Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster V6 S/C -05 *Rättställd motor*
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
3 besök senaste veckan (14801 totalt)
MattiasGBG
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 150


Trådstartare
Tänkte lägga upp en lite komprimerad tråd till dagens datum, spoiler och mer detaljer finns på min instagram@speedsterv6.

Bilen är från början en Turbo som införskaffades helt original med 3500 mil 2009 och uppgraderades så småningom till en maskin med drygt 400whp. Inför säsongen 2018 renoverade jag motorn med tanken att kunna köra skiten ur den några år till. Men redan under inkörning bestämde sig blocket för att det inte ville vara med och leka mer och fodret i en cylinder blev ett med vattenmanteln...RIP.

Motorn var en Z20LEH från Astra H OPC och det fanns för tillfället inga block eller motorer på skroten samt att de brukar ligga på runt 30000 i pris.
Då jag redan innan funderat på att någon gång få i en roligare motor så var det väl läge att köra på det direkt. Efter något halvår av planering införskaffades en AJV6 från Jaguar S-Type och en 0B1 låda från Audi. Motorn är en kortslagig V6, från början utvecklad av Porsche för Ford/Jaguar, Jaguars cylinderhuvud är utvecklat av Cosworth. Samma motor finns trimmad av Mountune i Juno SS3 V6 samt Noble M400 fast med fords toppar och turbo.

Men original n/a har motorn bara 238hk vilket självklart är alldeles för lite för en bil under 1000kg så behövde ju ett sätt att få ut lite mera pållar. Turbo hade inneburit att öppna motor och byta kolvar, stakar mm. Min tidigare turbomaskin var även svår att få tillräckligt med kylning vid hård bankörning. Ett av huvudmålen med bygget är att den ska vara billig att hålla igång då jag kör mycket med den, samt gärna pålitlig så ville helst köra med oöppnad motor så det bara är att byta om den ger sig.

Så för att inte få för högt vrid men hög toppeffekt och bra körbarhet så införskaffades en kompressor från Koenigsegg CCX mao Rotrex C38-81

Så nu var det "bara" att börja bygga, satte även vissa mål med bygget som är viktiga för mig efter erfarenheterna med originalinstallationen. Ville utan stress kunna plocka ur hela drivlinan och sen i igen med tex ny motor över en helg utan att plocka isär halva bilen samt att försöka få allt så lättmekat och robust som möjligt. Mer om detta senare, blev en lång nog introduktion ändå.



_________________
Mattias Svensson

Bilbygget:
http://www.instagram.com/speedsterv6
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489




Tusan så coolt Mattias! Lagom galet med, men riktigt kul!
Vanliga Speedster med kompressor på är underbart sköna att "styra med gasen" på ett behagligt sätt, så med ökad cylindervolym så lär det väl bli ännu trevligare, lite mer utmaning också kanske om du får lite mer vikt bak med

Du får säga till när det vankas garagebesök! Kanske lagom till våren så man kan åka hobbybil ut och säga hej?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Hur mkt behöver du flytta bak drivhjulen?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
MattiasGBG
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 150


Trådstartare
Figgz skrev:

Tusan så coolt Mattias! Lagom galet med, men riktigt kul!
Vanliga Speedster med kompressor på är underbart sköna att "styra med gasen" på ett behagligt sätt, så med ökad cylindervolym så lär det väl bli ännu trevligare, lite mer utmaning också kanske om du får lite mer vikt bak med

Du får säga till när det vankas garagebesök! Kanske lagom till våren så man kan åka hobbybil ut och säga hej?


Ja körbarheten på bana blir ett riktigt lyft, hoppas på mycket åka i sommar. Vikt och fördelning kommer som en liten överaskning senare Vill du se motorpaketet vid sidan om bilen är det läge att kika förbi hyfsat snart då det bara är lite kvar innan det åker i igen.

_________________
Mattias Svensson

Bilbygget:
http://www.instagram.com/speedsterv6
Citera
MattiasGBG
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 150


Trådstartare
Tord skrev:
Hur mkt behöver du flytta bak drivhjulen?


Det är ett annat av målen jag hade, jag ville att detta skulle vara första S2 chassit med rakställd motor och bibehållen hjulbas samt bagageutrymmet kvar. Därav valet av en 0B1-låda istället för 01E som har drivaxlar 108mm längre bak.
Detta gör denna bilen till typ världens kortaste med rakställd mittmotor sen 70-talet (Lotus Europa) , närmsta morderna är Cayman. Om det inte saknas några bilar i Carfolio.

_________________
Mattias Svensson

Bilbygget:
http://www.instagram.com/speedsterv6
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



MattiasGBG skrev:
Tord skrev:
Hur mkt behöver du flytta bak drivhjulen?


Det är ett annat av målen jag hade, jag ville att detta skulle vara första S2 chassit med rakställd motor och bibehållen hjulbas samt bagageutrymmet kvar. Därav valet av en 0B1-låda istället för 01E som har drivaxlar 108mm längre bak.
Detta gör denna bilen till typ världens kortaste med rakställd mittmotor sen 70-talet (Lotus Europa) , närmsta morderna är Cayman. Om det inte saknas några bilar i Carfolio.


coolt!

Diffusor och avgas ser ut att bli en utmaning, ska bli kul att se hur du löser det!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
MattiasGBG
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 150


Trådstartare
Skälet till att välja 0B1 lådan var att den har en speciell lösning som flyttar fram drivaxlarna framför kopplingen. Audi tog fram denna för att få mer BMW-likt överhäng och råda bot på framtunga och understyrda bilar.

Så perfekt att dra nytta av för att kunna få bra drivaxelvinklar utan att förlänga hjulbas och kaross.




_________________
Mattias Svensson

Bilbygget:
http://www.instagram.com/speedsterv6
Citera
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 226



JÄVLAR VA BALLT!!!
Det här ska bli vansinnigt spännande att följa.
Jag som gnäller över att det är trångt att byta insug.....

_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Tjuvkikade lite på Insta. thumbs up thumbs up thumbs up

Galet fräckt och imponerande arbete!
Du har hunnit lägga några mil med denna setupen ser det ut som?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
MattiasGBG
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 150


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Tjuvkikade lite på Insta. thumbs up thumbs up thumbs up

Galet fräckt och imponerande arbete!
Du har hunnit lägga några mil med denna setupen ser det ut som?


Tack, ja förra årets mål var att få den godkänd och besiktigad som ombyggt fordon för att hinna testa och hitta eventuella problem. Så blev ca.200 mil på gata och 8 varv på Kullen.

_________________
Mattias Svensson

Bilbygget:
http://www.instagram.com/speedsterv6
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



MattiasGBG skrev:
Skälet till att välja 0B1 lådan var att den har en speciell lösning som flyttar fram drivaxlarna framför kopplingen.


Är det samma princip som används i Audis S-tronic? Det fanns ingen tanke att gå den vägen med S-tronic (DSG)?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3947



Kul du hittat hit Mattias! thumbs up

/Surf på lunchtid

_________________
Ragnar Burenius
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



kul bygge!

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1281



Vilket smart val av växellåda!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Går lådan in där bak sen? Om du nu ändå gick mot rakställd V6a, kikade du aldrig på Audis 2.7 biturbo? Billiga på skroten, nya stakar så håller dom för 600 häst och har "bara" 250hk original. Passar direkt på lådan med..

Oavsett kul projekt! Blir intressant som sagt att se hur det blir med utrymmet längst bak

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
MattiasGBG
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 150


Trådstartare
Ragnar skrev:
Kul du hittat hit Mattias! thumbs up

/Surf på lunchtid


Jag har ju vart här hela tiden men fick tummen ur igår kväll och sortera alla foton så nu får det väl bli frukost- lunch- och kvällsuppdateringar här ett tag för att komma ikapp till nutid

_________________
Mattias Svensson

Bilbygget:
http://www.instagram.com/speedsterv6
Citera
MattiasGBG
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 150


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
MattiasGBG skrev:
Skälet till att välja 0B1 lådan var att den har en speciell lösning som flyttar fram drivaxlarna framför kopplingen.


Är det samma princip som används i Audis S-tronic? Det fanns ingen tanke att gå den vägen med S-tronic (DSG)?


Det är inte en omöjlig framtid dock finns det ingen eftermarknadsstyrning till dem ännu vad jag vet. Har dock börjat komma till tvärställda DSG.

_________________
Mattias Svensson

Bilbygget:
http://www.instagram.com/speedsterv6
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

MattiasGBG skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
MattiasGBG skrev:
Skälet till att välja 0B1 lådan var att den har en speciell lösning som flyttar fram drivaxlarna framför kopplingen.


Är det samma princip som används i Audis S-tronic? Det fanns ingen tanke att gå den vägen med S-tronic (DSG)?


Det är inte en omöjlig framtid dock finns det ingen eftermarknadsstyrning till dem ännu vad jag vet. Har dock börjat komma till tvärställda DSG.


Har du kollat med HTG tuning ang styrning av lådan?
Dom släpper nya lådor var och varannan dag, känns det som.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



MattiasGBG skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
MattiasGBG skrev:
Skälet till att välja 0B1 lådan var att den har en speciell lösning som flyttar fram drivaxlarna framför kopplingen.


Är det samma princip som används i Audis S-tronic? Det fanns ingen tanke att gå den vägen med S-tronic (DSG)?


Det är inte en omöjlig framtid dock finns det ingen eftermarknadsstyrning till dem ännu vad jag vet. Har dock börjat komma till tvärställda DSG.


HG Tuning skall klara av det, de skriver att de supporterar iaf DL501.


Edit: tvåa på bollen efter den där Dude...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
MattiasGBG
Göteborg
Här sen Maj 2009
Inlägg: 150


Trådstartare
Cassius skrev:
Går lådan in där bak sen? Om du nu ändå gick mot rakställd V6a, kikade du aldrig på Audis 2.7 biturbo? Billiga på skroten, nya stakar så håller dom för 600 häst och har "bara" 250hk original. Passar direkt på lådan med..

Oavsett kul projekt! Blir intressant som sagt att se hur det blir med utrymmet längst bak


Första tanken var faktiskt Audis kompressormatade V6a vilket hade förenklat många mekaniska delar av bygget. Men då den är direktinsprutad hade det antingen krävts en ecu som stödjer det samt massa svårigheter att mappa bränsletryck mm. Alternativet jag funderade mest på vad att få tag på en krockad men körbar bil och flytta över de elektriska delar som krävs för att original styrenhet ska funka tex ABS och diverse CAN BUS och kunna pröva så allt funkar medans man rycker bort delar.

Tror dock att Jaguarmotorn är rätt val då det passar bilen med en rapp motor som varvar 8000, väger mindre än gjutjärnsfyran och nästan är gratis. Redan köpt på mig både extra motor för 3500kr från skroten och låda för 800kr från returbilen så billigare än så blir det inte

_________________
Mattias Svensson

Bilbygget:
http://www.instagram.com/speedsterv6
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



AJV6 är en bra och lätt motor och det går att byta insug, tråg och dylikt mellan S-type och X-type om något av dem passar bättre. Jag undrade om 233 cm är kortaste hjulbas på en mittmotorbil med rättställd motor. Ferrari 308 GT/M hade 234 cm med 3-liters V8 och Hewland eller ZF transmission så det var på centimetern Det fanns en Lotus Elise med RS4 Biturbo V6 i Tyskland men jag vet inte om den var förlängd.

Mvh
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster V6 S/C -05 *Rättställd motor*
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
3 besök senaste veckan (14801 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande