Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Karting - Hjälp att modellbestämma äldre Rotax motor
1 besök senaste veckan (389 totalt)
Lilltrollet
Finspång
Här sen Feb 2021
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Hej!

Har kommit över en gammal Kart jag tänker plocka ihop och skulle vilja ha hjälp att modellbestämma motorn som ingick och då den inte är helt komplett behöver jag leta delar, såsom framförallt förgasare och avgassystem men även lite annat småplock.

Chassit jag fick med liknar, efter en del googling, ett spegelvänt 80-tals Barlotti-chassi med skivbromsar fram och bak.

Motorn i sig verkar vara en Rotax motor men är även benämnd med Bombardier, se bifogade bilder. Den är i dag vätskekyld men jag fick med en låda med cylinder/topp för att köra luftkylt istället om man vill. Den är växlad, dock oklart hur många växlar. Googlar jag äldre motorer verkar det som att insugssidan sitter på "andra" sidan jämfört med denna och de flesta har inte heller någon växellåda som denna har. Ena extra cylindern jag fick med är märkt 1982, dock oklart om hela karten tillhör 70- eller 80-talet.

Är det någon härinne som har lite koll på äldre kartrar som kan bistå, eller vet var man ska vända sig för att få lite svar. Och även var man kan hitta delar till såna här äldre maskiner.






Tack på förhand!

_________________
Nicklas Fröberg
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det finns en Facebook-grupp som heter "Historic Karting Sweden".
Där kanske du kan få hjälp...

https://www.facebook.com/groups/Historickartingsweden/

_________________

Rice and shine
Citera
Lilltrollet
Finspång
Här sen Feb 2021
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Lars Falk skrev:
Det finns en Facebook-grupp som heter "Historic Karting Sweden".
Där kanske du kan få hjälp...

https://www.facebook.com/groups/Historickartingsweden/


Tack jag kollar!

_________________
Nicklas Fröberg
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Det där är en Rotax 125 cc motor, Bombardier var dom som tillverkade Rotax så tidigt var det lite blandat med varumärken på dom. Jag hade en luftkyld i början på -90, minns jag rätt så har den både kort och långt insug beroende på vilken bana man skulle åka på. 5 växlar. Men det är ju bara att slå isär och räkna vattenkylningen är en efterkonstruktion där man tog från en modernare rotax eftersom vattenpumpen saknas. Men den cylindern hade jag på min första 250 på superkarten så det är fina grejjer. Tyvärr har jag inget kvar från den eran. Bara modernare saker. Om du kullar i min superkarttråd, så könner du igen cylindern


Edit. ta kontakt med tillverkaren PvP i danmark, han kanske har gamla grejjer på lagret!

/Benjamin

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Karting - Hjälp att modellbestämma äldre Rotax motor
1 besök senaste veckan (389 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande