Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster V6 S/C -05 *Rättställd motor* | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 14 besök senaste veckan (14838 totalt) |
Mailade dem nu för att kolla, dock inte aktuellt för tillfället då lådan i sig ligger på runt 50000 på skroten och vet ju inte om den får plats då den har ett stort oljetråg under så man skulle ju vilja låna en att 3D scanna eller fysiskt prova innan. |
||||||||
Första steget i bygget var att designa en ny subframe, ritade upp allt för att kunna räkna på krafter samt vattenskära ut alla delar till ett pussel. Försökte lägga svetsfogar på ett visst sätt för att minimera risken för att det skulle slå sig.
|
||||||||
Såhär blev det ihopsvetsat, väldigt smidigt att pussla ihop och höll sig rakt och fint.
|
||||||||
För att få bra rostskydd även på insidan av profilerna så skickades allt iväg på elförzinkning, även de delar som återanvändes från originalram som redan var galvade men chansade på att det skulle bli okej finnish ändå.
|
||||||||
Stämmer bra det, tvärgående och det som sticker ner till länkarmarna kapades bort. Nedre delen skjuts in i tvärbalken där två av fyra skruv är fullstyrda, benen upp ansluter till original ram med två skruv och ett styrstift på varje sida. Så geometrin ska bli exakt samma efter ur/i montering. Över sitter ett skruvat tvärstag som stänger sektionen för att göra den styvare än original, främst för de nedre länkarmarna och toe-stag iom den nedre tvärbalken. Så det man behöver göra för att ta ur drivlinan komplett med avgassystemet är: Lossa nedre länkarmarna, drivaxlar från lådan, vattenslangar, två luftslangar, växelvajrar och några kontaktdon. Sen lossar man 8 skruv, drar bak paketet 5cm och släpper det rakt ner. Så det är väldigt smidigt. |
||||||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||||
Ja, det är mycket som är extremt tajt, speciellt runt diffen som sitter nära länkarmsinfästningen. |
||||||||
Vi går vidare med remkretsen som var väldigt viktigt att få till bra då man inte kommer åt den utan att ta ur motorn. Så viktigt att allt sitter i linje och styvt samt bra omslutning runt vev- och kompressorhjul då det är mycket effekt som krävs för att driva kompressorn. Ville heller inte ha någon manuell justering utöver att shimsa löphjul och generator för att ta upp eventuella mätfel, mer om det senare.
Först ut är konsol för generator och spännare, den senare har alltid given plats direkt efter rivhjulet då det är där det blir mest slack. För generatorn svarvade jag insatser till den frästa konsolen för att kunna finjustera offset. |
||||||||
HAHAHA! Alltså... Va fan! Jag som stod å gubbgrinade på logen hela helgen och tyckte det var trångt att byta insug
_________________ Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster*** Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com |
||||||||
Mycket fint!!
Ang transaxel lådan med dsg, kolla vikten, tror den vägde 142kg inkl svänghjul. Så jävligt tung låda. Annars gillar jag konceptet med diffen så långt fram. Öppnar för att kunna montera V12 i flera olika mittmotorbilar som vanligtvis har V8. Men jävligt fint! =D _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||||||
Med all rätt haha Allt, speciellt det mot brandväggen i original Speedster är ju omöjligt att komma åt I min flyttas ju växellådan helt ut från motorrummet så det är nästan lite luft att få in nävarna i på sidan av motorn nu. Detta är också skälet till att jag vill att allt som går ska vara monterat som ett paket i subframen så man inte behöver göra något skruvande i motorrummet, går troligen snabbare att få ur hela mitt motorpaket än att byta insug eller turbo på en original speedster och man slipper blodiga händer |
||||||||
Kompressorkonsolen är 3 delar, den främre delen styr upp allt samt gör att kompressorn inte kan röra sig alls av krafter i remmen. De två löphjulen är kronade och shimsas tills remmen löper i mitten, räcker att köra på startmotor ett par varv för att testa detta utanför bilen. Ena löphjulet är enbart ett lätt stöd för att remmen inte ska fladdra när det är långt mellan två hjul.
|
||||||||
Jaguarinsuget är väldigt stort samt har flera ventiler för att optimera vridmomentet som sugis. Så jag ville hitta något annat att ha tills det blir ett fräst insug. Åkte till returbilen där det stog en Mondeo ST220 som har fords variant av V6an. Kom hem med ett insug och ett oljetråg som passade bättre i min setup.
Dock behövde spjället flyttas för att hamna på rätt plats så var bara att börja kapa. Det blev även dax att skaffa en AC/DC TIG för att kunna svetsa detta som första jag TIG-svetsat sen någon kurs i gymnasiet för drygt 20 år sedan. Inte det enklaste att börja med att öva på gjutgods, så blev väl inte perfekta fogar men ska nog hålla. |
||||||||
Ja det blev inget vackert insug Men fick av en händelse tag på en liten CNC fräs så tänkte man kunde prova den till att fräsa fram en logga. Så satte igång att lära mig Fusion då det fanns en postprocessor som skulle funka för fräsen. Efter många timmar och omstarter av fräsen pga att den störde ut sig själv så funkade det tillslut efter att jag monterat feritelement på alla sladdar så den tog sig igenom hela programmet.
Sen svetsades det på och maskerades av för att lacka hela insuget i krymplack för att dölja mina svetsfogar en aning. Efter det lite bromsoksfärg i bokstäverna och sen slipa av. Och vilket lyft det blev, nu kan man leva med det sålänge |
||||||||
Då detta är en turbo från början så har den mindre bagage än sugaren original vilket hjälper Något som däremot kom som en överaskning var att luckan gick att stänga med insuget på plats, planen var att bygga coupe där bak men kunde spara det jobbet tills senare |
||||||||
Grenrörsbygge, tyvärr lite extra krångligt då de inte kan vara symetriska eftersom jag fått vinklat motorn 3.2 grader för att få in startmotorn från Audi som monteras i lådan. Ritade dem i CAD först och skrev ut skärmallar på papper.
|
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster V6 S/C -05 *Rättställd motor* | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 14 besök senaste veckan (14838 totalt) |