Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Vevhusventilation och catch can | 2 besök senaste veckan (841 totalt) |
Hur har ni löst vevhusventilation på era banbilar?
Hsr en 4 cyl gm ecotec motor och tänker att det är nog inte fel att montera en catch can. Eventuellt svetsa dit några större anslutningar på ventilkåpan. Ventilerar ni till atmosfär eller slutet system innan turbon? _________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||
Jag skulle aldrig dra in vevhus ångor in i tyrbon på en rejsbil.
Ventilera mot atmosfär eller sätt dubbla backventiler o dra in det i insuget vid motorbroms o på laddtryck får det ventilera mot atmosfär. Porsche 911 turbo har en fin separator. Annars kan jag rekomendera mann som har en oljeseparator med filter i. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Nej det får nog bli att ventilera till atmosfär.
Frågan är hur man ska göra med org pcv ventil i insuget, den drar in olja i insuget som det är idag. Ska kolla på 911 separatorn annars finna de väl fina eftermarknads också.
_________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||
Det beror ju till stor del vilka mängder olja motorn trycker ut den vägen, en välventilerad motor med bra avskiljning i tex ventilkåpor ,och relativt lite blowdown kastar inte ut speciellt myclet olja utan där handlar det mestadels om att ventilera ut lufttryck och eventuella bränsleångor. Å den biten är inga problem att låta motorn suga i sig vid tex låglast och motorbroms.
Sen finns det ju viss effektökning i att ha ett lägre tryck snarare än ett högt tryck under mellan och höglast. Då kolvar vevaxel osv roterar lättare med lägre luftmotstånd. Det är antagligen väldigt lite /försumbart, men så är det iallafall teoretiskt. En stor burk med eventuell retur av olja till tråget kan ibland behövas på en överladdad motor som är mindre tät genom kolvringar vid laddtryck, men då låta den andas ut i atmosfär vid full-last och oljan att rinna tillbaka vid låglast. Jag hade nog börjat med en burk med kran som andas mot atmosfär. Funkar det utan att man behöver tömma med jämna mellanrum så är det väll bara låta det vara så. Blir det större mängder olja så tar man å löser det då _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Hej,
Tack för info. Jag börjar så så får jag se vad det blir för mängder. Pluggar även pcv i insuget så hoppas de ska fungera.
_________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||
Lyfter den här tråden igen, jag pluggade PCV ventilen i insuget pga att den tidigare kletat ner insuget med olja. Sen fick jag höra av vissa att det är en dum ide för nu ventilerar den inte ut vevhusgaserna på tomgång/låglast dvs när jag har undertryck i insuget.
Spelar det så stor roll? Eller viktigast att kunna ventilera ut vevhusgaserna på högre varv/vid laddtryck? _________________ F r e d r i k G e r l i n g |
||
Om du inte ventilerar ordentligt så kommer du märka det genom oljeläckage genom alla möjliga och omöjliga packningar.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
Skruva banåkabil Vevhusventilation och catch can | 2 besök senaste veckan (841 totalt) |