Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar RS-bil för Sportvagnsmästerskapet | << 1, 2, 3 21 besök senaste veckan (9542 totalt) |
_________________ Johan Lekås |
||||
Nja det vet jag inte om jag tänkte så aktivt på, men var nyfiken eftersom de måtten ihop ger det samlade moment man känner i ratten. Någon form av samlad bild från alla formelbilar folk byggt i Lund, med korta styrväxlar och lite liknande mått, väldigt låg kpi, 25-50 mm scrub och ganska mycket caster ger att det tenderar att bli tungstyrt. Nu har du väl god erfarenhet från ditt tidigare bygge och förhoppningsvis lite bättre plats och lite långsammare styrväxel, men formelteamen har gått åt mindre och mindre caster och funnit bilarna mer lätthanterliga. Jag reflekterade lite kring det i min Lotus med, den var förvånansvärt lättstyrd och delikat, vill minnas man får ca 4 grader caster maxat där. De har nog lite KPI med, inte så mycket dock. Så inga bra hårda råd direkt, mest lite öppna funderingar. _________________ Pontus Fyhr |
||||
Jag har en fundering... som inte heller är särskilt viktig.
Vad vill man uppnå med lite eller noll i spindeltapp ? Jag hae åkt relatift mycket Jaguar med 2 grader.... och bara upplevt nackdelar. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Med mer spindelvinkel kan man minska skrubradien om den är för stor, och ihop med caster "jacka" vikt till innerhjulet i kurvorna?
Så inte mer caster än vad som behövs Tänker att - skrub-radien ger känsla för greppskillnad hö/vä vid inbromsning - caster ger stabilitet och känsla för sidogrepp i kurvor. I kombination med om hjulaxeln är framför/bakom linjen mellan övre och undre kulleden - spindelvinkel ger stabilitet och, i kombination med skrub och caster, vikt-jackning i kurvorna _________________ Johan Lekås |
||||
Jag var med på några FS-bilar, och vi hade kanske i genomsnitt ~240 grader mellan ändlägena, så det är inte mycket till utväxling i styrväxeln. Genom att minska scrub-radien och caster-trail gjorde vi bilarna klart mer lättkörda. Men det som jag tror många missar är ju att även hävarmen från tänkt rotationsaxel till infästningen av styrleden påverkar hur lättstyrd bilen blir. Här tror jag många FS-team missar, men man blir ju samtidigt lite begränsad när man kör 10"-fälgar _________________ Johan Sahlström |
||||
_________________ Johan Lekås |
||||
Det händer inte så mycket, men ritar på emellanåt. Får nog rita om allt igen senare när jag begripit bättre hur jag ska bygga upp det hela för att det ska bli smidigt att justera mått osv. Nu är det lite hejsan-hoppsan
Härnäst blir det bakaxel för att se hur det ska gå ihop sig. Sen tillbaka till framaxeln för att lösa styrningen. Man tenderar lätt till att går runt de besvärliga bitarna... _________________ Johan Lekås |
||||
Rackarns vad kompakt den är! Vilket program ritar du i, något som är gratis eller har du tur med CAD via jobbet? Har kollat lite på Fusion 360 men blev inte kompis med att rita rör på ett bra sätt.
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Eftersom jag är grön på att CADa saker så håller jag på att lära mig/lista ut hur jag ska bygga ritningarna med "rätt" struktur. Hittat en del tutorials för rör-ramar men inte grottat ner mig. Nu har jag ritat med "pipe along path", skarvarna är inte städade osv. _________________ Johan Lekås |
||||
2slow - På begäran, lite mått på motorn
När jag tittar på bilderna nu är de inte så lätta att använda som jag trodde Hittade en gammal kladd med mått också Hör av dig om de mått du saknar _________________ Johan Lekås |
||||
Jag har gjort lite sporadiska insatser. Försöker vara duktig och ge mig på det som känns krångligast, så jag har funderat igenom olika lösningar kring diff + kedja/drev + bakaxel + coilover som är trångt. Och likadant fram kring styrning+pedaler+coilover.. Men inget som finns på bild ännu så att säga Men ritade lite skärmar osv för att testa lite tidigare i år: _________________ Johan Lekås |
||||
Kolla på Wolf Thunder GB08 om du vill ha inspiration på ett koncept som fungerar.
Aprilia RSV4 motor / Gates Belt Drive / Drexler Formula Student Diff. Tar inte mycket utrymme, enkelt att med shims få rätt Hz på remmen. Håller dessutom länge och man slipper all skit om kedjan medför. Drexler har dessutom externt justerbar diff så du inte ens behöver öppna upp den för att göra små justeringar. _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
Våra race- och banåkarbilar RS-bil för Sportvagnsmästerskapet | << 1, 2, 3 21 besök senaste veckan (9542 totalt) |