Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
RS-bil för Sportvagnsmästerskapet
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (9488 totalt)
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Gillar't

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
carl.josefsson skrev:
Gillar't /C
Tack!

Sabelt verkar ha lite dålig koll på sina processer.
X-pad stolen ska väga 6.5 kg (utan pads) enligt deras officiella katalog/hemsida, men vågen stannar på 9 kg...


_________________
Johan Lekås
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Det var ju många procent fel minst sagt....


"Ja min herre, er nya sportbil väger 1300kg. Oj hoppsan 1800kg var det tydligen."



_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Börjat experimentera med stol-huvudbåge. Vill se om det går att sitta mer under bågen än framför.
Verkar kunna gå att få till med lite framåtlutning av bågen och stolen vid sidan av diagonalsträvan.
Men bågen är möjligen i smalaste laget. Får göra ett justerbart stolsfäste och fortsätta testa




_________________
Johan Lekås
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Finns det inte regler för det där i bur-reglementet?
Värt att kolla först i alla fall.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
MaZ skrev:
Finns det inte regler för det där i bur-reglementet?.
Jodå
Sportvagnsreglementet skrev:
2.8 Skyddsbåge/Bur
Se TR5.8. Följande minimikrav gäller:

2.8.1 RS
Öppen bil: Huvudbåge med två längsgående strävor riktade bakåt eller framåt från bågens
högsta del samt en diagonalsträva.

TR5.8 skrev:
TR 5.8.2.3 Huvudbåge (skiss 253-1)
Vertikal båge (maximal vinkel ±10° i förhållande till vertikallinjen) i en del, placerad tvärs bilens längdriktning
omedelbart bakom framsätena. Rörets båda vertikala ben ska vara liksidiga och raka, sett från sidan.

TR 5.8.2.9 Diagonalsträva
Tvärgående rör mellan ett av huvudbågens övre hörn, ... och skyddsburens nedre infästningspunkt på motsatt sida...

Angående längssträvorna "...från bågens högsta del..." ska jag kolla om det är OK att de går från böjen eller om det måste vara från den helt horisontella biten

Det som också påverkar stol-bur placering är att man måste sitta på ena sidan om mittlinjen samt att sittbrunnen ska vara symmetrisk
Sportvagnsreglementet skrev:
3.1
I förarutrymmet ska lämplig plats finnas för såväl förare som passagerare placerade på var sin sida om den tänkta längsgående centrumlinjen.

3.4.1
Chassiets-, karossens struktur måste tillhandahålla ett minst 500 mm högt sidoskydd från golv upp till sittbrunnens öppning och längsmed hela sittbrunnens öppning. Sidoväggarnas vertikala plan måste vara åtskilda med minst 900 mm. De områden som gränsar till föraren måste innehålla material som tillhandahåller en anti-penetrerande barriär.

3.6
Karossens öppning (sittbrunnsöppningen) ovanför sätena skall vara symmetrisk i förhållande till bilens längdaxel

_________________
Johan Lekås
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 313



Angående längsgående rören så finns den nog inte många bilar som har framåtsträvande infäst innanför böjen, uppe vid taket. Googla "fullbur" och kolla på lite bilder. Det finns bl.a. bild på cert-burar där rören framåt är infästa ganska långt nedanför högsta punkten. Så du kan lugnt låta rören mötas i böjen.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Litto skrev:
Angående längsgående rören så finns den nog inte många bilar som har framåtsträvande infäst innanför böjen, uppe vid taket. Googla "fullbur" och kolla på lite bilder. Det finns bl.a. bild på cert-burar där rören framåt är infästa ganska långt nedanför högsta punkten. Så du kan lugnt låta rören mötas i böjen.

Jag tror också det är ok att kompromissa med detta men jag skulle absolut ha kollat med de som ska godkänna buren för att undvika problem vid besiktning.
Viktigt är dock att inte utgå från certburars utformning eftersom de inte alls behöver vara byggda för att följa de "generella" reglerna i detalj.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Johan Lekås skrev:
MaZ skrev:
Finns det inte regler för det där i bur-reglementet?.
Jodå
Sportvagnsreglementet skrev:
2.8 Skyddsbåge/Bur
Se TR5.8. Följande minimikrav gäller:

2.8.1 RS
Öppen bil: Huvudbåge med två längsgående strävor riktade bakåt eller framåt från bågens
högsta del samt en diagonalsträva.

TR5.8 skrev:
TR 5.8.2.3 Huvudbåge (skiss 253-1)
Vertikal båge (maximal vinkel ±10° i förhållande till vertikallinjen) i en del, placerad tvärs bilens längdriktning
omedelbart bakom framsätena. Rörets båda vertikala ben ska vara liksidiga och raka, sett från sidan.

TR 5.8.2.9 Diagonalsträva
Tvärgående rör mellan ett av huvudbågens övre hörn, ... och skyddsburens nedre infästningspunkt på motsatt sida...

Angående längssträvorna "...från bågens högsta del..." ska jag kolla om det är OK att de går från böjen eller om det måste vara från den helt horisontella biten

Det som också påverkar stol-bur placering är att man måste sitta på ena sidan om mittlinjen samt att sittbrunnen ska vara symmetrisk
Sportvagnsreglementet skrev:
3.1
I förarutrymmet ska lämplig plats finnas för såväl förare som passagerare placerade på var sin sida om den tänkta längsgående centrumlinjen.

3.4.1
Chassiets-, karossens struktur måste tillhandahålla ett minst 500 mm högt sidoskydd från golv upp till sittbrunnens öppning och längsmed hela sittbrunnens öppning. Sidoväggarnas vertikala plan måste vara åtskilda med minst 900 mm. De områden som gränsar till föraren måste innehålla material som tillhandahåller en anti-penetrerande barriär.

3.6
Karossens öppning (sittbrunnsöppningen) ovanför sätena skall vara symmetrisk i förhållande till bilens längdaxel


"Omedelbart bakom framsätena" Får man ha bågen över skallen då?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
MaZ skrev:

"Omedelbart bakom framsätena" Får man ha bågen över skallen då?
Man sitter ju under andra rör i en fullbur så det borde inte vara några problem?
Frågor om strävor, stötupptagande struktur osv är ställda till spvm.
Lite måttande med motor också


_________________
Johan Lekås
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Johan Lekås skrev:
MaZ skrev:

"Omedelbart bakom framsätena" Får man ha bågen över skallen då?
Man sitter ju under andra rör i en fullbur så det borde inte vara några problem?
Frågor om strävor, stötupptagande struktur osv är ställda till spvm.
Lite måttande med motor också


Jädrar vilka realistiska renderingar du gör i CADen thumbs up
Vad använder du för programvara?


Får man köra med elmotor i RS? Det vore skoj att skruva ihop en sån bil.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
2fast4u skrev:
Jädrar vilka realistiska renderingar du gör i CADen thumbs up
Vad använder du för programvara?
Real1:1CAD - bra skit!
2fast4u skrev:
Får man köra med elmotor i RS? Det vore skoj att skruva ihop en sån bil.

Det ser inte ut att finnas några hinder för det:
"3.3 Motor får bytas till annan typ eller annat fabrikat",
"2.17 Standard hybrid/ kraftenheter (PU) godkänns och effekt beräknas enligt 2.17.1. i SPVM:s
Gemensamma tekniska regler"

_________________
Johan Lekås
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



2fast4u skrev:



Får man köra med elmotor i RS? Det vore skoj att skruva ihop en sån bil.



Det är tillåtet men i nuläget endast som bone stock.
Primärt är reglementet öppnat för nya sportbilar med hybrid/PU drift.
RS använder samma motorreglemente, så regelmässigt ja, tekniskt ja kanske som det ser ut idag

Skillnaden mellan en sportbil med systemet inbyggt från fabrik med alla tekniska säkerhetsdetaljer inbyggda och RS är att för RS behöver den typen av kraftkälla isåfall komma som komplett enhet med alla ingående komponenter.
SBF håller på att utveckla elracing och när bilden klarnar så blir det förhoppningsvis tydligare om hur mycket man riskfritt kan kombinera och modifiera (primärt batteri, anslutningar osv) och rejsa med eldrivna tävlingsfordon.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Den dagen som det kommer fungerande elbilar (som kommer i mål med bibehållen effekt och är körbara) så lär de sparka rumpa på förbränningsmotorerna med nuvarande regler, så go for it
Det kan bli mycket kreativa tankar för att få till 15 minuter körning i RS-förpackning.

Edit: Men så måste Magnus in och tråka ner det med verklighetsförankring...
Men som trackdaykoncept kan man nog testa det mesta, om man tål att släpa till banan.
Eller https://www.elmofo.com.au/electric-radical
En flyby (mesigt ljud): https://www.facebook.com/elmofo1/videos/633277930050482/

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Lite om processen hittills. Angreppssättet är typ mindre bil = mindre vikt, så jag har klämt ihop saker för att se var det börjar göra ont s a s.
Enligt reglementet ska föraren sitta vid sidan om mittlinjen, dvs med höften på ena sidan om mitten medan armen kan vara över. Det finns också en minsta bredd för sittbrunnsöppningen på 90 cm och sidan behöver vara minst 50 cm hög. Ca 95 cm bredd verkar funkar bra tycker jag.
Placeringen för bågen över benen ges av lämplig ratt-placering samt att man måste få plats med en 60 cm lång och 45 cm bred (typ) mall symmetriskt i sittbrunnsöppningen. Sittställningen i stolen ger var fötterna hamnar, och minsta avstånd till framhjulen, eftersom fotsulorna alltid ska vara bakom hjulcentrum. För att inte behöva flytta framhjulen längre framåt lutar jag åt ett pedalställ med cylindrarna under fötterna (den tjocka kartongbiten på bilderna).
Pedalstället, och att den framåtpekande "A-armen" till mitten av framaxeln ska kunna passera under, ger den minsta höjden på ramen fram och även bredden, lite beroende på hur förskjutet mot mitten man tål att ha pedalerna. Återstår att lösa exakt hur coilovern till framaxeln (sprejburken) ska kunna samsas med kuggstången, och hur rattstången ska kunna nå den förbi pedaler etc. Samt hur framaxeln ska se ut. Men jag tror jag ska satsa på att låta det gå luft mellan karossen och framhjulen, och ha framhjulen i "pods" med typ splitter/vinge som förbinder med karossen.

Bak så sitter motorn så långt fram det går för diagonalröret i huvudbågen, och drevet ett par centimeter till vänster om mitten där det borde passa med differentialen. För viktfördelningen vore det bra att ha motorn ännu mer åt höger, men det börjar bli problem för "A-armen", som ska nå mitten av bakaxeln från nån'stan där huvudbågen når golvet, att passera under motorn. Men det beror ju också på hur långt bak axeln sitter. Mer klurande väntar. Hjulbasen ser ut att bli ca 220 +/- 5 cm.

Spårvidden är lite svårare att bestämma. Smalare bil ger mindre luftmotstånd och lite lägre vikt, men mer lastväxling i kurvorna (fast man kan ta lite snävare spår). Bredare spårvidd minskar lastväxlingen och det blir mer volym att leda luft mellan hjul och kaross. Kanske mer golvyta för downforce? Reglementet för undersidan är typ "platt golv mellan hjulen, fritt framför/bakom"







_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Funderat en del på vilka skivor, nav, lager jag ska ha.
Jag har kammat igenom Brembos förnämliga databas
https://www.bremboparts.com/europe/en
där man kan söka på dimensioner och få fram ritningar



Sökte skivor med minst 240 mm diameter, så "låga" och lätta som möjligt.
Citroen Ax Saxo är lite kul med slitsade 238 mm, 2.35 kg men 3-hål och kanske i minsta/lättaste laget
Citroen BX är lägst med 27 mm, 266mm diameter och 3.5 kg är bra, men svårt att hitta lämpliga nav som passar
Fastnade till slut för Toyota Corolla, 266 mm, 36 mm höga och 3.5 kg. Lätta nav till Citroen C1 passar med rätt navhål och bultcirkel.
Så det blir samma skivor och nav runt om, och Citroen C1 drivaxlar och diff.
Hade hoppats på att drivaxlarna skulle vara lätta och smidiga, men de var som till vilken bil som helst. Rationellt att produktionen kan man tänka




_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Fick fram- och bakdäck i clubman-dimension (170/515 R13 och 210/570 R13) av Mats Lundkvist (tack ), så modelleringen kan bli mer realistisk.


_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Johan Lekås skrev:
... men det börjar bli problem för "A-armen", som ska nå mitten av bakaxeln från nån'stan där huvudbågen når golvet, att passera under motorn.
Har stångats med ovanstående problem i kombination med kedja, bakaxel, fjädring osv.
Har vridit och vänt och börjat om en massa gånger, men nu tror jag att jag har en lösning som går att jobba vidare med.

Här fick jag problem tidigare (röda pilen) när den blå-markerade "A-armen" skulle ha rörelsefrihet:


Genom att göra A-armen asymmetrisk och flytta motorn till höger samt vända på diffen så den linjerar med motorns drev, så finns det plats för A-armen att röra sig.
Som bonus blir det bättre viktfördelning med motorn mer till höger. Det ser också ut att bli bättre förutsättningar att få dit bakaxel med coilovern bredvid kedjan, men måste mäta mer innan det går att säga säkert.
Blå linje från hjulet symboliserar övre längsgående stag




_________________
Johan Lekås
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Mycket elegant!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Gått från Cardboard-Aided_Design in i 00-talet och CADar med datorn istället.
Har bråkat med FreeCAD och andra gratis-CADar tidgare, men Fusion360 var mer välkomnande och nu är jag igång.

Börjat rita på spindeln fram, och Braid var vänliga nog att skicka en ritning på inner-profilen på sina Formrace-fälgar.
Med 13x8 fälg ET +18, 266 mm skiva och Wilwood Powerlite ser det ut så här.



_________________
Johan Lekås
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Gillar dina projekt, följer med stort intresse.
Det ser ut att vara mycket plats för bromsar i de fälgarna. Jag har själv bråkat mycket med att få plats med ok bromsar i breda 13-tummare, slutade med att jag bestämde mig för att köra bromsarna inne vid diffen istället. Är ritningen på bakhjul? Om det är fram, vad får du för "skrubbradie"?

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Våra race- och banåkarbilar
RS-bil för Sportvagnsmästerskapet
<<   1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (9488 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande