Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar RS-bil för Sportvagnsmästerskapet | << 1, 2, 3 >> 9 besök senaste veckan (9509 totalt) |
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||||||
Sabelt verkar ha lite dålig koll på sina processer. X-pad stolen ska väga 6.5 kg (utan pads) enligt deras officiella katalog/hemsida, men vågen stannar på 9 kg... _________________ Johan Lekås |
||||||||||
Börjat experimentera med stol-huvudbåge. Vill se om det går att sitta mer under bågen än framför.
Verkar kunna gå att få till med lite framåtlutning av bågen och stolen vid sidan av diagonalsträvan. Men bågen är möjligen i smalaste laget. Får göra ett justerbart stolsfäste och fortsätta testa _________________ Johan Lekås |
||||||||||
Angående längssträvorna "...från bågens högsta del..." ska jag kolla om det är OK att de går från böjen eller om det måste vara från den helt horisontella biten Det som också påverkar stol-bur placering är att man måste sitta på ena sidan om mittlinjen samt att sittbrunnen ska vara symmetrisk
_________________ Johan Lekås |
||||||||||
Angående längsgående rören så finns den nog inte många bilar som har framåtsträvande infäst innanför böjen, uppe vid taket. Googla "fullbur" och kolla på lite bilder. Det finns bl.a. bild på cert-burar där rören framåt är infästa ganska långt nedanför högsta punkten. Så du kan lugnt låta rören mötas i böjen.
_________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||||||||||
Jag tror också det är ok att kompromissa med detta men jag skulle absolut ha kollat med de som ska godkänna buren för att undvika problem vid besiktning. Viktigt är dock att inte utgå från certburars utformning eftersom de inte alls behöver vara byggda för att följa de "generella" reglerna i detalj. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||||||
"Omedelbart bakom framsätena" Får man ha bågen över skallen då? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||
Frågor om strävor, stötupptagande struktur osv är ställda till spvm. Lite måttande med motor också _________________ Johan Lekås |
||||||||||
Jädrar vilka realistiska renderingar du gör i CADen Vad använder du för programvara? Får man köra med elmotor i RS? Det vore skoj att skruva ihop en sån bil. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||||
Det ser inte ut att finnas några hinder för det: "3.3 Motor får bytas till annan typ eller annat fabrikat", "2.17 Standard hybrid/ kraftenheter (PU) godkänns och effekt beräknas enligt 2.17.1. i SPVM:s Gemensamma tekniska regler" _________________ Johan Lekås |
||||||||||
Det är tillåtet men i nuläget endast som bone stock. Primärt är reglementet öppnat för nya sportbilar med hybrid/PU drift. RS använder samma motorreglemente, så regelmässigt ja, tekniskt ja kanske som det ser ut idag Skillnaden mellan en sportbil med systemet inbyggt från fabrik med alla tekniska säkerhetsdetaljer inbyggda och RS är att för RS behöver den typen av kraftkälla isåfall komma som komplett enhet med alla ingående komponenter. SBF håller på att utveckla elracing och när bilden klarnar så blir det förhoppningsvis tydligare om hur mycket man riskfritt kan kombinera och modifiera (primärt batteri, anslutningar osv) och rejsa med eldrivna tävlingsfordon. |
||||||||||
Den dagen som det kommer fungerande elbilar (som kommer i mål med bibehållen effekt och är körbara) så lär de sparka rumpa på förbränningsmotorerna med nuvarande regler, så go for it
Det kan bli mycket kreativa tankar för att få till 15 minuter körning i RS-förpackning. Edit: Men så måste Magnus in och tråka ner det med verklighetsförankring... Men som trackdaykoncept kan man nog testa det mesta, om man tål att släpa till banan. Eller https://www.elmofo.com.au/electric-r En flyby (mesigt ljud): https://www.facebook.com/elmofo1/vid |
||||||||||
Lite om processen hittills. Angreppssättet är typ mindre bil = mindre vikt, så jag har klämt ihop saker för att se var det börjar göra ont s a s.
Enligt reglementet ska föraren sitta vid sidan om mittlinjen, dvs med höften på ena sidan om mitten medan armen kan vara över. Det finns också en minsta bredd för sittbrunnsöppningen på 90 cm och sidan behöver vara minst 50 cm hög. Ca 95 cm bredd verkar funkar bra tycker jag. Placeringen för bågen över benen ges av lämplig ratt-placering samt att man måste få plats med en 60 cm lång och 45 cm bred (typ) mall symmetriskt i sittbrunnsöppningen. Sittställningen i stolen ger var fötterna hamnar, och minsta avstånd till framhjulen, eftersom fotsulorna alltid ska vara bakom hjulcentrum. För att inte behöva flytta framhjulen längre framåt lutar jag åt ett pedalställ med cylindrarna under fötterna (den tjocka kartongbiten på bilderna). Pedalstället, och att den framåtpekande "A-armen" till mitten av framaxeln ska kunna passera under, ger den minsta höjden på ramen fram och även bredden, lite beroende på hur förskjutet mot mitten man tål att ha pedalerna. Återstår att lösa exakt hur coilovern till framaxeln (sprejburken) ska kunna samsas med kuggstången, och hur rattstången ska kunna nå den förbi pedaler etc. Samt hur framaxeln ska se ut. Men jag tror jag ska satsa på att låta det gå luft mellan karossen och framhjulen, och ha framhjulen i "pods" med typ splitter/vinge som förbinder med karossen. Bak så sitter motorn så långt fram det går för diagonalröret i huvudbågen, och drevet ett par centimeter till vänster om mitten där det borde passa med differentialen. För viktfördelningen vore det bra att ha motorn ännu mer åt höger, men det börjar bli problem för "A-armen", som ska nå mitten av bakaxeln från nån'stan där huvudbågen når golvet, att passera under motorn. Men det beror ju också på hur långt bak axeln sitter. Mer klurande väntar. Hjulbasen ser ut att bli ca 220 +/- 5 cm. Spårvidden är lite svårare att bestämma. Smalare bil ger mindre luftmotstånd och lite lägre vikt, men mer lastväxling i kurvorna (fast man kan ta lite snävare spår). Bredare spårvidd minskar lastväxlingen och det blir mer volym att leda luft mellan hjul och kaross. Kanske mer golvyta för downforce? Reglementet för undersidan är typ "platt golv mellan hjulen, fritt framför/bakom" _________________ Johan Lekås |
||||||||||
Funderat en del på vilka skivor, nav, lager jag ska ha.
Jag har kammat igenom Brembos förnämliga databas https://www.bremboparts.com/europe/e där man kan söka på dimensioner och få fram ritningar Sökte skivor med minst 240 mm diameter, så "låga" och lätta som möjligt. Citroen Ax Saxo är lite kul med slitsade 238 mm, 2.35 kg men 3-hål och kanske i minsta/lättaste laget Citroen BX är lägst med 27 mm, 266mm diameter och 3.5 kg är bra, men svårt att hitta lämpliga nav som passar Fastnade till slut för Toyota Corolla, 266 mm, 36 mm höga och 3.5 kg. Lätta nav till Citroen C1 passar med rätt navhål och bultcirkel. Så det blir samma skivor och nav runt om, och Citroen C1 drivaxlar och diff. Hade hoppats på att drivaxlarna skulle vara lätta och smidiga, men de var som till vilken bil som helst. Rationellt att produktionen kan man tänka _________________ Johan Lekås |
||||||||||
Har vridit och vänt och börjat om en massa gånger, men nu tror jag att jag har en lösning som går att jobba vidare med. Här fick jag problem tidigare (röda pilen) när den blå-markerade "A-armen" skulle ha rörelsefrihet: Genom att göra A-armen asymmetrisk och flytta motorn till höger samt vända på diffen så den linjerar med motorns drev, så finns det plats för A-armen att röra sig. Som bonus blir det bättre viktfördelning med motorn mer till höger. Det ser också ut att bli bättre förutsättningar att få dit bakaxel med coilovern bredvid kedjan, men måste mäta mer innan det går att säga säkert. Blå linje från hjulet symboliserar övre längsgående stag _________________ Johan Lekås |
||||||||||
Gått från Cardboard-Aided_Design in i 00-talet och CADar med datorn istället.
Har bråkat med FreeCAD och andra gratis-CADar tidgare, men Fusion360 var mer välkomnande och nu är jag igång. Börjat rita på spindeln fram, och Braid var vänliga nog att skicka en ritning på inner-profilen på sina Formrace-fälgar. Med 13x8 fälg ET +18, 266 mm skiva och Wilwood Powerlite ser det ut så här. _________________ Johan Lekås |
||||||||||
Gillar dina projekt, följer med stort intresse.
Det ser ut att vara mycket plats för bromsar i de fälgarna. Jag har själv bråkat mycket med att få plats med ok bromsar i breda 13-tummare, slutade med att jag bestämde mig för att köra bromsarna inne vid diffen istället. Är ritningen på bakhjul? Om det är fram, vad får du för "skrubbradie"? _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar RS-bil för Sportvagnsmästerskapet | << 1, 2, 3 >> 9 besök senaste veckan (9509 totalt) |