Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
RS-bil för Sportvagnsmästerskapet
<<   1, 2, 3
3 besök senaste veckan (9488 totalt)
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Yo-1 skrev:
Gillar dina projekt, följer med stort intresse.
Det ser ut att vara mycket plats för bromsar i de fälgarna. Jag har själv bråkat mycket med att få plats med ok bromsar i breda 13-tummare, slutade med att jag bestämde mig för att köra bromsarna inne vid diffen istället. Är ritningen på bakhjul? Om det är fram, vad får du för "skrubbradie"?
Det är fram, 8" breda. Med ET +18 blir skubbradien 46 mm, ritat med 0 camber. Helt ok tror jag?


_________________
Johan Lekås
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Hur mycket caster?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Hur mycket caster?
Vet inte riktigt vad jag ska satsa på, 5-6 grader kanske?
Gissar att du tänker på att jag inte har någon spindel-vinkel (KPI)?

_________________
Johan Lekås
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Johan Lekås skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Hur mycket caster?
Vet inte riktigt vad jag ska satsa på, 5-6 grader kanske?
Gissar att du tänker på att jag inte har någon spindel-vinkel (KPI)?


Nja det vet jag inte om jag tänkte så aktivt på, men var nyfiken eftersom de måtten ihop ger det samlade moment man känner i ratten.

Någon form av samlad bild från alla formelbilar folk byggt i Lund, med korta styrväxlar och lite liknande mått, väldigt låg kpi, 25-50 mm scrub och ganska mycket caster ger att det tenderar att bli tungstyrt. Nu har du väl god erfarenhet från ditt tidigare bygge och förhoppningsvis lite bättre plats och lite långsammare styrväxel, men formelteamen har gått åt mindre och mindre caster och funnit bilarna mer lätthanterliga.

Jag reflekterade lite kring det i min Lotus med, den var förvånansvärt lättstyrd och delikat, vill minnas man får ca 4 grader caster maxat där. De har nog lite KPI med, inte så mycket dock.

Så inga bra hårda råd direkt, mest lite öppna funderingar.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag har en fundering... som inte heller är särskilt viktig.

Vad vill man uppnå med lite eller noll i spindeltapp ?
Jag hae åkt relatift mycket Jaguar med 2 grader.... och bara upplevt nackdelar.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Jag har en fundering... som inte heller är särskilt viktig.

Vad vill man uppnå med lite eller noll i spindeltapp ?
Jag hae åkt relatift mycket Jaguar med 2 grader.... och bara upplevt nackdelar.
Tänker lite samma men kanske tvärt om , att som Göran Malmbergs "noll-vision", man lägger till vinklar när man (tror sig) veta vad man vill åstadkomma.
Med mer spindelvinkel kan man minska skrubradien om den är för stor, och ihop med caster "jacka" vikt till innerhjulet i kurvorna?

Pontus Fyhr skrev:
... väldigt låg kpi, 25-50 mm scrub och ganska mycket caster ger att det tenderar att bli tungstyrt ...
Hade spontant inte trott att formula student-bilarna skulle kunna upplevas som tungstyrda, men de har kanske drygt ett halvt varv mellan ändlägena?
Så inte mer caster än vad som behövs

Tänker att
- skrub-radien ger känsla för greppskillnad hö/vä vid inbromsning
- caster ger stabilitet och känsla för sidogrepp i kurvor. I kombination med om hjulaxeln är framför/bakom linjen mellan övre och undre kulleden
- spindelvinkel ger stabilitet och, i kombination med skrub och caster, vikt-jackning i kurvorna

_________________
Johan Lekås
Citera
ImaginaryCreations
Klippan
Här sen Okt 2019
Inlägg: 12



Johan Lekås skrev:
Pontus Fyhr skrev:
... väldigt låg kpi, 25-50 mm scrub och ganska mycket caster ger att det tenderar att bli tungstyrt ...
Hade spontant inte trott att formula student-bilarna skulle kunna upplevas som tungstyrda, men de har kanske drygt ett halvt varv mellan ändlägena?
Så inte mer caster än vad som behövs

Tänker att
- skrub-radien ger känsla för greppskillnad hö/vä vid inbromsning
- caster ger stabilitet och känsla för sidogrepp i kurvor. I kombination med om hjulaxeln är framför/bakom linjen mellan övre och undre kulleden
- spindelvinkel ger stabilitet och, i kombination med skrub och caster, vikt-jackning i kurvorna


Jag var med på några FS-bilar, och vi hade kanske i genomsnitt ~240 grader mellan ändlägena, så det är inte mycket till utväxling i styrväxeln. Genom att minska scrub-radien och caster-trail gjorde vi bilarna klart mer lättkörda.
Men det som jag tror många missar är ju att även hävarmen från tänkt rotationsaxel till infästningen av styrleden påverkar hur lättstyrd bilen blir. Här tror jag många FS-team missar, men man blir ju samtidigt lite begränsad när man kör 10"-fälgar

_________________
Johan Sahlström
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
ImaginaryCreations skrev:
Jag var med på några FS-bilar, och vi hade kanske i genomsnitt ~240 grader mellan ändlägena, så det är inte mycket till utväxling i styrväxeln. Genom att minska scrub-radien och caster-trail gjorde vi bilarna klart mer lättkörda.
Men det som jag tror många missar är ju att även hävarmen från tänkt rotationsaxel till infästningen av styrleden påverkar hur lättstyrd bilen blir. Här tror jag många FS-team missar, men man blir ju samtidigt lite begränsad när man kör 10"-fälgar
thumbs up

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Det händer inte så mycket, men ritar på emellanåt. Får nog rita om allt igen senare när jag begripit bättre hur jag ska bygga upp det hela för att det ska bli smidigt att justera mått osv. Nu är det lite hejsan-hoppsan
Härnäst blir det bakaxel för att se hur det ska gå ihop sig.
Sen tillbaka till framaxeln för att lösa styrningen. Man tenderar lätt till att går runt de besvärliga bitarna...



_________________
Johan Lekås
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Rackarns vad kompakt den är! Vilket program ritar du i, något som är gratis eller har du tur med CAD via jobbet? Har kollat lite på Fusion 360 men blev inte kompis med att rita rör på ett bra sätt.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Rackarns vad kompakt den är! Vilket program ritar du i, något som är gratis eller har du tur med CAD via jobbet? Har kollat lite på Fusion 360 men blev inte kompis med att rita rör på ett bra sätt.
Det är Fusion360 jag använder
Eftersom jag är grön på att CADa saker så håller jag på att lära mig/lista ut hur jag ska bygga ritningarna med "rätt" struktur. Hittat en del tutorials för rör-ramar men inte grottat ner mig. Nu har jag ritat med "pipe along path", skarvarna är inte städade osv.

_________________
Johan Lekås
Citera
2slow
Piteå
Här sen Jan 2011
Inlägg: 97



Hur bred är "sittbrunnen" alltså röret bakom stolen (huvudbågens bredd)?

_________________
Tomas Lundberg
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
2slow skrev:
Hur bred är "sittbrunnen" alltså röret bakom stolen (huvudbågens bredd)?
Det är 1050 mm c-c mått för huvudbågen.

_________________
Johan Lekås
Citera
2slow
Piteå
Här sen Jan 2011
Inlägg: 97



Har det hänt nåt mer i verkligheten eller i cad-världen?

_________________
Tomas Lundberg
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
2slow skrev:
Har det hänt nåt mer i verkligheten eller i cad-världen?
Inte mycket. Det är en massa annat som tar plats under sommaren Återkommer

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
2slow - På begäran, lite mått på motorn
När jag tittar på bilderna nu är de inte så lätta att använda som jag trodde
Hittade en gammal kladd med mått också
Hör av dig om de mått du saknar






_________________
Johan Lekås
Citera
2slow
Piteå
Här sen Jan 2011
Inlägg: 97



Några uppdateringar på rs-warp'en?

_________________
Tomas Lundberg
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267


Trådstartare
2slow skrev:
Några uppdateringar på rs-warp'en?
Tiden går fort...
Jag har gjort lite sporadiska insatser. Försöker vara duktig och ge mig på det som känns krångligast, så jag har funderat igenom olika lösningar kring diff + kedja/drev + bakaxel + coilover som är trångt. Och likadant fram kring styrning+pedaler+coilover.. Men inget som finns på bild ännu så att säga
Men ritade lite skärmar osv för att testa lite tidigare i år:



_________________
Johan Lekås
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547



Kolla på Wolf Thunder GB08 om du vill ha inspiration på ett koncept som fungerar.
Aprilia RSV4 motor / Gates Belt Drive / Drexler Formula Student Diff.
Tar inte mycket utrymme, enkelt att med shims få rätt Hz på remmen.
Håller dessutom länge och man slipper all skit om kedjan medför.
Drexler har dessutom externt justerbar diff så du inte ens behöver öppna upp den för att göra små justeringar.

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Våra race- och banåkarbilar
RS-bil för Sportvagnsmästerskapet
<<   1, 2, 3
3 besök senaste veckan (9488 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande