Sjukt smart lösning, det där borde vara patenterbart!
Men hur får du den att inte bete sig dumt under inbromsning?
Lösningen är gammal.
Tror du inte både olja och pickup strävar åt samma hörn vid en inbromsning?
Fasen, aldrig sett förut.
Jo det gör dem väl iof
_________________ Erik Wedlund
Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
MattiasGBG
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 150
Trådstartare
04 Apr 2023 06:37
Litto skrev:
Grymt tråg du gjort! Och otroligt fint bygge i övrigt! Men vad fyller kullagret i pickupen för funktion? Ahh, tror jag fattar. Den ska följa centrifugalkraften i kurvorna så att pickupen alltid hamnar där oljan finns?!?
Jag planerar för bakhjulsdrift på min Volvo C70 och har snöat in på just Jaguars variant på Duratec V6:an, så jag kanske kommer med en liten förfrågan på ett tråg så småningom...
Det är en dold juvel till motor men använd i diverse motorsport som högvarvig sugare
Sjukt smart lösning, det där borde vara patenterbart!
Men hur får du den att inte bete sig dumt under inbromsning?
Gjorde den så den kan rotera fritt 360 grader för att hela tiden följa G-krafterna. Kommer nog uppdatera designen lite sen med vertikala vingar (som ett roder på en båt) på så oljan hjälper till att flytta den till rätt plats lite snabbare.
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316
04 Apr 2023 08:34
MattiasGBG skrev:
Litto skrev:
Grymt tråg du gjort! Och otroligt fint bygge i övrigt! Men vad fyller kullagret i pickupen för funktion? Ahh, tror jag fattar. Den ska följa centrifugalkraften i kurvorna så att pickupen alltid hamnar där oljan finns?!?
Jag planerar för bakhjulsdrift på min Volvo C70 och har snöat in på just Jaguars variant på Duratec V6:an, så jag kanske kommer med en liten förfrågan på ett tråg så småningom...
Det är en dold juvel till motor men använd i diverse motorsport som högvarvig sugare
Hmmm, nu blev det ju ännu mer att fundera på, bygga trevlig sugmotor?!?..... Såg att det finns trevliga kammar till de här motorerna, så att komma över 300 hk utan turbo skulle antagligen inte vara speciellt svårt. Men det är klart, enklast att få lite effekt är ju med turbo.
_________________ Anders Littorin,
Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350
04 Apr 2023 08:34
stilldouble skrev:
MattiasGBG skrev:
Kolja skrev:
Läckert maskinarbete med den där swiveling-pickup lösningen. Du är ingen vanlig klåpare du.
Får man fråga vad du gör i yrkeslivet. PV?
Varit designingenjör inom diverse områden på PV men numera på Aurobay som är avknoppat från PV (Motorutveckling/Powertrain).
PV? ...förkortning för?
PersonVagnar!
Volvo PersonVagnar!
_________________ Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels
Portugal, Ourique
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759
04 Apr 2023 08:42
Borde du inte köra ett täckt fettat lager för att säkerställa smörjningen av lagret.............................
_________________ Patrick Wetterskog
MattiasGBG
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 150
Trådstartare
04 Apr 2023 09:32
Kadett4wd skrev:
Borde du inte köra ett täckt fettat lager för att säkerställa smörjningen av lagret.............................
Borde du inte köra ett täckt fettat lager för att säkerställa smörjningen av lagret.............................
Tror 8 liter olja ska räcka
Är du HELT säker?
Här på rejsa kan vi diskutera hänglsen och livremmar i veckor =)
_________________ Patrick Wetterskog
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572
04 Apr 2023 14:18
Kadett4wd skrev:
MattiasGBG skrev:
Kadett4wd skrev:
Borde du inte köra ett täckt fettat lager för att säkerställa smörjningen av lagret.............................
Tror 8 liter olja ska räcka
Är du HELT säker?
Här på rejsa kan vi diskutera hänglsen och livremmar i veckor =)
Jag tycker det verkar saknas triangulering
Ser alldeles lysande ut
_________________ Ove Sponton
Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6258
04 Apr 2023 14:59
MattiasGBG skrev:
Kadett4wd skrev:
Borde du inte köra ett täckt fettat lager för att säkerställa smörjningen av lagret.............................
Tror 8 liter olja ska räcka
Den enda Rejsa-mässiga lösningen är att du bygger en trycksmord lösning av kullagret med en egen oljekrets, kylare, samt med en egen rörlig oljepick-up lagrad med supraledande magnetlager.
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675
04 Apr 2023 20:48
Klassiskt Rejsa-snack, kan vi överarbeta så gör vi!
Imponerande snyggt och hög klass!!
_________________ Christian Jansson
BMWCS #10364
SVKG #661
BMW 332is E30
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759
05 Apr 2023 06:42
Kolja skrev:
MattiasGBG skrev:
Kadett4wd skrev:
Borde du inte köra ett täckt fettat lager för att säkerställa smörjningen av lagret.............................
Tror 8 liter olja ska räcka
Den enda Rejsa-mässiga lösningen är att du bygger en trycksmord lösning av kullagret med en egen oljekrets, kylare, samt med en egen rörlig oljepick-up lagrad med supraledande magnetlager.
Du glömde g-kraft sensor och servomotor med tillhörande styrelektronik =)
_________________ Patrick Wetterskog
MattiasGBG
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 150
Trådstartare
05 Apr 2023 10:07
Kadett4wd skrev:
Kolja skrev:
MattiasGBG skrev:
Kadett4wd skrev:
Borde du inte köra ett täckt fettat lager för att säkerställa smörjningen av lagret.............................
Tror 8 liter olja ska räcka
Den enda Rejsa-mässiga lösningen är att du bygger en trycksmord lösning av kullagret med en egen oljekrets, kylare, samt med en egen rörlig oljepick-up lagrad med supraledande magnetlager.
Du glömde g-kraft sensor och servomotor med tillhörande styrelektronik =)
En till G-sensor, har redan 3st 3-axliga och en med två axlar och yaw
Kan ju flika in med en bild i ämnet, här är loggen där man ser hur oljetryck (orange) och G-kraft (lila) speglar varandra...inte optimalt.