Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vevhusventilation och catch can
2 besök senaste veckan (841 totalt)
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Hur har ni löst vevhusventilation på era banbilar?
Hsr en 4 cyl gm ecotec motor och tänker att det är nog inte fel att montera en catch can.
Eventuellt svetsa dit några större anslutningar på ventilkåpan.

Ventilerar ni till atmosfär eller slutet system innan turbon?

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364



Jag skulle aldrig dra in vevhus ångor in i tyrbon på en rejsbil.

Ventilera mot atmosfär eller sätt dubbla backventiler o dra in det i insuget vid motorbroms o på laddtryck får det ventilera mot atmosfär.

Porsche 911 turbo har en fin separator.

Annars kan jag rekomendera mann som har en oljeseparator med filter i.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Nej det får nog bli att ventilera till atmosfär.
Frågan är hur man ska göra med org pcv ventil i insuget, den drar in olja i insuget som det är idag.

Ska kolla på 911 separatorn annars finna de väl fina eftermarknads också.

erki87 skrev:
Jag skulle aldrig dra in vevhus ångor in i tyrbon på en rejsbil.

Ventilera mot atmosfär eller sätt dubbla backventiler o dra in det i insuget vid motorbroms o på laddtryck får det ventilera mot atmosfär.

Porsche 911 turbo har en fin separator.

Annars kan jag rekomendera mann som har en oljeseparator med filter i.

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Det beror ju till stor del vilka mängder olja motorn trycker ut den vägen, en välventilerad motor med bra avskiljning i tex ventilkåpor ,och relativt lite blowdown kastar inte ut speciellt myclet olja utan där handlar det mestadels om att ventilera ut lufttryck och eventuella bränsleångor. Å den biten är inga problem att låta motorn suga i sig vid tex låglast och motorbroms.

Sen finns det ju viss effektökning i att ha ett lägre tryck snarare än ett högt tryck under mellan och höglast. Då kolvar vevaxel osv roterar lättare med lägre luftmotstånd. Det är antagligen väldigt lite /försumbart, men så är det iallafall teoretiskt.

En stor burk med eventuell retur av olja till tråget kan ibland behövas på en överladdad motor som är mindre tät genom kolvringar vid laddtryck, men då låta den andas ut i atmosfär vid full-last och oljan att rinna tillbaka vid låglast.

Jag hade nog börjat med en burk med kran som andas mot atmosfär.
Funkar det utan att man behöver tömma med jämna mellanrum så är det väll bara låta det vara så.
Blir det större mängder olja så tar man å löser det då

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Hej,

Tack för info.
Jag börjar så så får jag se vad det blir för mängder.
Pluggar även pcv i insuget så hoppas de ska fungera.



knotan skrev:
Det beror ju till stor del vilka mängder olja motorn trycker ut den vägen, en välventilerad motor med bra avskiljning i tex ventilkåpor ,och relativt lite blowdown kastar inte ut speciellt myclet olja utan där handlar det mestadels om att ventilera ut lufttryck och eventuella bränsleångor. Å den biten är inga problem att låta motorn suga i sig vid tex låglast och motorbroms.

Sen finns det ju viss effektökning i att ha ett lägre tryck snarare än ett högt tryck under mellan och höglast. Då kolvar vevaxel osv roterar lättare med lägre luftmotstånd. Det är antagligen väldigt lite /försumbart, men så är det iallafall teoretiskt.

En stor burk med eventuell retur av olja till tråget kan ibland behövas på en överladdad motor som är mindre tät genom kolvringar vid laddtryck, men då låta den andas ut i atmosfär vid full-last och oljan att rinna tillbaka vid låglast.

Jag hade nog börjat med en burk med kran som andas mot atmosfär.
Funkar det utan att man behöver tömma med jämna mellanrum så är det väll bara låta det vara så.
Blir det större mängder olja så tar man å löser det då

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187


Trådstartare
Lyfter den här tråden igen, jag pluggade PCV ventilen i insuget pga att den tidigare kletat ner insuget med olja. Sen fick jag höra av vissa att det är en dum ide för nu ventilerar den inte ut vevhusgaserna på tomgång/låglast dvs när jag har undertryck i insuget.

Spelar det så stor roll? Eller viktigast att kunna ventilera ut vevhusgaserna på högre varv/vid laddtryck?

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Om du inte ventilerar ordentligt så kommer du märka det genom oljeläckage genom alla möjliga och omöjliga packningar.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Skruva banåkabil
Vevhusventilation och catch can
2 besök senaste veckan (841 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande