Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster V6 S/C -05 *Rättställd motor*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
13 besök senaste veckan (14837 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Kolja skrev:
erikjakan skrev:
Sjukt smart lösning, det där borde vara patenterbart!

Men hur får du den att inte bete sig dumt under inbromsning?


Lösningen är gammal.

Tror du inte både olja och pickup strävar åt samma hörn vid en inbromsning?


Fasen, aldrig sett förut.

Jo det gör dem väl iof

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
MattiasGBG
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 150


Trådstartare
Litto skrev:
Grymt tråg du gjort! Och otroligt fint bygge i övrigt! Men vad fyller kullagret i pickupen för funktion? Ahh, tror jag fattar. Den ska följa centrifugalkraften i kurvorna så att pickupen alltid hamnar där oljan finns?!?

Jag planerar för bakhjulsdrift på min Volvo C70 och har snöat in på just Jaguars variant på Duratec V6:an, så jag kanske kommer med en liten förfrågan på ett tråg så småningom...


Det är en dold juvel till motor men använd i diverse motorsport som högvarvig sugare



_________________
Mattias Svensson

Bilbygget:
http://www.instagram.com/speedsterv6
Citera
MattiasGBG
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 150


Trådstartare
Kolja skrev:
Läckert maskinarbete med den där swiveling-pickup lösningen. Du är ingen vanlig klåpare du.
Får man fråga vad du gör i yrkeslivet. PV?


Varit designingenjör inom diverse områden på PV men numera på Aurobay som är avknoppat från PV (Motorutveckling/Powertrain).

_________________
Mattias Svensson

Bilbygget:
http://www.instagram.com/speedsterv6
Citera
MattiasGBG
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 150


Trådstartare
Kolja skrev:
erikjakan skrev:
Sjukt smart lösning, det där borde vara patenterbart!

Men hur får du den att inte bete sig dumt under inbromsning?


Lösningen är gammal.

Tror du inte både olja och pickup strävar åt samma hörn vid en inbromsning?


Japp denna lösning användes tex. i BTCC när man inte fick ha torrsump har jag för mig.

_________________
Mattias Svensson

Bilbygget:
http://www.instagram.com/speedsterv6
Citera
MattiasGBG
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 150


Trådstartare
erikjakan skrev:
Sjukt smart lösning, det där borde vara patenterbart!

Men hur får du den att inte bete sig dumt under inbromsning?


Gjorde den så den kan rotera fritt 360 grader för att hela tiden följa G-krafterna. Kommer nog uppdatera designen lite sen med vertikala vingar (som ett roder på en båt) på så oljan hjälper till att flytta den till rätt plats lite snabbare.

_________________
Mattias Svensson

Bilbygget:
http://www.instagram.com/speedsterv6
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



MattiasGBG skrev:
Kolja skrev:
Läckert maskinarbete med den där swiveling-pickup lösningen. Du är ingen vanlig klåpare du.
Får man fråga vad du gör i yrkeslivet. PV?


Varit designingenjör inom diverse områden på PV men numera på Aurobay som är avknoppat från PV (Motorutveckling/Powertrain).


PV? ...förkortning för?

_________________
Magnus Falk
Citera
MattiasGBG
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 150


Trådstartare
stilldouble skrev:
MattiasGBG skrev:
Kolja skrev:
Läckert maskinarbete med den där swiveling-pickup lösningen. Du är ingen vanlig klåpare du.
Får man fråga vad du gör i yrkeslivet. PV?


Varit designingenjör inom diverse områden på PV men numera på Aurobay som är avknoppat från PV (Motorutveckling/Powertrain).


PV? ...förkortning för?


Volvo Personvagnar

_________________
Mattias Svensson

Bilbygget:
http://www.instagram.com/speedsterv6
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



MattiasGBG skrev:
Litto skrev:
Grymt tråg du gjort! Och otroligt fint bygge i övrigt! Men vad fyller kullagret i pickupen för funktion? Ahh, tror jag fattar. Den ska följa centrifugalkraften i kurvorna så att pickupen alltid hamnar där oljan finns?!?

Jag planerar för bakhjulsdrift på min Volvo C70 och har snöat in på just Jaguars variant på Duratec V6:an, så jag kanske kommer med en liten förfrågan på ett tråg så småningom...


Det är en dold juvel till motor men använd i diverse motorsport som högvarvig sugare




Hmmm, nu blev det ju ännu mer att fundera på, bygga trevlig sugmotor?!?..... Såg att det finns trevliga kammar till de här motorerna, så att komma över 300 hk utan turbo skulle antagligen inte vara speciellt svårt. Men det är klart, enklast att få lite effekt är ju med turbo.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350



stilldouble skrev:
MattiasGBG skrev:
Kolja skrev:
Läckert maskinarbete med den där swiveling-pickup lösningen. Du är ingen vanlig klåpare du.
Får man fråga vad du gör i yrkeslivet. PV?


Varit designingenjör inom diverse områden på PV men numera på Aurobay som är avknoppat från PV (Motorutveckling/Powertrain).


PV? ...förkortning för?


PersonVagnar!
Volvo PersonVagnar!

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Borde du inte köra ett täckt fettat lager för att säkerställa smörjningen av lagret.............................


_________________
Patrick Wetterskog
Citera
MattiasGBG
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 150


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Borde du inte köra ett täckt fettat lager för att säkerställa smörjningen av lagret.............................



Tror 8 liter olja ska räcka

_________________
Mattias Svensson

Bilbygget:
http://www.instagram.com/speedsterv6
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



MattiasGBG skrev:
Kadett4wd skrev:
Borde du inte köra ett täckt fettat lager för att säkerställa smörjningen av lagret.............................



Tror 8 liter olja ska räcka


Är du HELT säker?
Här på rejsa kan vi diskutera hänglsen och livremmar i veckor =)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572



Kadett4wd skrev:
MattiasGBG skrev:
Kadett4wd skrev:
Borde du inte köra ett täckt fettat lager för att säkerställa smörjningen av lagret.............................



Tror 8 liter olja ska räcka


Är du HELT säker?
Här på rejsa kan vi diskutera hänglsen och livremmar i veckor =)

Jag tycker det verkar saknas triangulering


Ser alldeles lysande ut thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6258



MattiasGBG skrev:
Kadett4wd skrev:
Borde du inte köra ett täckt fettat lager för att säkerställa smörjningen av lagret.............................



Tror 8 liter olja ska räcka


Den enda Rejsa-mässiga lösningen är att du bygger en trycksmord lösning av kullagret med en egen oljekrets, kylare, samt med en egen rörlig oljepick-up lagrad med supraledande magnetlager.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887




_________________
Magnus Falk
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857



Supersnyggt Mattias.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675




Klassiskt Rejsa-snack, kan vi överarbeta så gör vi!


Imponerande snyggt och hög klass!!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Kolja skrev:
MattiasGBG skrev:
Kadett4wd skrev:
Borde du inte köra ett täckt fettat lager för att säkerställa smörjningen av lagret.............................



Tror 8 liter olja ska räcka


Den enda Rejsa-mässiga lösningen är att du bygger en trycksmord lösning av kullagret med en egen oljekrets, kylare, samt med en egen rörlig oljepick-up lagrad med supraledande magnetlager.


Du glömde g-kraft sensor och servomotor med tillhörande styrelektronik =)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
MattiasGBG
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 150


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Kolja skrev:
MattiasGBG skrev:
Kadett4wd skrev:
Borde du inte köra ett täckt fettat lager för att säkerställa smörjningen av lagret.............................



Tror 8 liter olja ska räcka


Den enda Rejsa-mässiga lösningen är att du bygger en trycksmord lösning av kullagret med en egen oljekrets, kylare, samt med en egen rörlig oljepick-up lagrad med supraledande magnetlager.


Du glömde g-kraft sensor och servomotor med tillhörande styrelektronik =)


En till G-sensor, har redan 3st 3-axliga och en med två axlar och yaw

Kan ju flika in med en bild i ämnet, här är loggen där man ser hur oljetryck (orange) och G-kraft (lila) speglar varandra...inte optimalt.



_________________
Mattias Svensson

Bilbygget:
http://www.instagram.com/speedsterv6
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



coolt,, då har du ju sensorn redan

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster V6 S/C -05 *Rättställd motor*
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
13 besök senaste veckan (14837 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande