Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Borra upp fästen i fjäderben - Porsche 944
474 besök totalt
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Hej!

Kommer eventuellt att köpa ett par konidämpare till Porschen och de har det gamla måttet för fjäderbenen vilket gör att det inte passar på min bil.

Har försökt att leta på nätet och endel pratar om att det bara är att borra upp camberhålet någon mm för att det ska passa och andra säger att detta är dåligt och att det är bättre att svetsa om hela fästet.

Tror ni att det är riskabelt att borra upp hålet?

Mvh Andreas

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6052



Här behövs det mer info. Vad har du för bil variant av 944, från vad för modell av 944 kommer dämparna?

Jag satte för en massa år sedan 944 turbo fjäderben fram på en -85B standard 944a. hålen för skruvarna i var tvugna att tas upp och tjockleken på spindeln var större på den vanliga än på turbon. Så antingen fick man fräsa ur fjäderbenen eller fräsa av spindeln. Jag valde att fräsa av spindeln, 4-5 månader senare skar ett hjullager fram och tog med sig spindeln. Verkstaden hade "lagom" problem med att lösa det...

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



Det är ju både tjockleken på spindeln och hålbilden som skiljer, om jag inte minns fel är den tidiga några mm tjockare i spindeln och har tätare mellan hålen.

Hittade detta på nätet:

The Spindle interface on the Early strut is 20mm wide and 58mm center to center on the bolts...

The LATE struts are 18mm wide and 63mm center to center on the bolts.


Jag hade personligen inte gjort om ett fjäderben, allt går att lösa men jag tror det är rätt mycket jobb för att detta ska bli bra.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Tack för svar, mycket bra information!

Jag ser att jag missat väsentligt viktiga saker

Bilen är en -86 na och fjäderbenen ska enligt säljaren vara för tidiga bilar. Grejen är den att säljaren ägde min bil innan så jag vet att fjäderbenen inte passar rakt av. Men det är här jag blir konfunderad, för om jag fattat rätt så ska -86 ha tidiga spindlar.

Nä, jag vill inte gärna ha något ras, allra minst på banan!

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 270



Jag har gjort det på min bil. Det man bör tänka på är att efter detta passar inte vare sig hjulspindeln eller fjäderbenet ihop med andra ej modifierade delar.

fräs bort 1mm på varje sida på spindeln, ändras då från 20mm breda till 18mm i bredd.



svetsa igen det undre hålet, märk sedan över den nya hålplaceringen från spindeln


du ser att det undre hålet nu sitter längre ut i plåten och ~5mm högre upp


Jag fräste lite extra frigång på spindeln så man kan få på mer camber där nere, annars behöver man justera till den extra cambern på de övre/ställbara topplagringarna vilket ger dålig frigång för hjulen mot inre hjulhusen.

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136


Trådstartare
Wow!

Det där var rejält detaljerat. Jag tror det är rätt bra grejer (Ground Control Camber-platta och Coiloverkit med Hyperco-dämpare) och i värsta fall får jag slakta de dämpare jag har på bilen och flytta över allt till de fjäderbenen. Jag återkommer med resultatet

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



gtBen skrev:
Jag har gjort det på min bil.

[Ultrasuperbrainfo]



Om jag tolkar det rätt så är det samma avstånd original mellan hålbilden och centrumlinjen av stötdämparbenet, mellan årsmodellerna?

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 270



Eddie Varvstopp skrev:
Om jag tolkar det rätt så är det samma avstånd original mellan hålbilden och centrumlinjen av stötdämparbenet, mellan årsmodellerna?

Jag har inte mätt på det men det ser ut att vara det på ett ungefär

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3683



Hade inte det där något att göra med om du har M030 chassit/bromsarna också?
Samma sak som att M030 har radialmonterade ok, medans resten har vanlig montering.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



gtBen skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Om jag tolkar det rätt så är det samma avstånd original mellan hålbilden och centrumlinjen av stötdämparbenet, mellan årsmodellerna?

Jag har inte mätt på det men det ser ut att vara det på ett ungefär


thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Skruva banåkabil
Borra upp fästen i fjäderben - Porsche 944
474 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande