Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Motorvalsångest | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (1172 totalt) |
Hej,
Val av motor till sitt bilbygge är enkelt om man antingen har erfarenhet eller inte bygger om så värst mycket och kan använda orginalmotorn. Inget av detta har jag begåvats med och tänke därför att någon i detta forum kan komma med synpunkter eller en referens till någon som ni tror är villig att dela med sig lite. Mitt bygge består av en 1999 Cadillac STS som justerats rejält, med bl a dubbla A-armar runt om och konvertering till bakhjulsdrift. Filosofin är finkörning till fiket/klubbcrusing + fulkörning på Nurnburg. Prioriterat är ljudupplevelse och motorkaraktär, det är ju det som gör en GT : ) Jag ser följande alternativ: 1. Behålla min gamla LT1 (från corvette 1994) och uppgradera med toppar, kolvar, insug, torrsump och ev. vevaxel + borrning och alignborrning av lagersäten => 450 hk, 7000 rpm (lite för tunnt tycker jag och nästan helt ny motor = dyrt) 2. Utgå från en mordernare LS2 och be Summit racing koka ihop 550hk, 8000 rpm (ännu dyrare men underbart) 3. En nyckelfärdig LS7 (enkelt och rejält med inte så kul (jag bygger ju för att det skall bli kul). Har kört Corvette Z06 men tyckte den var för seg med mindre kul gasrespons. 4. En rak sexa (Mercedes? BMW?) med turbo. 5.? _________________ Mikael Drapkin |
||
En modern tolkning av 302/327 för känsla kanske (LS3 med 4.8 vev)?
Lite babbel https://www.youtube.com/watch?v=CW36 Det behöver ju inte gå så fort i siffror om det känns rätt |
||
Hur står sig en GM LS376/525 cratemotor mot alternativ 2 och 3 prismässigt?
Annat med karaktär hade kunnat vara en 377 Small Block (400 med 350-vev), då kan man varva nästan 7500 vid 24 m/s korrigerad medelkolvhastighet (sedan finns det ju annat som kan begränsa varvtalet också, och man kan varva mer men då kan väl vevstakar riskera att börja kunna betraktas som slitdelar?). Min referens generellt för GM-baserade maskiner är fortfarande Bilsports artikelserie från 98-99 någon gång när Mats Appelgren byggde en gatvänlig 400 Small Block (med 10,9:1 i komp och fyrportsförgasare på lätt portat Edelbrock Victor Jr-insug, så inget extremt) som gav 568 hk vid 6600 varv/min och runt 660 Nm vid typ 5000 varv/min på vanlig 98 oktan. Den hade varvstoppet på 7200 varv/min vilket precis sammanfaller med 24 m/s medelkolvhastighet. _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||
oppna plånboken, va velar du för
http://www.ppmracing.se/index.php?ro _________________ henrik nielsen |
||
I en så stor bil hade jag velat ha runt 800hk iaf 😁
Twinturbo v8 eller motor liknande i länken ovan! Hellcat motor? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Ska den sitta i en cadillac så är de väl GM som gäler, men vill man ha ljudet så ska man ha en coyote,dom kan ju låta helt galna,efter att ha tittat en del på enginemasters så verkar dom vara minst lila bra som en Ls..som f.ö måste vara världens fulaste motor 😁
_________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||
Nja, bilen är itusågad på två ställen och hela baksätesdelen borta (550mm), baksäte kan man ju inte ha i en GT... så speciellt stor blir den faktisk inte. hoppas på runt 1300 kg. _________________ Mikael Drapkin |
||
Står det inte i Rejsas regler att man inte får lägga upp en sån här tråd utan att ösa på med bilder? Eller var det i Svea Rikes tjocka lagbok det stod? För det här låter.....sevärt!
_________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
+1 på det /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
Detta verkar spännande!! Och bara titeln på tråden känns ju som ett väldigt delikat problem.
Lyckas du få ner vikten till ca 1300kg så räcker 350-400hk för att skrämma de flesta men om du skall banta en 90-tals Cadillac till 1300kg så måste du ha tänkt; noll inredning, karossdelar i glasfiber, plastrutor osv. Och då blir det ju ingen bekväm bil för att finköra till fiket. Jag ställer mig till de övriga: Ge oss bilder, för sjutton!! /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||
Utanför lådan tänk: Audi RS6 biturbo V8? Går hitta för en 20-30 000, skräms fort till 600++ hk.
Audi 2.7 biturbo, hittas för 5-8000 titt som tätt, nya stakar så håller motorn i övrigt för 600 häst, byter man även kolvar håller det för mot 800 häst. Ljudupplevelsen kan man sen påverka enormt mycket med hur man bygger avgassystem och insug. Även mercedes och BMW har ju turbo åttor som det går klämma rejält med effekt ur med enkla medel! Ingen koll på priserna där dock.. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Mycket coolt projekt!
LT1-an är nog idén jag skulle sortera bort med en gång; det är inte nödvändigtvis en dålig motor, men den har svagheter som är svåra att bygga bort med Optisparksystemet. Ska du ändå bygga om motorn, hade jag i så fall satsat på en äldre smallblockare. LS-motorerna har jag svårt att säga något om, men de verkar ju gå att få i valfri konfiguration och med valfritt effektuttag vid det här laget. Men om du redan har kortat en Cadillac, och konverterat den till bakhjulsdrift, ska du inte se till att göra folk riktigt arga med en gång? https://www.schwartzperformance.com/ _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||
Jösses! Meeen hallå; nu tar du och lägger hela rasket bland "biltrådarna" tack! Genast! Såg ut att vara mer än "åka o fika" Tror jag hade slängt ut den LT1an, inget dålig motor men för mycket konstigt som gör att den inte är bra att gå vidare med. Tändssytem, vattenpumpdrivning, ändrat flöde i vattensystemet etc.. Jag har dock inget att föreslå mer än "LS" men det kör ju alla andra med... Tråkigt _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Ja... välj bort Ls ... och sätt i en sämre motor.... Jag kommer aldrig att gå tillbaka till en gammal järnklump. Edit: LT1 går bort. Den är tråkig på riktigt.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Jag började bygga runt LT-1:an som är liten och nätt i jämförelse med den stora stygga Northstaren som troligen inte får plats. V8 utan DOHC eller rak 6:a är det tänkt. _________________ Mikael Drapkin |
||
Det jag reagerar på är det du skriver om tänkt användningsområde. Jag får känslan att driftsäkerhet och användbarhet lär vara viktigare än mycket effekt?
I det läget så tänker jag att överladdning bör undvikas. Och även kraftigt "trimmade"/ombyggda motorer. LS motor låter ju väldigt passande i det sammanhanget, hur "tråkigt" det än må vara så lär det ju vara både enkelt driftsäkert osv. Roligare motor än gammalt gjutjärn, mer effekt och lite roligare ljud osv. Sen finns ju mycket grejor att uppgradera med den dagen man känner att det behövs. Finns väll säkerligen massor enkla alternativ med färdiga plug and play styrsystem oxå antar jag. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Skruva banåkabil Motorvalsångest | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (1172 totalt) |