kommunikation med "Audi motorsport", men det har ju skett hjärnlösa satsningar förr.


Jag förstår inte varför VAG skulle ge en liten firma i Sverige tillåtande att börja tillverka en historisk Quattro ? skulle vara intressant och veta spec på villka komponenter som bilarna byggs på, och skulle det vara sanktionerat av VAG så då skulle väl bilen byggas på hemmaplan tycker man ? 🤷‍♂️


Uppfattar det som att det inte är kompletta bilar som erbjuds utan lösa delar som privatpersoner kan använda när de själva bygger om sina gamla Audi.

Now you have the chance to build and customize your own with us!

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
subarumicke
stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 476



Kolja skrev:
subarumicke skrev:
Niklas Falk skrev:
Kolja skrev:
subarumicke skrev:
https://lecab.se/bilar/audi-sport-quattro-s1-e2/

Undrar om Audi kommer stämma denna firma?
Om replikatillverkaren i egenskap av ett företag inte har ett godkännande från Audi är de ute på mkt tunn is skulle jag säga.
Iom att Lecab är VAG återförsäljare och Arvika är inblandad (kan Kristoffersson vara inblandad?) så finns det nog lite kommunikation med "Audi motorsport", men det har ju skett hjärnlösa satsningar förr.


Jag förstår inte varför VAG skulle ge en liten firma i Sverige tillåtande att börja tillverka en historisk Quattro ? skulle vara intressant och veta spec på villka komponenter som bilarna byggs på, och skulle det vara sanktionerat av VAG så då skulle väl bilen byggas på hemmaplan tycker man ? 🤷‍♂️


Uppfattar det som att det inte är kompletta bilar som erbjuds utan lösa delar som privatpersoner kan använda när de själva bygger om sina gamla Audi.

Now you have the chance to build and customize your own with us!


Eller så hör man av sig till dom och dom bygger en bil, så kan man välja vilka saker man vill ha, och alla bilder som finns till beskådning är väl företaget som bygger , stage 1 tex 1,5 mille låter ju som en färdig bil , nu skiter jag personligen i hur företaget bygger bilarna , hade dom sålt lösa delar tex.. så hade dom väl haft priser på dessa tex en huv ?

_________________
Micke Bernebrandt

NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6054



subarumicke skrev:
Kolja skrev:
subarumicke skrev:
Niklas Falk skrev:
Kolja skrev:
subarumicke skrev:
https://lecab.se/bilar/audi-sport-quattro-s1-e2/

Undrar om Audi kommer stämma denna firma?
Om replikatillverkaren i egenskap av ett företag inte har ett godkännande från Audi är de ute på mkt tunn is skulle jag säga.
Iom att Lecab är VAG återförsäljare och Arvika är inblandad (kan Kristoffersson vara inblandad?) så finns det nog lite kommunikation med "Audi motorsport", men det har ju skett hjärnlösa satsningar förr.


Jag förstår inte varför VAG skulle ge en liten firma i Sverige tillåtande att börja tillverka en historisk Quattro ? skulle vara intressant och veta spec på villka komponenter som bilarna byggs på, och skulle det vara sanktionerat av VAG så då skulle väl bilen byggas på hemmaplan tycker man ? 🤷‍♂️


Uppfattar det som att det inte är kompletta bilar som erbjuds utan lösa delar som privatpersoner kan använda när de själva bygger om sina gamla Audi.

Now you have the chance to build and customize your own with us!


Eller så hör man av sig till dom och dom bygger en bil, så kan man välja vilka saker man vill ha, och alla bilder som finns till beskådning är väl företaget som bygger , stage 1 tex 1,5 mille låter ju som en färdig bil , nu skiter jag personligen i hur företaget bygger bilarna , hade dom sålt lösa delar tex.. så hade dom väl haft priser på dessa tex en huv ?


Men då blir det inte en privat hobby utan en kommersiell produkt.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18536



Känner en som jobbar där, skall jag försöka reda ut det?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8954



Jag tolkar det som att den är en färdig Audi S1 man får, bilen på bilderna är ett amatörbygge som inregistrerades för 1 år sedan.
Fabrikat: S1Lecab1

Första 4 sitsiga S1 jag sätt som även är kortad som originalet, så lär vara trångt för benen i baksätet

https://lecab.se/bilar/audi-sport-quattro-s1-e2/


Här spec på bil man kan beställa:


Audi Sport quattro S1 E2 - Price
Base price including:

- 450 HP "street engine".
- 6 speed H shift transmission.
- Track day suspension.
- Rally Roll Cage.
- Sparco seats.

Price: 1.590.000 SEK incl. VAT.

Och det låter ju som att det är en komplett bil man köper.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Hur är det nu, behöver fräscha upp minnet.... Om någon som sin hobby bygger en bil som ser ut som en Countach för att ha själv men senare vill sälja, är det okej?

Om det är okej, då är det den lite gummibandsaktiga gränsen mellan kommersiell vs hobby som är gränsen? Hur ofta får hobbyisten bygga en bil? Får han bara bygga ett exemplar av en viss bilmodell? Funderar....

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Magnus Thomé skrev:
Hur är det nu, behöver fräscha upp minnet.... Om någon som sin hobby bygger en bil som ser ut som en Countach för att ha själv men senare vill sälja, är det okej?

Om det är okej, då är det den lite gummibandsaktiga gränsen mellan kommersiell vs hobby som är gränsen? Hur ofta får hobbyisten bygga en bil? Får han bara bygga ett exemplar av en viss bilmodell? Funderar....


"Ser ut som".... räcker inte för att vara i farozonen.

Han som torskade på Jaguarena var väl exakta kopior (+/-) och han själv tycke han hade stöd av frabriken.
Dock hade väl fabriken sagt att han inte får göra så..... flera gånger.

Dom Engelska AC Cobrorna har inte en enda kvadrat mm som är samma som originalbilarna.

Så....... änrar du lite i proportionerna ... så är du hemma.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11168



ButterflyRacing skrev:
Magnus Thomé skrev:
Hur är det nu, behöver fräscha upp minnet.... Om någon som sin hobby bygger en bil som ser ut som en Countach för att ha själv men senare vill sälja, är det okej?

Om det är okej, då är det den lite gummibandsaktiga gränsen mellan kommersiell vs hobby som är gränsen? Hur ofta får hobbyisten bygga en bil? Får han bara bygga ett exemplar av en viss bilmodell? Funderar....


"Ser ut som".... räcker inte för att vara i farozonen.

Han som torskade på Jaguarena var väl exakta kopior (+/-) och han själv tycke han hade stöd av frabriken.
Dock hade väl fabriken sagt att han inte får göra så..... flera gånger.

Dom Engelska AC Cobrorna har inte en enda kvadrat mm som är samma som originalbilarna.

Så....... änrar du lite i proportionerna ... så är du hemma.


Lotus 7, Caterhamn och Westfield var väl likadant. Westfield gjorde Lotus 7 kopior, Caterham hade köpt rättigheterna så Westfield fick vackert ändra lite i sin produkt och inte kalla dem för Lotus 7 längre.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6054



Magnus Thomé skrev:
Hur är det nu, behöver fräscha upp minnet.... Om någon som sin hobby bygger en bil som ser ut som en Countach för att ha själv men senare vill sälja, är det okej?

Om det är okej, då är det den lite gummibandsaktiga gränsen mellan kommersiell vs hobby som är gränsen? Hur ofta får hobbyisten bygga en bil? Får han bara bygga ett exemplar av en viss bilmodell? Funderar....


Hur långt är ett snöre? Till sist är det en domstol som avgör saken och tolkar lagstiftningen utifrån omständigheter och bevisning.

En italiensk domstol kanske inte alls tycker det är en bra ursäkt att du byggt 5 stycken "hobby-Lambos".

I Sverige tycks det vara viktigt huruvida produktionen sker genom något som bedöms utgöra en näringsverksamhet samt om du utåt sett marknadsför att du avser att sälja din hobbybilar till 3e man.

En privatperson kan förmodligen smida ihop en och annan tuff vagn hemma i villagaraget, SFRO-regga, överlåta och bygga nästa. Så länge det sker diskret och utan att man drar moms etc på inköpta komponenter. Men någonstans därefter anser Skv att du bedriver en oregisterad näringsverksamhet...

Tillägg: sedan beror svaret på hur rättighetsinnehavaren har skyddat sin design. Volvo lär mönsterskydda sina framskärmar exv. Ingen kan - i avsknad på en licens från Volvo - lagligen tillverka en förväxlingsbar Volvo-framskärm under skyddsperioden oaktat att pirattillverkaren ändrat på någon proportion eller ej. Helhetsintrycket avgör.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Kolja skrev:
Magnus Thomé skrev:
Hur är det nu, behöver fräscha upp minnet.... Om någon som sin hobby bygger en bil som ser ut som en Countach för att ha själv men senare vill sälja, är det okej?

Om det är okej, då är det den lite gummibandsaktiga gränsen mellan kommersiell vs hobby som är gränsen? Hur ofta får hobbyisten bygga en bil? Får han bara bygga ett exemplar av en viss bilmodell? Funderar....


Hur långt är ett snöre? Till sist är det en domstol som avgör saken och tolkar lagstiftningen utifrån omständigheter och bevisning.

En italiensk domstol kanske inte alls tycker det är en bra ursäkt att du byggt 5 stycken "hobby-Lambos".

I Sverige tycks det vara viktigt huruvida produktionen sker genom något som bedöms utgöra en näringsverksamhet samt om du utåt sett marknadsför att du avser att sälja din hobbybilar till 3e man.

En privatperson kan förmodligen smida ihop en och annan tuff vagn hemma i villagaraget, SFRO-regga, överlåta och bygga nästa. Så länge det sker diskret och utan att man drar moms etc på inköpta komponenter. Men någonstans därefter anser Skv att du bedriver en oregisterad näringsverksamhet...

Tillägg: sedan beror svaret på hur rättighetsinnehavaren har skyddat sin design. Volvo lär mönsterskydda sina framskärmar exv. Ingen kan - i avsknad på en licens från Volvo - lagligen tillverka en förväxlingsbar Volvo-framskärm under skyddsperioden oaktat att pirattillverkaren ändrat på någon proportion eller ej. Helhetsintrycket avgör.


Jag tänkte på biltillverkarna och inte på skatteverket. Kan en biltillverkare sätta käppar i hjulet för en person som bygger en (enda) Måsvingemerca till sig själv? Och steg två, kan tillverkaren göra något om personen en vacker dag säljer bilen som en tydligt uttalad kopia. Porsche 356 är ju ett väldigt vanligt exempel.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6054



Magnus Thomé skrev:
Kolja skrev:
Magnus Thomé skrev:
Hur är det nu, behöver fräscha upp minnet.... Om någon som sin hobby bygger en bil som ser ut som en Countach för att ha själv men senare vill sälja, är det okej?

Om det är okej, då är det den lite gummibandsaktiga gränsen mellan kommersiell vs hobby som är gränsen? Hur ofta får hobbyisten bygga en bil? Får han bara bygga ett exemplar av en viss bilmodell? Funderar....


Hur långt är ett snöre? Till sist är det en domstol som avgör saken och tolkar lagstiftningen utifrån omständigheter och bevisning.

En italiensk domstol kanske inte alls tycker det är en bra ursäkt att du byggt 5 stycken "hobby-Lambos".

I Sverige tycks det vara viktigt huruvida produktionen sker genom något som bedöms utgöra en näringsverksamhet samt om du utåt sett marknadsför att du avser att sälja din hobbybilar till 3e man.

En privatperson kan förmodligen smida ihop en och annan tuff vagn hemma i villagaraget, SFRO-regga, överlåta och bygga nästa. Så länge det sker diskret och utan att man drar moms etc på inköpta komponenter. Men någonstans därefter anser Skv att du bedriver en oregisterad näringsverksamhet...

Tillägg: sedan beror svaret på hur rättighetsinnehavaren har skyddat sin design. Volvo lär mönsterskydda sina framskärmar exv. Ingen kan - i avsknad på en licens från Volvo - lagligen tillverka en förväxlingsbar Volvo-framskärm under skyddsperioden oaktat att pirattillverkaren ändrat på någon proportion eller ej. Helhetsintrycket avgör.


Jag tänkte på biltillverkarna och inte på skatteverket. Kan en biltillverkare sätta käppar i hjulet för en person som bygger en (enda) Måsvingemerca till sig själv? Och steg två, kan tillverkaren göra något om personen en vacker dag säljer bilen som en tydligt uttalad kopia. Porsche 356 är ju ett väldigt vanligt exempel.


Upphovsrätten till ritningarna, dvs konstruktionen och därmed "utseendet", gäller ju som vi tidigare diskuterat 70 år efter upphovsmannens död. Och i just ditt exempel har modellens karossprofil varumärkeskyddats.

https://group-media.mercedes-benz.com/marsMediaSite/en/instance/ko/Unl . . . .

Ref till Skv är för i ditt fall när du bygger en serie av hobbybilar så får det förmodligen stor betydelse om du bedöms utgöra en svartarbetande näringsidkare.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1535



Domen kom idag och bilbyggaren vann tydligen: https://drive.google.com/file/d/19T5eegCO2aGcV491u1mz3F7kUTzRodzZ

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Allmänt banåkaforum
Hårdare tag mot replika-byggare?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
10 besök senaste veckan (10781 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande